ارزیابی عملکرد جامع وپویا برای مراکز تحقیقات
توضیح موضوع اهمیت آن
یکی از اصلی ترین و مهمترین وظایف مدیران در مراکز تحقیقاتی تصمیم گیری است آنها باید برای برنامه ریزی سازماندهی واجرا تصمیم گیری کنند. این تصمیات باید بر اساس نتایج ارزیابی اتخاذ گردد و متناسب فرایند های کاری سازمان تحقیقات باشد . ارزیابی عملکرد مستمر مرکز تحقیقاتی موجب پیدایش اطلاعات هستند و به هنگام و با ارزش برای تصیم گیری هایی خواهد شد که با هدف ارتقای سازما ن و افزایش بهره وری در آن ، توسط مدیران انجام می شود در این راستا این تحقیق به منتظرطراحی یک مدل ارزیابی عملکرد یکپارچه در ینامیک برای بررسی فرایند های تحقیقاتی انجام می شود تا بتواند اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری مدیران وروسای یک مجموعه تحقیقاتی در زمینه هایی چون مقایسه عملکرد پروژه های و مراکز تحقیقاتی نسبت به یکدیگر ،تشویق ، ترفیع پرسنل محقق و پشتیبان ، بررسی نقاط صغف وقوت قسمتها و پروژه هاو تخصیص اعتبار به مراکز و پروژ ه ها را فراهم نماید.
ادبیات تحقیق و پژوهشهای مرتبط
1- پوه pon) (همکارانش در مقابله خود یک بررسی روی روشهای مختلف ارزیابی پروژهای تحقیق توسعه انجام داده اند آنها اظهار داشته اند که ارزیابی پروژههای تحقیق توسعه یک مرحله مهم در تصمیم گیری در واحدهای تحقیق ، توسعه است ( 90)
2- ساید اسانوپا یلالیرد و همکارانش ( 200) مقابله خود یک مدل برای اندازه گیری عملکرد پروژه های تحقیق و توسعه در محیط چند پروژ، مهندس همزمان ارایه نموده اند . آنها سر مرحله انتخاب ، اجرا و پیا ای سازی را برای دوره عمر یک پروژه ، تحقیق و توسعه را بوسیله یکپارچه کردن ناکقررهای حکیدی و موثر در هر مرحله از عمر پروژه اندازه گیری می کند (0)
3- وستر ولد بر اساس مدل تعالی سازمانی مدیریت کیفیت اروپا و مفهوم آن مدل تعالی پروژه را توسعه داد. مدل تعالی پروژه ، سقی در برقراری کردن ارتباط بین معیارهای موفقیت پروژه و فاکقررهای موفقیت بهرانی برای پروژه ها می نماید
4- در انگ لن و همکارانش در مقاله « اندازه گیری عملکرد در واحدهای تحقیق « توسعه صنایع » تحقیقاتی که در 40 سال کذاشته در زمینه اندازه گیری عملکرد در واحدهای تحقیق و توسعه انجام شده است را مورد بررسی قرار داده اند آنها خوداظهار داشتند که جشن عملکرد یک شکل فنی بوده و ممکن است همیشه باشد . و برآن تقریبا بطور براقبناب ناپذیری تصمات درباره تخصص منابع راتحت تاثیر قرار می دهد وهمچنین ممکن است بطور ضمنی نه بصورت واضع به مستقیم پاداش نیز متصل باشد .
5- رانفل پنج سطح سازمانی را در یک واحد تحقیق و توسعه برای ارزیابی عملکرد ودر نظر گرفته است : 1- فرد 2- گروه 3- طرح اصلی 4- برنامه داخلی 5- بخش سازمانی بزرگ
6- فلوریان زتلمیر دانشجوی دکتری موسسه فناوری مالی چوست عنوان پایان نامه او شاخص های ارزیابی تحقیق و توسعه می باشد .
