الف- فلسفه و اهداف کلی چارچوب صلاحیتهای مدیران آموزش عالی
فلسفه و اهداف چارچوب صلاحیتهای مدیران آموزش عالی با توجه به پیشینه موضوع، پژوهشها و مطالعات انجامشده در جهان، تغییرات و دگرگونی در نظام آموزش عالی کشورها، متاثر از جهانی شدن، سند چشمانداز 20 سالهی ایران (توسعه مبتنی بر دانایی)، رسالتهای آموزش عالی در جهان امروز و نقش کلیدی مدیران آموزش عالی در تحقق این رسالتها بهشرح زیر است:
ارتقای کیفیت مدیریت آموزش عالی در دانشگاهها
فراهم کردن زمینههای تربیت مدیران حرفهای دانشگاهی، توانمند و متعهد برای ایجاد نظام دانشگاهی پویا، کارآمد، کارآفرین و پاسخگو در جهان امروز.
ارتقای سطح دانش و صلاحیتهای حرفهای، مدیران آموزش عالی از ریاست دانشگاه تا مدیران گروههای آموزشی.
نظاممندکردن انتخاب و انتصاب مدیران آموزش عالی در همه سطوح مدیریت آموزش عالی
تدوین معیارهای عملکرد و شرح شغل و وظیفه مدیران آموزش عالی بر اساس صلاحیتهای پیشنهادی.
توسعه و بهبود عملکرد مدیران دانشگاهها در جهت پاسخگویی به نیازهای روز افزون جامعه بومی، منطقهای و جهانی براساس ارزشهای اسلامی
تدوین برنامهها و دورههای مناسب آموزشی برای تربیت و بازآموزی مدیران دانشگاهها.
ارزشیابی عملکرد مدیران آموزش عالی براساس چارچوب صلاحیتها
ب- مراحل اجرایی چارچوب صلاحیتهای مدیران آموزش عالی
1- پیشنهاد و تصویب چارچوب مبتنی بر صلاحیتهای مدیران آموزش عالی برای تربیت و بازآموزی مدیران آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی
2- تشکیل کمیتههای اجرایی متشکل از متخصصین و کارشناسان مدیریت آموزش عالی و برنامهریزی درسی.
3- تعیین و تعریف شاخصهای مطلوب صلاحیتهای مدیران آموزش عالی در سطوح مختلف مدیریت آموزش عالی براساس مولفههای چارچوب
4- تدوین و تصویب سرفصلهای منطبق بر مولفههای چارچوب
5- اجرای آزمایشی به کمک دفتر مطالعات و آموزش منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی و موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی پس از تصویب سرفصلها
6- تهیه بستههای آموزشی (محتوا، راهنما، پیوستها، منابع و ابزار) توسط موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دفتر مطالعات و آموزش منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی.
7- اجرای نهایی برنامهها در دوبخش، الف) بازآموزی و آموزشهای ضمن خدمت مدیران آموزش عالی کنونی.
ج) تربیت و آموزش مدیران آموزشعالی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارزیابی مراحل اجرایی چارچوب صلاحیتهای مدیران آموزش عالی
د- نظام ارزشیابی و مهندسی مجدد
تهیه و تشکیل کمیتههای تخصصی ارزشیابی از چارچوب و برنامههای آموزش صلاحیتها
تهیه و تدوین معیارها و شاخصها جهت اندازهگیری و ارزشیابی میزان تحقق هدفها.
بررسی عملکرد مدیران آموزشعالی براساس شاخصها و معیارهای تعیین شده
مقایسه عملکرد مدیران آموزش عالی با شاخصهای ازپیش تعیین شده.
اعمال اصلاحات و تجدید نظر و طراحیهای مجدد در هر 5 سال یکبار در چارچوب و برنامههای صلاحیتهای مدیران آموزشعالی با توجه به تحولات شرایط بومی و جهانی.
ه- چارچوب پیشنهادی صلاحیتهای مدیران آموزش عالی
در پایان با توجه به فلسفه و اهداف، راهبردها، مراحل اجرایی ونظام ارزشیابی و مهندسی مجدد چارچوب پیشنهادی صلاحیتهای مدیران آموزش عالی، لطفاً نظر جامع خود را در مورد کل چارچوب صلاحیتهای مدیران آموزش عالی که شمای کلی آن در صفحه بعد نشان داده شده است را در جدول مرقوم فرمایید.