تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 15078
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم

    مقدمه :

    امروزه به تجربه ثابت شده،هرکشوری که دارای آموزش و پرورش علمی وپویا بوده است از نظر علمی وتکنیکی وصنعتی نیز پیشرفته تر بوده است . 

    پیشرفت هرکشوری درگروه آموزش وپرورشی علمی و پویاست.

         امروزه به تجربه ثابت شده،هرکشوری که دارای آموزش وپرورش علمی وپویا بوده است از نظر علمی وتکنیکی وصنعتی نیز پیشرفته تر بوده، واین کشورها سرمایه گذاری وبودجه ی لازم را دراین حوزه بخصوص به کار می گیرند،واز همان دوران کودکی سعی دارند،که به کودکان شخصیت علمی،خلاق ،مبتکر و استدلالگر بدهند،در دنیای امروز این مسئله از نظر تاریخی وجامعه شناختی به اثبات رسیده که جوامع بدوی ،بادیه نشینی ،بیابانگرد و عشایری در مقایسه با جوامع علمی وصنعتی پیشرفته دارای بینش اسطوره ای بوده و در برخی از آنها تاقرن بیستم همچنان به همان شیوه های انسانهای نخستین باقی مانده اند،اگر ما به تاریخ پانصد ساله ی اخیر جهان نگاهی بیفکنیم،واز دوره ی رنسانس که بشر بویژه بشر مغرب زمین وارد فاز تازه ای می شود،نه تنها خود به پیشرفت های چشمگیری از نظرفکری ،علمی ،تکنیکی وصنعتی میرسد،بلکه کل جهان را نیز تغییر می دهد،وجوامع شرقی که در یک حالت قرون وسطایی قرار داشتند،تغییر داد،وبر بسیاری آنها صدها سال سیطره پیدا کردند،و آنهاه را استعمار واستثمارکردند،اما بسیاری از آنها بخود آمدند وبا انقلابات عظیمی که در آنها بوجود آمد،نه تنها خود را از استعمار واستثمار رهایی دادند،بلکه امروزه خود به کشورهایی بزرگ وپیشرفته تبدیل شده اند،نمونه ی آنها در آسیا چین وهند است،که این تمدن با تمدن ایران که جزو قدیمی ترین تمدنهای بشری بودند،ونشیب و فرازهای زیادی راپشت سرگذاشتند،وامروزه این دو کشور،جزو ده کشور صنعتی جهان به شمار می روند،واین میسرنشده است مگر اینکه در زمینه ی آموزش وپرورش بویژه درچین سرمایه گذاری گسترده ای انجام داد،ونتیجه ی آن نیز اکنون بدست آمده است،البته این مقایسه نه اینکه ما بخواهیم بگوییم که  آموزش و پرورش دردنیای مغرب زمین و یا چین وهند آن آموزش وپرورش مطلوب و انسانی وآن ایده آل مورد نظر می باشد،بلکه در مقایسه ی باخودمان می بینیم که به پیشرفت های عمیق و ژرفی رسیده اند.

    بنابراین برای رسیدن به یک   آموزش وپرورش پویا،شرط اول آن است،که آموزش وپرورش همانند آنچه که صرف بودجه های دفاعی می شود،نیز در اولویت قرار گیرد،تا آموزش وپرورش دچار کسری بودجه نشود،لذاشرط اینکه یک آموزش وپرورش پویا و علمی باشد،باید معلمش از نظر معیشت ومنزلت تامین باشد،تادغدغه های ناشی ازمشکلات مالی جان و اندیشه ی اورا تسخیر نکند،وفکروذکر معلم خدمت به جامعه  وآموزش وپرورش ودادن شخصیت علمی وانسانی به دانش آموز باشد.

        هنگامی که چنین شرایطی فراهم بیاید،آنوقت می توان به پیشرفت علم ودانش امیدواربود،ودردنیای امروز که هر لحظه یک اختراع و اکتشاف علمی تازه روی می دهد،اساس آن آموزش وپرورش علمی و پویا می باشد،دررسانه های جمعی ومطبوعات بسیاراز مسئولین می شنویم که ما باید تولید علم کنیم ،چرا در ایران نظریه پرداز ودانشمند وفیلسوف آنچنانکه در کشورهای مغرب زمین وجود دارد،انجام می گیرد نداریم.

    همانگونه که یادآوری شد،اساس کار به آموزش وپرورش بر می گردد وایجاد شخصیت علمی وپویا ،خلاق و مبتکر می باشد،که با دادن دید انسانی وخدمت به نوع انسانی کامل می شود،وبه اینگونه است،که ما میتوانیم آموزش وپرورشی بوجود اوریم که هم فیلسوف ،دانشمند نظریه پرداز پرورش دهد ونیز در خدمت انسان وجامعه ی انسانی باشد.

     

    جمعی از مراجع تقلید و حضرات آیات عظام در قم در دیدارهای جداگانه وزیر آموزش و پرورش با آنان رهنمودهای لازم برای رشد و تعالی نظام آموزش و پرورش کشور براساس مبانی دینی و اسلامی را ارائه کردند.
    آموزش صحیح در کودکی مانع انحراف دردوره جوانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی گفت: سازمان آموزش و پرورش باید با تعلیم و تربیت صحیح در سنین کودکی از انحراف افراد در دوره جوانی جلوگیری کند. وی افزود:اگر دانش آموزان از کودکی به عنوان یک مسلمان ، خوب تربیت شوند در آینده زمینه انحراف در آنها ایجاد نخواهد شد. آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: اگر مردم احساس کنند که آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت اسلامی فرزندانشان ناکارآمد است، علاقه و اعتماد آنها به این سازمان از بین می رود. وی با اشاره به اینکه در عالم کودکی هر چه افراد از معلم می آموزند تا آخر عمر آن را همراه خود نگه می دارند ، گفت : آموزش و پرورش در انتخاب معلمان باید دقت بسیار داشته باشد.

    نظارت کامل بر تدوین کتاب های درسی

    حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز خواهان نظارت کامل سازمان آموزش و پرورش بر تدوین کتابهای درسی شد وگفت: متأسفانه بسیاری از کتاب های درسی در حال حاضر مشکل دارد. وی افزود: وزارت آموزش و پرورش باید در پاکسازی و بازبینی کتابهای درسی وسواس به خرج دهد. وی تصریح کرد: یک مطلب نادرست در کتابهای درسی می تواند برای جوانان ما بد آموزی بسیار داشته باشد، بنابراین وظیفه آموزش و پرورش در این راستا بسیار سنگین است. آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در تدوین کتابهای درسی باید از فضلای حوزه علمیه و کارشناسان علمی استفاده کند تا برخی از مشکلات درسی برطرف شود. این مرجع تقلید با اشاره به توطئه دشمنان برای تضعیف عقاید جوانان گفت: در بسیاری از کتابهای درسی مسائل انحرافی به صورت بسیار ظریف جاسازی شده و حتی در کتابهای دینی نیز این آثار مشاهده می شود. وی افزود: متأسفانه برخی از کشورهای ضعیف عربی به دستور آمریکا آیات جهاد و شهادت را از متون درسی خود حذف کردند و باید مراقب باشیم که در ایران اسلامی چنین حادثه ای اتفاق نیفتد.

    تأکید بر تربیت اسلامی دانش آموزان

    رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: سازمان آموزش و پرورش چون با عقاید و افکار فرزندان این سرزمین سر و کار دارد، باید دانش آموزان کشور را کاملاً اسلامی تربیت نماید.

    آیت الله علی مشکینی افزود: اگر آموزش و پرورش بخواهد در تربیت صحیح نسل جوان کشور خوب عمل نماید، باید باعلمای حوزه رابطه خوبی داشته باشد. وی با اشاره به اینکه تاکنون روحانیت، دین مردم خصوصاً جوانان را از مسائل و خطرات مختلف حفظ کرده است، گفت : مسؤولان سازمان آموزش و پرورش باید با علمای حوزه در تعامل باشند. آیت الله مشکینی تصریح کرد: مردم از وزارت آموزش و پرورش انتظار دارند که فرزندان آنها از نظر علمی و اسلامی پیشرفت کنند و شما در این مسؤولیت بزرگ باید کوشا باشید.

