تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 12775
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن

    مقدمه
    آیاتى که درباره حاکمیت ‏سیاسى پیامبر (ص) در قرآن کریم آمده است، به چند دسته تقسیم مى‏شوند:
    1. آیاتى که به مساله اطاعت از پیامبر (ص) مى‏پردازند.
    2. آیاتى که ولایت پیامبر (ص) و اولویت ایشان بر مؤمنان را مطرح مى‏کنند.
    3. آیاتى که حکم پیامبر (ص) را مورد توجه قرار داده‏اند.
    4. آیاتى که پیامبر (ص) را در امور اجتماعى، محور معرفى مى‏کنند.
    5. آیاتى که مؤمنان را به ایمان به پیامبر (ص) به عنوان یکى از ارکان تشریع فرا مى‏خوانند.

    1. آیاتى که به مساله اطاعت از پیامبر (ص) مى‏پردازند
    این دسته از آیات، اطاعت از پیامبر (ص) را به شکل‏هاى گوناگون مورد توجه قرار داده‏اند. در مواردى «اطاعت‏شدن‏» را از اهداف همه پیامبران (ع) معرفى مى‏کنند:
    «و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله‏». (1)
    و در مواردى با قرار دادن اطاعت از پیامبر (ص) در ادامه اطاعت از خداوند، مانند:
    «من یطع الرسول فقد اطاع الله‏» (2)
    به تفسیر آیاتى مى‏پردازند که در آن‏ها به اطاعت‏خداوند و پیامبر (ص) دستور داده شده است:
    «... اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم‏». (3)
    و این نکته را توضیح مى‏دهند که در این آیات، چه آن‏جا که اطاعت از آن‏ها با دستور جداگانه‏اى بیان شده است، مانند آیه‏اى که گذشت، و چه در مواردى دیگر، مانند آیه:
    «... اطیعوا الله و رسوله و لا تولوا عنه و انتم تسمعون‏» (4)
    مقصود اصلى، فرمان به اطاعت از پیامبر (ص) است و فرمان به اطاعت‏خداوند، امرى مسلم، براى یادآورى و مقدمه چینى آورده شده است; زیرا وجوب اطاعت از خداوند - همان‏طور که در بحث‏هاى کلامى مطرح است - با شناخت مولویت او به وسیله عقل حاصل مى‏شود و اثبات آن از راه مولوى، به دور مى‏انجامد. پس فرمان به اطاعت‏خداوند، در این آیات، ارشاد مردم به چیزى است که خود مى‏دانند و بیان این حقیقت است که اطاعت از پیامبر (ص) در ادامه اطاعت از خداوند است. شاهد بر این مطلب، این‏که در هیچ آیه‏اى فرمان به اطاعت از خداوند، به تنهایى نیامده است، در حالى که در بسیارى از آیات، درباره پیامبر (ص)، یا به صورت فرمان از سوى خداوند، در کنار دیگر واجبات، آمده است، مانند:
    «و اقیموا الصلوه و آتوا الزکاه و اطیعوا الرسول لعلکم ترحمون‏». (5)
    و یا به صورت فرمانى از زبان خود پیامبران (ع) مانند:
    «فاتقوا الله و اطیعون‏». (6)

    معناى اطاعت از پیامبر (ص)
    اکنون با توجه به معناى اطاعت، که عبارت از «امتثال امر» است، اگر پیامبران از سوى خود، هیچ امر و نهى‏اى نداشته باشند، نمى‏توان تصورى از معناى اطاعت از آنان داشت; زیرا در این صورت، ایشان صرفا واسطه در ابلاغ فرمان‏هایى هستند که از سوى خداوند صادر مى‏شود و لازم مى‏آید که آوردن «اطیعوا الرسول‏» در آیات، به منزله تکرار «اطیعوا الله‏» باشد، در حالى که هیچ نوع قرینه‏اى در کلام وجود ندارد و سخن اشخاص عادى، از این‏گونه استعارات گمراه کننده خالى است چه رسد به آیات قرآن کریم که از لحاظ فصاحت، برترین کلام است. از سوى دیگر، این مشکل، در آیاتى مانند «من یطع الرسول فقد اطاع الله‏» و «ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله‏» بیش‏تر مى‏شود; زیرا لازمه این سخن، دراین آیات، اجازه دادن خداوند به مردم، براى اطاعت از خود او است!؟

