دزدی اطلاعات از رایانه ها ، از بین بردن اطلاعات، تخریب برنامههای exe و هزاران مسئله دیگر، همه و همه ناشی از سهلانگاری و عدم شناخت کاربران از آسیبزن های اینترنتی است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات، همان اندازه که سودمند و مفید است، در صورت عدم آمادگی ما برای مقابله با آسیبهای موجود در نرم افزارها و سیستمهای عامل، مشکلات فراوانی را برای ما به ارمغان میآورد.
دزدی اطلاعات از رایانهها ، از بین بردن اطلاعات، تخریب برنامههای exe و هزاران مسئله دیگر، همه و همه ناشی از سهلانگاری و عدم شناخت کاربران از آسیبزنهای اینترنتی است. یکی از این آسیبزنها به قولی!، spam است که در این سلسله مطالب، طی ۳ روز آتی به معرفی آن می پردازیم.
اینترنت، امکان استفاده از سرویسها و خدمات متعددی را در اختیار کاربران قرار میدهد. ارسال و دریافت نامه الکترونیکی ( E-mail ) ، یکی از قدیمیترین و در عین حال متداولترین سرویسهای ارائه شده روی اینترنت است.
با وجود تمامی مزایا و پتانسیلهای سرویس فوق، در چند سال اخیر و همزمان با رشد و گسترش استفاده از اینترنت، شاهد مشکلات و مسائل جانبی در این رابطه نیز هستیم. توزیع نامههای آلوده به ویروسها یا کرمها، ارسال یا دریافت نامههای الکترونیکی ناخواسته که از آنان با نام Spam یاد میشود، نمونههایی در این زمینه است.
در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی جایگاه سرویس پست الکترونیکی با مفهوم Spam ، منابع توزیع و روشهای مقابله با آن، آشنا شویم.
E-mail : بهترین گزینه ارتباطی در عصر اطلاعات
امروزه از Email به عنوان متداولترین روش ارتباطی در جهان، استفاده می شود. *روزانه ۳۱ میلیارد نامه الکترونیکی روی اینترنت یا شبکههای داخلی، ارسال میشود. پیش بینی میشود این رقم تا سال ۲۰۰۶ ، ۲ برابرشود.
*براساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Forrester، بیش از ۳۵ درصد زمان استفاده از اینترنت به ارسال و دریافت نامههای الکترونیکی، صرف می شود.
*۶۰ درصد کاربران اینترنت طی روز ۱۰ نامه یا کمتر، ۲۳ درصد بیش از۲۰ و صرفا ۶ درصد بیش از۵۰ نامه الکترونیکی را طی روز دریافت میکنند.
*۷۸ درصد کاربران اینترنت طی روز ۱۰ نامه یا کمتر و ۱۱ درصد بیش از ۲۰ نامه الکترونیکی را طی روز ارسال میکنند.
*۷۳ درصد کاربران اینترنت، حداکثر یک ساعت از زمان استفاده از اینترنت را به دریافت یا ارسال نامه الکترونیکی، صرف میکنند.
*۴۶ درصد از استفادهکنندگان سرویس پستالکترونیکی در سال ۲۰۰۳، اعلام کردهاند که فضای استفاده شده آن نظیر فضای استفاده شده در سالیان گذشته است.
*۴۸ درصد از استفادهکنندگان سرویس پستالکترونیکی در سال ۲۰۰۳، اعلام کردهاند که فضای اختصاص یافته برای آنان نسبت به سال ۲۰۰۲، افزایش یافته است.
*در سال ۱۹۹۵، هر کاربر اینترنت ( خصوصا کارمندان موسسات و سازمانها )، طی روز ۳ نامه را ارسال و در مقابل ۵ نامه را دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۲، وضعیت فوق تغییر و در مقابل ارسال ۲۰ نامه، ۳۰ نامه را دریافت داشتهاند.
*پیش بینی میشود که تعداد نامههای ارسالی تا سال ۲۰۰۶ از مرز ۳۱ میلیارد در یک روز به ۶۰ میلیارد برسد. در صورتی که ظرفیت هر نامه الکترونیکی را معادل ۵۹ کیلو بایت در نظر بگیریم ( منبع: موسسه تحقیقاتی Forrester )، روزانه حجمی معادل ۸۲۹/۱ ترابایت ( ۱۰ به توان ۱۲) و در طی یک سال ۳۵/۳ پتابایت ( ۱۰به توان ۱۸)، اطلاعات مبادله میشود.
Spam چیست؟
به نامههای الکترونیکی ناخواسته و اغواکننده، Spam گفته میشود. بین Spam و ویروسهای کامپیوتری ارتباط مستقیمی وجود نداشته و حتی پیامهای معتبر و از منابع موثق میتوانند در زمره این نوع از نامههای الکترونیکی قرار گیرند. نامههای الکترونیکی ناخواسته معمولا به صورت عمده ( Bulk )، ارسال می شوند. به منظور آشنایی بیشتر با ابعاد متفاوت نامههای الکترونیکی ناخواسته، به برخی از اطلاعات استخراج شده در این خصوص اشاره میشود:
*نیمی از ترافیک مربوط به نامههای الکترونیکی مربوط به Spam است (پیامهای تجاری، آگهیها و سایر موارد مشابه).
*بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Forrester، فروشندگان کالا و خدمات طی یک سال بیش از۲۰۰ میلیارد نامه الکترونیکی ناخواسته را ارسال می کنند.
*بر اساس بررسی انجام شده توسط یکی از بزرگترین شرکتهای فیلترینگ نامههای الکترونیکی ناخواسته، Spam بیش از ۴۰ درصد از ترافیک نامههای الکترونیکی در اینترنت را شامل میشود.
*۳ شرکت عمده ارائه دهنده خدمات پستالکترونیکی در جهان ( AOL ، مایکروسافت، یاهو) ، بیش از ۲۰۰ میلیون آدرس Email را در خود نگهداری کرددهاند. مراکز فوق، اهداف جذابی برای ارسال کنندگان نامههای الکترونیکی ناخواسته ( Spammers )، است.
*بر اساس اعلام شرکت AOL در ماه مارس سال ۲۰۰۳ ، بیش از یک میلیارد نامه الکترونیکی ناخواسته صرفا طی یک روز با استفاده از نرمافزارهای فیلترینگ، حذف شدهاند.
*شرکت AOL اعلام کرده است که بهطور متوسط در هر روز به ازای هر آدرس نامه الکترونیکی ( Accoun ) ، ۲۸ نامه الکترونیکی را مسدود میکند.
هر یک از ما ممکن است طی روز چندین نامهالکترونیکی ناخواسته را دریافت کنیم. ( برخی کاربران تعدادی بیشتر و برخی دیگر، تعداد کمتر). در صورتی که دارای یک آدرس پست الکترونیکی هستید، همواره امکان دریافت نامههای الکترونیکی ناخواسته، وجود خواهد داشت.
فرض کنید، پس از بررسی صندوق پستی خود با پیامی مطابق زیر برخورد کنید:
یک نمونه Spam
فرض کنید ما به شما بگوییم که می توانید ۸۲ درصد ار وزن خود را صرفا در چندین ماه، کاهش دهید، آیا این موضوع برای شما جالب است؟ ما نیز امیدواریم که چنین اتفاقی بیافتد. برای آگاهی از اطلاعات بیشتر از سایت ما دیدن کنید.
پیام فوق قطعا یک Spam است. این نوع از نامههای الکترونیکی بدون شک رنج آور و در صورتی که تعداد آنان زیاد باشد، مشکلات و مسائل خاص خود را به دنبال خواهند داشت. در صورتیکه شما دارای یک آدرس پست الکترونیکی عمومی هستید، ممکن است صدها پیام ناخواسته را با ظاهری کاملا معقول و منطقی دریافت کنید.
حتی با استفاده از فیلترهای مناسبی که ممکن است استفاده شود، امکان دریافت این چنین نامههایالکترونیکی ناخواستهای وجود خواهد داشت. در برخی موارد ممکن است برنامههای فیلتر باعث حذف نامههای الکترونیکی شوند که تمایل به دریافت آنان را داشته باشیم!
شاید تاکنون این سوال برای شما مطرح شده باشد که منبع ارسال این همه نامه الکترونیکی ناخواسته کجا بوده و فرستندگان این نوع از نامههایالکترونیکی چه اهدافی را دنبال می کنند؟ آیا روشی برای مقابله و توقف آنان وجود دارد