7- همکارانش در مقاله فرد بعنوان یک سیستم اندازه گیری
عملکرد موثر برای تحقیق و توسعه و مطالعه موردی ردی تحقیق کره ای در سال 2002 بیان داشته اند که بدون ارزیابی موثر عملکرد سازمان های تحقیق ، توسعه برای تشویق کردن مهندسیی و دانشمندان فرد دچار مشکل خواهند شد . امروز اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد یک سازمان ، موسسه مجموعه و پروژه یا نفر برکس پوشیده نیست بررسی های انجام شده در شرکت های متمرکز
نشان می دهد موضوع اصلی که مدیران پروژه ای تحقیق و توسعه با آن خروبرو هستند ، اندازه گیری بهبود کارایی پروژه می باشد (6) مطالعات تجربی خیلی کمی وجود دارند که استفاده از شاخص های کارایی پروژه و تک
تیک های آن را در شرکت های صنعتی نشان دهنده . البته یک مورد مطالعه در شرکت های مستر کز آمریکا کز نشان می دهد که 60% آنها کارایی پروژه ها تحقیقاتی و توسعه ای را اندازه گیری نمی کنند و تنها 7% از آنها بطور منظم از شاخص های کارایی پروژه اتفاده می کند ( 4) ، از طرافی چون سیستم ها ی ارزیابی عملکرد به طور عمدی به آسانی از یک سازمان به سازمان دگر قابل انتقال نمی باشد . سازمانها سعی در طراحی یک سیستم کار اومناسب باشرایط سازمان می نمایند . اما طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد که بطور رقیق عملکرد سطوح مختلف در سازمان شامل تیم پروژه ، بخش و کل سازمان را منعکس فعالیت مشکل است . از طرحی چون سازمان بصورت پیوسته در حال حرکت به سمت اهداف نهایی خود می باشد ، لازم است این سیستم نیز بصورت دینامیک و پیوسته عمل کند همچنین با توجه به ساختار یک مجموعه تحقیقات نسبت خوا می رسد که عملکرد سطوح مختلف این ساختار علاوه بر میزان شاخص های خاص در نظر گرفته شده برای آن از عملکرد سطوح دگر متاثری می باشند. بنابراین سیستم ارزیابی باید بصورت یکپارچه باشد . یک پارچگی توانایی سیستم اندازه گیری عملگرد برای ایجاد یک همبستگی و ارتباط بین قسمتهای مختلف سازمان است.
4- اهداف و فرضیه ها:
محیط اقلیمی عامل موثری در شکل معماری است. مصداق این نظریه می تواند تفاوت فرم و شکل معماری در اقلیم های متفاوت باشد . حتی زمانیکه این معماری متلق به مردمانی با پیشنه قومی و فرهنگی مشترک باشند .
هدف از این تحقیق شناخت فرم و شکل ویژه هر منطقه اقلیمی و همین طور بررسی کیفیت تاثیر گذاری اقلیم بر فرهنگ و معماری و گونه بندی معماری اقلیم های مختلف می باشد .که نتیجه آن ، تدریس الگوهای سازگاری معماری با فرهنگ اقلیمی هر منطقه به منظور کاربرد در معماری معاصر می باشد . این سازگاری به دگرگونی سیستم های گرمایش و سرمایشی در منطق متفاوت می انجامد واز اساسی ترین زمینه های بهینه سازی مصرف انرژی است.
5= روش ها و ابزار تحقیق :
در ابتداجهت اطلاعات و شناخت اولیه در زمینه ویژگیهای خاص فرهنگی و اقلیمی هر منطقه نی به مشاهده و مطالعه و جمع آوری اسناد ومدارک موجود می باشد . پس از بررسی و دسته بندی اسناد و اطلاعات بدست آمده طبق پهنه بندی اقلیمی و مشاهده نمونه های موجود به شناخت الگوهای معماری اقایمی سنتی منجرمی شود . سپس از طریق مصاجبه باصاحب نظران معماری اقلیمی و معمارانی که تجربه اجرای معماری اقلیمی دارند ، اصول مبانی نظری معماری اقلیمی شکل می گیرد که تعیم مبانی نظریمعماری و مقایسه پژوهشهای مشابه انجام شده به نتیجه گیری و تدوین الگوهای کاربردی می انجامد.
= منصوری بهروز 1379 تحمیل گونه شناسانه خانه های تبریز – بیش از پهلوی – ایان نامه دکتری – واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی –
= منصوری بهروز – شکل گیری معماری در بستر فرهنگ اقلیمی – نشریه فضا – شماره اول
= واستون – دوناله ولب ، کنت 1376 – اصول نظری و اجرایی کاربرد انرژی در ساختمان- ترجمه وحید قبادیان و محمد فیض مهدوی – انتشارات دانشکاه تهران
= واقفی ، مهسا ، 1381 – مرز فای معماری خانه های ایرانی بارویکرد اقلیمی و فرهنگی در خانه های کاشان و اصفهان –دانشگاه علم و صنعت ایران
6- منابع
-= اهری ، زهرا و امینی جدید ، شهلا – 1371 الگوی ساخت مسکن در شهرهای خوزستان –مرکز تحقیقات ساختمانی و مسکن ، چاپ اول - زمان
= برگر ، کوانیگز ، 1368 ، راهنمای طراحی اقلیمی ، کسمایی ، مرتضی ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
= پاکدامن بهروز 1378- پیدایش فرم در معماری ایران – فصلنامه معماری و فرهنگ ، سال اول ف شماره اول –
= پیر نیاه محمدکریم 013740 آشنایی با معماری اسلامی ایران ، تدوین غلامحسین معماریان ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ، چاپ سوم .
= توسلی ، محمود 1360 ساخت شهر و معماری در اقلیم گرم و خشک ایران . چاپخانه رشیدید ، چاپ چهارم
= توسلی ، محمود . 1377. مجموعه گنجنامه فرهنگ آثار معماری اسلامی ایران . مرکز اسناد و تحقیقات دانشکده معماری و شهر سازی دانشگاه شهید بهشتی . سازمان میراث فرهنگی کشور
= دیبا ، داراب 1378 الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران ، مفصلنامه معماری و فرهنگ . سال اول . شماره اول
= آلپاگونوولو، آ دریانو 1365 معماری بومی . ترجمه علمی محمد سادات افسری – انجمن فرهنگی ایتالیا در تهران
= راپوپورت ، اس 1366 – منشا فرهنگی مجتمع های زیستی ، ترجمه راضیه رضازاده ، جهاد دانشگاهی علم وصنعت
= راز جویان ، محمود ، 1367 – اکسایش بوسیله معماری همسازبا اقلیم ، دانشگاه شهید بهشتی
= روش بین ، فروز ، 1371 – اکسایش حرارتی در ساختمانهای مناطق گرمسیری ، مرکز تحقیقات ساختمانی و مسکن
= شیرازی ، محمدرضا – 1381- نشانه شناسی معماری – مجله معمار – شماره 16-
= صادهی ، علی اکبر 1376 رادمرد ، تقی – ارزشهای پایدار در معماری ایران ، میراث فرهنگی ، تهران .
= فلامکی ، منصور 1371 شکل گیری معمری در تجارب ایران و غرب ، نشرفضا ، چاپ اول
= کمایی ، مرتضی 1372 – اقلیم و معماری – شرکت خانه سازی ایران – چاپ دوم .
= کمایی ، مرتضی – پهنه بندی افلیمی ایران – مسکن و محیطهای مسکونی – مرکز تحقیقات ساختمانی ومسکن
= معماریان – غلامحسین – 1371 – آشنایی با معماری مسکونی ایران – کونه شناسی برون گرا – علم و صنعت
معماریان – غلامحسین – 1371 – آشنایی با معماری مسکونی ایران – گونه شناسی درون گرا – علم و صنعت
= مجموعه مقالات ارگ بم 1374 – سازمان میراث فرهنگی کشور-
اهداف و فرضیه ها تحقیق :
بطور کل هدف هر سیستم سو جشن عملکرد ، سوق دادن کلیه مدیران و پرسنل به سحت اجرا موفقیت آمیز اسقراتژی سازمان می باشد. از طرفی سیستم های سنجش عملکرد وقتی موفق می شوند که شاخص های عملکرد و استداتژی های سازمان در یک راستا باشند و ماموریت بیش ، ارزش هاجت استراتژی سازمان به سطرح مختلف آنانتقال داده شدند. از آنجایی که هدف اصلی یک سیستم عملکرد تهیه اطلاعات برای شیتبانی یک سیستم تصمیم گیری است ، هدف این تحقیق طراحی یک مدل دینامک و یکپارچه برای ارزیابی عملکرد یک مجموعه تحقیقات می باشد . بطوری که از خروجی این مدل بتوان به سئوالت تحقیق جواب داد. بنابراین مدل فوق طوری طراحی می شود که سطوح مختلف یک مجموعه تحقیقاتی شامل پروژه ها ، گروها ی پژوهش و اجرا ی مرکز تحقیقاتی را در دوره های زیانی متفادت بصورت پیوسته
ارزیابی قرار می دهد . البته در این ارزیابی اثر عملکرد سطوح مختلف به یکدیگر دین می شود :
بطور خلاصه می توان اهداف این تحقیق را در موترد زیر مطرح کرد:
1=تعیین شاخص های اندازه گیری موثر بر عملکرد هر سطح از ساختار سازمانی مجموع تحقیقات
2- تعیین ساختار نحوه اثر گذاری دو کدام از عیارهای عملکرد و شدت تاثیر گذاری آنها
3- تعیین استانداردهای مورد نیاز برای عیارهای عملکرد مقایسه عملکرد واقعی با آنها 4- طراحی مدلی برای تعیین عملکرد در هر سطح با توجه به شاخص ها ی موثر بر آن بصورت دینامیک اهداف ثاثویه این که از انجام این تحقیق دنبال می شوند عبارتند از :
1- آگاهی هر واحد نسبت به عملکرد خودش در داخل یک شهرک تحقیقاتی
2- تولید اطلاعات ورودی لازم برای سیستم باراش و سیستم انگیزش و ترفیغ در استای تدوین شده شهرک های تحقیقاتی
3- توجیه کردن برنامه های کاری و هزینه های آن روی نتایج مدل ارزیابی
4- استفاده نتایج مدل ارزیابی در تخصیصی اعتبارات و منابع مختلف ( نیروی انسانی و تجهیزات ) به هر پروژه ، قسمت با مرکز تحقیقاتی .
فرضیه های تحقیق عباراتند از :
1-مدل مناسب برای ارزیابی عملکرد یک مجموعه تحقیقاتی از نوع دینامیک می باشد
2- عملکرد یک مجموعه تحقیقاتی را نمی توان مستقل از عملکرد از دریجه های آن ارزیابی مرد
3- عملکرد یک مجموعه تحقیقاتی باید بصورت پیوسته باید ارزیابی شود
4- شاهنما مناسب برای یک مجموعه تحقیقاتی برای ارزیابی عملکرد از 2 گروه شاخص پژوهش و اجراثر می باشد .
روش تحقیق و ابزار تحقیق
کلیات تحقیق شامل موضوع و اهمیت آن در فصل اول تشریح می شود سپس در فصل دوم با مطالعه کتابخانهای و جستجو در شبکه جهانی کارهای انجام شده در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرند آنگاه اطلاعات جمع آوری شده دسته بندی می شوند آخرین وضعیت پیشرفت تحقیقاتی انجام شده در زمینه سیستم های اندازه گیری عملکرد در مراکز تحقیقاتی تعیین می گردد . با استفاده از مرور ادبیات و شرایط سازمان های تحقیقاتی شاخص هایی برای سطوخ مختلف مجموعخ تحقیقاتی شفاسایی می شوند. همچنین در فصل سوم پرسشنامه مناسبی با استفاده ارزشهای تصیم گیری گروهی مانند دلفی طراحی شده و برای جامعه آماری مد نظر ارسال می گردد و تا شاخص هایی مناسب تهیه را ست خراج شوند ضمنا با استفاده از نتایج فرور ادبیات و تجربه خب گان در فصل چهارم مدل مناس برای ازریابی سطوح مختلف سازمانی طراحی نموده بطوری که موضوع یکبارچگی دینامیک بودن رعایت گردد. سپس استانداردهایی برای معیارهای ارزیابی در نظر گرفته و با توجه به مدل طراحی شده و معیارها و استانداردهای آن ، مدل وزق برای همه بم تحقیقاتی در نظر گرفته شده اجرا می شود و با استفاده از روشهای آماری اعتبارمدل فرق بررسی می گردد. در فصل پنجم نتایج اجرا مدل در یک مجموعه تحقیقاتی ارائه می گردد نهایتا در فصل ششم روی نتایج تحقیق بحث می شود و موضوعاتی برای تحقیقاتی آتی پیشنهاد می گردد .