    تفویض کارها به پیامبر (ص)
    با توجه به آن چه گذشته و نیز با توجه به آیات دیگر که برخى فرمان‏هاى پیامبران (ع) را به اقوام خود نقل مى‏کنند، مانند فرمان حضرت موسى به هارون، که از او مى‏خواهد در میان مردم بماند و آنان را به سوى صلاح، پیش ببرد:
    «و قال موسى لاخیه هرون اخلفنى فى قومى و اصلح...» (7)
    و مانند فرمان هارون به مردم:
    «و ان ربکم الرحمن فاتبعونى و اطیعوا امرى‏» (8)
    و عتاب حضرت موسى به هارون، که «آیا نافرمانى مرا کرده‏اى؟»
    «افعصیت امرى‏» (9)
    هم چنین آن‏جا که خداوند مؤمنان را از مخالفت کردن با دستورهاى پیامبر (ص) بر حذر مى‏دارد:
    «فلیحذر الذین یخالفون عن امره ان تصیبهم فتنه او عذاب‏» (10)
    و آیاتى که در آن‏ها، پیامبران (ع) نخست قوم خود را به عبادت خداوند و تقواى الهى، که به رعایت احکام نازل شده از سوى او به دست مى‏آید فرا مى‏خوانند و سپس به اطاعت از خود دعوت مى‏کنند، مانند:
    «قال یا قوم انى لکم نذیر مبین ان اعبدوا الله و اتقوه و اطیعون‏» (11)
    روشن مى‏شود که خداوند کارهایى را به پیامبران (ع) تفویض کرده است تا با اذن او، در میان مردم به آن چه صلاح آنان در آن است، فرمان دهند و مردم نیز لازم است از ایشان اطاعت کنند.
    در روایات نیز با استشهاد به آیات قرآن کریم، مساله تفویض امور به پیامبر (ص) به شکل‏هاى گوناگون مطرح شده است. روایات بسیارى با استشهاد به آیه «ما اتیکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» (12) مساله تفویض امور به پیامبر (ص) (13) و تفویض امر دین به ایشان، (14) که هر چه را او حلال کند، حلال است و هر چه را او حرام کند، حرام (15) ، و تفویض امر خلق به پیامبر (ص) را مطرح مى‏کنند. (16)

    محدوده اطاعت از پیامبر (ص)
    از مسائلى که درباره اطاعت از پیامبر (ص) مطرح است، محدوده اى است که بر مؤمنان لازم است در آن محدوده، مطیع ایشان باشند. آیات و روایاتى که درباره این مساله نقل شدند، اطاعت از پیامبر (ص) را در سطح اطاعت از خداوند مى‏دانند و نه در این آیات و نه در آیات دیگر، حد خاصى براى آن معرفى نشده است و از آن‏جا که اطاعت از خداوند، مطلق است و براى آن، نمى‏توان حدى را تصور کرد، اطاعت از پیامبر نیز از همین اطلاق برخوردار است. از این رو، همه مفسران و کسانى که به گونه‏اى از آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم‏» (17) بحث کرده اند، چون اطاعت از «اولى الامر» نیز مطلق است، در صدد تبیین عصمت آنان برآمده‏اند; زیرا اطاعت مطلق از هیچ‏کس را بدون عصمت روا نمى‏دانند. (18)
    آیات دیگرى که به بیان مساله حاکمیت ‏سیاسى پیامبر (ص) مى‏پردازند و در آینده از آن‏ها بحث‏خواهیم کرد، مبین این مساله‏اند که اطاعت از پیامبر (ص) هم در امور شخصى افراد جارى است و هم در امور اجتماعى. در این‏جا درباره شان نزول آیه:
    «ما اتیکم الرسول فخذوه و مانهیکم عنه فانتهوا» (19)
    که مربوط به فیئ و تقسیم آن است و از سویى به امور اجتماعى و از سویى دیگر، به منافع فردى اشخاص مربوط است، مى‏توان اشاره کرد که این امر، این حقیقت را آشکار مى‏کند که پیامبر (ص) تصمیم گیرنده درباره درآمدهاى عمومى است و طبق مصلحت مى‏تواند آن را بین کسانى که در حصول آن دخالت داشته‏اند، به‏طور غیر مساوى تقسیم کند. هر چند مفهوم این آیه شریفه، عام است و همه فرمان‏ هاى پیامبر (ص) را - همان‏طور که روایات نیز بیان کننده آن است - شامل مى‏شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن , مقاله در مورد تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن , تحقیق درباره تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن , مقاله درباره تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حاکمیت‏ سیاسى پیامبر (ص) در قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت