بریکلین؛ کارآفرین بی باک
برای کارآفرین، شکست و یا ناکامی جاودانه نیست. اغلب کارآفرینان در وهله اول موفق نبودند و ممکن است به یک موفقیت بزرگ در گامها و یا حرکتهای بعدی نایل شوند. دلیل نایل شدن به موفقیت در گام و یا حرکتهای بعدی به این علت است که یک کارآفرین از هر شکست و یا ناکامی درس لازم را میآموزد.
مالکوم بریکلین از نوجوانی دلش می خواست یک کارآفرین موفق باشد. تا به امروز او موفق نبوده است. بعضیها میگویند که او به هر چیزی دست بزند، شکست میخورد. تلاش او عمدتاً متوجه خودکارکردن صنایع است.
هنوز او به تلاش خود ادامه می دهد ولی علیرغم ناکامی در فرایند کار، زندگی راحتی را برای خود فراهم کرده است.
در ?? سالگی در سال ???? «بریکلین» به طور ناموفق تلاش کرد که ماشین مینیماینر خود را بفروشد. در سال ???? در کارخانه «نوا» شروع به ساخت یک ماشین مسابقات کرد و اسم خود را نیز روی آن گذاشت ولی با ناکامی مواجه شد. علی رغم ناکامی در تلاشهای گذشته، او شروع به واردات و فروش ماشینهای فیات مسابقاتی کرد و با شیطنت، آرم فیات را برداشت و آرم خود را جایگزین آن کرد ولی این ماشین نیز فروش نرفت.
یک دهه بعد او به یک اقدام جاه طلبانه دیگر دست زد. او سه اشتباه سابق خود را کنار گذاشت و پروژه جدیدی به نام یوگو (Yogu) را برای میلیاردر شدن خود شروع کرد. توجه به جزئیات ماجراهای او در این پروژه خیالی، خالی از لطف نیست.
طرح یوگو
به نظر میرسد بریکلین در جذب سرمایه موفق بود. او با تهیه ?? میلیون دلار، شرکتی به نام « یوگو امریکا» ایجاد کرد تا ماشین سواری کوچک یوگو مدل ?? را از یوگسلاوی وارد کرده و آن را در مناطق شمالی به قیمت ارزان با قیمت پایه ???? دلار در سال ???? بفروشد. در آن زمان یک خودرو سواری روز ????? دلار قیمت داشت و ماشین سواری یوگو معادل ???? دلار از ارزانترین سواری موجود در بازار، پایینتر بود.
بریکلین تشخیص داد که اگر تبلیغات به طور مناسب انجام شود حدود یک میلیون مشتری در بازار ایالات متحده وجود دارد.از طرف دیگر، او میدانست که در تبلیغات خود اگر به جنبه ارزانی سواری « یوگا امریکا» تأکید کند، مردم جنس ارزان را نخواهند خرید. لذا در بازاریابی مقرر شد که روی جنبههای دیگر تأکید شود. در سال ???? به نظر میرسید که تاکتیک مشابهی باید برای تبلیغ « یوگو» به کار برده شود. کشور کمونیستی یوگسلاوی و کیفیت کالاهای ساخت آن در ذهن مردم چندان جا نیفتاده بود.
بریکلین تلاش کرد که سواری « یوگو» را در جاده و یا خیابان، ماشین مطمئنی معرفی کند زیرا اعتقاد داشت که سازنده آن در یوگسلاوی به مدت ? سال این سواریها را تولید کرده و در جادههای نه چندان مناسب یوگسلاوی امتحان خود را پس داده است.
از یک میلیون مشتری پیشبینی شده فقط آنهایی تمایل خود را نشان دادند که قبلاً اتومبیل دست دوم میخریدند. زیرا قیمت این سواری تازه از قیمت اتومبیل دست دوم نیز ارزانتر بود.
ضمناً پیشبینی میشد کسانی که قدرت پرداخت ????? دلار برای خرید ماشین سواری امریکایی را ندارند برای خرید سواری تازه جزو مشتریان « یوگو» باشند. با توجه به کل شرایط، میزان تقاضای بازار حدود ?? هزار دستگاه در سال برآورد گردید که بعد از چند سال باید به ??? هزار دستگاه در سال افزایش می یافت.
موفقیت اولیه
تا نوامبر ???? تقاضای گسترده برای دریافت سواری، بریکلین را مجاب کرد که طرح ?? میلیون دلاری تبلیغ را ابطال کند.
نمایندگی ها قبلاً بیش از ???? سفارش دریافت کرده بودند. ارسال محموله از یوگسلاوی به تأخیر افتاد و تا ماه اوت تعداد ???? دستگاه تحویل گرفته شد. با نرخ موجود میزان سفارشات تا اوت ???? بالغ بر ??? هزار سفارش در مقابل ?? هزار دستگاه برنامهریزی شده در سال اول گردید.
کمپانی «یوگو امریکا» در سال اول ?? میلیون دلار سود کرد و بریکلین به عرضه سهام پرداخت. پیشبینی فروش به ?? هزاردستگاه در سال ???? و ??? هزار دستگاه در سال ???? منظور گردید. بریکلین به علت ارزان بودن هزینههای دستمزد در یوگسلاوی (معادل یک دلار در هر ساعت)، قیمت سواری را در سطح ???? دلار تثبیت کرد.
علی رغم موفقیت اولیه، بریکلین دریافت که برای رقابت، انواع سواریها مورد نیاز است. لذا برای توسعه خط محصول از ???? تا ???? برای تولید انواع سواری منجمله خودروهای بزرگ برنامهریزی کرد. او در ژوئن ???? برای عرضه سواریهای پیشرفتهتر برنامهریزی کرد. « یوگو» کم کم به فرصت طلایی در بخشی از بازار که توسط ژاپنیها خالی شده بود، دست یافت و مجله فورچون نیز در شماره دسامبر خود سواریهای « یوگو» را در بین اتومبیلهای ارزان جزو هفت ردیف اول رتبهبندی کرد.
ابرهای طوفانی
در اوایل ???? رقابت در عرصه اتومبیلهای ارزان قیمت شدت گرفت. این اتومبیلها عمدتاً به صورت مینی بود و با تجهیزات کامل به قیمت زیر ???? دلار فروخته میشدند. طبق برآوردهای انجام شده، تعداد تقاضای بازار آمریکا برای اتومبیلهای زیر قیمت ???? دلار ?? درصد حجم کل بازار بود و سه رقیب اصلی در این عرصه، یعنی شورلت (مدل اسپرینت) به قیمت ???? الی ???? دلار، هیوندایی ساخت کره جنوبی به قیمت ???? دلار و « یوگو» به قیمت ???? دلار بودند، که با توجه به مزیت قیمت، یوگو در بازار یکه تاز میدان شد.