     

     
    ناکامی در پرورش جوانان

     

    نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: با توجه به اینکه نظام آموزش وپرورش از نظر گستردگی و عملکرد از حساسیت بالایی برخوردار است باید به آن بویژه به بخش پرورش اهمیت فراوانی داده شود. آیت الله ابراهیم امینی افزود: متأسفانه تاکنون آنگونه که باید به نظام آموزش و پرورش اهمیت لازم وشایسته داده نشده است. وی تصریح کرد: در طول سالهای اخیر هرچند که در بخش آموزش رشد خوبی حاصل شده ولی متأسفانه در امر پرورش جوانان موفق نبوده ایم. آیت الله امینی با اشاره به اهمیت پرورش در نظام آموزشی کشور گفت:اگر ما دانشمندان فاضل زیادی را تربیت کنیم ولی آنها از نظر اخلاقی پرورش مناسبی نشده باشند کشور به جایی نمی رسد.
    دریافت شهریه سنگین به نفع نظام نیست

     

    آیت الله «عبدالله جوادی آملی» از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز گفت:اگر نظام آموزش ما جوانان را به خاطر پرداخت شهریه سنگین تحت فشار قرار دهد، این مسأله به نفع نظام نیست. وی افزود: کسی که با فشار درس بخواند هنگام فارغ التحصیلی تمام تلاش خود را برای انتقام جویی ازنظام به کار می گیرد.
    آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: ما افراد زیادی داریم که برای پرداخت شهریه های خود «مادرش باید رختشویی کند» و«پدرش نیز باید کارگری نماید»، مسؤولان باید این مسأله را با حساسیت دنبال کنند. وی گفت: مگر در قانون اساسی ما موضوع رایگان بودن آموزش و پرورش مطرح نشده است پس چرا باید عده ای با فشار درس بخوانند.

    آموزش و پرورش صحیح باعث کارآمدی نظام خواهد شد

    آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: یک سیستم آموزش و پرورش صحیح و مقتدر در کشور باعث کارآمدی و تکامل نظام خواهد شد.

    وی افزود: نظام تعلیم و تربیت در اسلام اهمیت ویژه دارد و مسؤولان ما نیز باید به این مسأله توجه خاص داشته باشند. وی ادامه داد: اگر جامعه ای نظام آموزشی توسعه یافته و کارآمد نداشته باشد در هیچ زمینه ای به پیشرفت دست پیدا نخواهد کرد. این مرجع تقلید گفت: نظام آموزش و پرورش با برنامه های صحیح و مناسب می تواند جامعه را در همه زمینه ها به سمت توسعه سوق دهد. آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به نقش تعلیم و تربیت در ارتقای جامعه یادآور شد: مردم، فرزندان خود را به امانت در اختیار اولیای آموزش و پرورش قرار می دهند تا تعلیم و تربیت اسلامی را فراگیرند، پس متولیان این سازمان باید مسؤولیت خود را بخوبی انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: جوانان باید تنها به آموختن علم اکتفا نکنند، بلکه به علومی که می آموزند، خوب عمل نمایند. آیت الله صافی گلپایگانی افزود: در شرایط کنونی که جاذبه های انحراف برای جوانان زیاد شده است، آموزش و پرورش باید با برنامه های سازنده وجذاب وارد صحنه شود. وی گفت: اگر ما نظام آموزشی دینی داشته باشیم، جوانان هرگز هویت اسلامی خود را از دست نخواهند داد. آیت الله صافی گلپایگانی افزود: سازمان آموزش و پرورش باید دانش آموزان را از ابتدا با هویت اسلامی و شیعی خود آشنا کند تاآنها بتوانند این هویت را بخوبی در خود تقویت کنند.

