سلام بر اولین معلم انسان ها امین کعبه ( ص ) :
معلم معماری است که می سوزد و می سازد وبا سوختن خود برج هائی میسازد تا آیندگان از آنان درس ایمان – اخلاق و رفتار و محبت و ایثار ، زندگی و .... بیاموزد .
هر نوع رفتار معلم ، رفتار فراگیران را شکل و جهت می دهد به عنوان نمونه نظم معلم موجب نظم فراگیران خواهد شد ، خوب گوش کردن معلم به گفته های فراگیران موجب خوب گوش کردن فراگیران را لحاظ کند .
معلم وضع جسمی و روانی فراگیران را لحاظ کند
توانایی ها و قابلیت های فراگیران را در نظر گیرد .
انتظارات و توقعات خود را از فراگیران مشخص کند . برای فراگیران بها و ارزش قایل شود و به آنان احترام بگذارد . آنان را تحقیر نکند و به آنها اهانت و بد زبانی نکند .
در بین فراگیران تبعیض قائل نشود . بدترین ویژگی معلم از دید فراگیران تبعیض معلم است . فراگیران را به کم نمره دادن ، مشروط کردن ، مرددو کردن و از این قبیل تهدید نکند .
از صحبت خصوصی با بعضی فراگیران در کلاس پرهیز کند .
اسامی فراگیران را به خاطر بسپارد و آنها را به اسم صدا زند .
از شوخی های بی مورد و بیش از حد جدی بودن پرهیز کند .
به وعده های خود عمل کند .
به اشتباه خود در فرایند تدریس اعتراف کند و در صدد جبران آن برآید .
با این قصد و باور وارد کلاس شود که << قرار است از فراگیران خود چیزی یاد بگیرد >> این طرز تفکر و نگرش موجب رشد فکری معلم خواهد شد .
هرازگاهی تجارب و خاطرات زندگی خود را برای فراگیران ارائه دهد این رفتار از یک سوء موجب ارتباط قلبی و صمیمانه ی بیشتر بین معلم و فراگیران می شود و از سوی دیگر فراگیران از تجارب معلم در زمینه های مختلف استفاده می برند و در عین حال یاد میگیرند که مسائل و مشکلات زندگی خاص آنان نیست .
معلمی که به فراگیران خود عشق می ورزد . آنان را قلبا" دوست دارد و دید او نسبت به فراگیران << نگرش محبتی >> است کلاس او از آرامش و نشاط بیشتری برخوردار است .
سه باور معلمی عبارت است از : باور خودش – باور فراگیران – باور موضوع درسی
معلم توانایی ها – قابلیت ها و جایگاه شغلی خودش – توانایی ها و قابلیت ها ی فراگیرانش و موضوع درسی که تدریس میکند را باور داشته باشد .
جهت این که اسامی فراگیران را زودتر به خاطر یسپارد از الگوی یاد سپاری استفاده کند چون معلمی عشق است و علاقه است محبت و دوست داشتنپس بر شما مبارک باد.