دیدهها را میتوان شناخت، ولی نگاه از نظرگاههای گوناگون، شناخت متفاوتی را برای انسان حاصل میکند. هر یک از این نظرگاهها از آنجا که تنها به بخشی از پدیدهها توجه کرده و از روشی خاص به بررسی و تحقیق در مورد آنها میپردازند، نقصها و کاستیها دارند.
موفقیت و نفوذ کامپیوتر به عنوان ابر رسانه تازه ای که متن ، تصویر و صدا را باز رسانه ای می کند ، اخیرا منجر شده تا در حوزه ی علوم انسانی ، تغییر در حال پیشرفت آرامی از گفتمان ابتدایی و رویکرد متن مدار به مسایل گسترده تر نظری رسانه ها روی دهد .
با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزار ها و روش های آموزش نیز دچار تحول شدند. تحول این ابزار ها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و زمانی که خودش مشخص می کند مشغول یادگیری شود.
با به وجود آمدن و گسترش اینترنت این پدیده جدی تر دنبال شد و ابزار ها و روش ها و استاندارد هایی برای آموزش الکترونیک مطرح شد.در واقع می توان گفت آموزش الکترونیکی استفاده از ابزار های انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی (مثل اینترنت) برای انتقال اطلاعات و دانش است.
هدف دوره :
دوره طراحی و ساخت نرم افزار های ابر رسانه ای که در قالب آموزشهای کوتاه مدت تعریف و اجرا می شود ، متخصصینی را تربیت می کند که نیاز صنعت ساخت نرم افزارهای آموزشی و تبلیغاتی ابررسانه ای ( نرم افزارهایی که از برتریهای هر دو فناوری دیسکهای فشرده نوری و وب برای دستیابی به بالاترین ارایی امکان به روز رسانی بهره می گیرند ) را به نیروی انسانی ماهر برآورده می سازند . این متخصصان با جذب در این صنعت توان تولید و کیفیت نرم افزارهای آموزشی و تبلیغاتی کشور را افزایش خواهند داد .
ضوابط و شرایط ورودیها :
1 – پرسنل شاغل در وزارتخانه ها ، سازمانها ، کارخانجات و نهادها برحسب نیاز با درخواست کتبی می توانند در دوره شرکت نمایند .
2 – دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور که نیاز به آموزش تکمیلی یا به روزرسانی اطلاعات خویش دارند ، می توانند بدون آزمون ورودی در دوره شرکت نمایند .
3 – داوطلبان آزاد می توانند پس از مصاحبه و گزینش و احراز صلاحیت لازم در دوره شرکت نمایند .
پیش نیاز شرکت در این دوره گذراندن دوره راهبری عمومی رایانه های شخصی می باشد ( دانشجویان آشنا با مبحث فوق درصورت قبولی در آزمون تخصصی مربوطه از گذراندن دوره فوق معاف می باشند )
چگونگی پذیرش دانشجو و مواد آزمون ورودی :
1 - فارغ التحصیلان دوره ساخت نرم افزارهای چند رسانه ای ( مالتی مدیا ) بدون آزمون در این دوره پذیرفته می شوند .
تواناییهای مورد انتظار دانش آموختگان دوره :
1 ساخت نرم افزارهای ابر رسانه ای برای انتشار و بهره برداری دو گانه در دیسکهای لیزری و وب یا اینترانت ، توانایی کنترل کیفیت فرآورده های نرم افزاری و مدیریت پروژه های تولید این فرآورده ها
ایجاد ارزش افزوده در فرآبورده های موجود ایرانی و خارجی با بهره گیری از غنی سازی و افزایش جذابیتهای دیداری و شنیداری فرآورده ها وقابل بهره برداری کردن فرآورده های خارجی برای فارسی زبانان .
دروس دوره : ساخت نرم افزارهای ابررسانهای
ردیف نام درس تعداد ساعات
تئوری عملی جمع ساعت
1 آفرینش جلوه های چندرسانه ای پیشرفته با Macromedia Direc tor 8 51 51
2 طراحی و ساخت وب بانرم افزار
MS FrontPage 2002 34 34
3 پویا نمایی پیشرفته با
Flash Macromedia 34 34
4 برنامه نویسی پاسکال مقدماتی 17 34 51
5 برنامه نویسی دلفی برای کاربردهای ابررسانه ای 34 51 85
6 روشهای فارسی نویسی در نرم افزارها و آشنایی با Unicode 17 17
7 طراحی روند سنجش کنترل کیفیت فرآورده های نرم افزاری 17 17
8 تجارت الکترونیک و قوانین رسانه های الکترونیک 17 17
9 ساخت و مدیریت پایگاههای وب به کمک نرم افزار
Macromedia Dreamweaver 34 34
10 پروژه ساخت بسته نرم افزاری ابررسانه ای 34 34
11 توسعه خلاقیتهای فردی 17 17
12 توسعه خلاقیتهای گروهی 17 17
13 پروژه جامع 34 34
عنوان درس : آفرینش جلوه های چند رسانه ای پیشرفته با نرم افزار
Macromedia Director 8
تعداد / ساعت 51 نظری عملی 51
سرفصل درس
1 کنترل اسپرایتها با Lingo
2 بهینه سازی اسکریپتها
3 پایش صفحه کلید
4 بهره برداری از فهرستها و Casts
5 پایگاههای اطلاعاتی و فهرستها
6 بهره برداری از پایگاههای فهرستی
7 بهره برداری از لینگو در وب
8 تبدیل داده ها به یکدیگر
9 ایجاد پیوندهای فرامتنی
10 پایش دیرکتور
11 میانبرهای ویندوز
12 معرفی منابع برای مطالعات تکمیلی
منابع درس :
1 – کتاب آموزش Macromedia Director ، انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
عنوان درس : برنامه نویسی مقدماتی پاسکال
تعداد / ساعت 51 نظری 17 عملی 34
سرفصل درس
1 – نگاهی به تاریخچه و مسیر تکاملی نرم افزار و زبانهای برنامه نویسی
2 – اجزای تشکیل دهنده یک برنامه ، چگونگی پیاده سازی یک الگوریتم به زبان کامپیوتر ، تشریح مفاهیم کامپایل ، تفسیر ، اجرا و خطازدایی
3 – اعلانها و تعاریف در برنامه ، انواع متغیرها ، بررسی و تشریح مدل حافظه
4 – دستور های کنترلی زبان : مفاهیم تکرار و انواع حلقه های تکرار ، مفهوم شرط ، دستورهای شرطی ساده و مرکب ، انشعابها و دستورهای پرشی
5 – عبارتها در زبان برنامه نویسی : عملگرها و عملوندها ، ترتیب تقدم عملگرها ، عملگرهای منفرد و عملگرهای دو دویی ، تقسیم بندی کاربرد عملگرها
6 – ساختارهای کنترلی در برنامه : دستورهای ساده و مرکب ، دستور جایگزینی ، دستورهای ساختاری ، توابع و رویه ها ، چگونگی تعاریف ساختارها
7 – پارامترها و قلمرو کارکرد آنها در توابع و رویه ها : انواع پارامتر ، پارامترها در توابع و رویه ها
8 – ساختار داده ای : آرایه ها و کاربرد آنها ، معرفی و اعلان رکورد و بکارگیری آن ساختارهای فایلینگ و نگهداری اطلاعات ، مقایسه ساختارهای ایستا و پیا
9 – مفهوم یونیت : معرفی یونیت در برنامه نویسی و کاربردهای آن ، ساخت یونیتها ، بخش رابط و انتقال پارامترها ، ترجمه و اجرای یک یونیت در برنامه
10 – معرفی منابع برای مطالعات تکمیلی
منابع درس :
1 کتاب مجموعه برنامه های آموزشی در Borland Pascal از انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
عنوان درس : برنامه نویسی دلفی برای کاربردهای ابررسانه ای
تعداد / ساعت 85 نظری 34 عملی 51
سرفصل درس
1 – زبان برنامه نویسی دلفی و برتریهای آن در زمینه ساخت نرم افزارهای چند رسانه ای
2 – آشنایی با ابزارهای پایه در دلفی :
منوها ، Forms, Code Editor , Object Inspector , Objects , و VCL
3 – آشنایی با کامپایلر دلفی : کامپایل کردن ، اشکالزدایی و …..
4 – فایل های دلفی : آشنایی با فایلهایی که دلفی پدید می آورد
5 – ساختار یونیتها : معرفی یونیتها در دلفی
6 – انواع داده ها و فایلهای پشتیبانی شده در دلفی
7 – ابزارهای مورد نیاز برای استفاده در Delphi : آشنایی و کار با انواع کلیدها ، تصاویر گرافیکی و فرم ها
8 – آشنایی با روشهای صداگذاری در دلفی
9 – آشنایی با Media Player و Tchart و امکانات Canvas
10 – Activex و چگونگی بهره گیری از آنها در دلفی
11 – بانک اطلاعاتی : مدلهای بانکهای اطلاعاتی و روشهای کار با آنها 12 – رجیستری ویندوز و چگونگی کار با آن
13 – ساخت برنامه های نصب کننده و آزمایش کیفی برنامه های کاربردی
14 – معرفی منابع برای مطالعات تکمیلی
منابع درس :
1 کتابهای همگام با Borland Delphi 6 جلد 1 و 2 از انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
عنوان درس : روشهای فارسی نویسی در رایانه و آشنایی با سیستم یونیکد
تعداد / ساعت 17 نظری 17 عملی
سرفصل درس
1 – چالشهای فارسی نویسی در نرم افزارها و پایگاههای اطلاعاتی
2 – فعال سازی پشتیبانی زبان فارسی در سیستمهای عامل Windows 2000 & XP - ISO/IEC10646
3 – 1 : 2000 استراتژی جهانی برای پشتیبانی از همه زبانها
4 - The Unicode Standard, Version 3.1.1 و پیوند آن با ISO/IEC 10646
5 – یونیکد در ایران
6 – نرم افزارهای پشتیبانی کننده از یونیکد و چگونگی تولید سندهای فارسی یونیکد با آنها
7 – وب و فارسی یونیکد
8 – بهره برداری از ویژگی انتخاب خودکار زبان فارسی در مرورگرها
9 – موتورهای جستجوی فارسی وب
منابع درس :
1 کتاب آموزش سریع Microsoft Windows 2000 حرفه ای از انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
عنوان درس : اصول کار مانیتور
تعداد / ساعت 51 نظری عملی
سرفصل درس
1 اصول ایجاد تصویر :
اجزاءتصویر، خاصیت موازاییکی ،لامپ تصویر( CRT ) و سیستم انحراف ، جاروب ساده وحد پیوستگی و چشمک زدن فرکانس های افقی وعمودی ،زمانهای رفت و برگشت ،سیگنال مرکب تصویر
2 لامپ تصویر( CRT ) :
ساختار لامپ تصویرسیاه وسفید ، شعاع الکترونی،تفنگ الکترونی ،لامپ تصویررنگی، ماسک مشبک ،لامپ تصویرهای نوع دلتا وخطی،همگرایی ،خملوص رنگ ، فرقهای CRT تلویزیون ومونیتور
3 ایجادتصویردر CRT :
سپس لامپ ،مفاهیم روشنایی وکنتراست،نکات احتیاطی لامپ تصویر،عیوب متداول لامپ تصویر،احیاءلامپ تصویر ،تنظیمات لامپ تصویر( همگرایی وخلوص ), دی گوسینگ
4 – بررسی بلوک دیاگرام مونیتور :
بررسی بلوکدیاگرام مونیتورتک رنگ ورنگی ،تفاوت بین مونیتورهای رنگی ) EGA ( CGA با خانواده VGA ، بررسی مونیتور SVGA ، تعریف SVGA ، تعریف پارامترهای فنی مونیتور
5 – طبقه تصویر :
بررسی طبقه تصویر در مونیتورهای تک رنگ ، بررسی طبقه تصویر در مونیتورهای VGA ، بررسی آی سی های LM1203N و LM5138 ، تنظیمات رنگ (R,G,B) Cut off تنظیمات روشنایی و کنتراست
6 – طبقه همزمانی :
همزمانی در مونیتورها بصورت کلی ، همزمانی در مونیتورهای SVGA ، مدار تشخیص حالت با آی سی 74LS86 ، بررسی خروجی مدار تشخیص Mode در عمل Autosizing عمودی و تغییر فرکانس خروجی افقی ، بررسی آی سی های جدید تشخیص Mode از قبیل WT8045 ، تنظیمات V-Size در Mode های مختلف
7 – طبقه عمودی :
وظیفه طبقه عمودی ، بررسی آی سی های LM1170 ، A7837 ، مدار تصحیح خطای بالشتکی شرقی – غربی
(Pincushion) تنظیمات V.Size و V.Hold وpincoushion,V.centring.V.Linearity
8 – بخش افقی :
وظایف طبقه افقی ، بررسی آی سی های متداول طبقه افقی از قبیل LM1391 ، بررسی آی سی افقی و عمودی LA7851 تنظیمات H.Hold و H.phase
9 – مدار خروجی افقی :
طبقه راه انداز ، مدار خروجی افقی و ترانزیستورهای متداول خروجی افقی ، ترانس H.V مدار رگولاتور H.V ، مدار محافظه اشعه X ، تنظیمات H-Centring,Screen بررسی مدار Sport-Killer
10 – منبع تغذیه :
مروری بر خواص منابع تغذیه کلیدی ، مدار ورودی ، مدار دی گوسینگ معمولی و رله دار ، بررسی مداراستاندارد 3842 ، روشهای متداول محافظت جریان (فیوز الکترونیک ) با SCR ، مدار مدیریت برق مصرفی
(Green)
11 – مونیتور های دیجیتال :
تشریح عملکرد مدار میکروکنترلر ، نحوه تغییر تنظیمات مونیتور