    تأکید برپویایی در آموزش و پرورش با تکیه بر ارزش های اسلامی وزیرآموزش و پرورش نیز در این دیدار گفت: باید نظام تعلیم و تربیت کشور را با استفاده از ارزشهای اسلامی و انقلابی به سازمانی پویا تبدیل کرد. محمود فرشیدی، افزود: ما تلاش می کنیم سرمایه هایی را که در اختیار داریم، با تربیت صحیح به عنوان یک امانتدار صالح به مقصد اصلی برسانیم. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزان یکی از مظلوم ترین اقشار جامعه به شمار می روند چرا که از حقوق حقه خود غافلند و این وظیفه آموزش و پرورش است تا برای تکامل و پویایی آنها تلاش کند. وی خاطرنشان کرد: اگر مسؤولان نظام، حقوق دانش آموزان را بخوبی ادا نکنند در برابر اوامر خداوند مسؤول هستند. فرشیدی یادآورشد: برای سالم سازی نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت صحیح دانش آموزان از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. وی گفت: بیش از ۱۶میلیون دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در مدارس کشور مشغول تحصیل هستند. او افزود: بیش از یک میلیون معلم و فرهنگی در نظام آموزشی کشور مشغول فعالیت هستند تا ۱۴۵هزار واحد آموزشی در سطح کشور فعال باقی بماند.

     

    کشور ما ایران، با سابقه ای تاریخی و درخشان علمی و فرهنگی، منبع الهام و خورشید روشنی بخش سایر ادیان و تمدن ها قرار گرفته است. به گونه ای که در بررسی ریشه های علمی و فرهنگی آنان می توان آثار و تاثیرات این انوار را به وضوح پیدا نمود. لکن متاسفانه در کشور خودمان و به ویژه در طی حداقل دو سده اخیر، علیرغم شعارهای فراوان، تلاش بایسته ای در جهت شناخت، بهره مندی و ارتقای آن انجام نیافته است که نتیجه آن نیز وضعیت فعلی است. این وضعیت، به اذعان قریب به اتفاق همه صاحبنظران علمی، فرهنگی و... حتی سیاسی، شایسته مقام و منزلت ایران امروزی نیست. نکته مهم این است که آیا می توان در قرنی که عصر آگاهی نامیده می شود با روش های دیروزی، نسل امروز را برای فردا آماده نمود؟
    علم گرایی، عقلانیت، توجه به اصول و گذر منطقی از الگوهای حاکم (پارادایم ها) بسیاری از مشکلات جامعه را حل می کند.  حرکت در مسیر علم و عقل در شکوفایی عوامل مختلف توسعه از قبیل منابع طبیعی، فیزیکی و انسانی نقش بسزایی خواهد داشت. اگر جوانان به سمت جامعه ای عقل گرا و علمی سوق داده شوند آینده کشور بسیار درخشان خواهد بود و در این میان نقش معلمان بسیار برجسته است. می توان از آموزش زبان های خارجی به عنوان یک اصل اساسی در بخش آموزش کشور یاد کرد با آموزش زبان های خارجی می توان به راحتی با جهان خارج ارتباط برقرار کرد که این امر در توسعه و پیشرفت علمی جامعه نقش ممتازی دارد.
    توسعه انسانی رکن اصلی توسعه پایدار است و باید برای ارتقای کیفیت آموزش در کشور تلاش شود. وظیفه آموزش و پرورش در جامعه شناخت و حل نیازهای فکری جوانان است. تعلیم و تزکیه نفس و آموزش فلسفه معانی زندگی به نسل های آینده از مهمترین وظایف معلمان است. در جامعه ای که علم و دانایی، محور توانمندی و توسعه جوامع بشری باشد ارتقای کیفی آموزش و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق امری ضروری است. کسری بودجه، ضعف فرهنگ مشارکت، تمرکز شدید، کهنه بودن سبک مدرسه داری، عمیق نبودن تحقیقات، پایین بودن سرانه دانش آموزی، کمبود فضای آموزشی از مهمترین تنگناهای موجود در شیوه آموزشی کنونی است. توسعه کمی و کیفی آموزش، توسعه مشارکت عمومی، ارتقای سلامت و بهسازی منابع انسانی از مهمترین اولویت های کاری آموزش و پرورش می باشد. وظیفه معلمان تربیت افرادی عدالت طلب، دارای استقلال و معتقد به کار گروهی است که به دور از تعصب و پیشداوری باشد. 
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم, مقاله درباره تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت