پست الکترونیکی، ایمیل یا رایانامه (در انگلیسی: e-mail مخفف Electronical Mail)، نامهای الکترونیکی است که با رایانه فرستاده میشود.
یکی از کاربردهای اینترنت ارسال و دریافت نامههای الکترونیکی است، نامه الکترونیکی پروندهای است که از طریق شبکهٔ اینترنت برای مخاطبی که دارای نشانی پست الکترونیکی است، ارسال میشود. نشانی پست الکترونیکی برای نمونه به صورت زیر است :
[email protected]
پسوند ir یعنی این نشانی در ایران ثبت شده است. از سایر این نشانهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
وند com: تجارتی و بازرگانی ([email protected]).
وند net: کسب و کارهای استفاده کننده شبکه های رایانه ای.
وند org: سازمانها.
(این وندها و مفاهیم آن برای وبگاهها هم معتبر است).
در آدرس مشخص شدهٔ بالا، نام دامنه wikipedia است و در ایران ثبت شده است. پیش از نشانه @ واژه mehdi قرار دارد که شناسه کاربر است که در اینجا بر حسب نام شخصی به اسم "مهدی" انتخاب شدهاست.
برای ارسال و دریافت پست الکترونیک نرمافزارهای متنوعی متداول است از جمله Outlook Express که تحت ویندوز است و همچنین نرم افزار Evolution یا Kmail که تحت سیستم عامل لینوکس عمل میکند. برای نمونه اگر شما دارای یک شناسه کاربری روی شبکه اینترنت باشید و برایتان یک ایمیل ارسال شده باشد، این ایمیل روی دستگاه کارگزار شبکهای که به آن متصل هستید باقی میماند تا شما به شبکه وصل شوید، سپس با پیغام ((نامهٔ تازه)) مواجه میشوید که میتوانید به کمک نرمافزارهای مورد استفاده خود آن را بخوانید و به آن پاسخ دهید. هم اکنون در دنیا یک چهارم استفاده کنندگان از اینترنت، حداقل یک ایمیل دارند.\
بازاریابی از طریق پست الکترونیک
بازاریابی اینترنتی با پست الکترونیکی اگر درست انجام شود از هر روش بازاریابی دیگری به تجارت شما بیشتر و سریع تر کمک می کند. بازاریابی پست الکترونیکی اولین روش ارتقاء تجارت الکترونیکی شما است. اگر می خواهید در تجارت الکترونیک خود موفق باشید، بازاریابی با پست الکترونیکی یک باید است.
پست الکترونیک یکی از ابزارهای بسیار قوی و منحصربفردی است که اینترنت در اختیار ما قرار داده است. با استفاده از این ابزار ارتباطی، کاربران اینترنت می توانند با صرف کمترین هزینه و به سرعت و به صورتی کاملاً حرفهای، پیام خود را به یکدیگر برسانند.
بازاریابی با پست الکترونیک (Email Marketing) امروزه به ابزار مهمی در عرصه بازار یابی اینترنتی تبدیل شده آمار نشان می دهد فعالیت عمده کاربران اینترنتی چک کردن پست الکترونیک و بعد از آن جستجو در موتور های جستجو است. پس اولین فعالیت عمده در بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی از طریق پست الکترونیک است . اما واقعیت این است که هر کاری آدابی دارد بازاریابی از طریق پست الکترونیک راهکار خود را دارد. مشکل بسیاری از شرکتها و موسسات تبلیغاتی در ایران این است که بدون علم به روش کار، نه تنها با ارسال نامه های تبلیغاتی مشتری را جذب نمی کنند بلکه او را نسبت به منبع آن تبلیغ بد بین می نمایند.
اساسی ترین اصل در بازاریابی الکترونیک این است که نیاز مشتری را بشناسیم و با توجه به نیاز های مشتری گام برداریم یعنی ما همان چیزی باشیم که مشتری می خواهد. پس در تجارت الکترونیک و,بازاریابی الکترونیک احترام به مشتری و رضایت مشتری شرط اول است. برای جذب مشتری و سپس حفظ مشتری باید راهکار هایی داشته باشیم. باید بدانیم که چه تیتر هایی خواننده نامه را به باز کردن پست الکترونیکی شویق می کند. باید افراد علاقه مند به موضوع مرتبط با تبلیغ را بشناسیم. پس بازاریابی اینترنتی عرصه ای وسیع دارد و برای نیل به اهداف هر یک باید متخصص باشیم در غیر این صورت نتایجی متفاوت دریافت می کنیم. از دست دادن اعتبار و آبروی اینترنتی، روند رو به رشد سایت های اینترنتی ایرانی است، و دلیل آن این است که آدم های بی تخصص، بی توجه و بی اطلاع از قواعد و قوانین تجارت الکترونیکی روی به این کار آورده اند. در ایالات متحده و در اکثر کشورهای اروپایی برای معرفی، توضیح و آموزش هر یک از اصول، قواعد و قوانینی که باید در بازاریابی الکترونیکی و خصوصاً بازاریابی از طریق پست الکترونیک توسط بازاریاب رعایت شود، ساعت ها و گاه روزها سمینار و کارگاه های آموزش برگزار می شود و تازه وارد ها و حتی بازاریاب های الکترونیکی حرفه ای با سابقه در آن جلسات و سمینار ها شرکت می کنند.
چکیده
پست الکترونیکی به عنوان یک ابزرا مهم ارتباطی, جایگاه ویژهای در زندگی امروزهء ما یافته. این وسیلهء ارتباطی به علت سهولت, سرعت و هزینهء نسبتاً پایی آن توسط بسیاری از سازمانها و افراد و از جمله کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به خدمت گرفته شده. این مقاله به معرفی و نحوهء کار با ابزارهایی چون گروههای مباحثه, گروههای خبری و فهرست (لیست) پستی که از طریق پست الکترونیکی به اشاعه اطلاعات در میان کاربران میپردازند, اختصاص دارد.
بزرگترین شبکهء رایانهای جهان یعنی »اینترنت« که شکل تکامل یافتهء »آرپانت« میباشد در سال 1971 میلادی توسط آژانس تحقیقاتی سازمان دفاع آمریکا و برخی از همکاران آن در کشورهای دیگر با تعداد اندکی عضو تاسیس گردید. در طول سه دهه فعالیت روبهرشد, امروزه میلیونها استفاده کننده در سراسر دنیا(1) به این شبکه عظیم جهانی وصل هستند و به انبوه اطلاعات موجود در آن دسترسی دارند. تقریباً تمام کسانی که به اینترنت دسترسی دارند از خدمات پست الکترونیکی نیز بهرهمند هستند. البته خدمات پس الکترونیکی منحصر به اینترنت نیست و به عنوان یک رسانه ارتباطی در سراسر اینترنت گسترده شده است.
مروری بر پست الکترونیکی
پست الکترونیکی از مهمترین و پراستفادهترین خدمات اینترنت محسوب میشود و قابلیت ارسال و دریافت هر نوع پیام اعم از متن, تصویر, صوت و ... را به شکل الکترونیکی (رقومی) دارد. پست الکترونیکی شباهت زیادی به پست معمولی دارد. اغلب مراکز (مانند American On-Line, Compuserv, Delphi,... و بسیاری از بیبیاسها) چه به اینترنت متصل باشند و چه نباشند, خدمات پست الکترونیکی را نیز ارائه میدهند. همچنین مراکزی (مانند MCI و Sprint) وجود دارند که فقط مشترک پست الکترونیکی میپذیرند. برخی از مراکز, خدمات پست الکترونیکی را فقط در داخل شبکه خود ارائه میدهند و برخی دیگر امکان ارسال و دریافت پیام و بطور کلی ارتباط با شبکههای دیگر را نیز فراهم میسازند. بسیاری از مراکز پست الکترونیکی, امکان ذخیره کردن پیامهای خوانده شده بر روی رایانهء مرکز را به مشتری میدهند-البته ممکن است برای این منظور هزینهء اضافی دریافت کنند. به هر حال تمام مراکز ارائهدهندهء این خدمات, هزینه دریافت میکنند, که برخی از آنها در قبال خدمات هزینهء ثابت دارند و برخی دیگر نسبت به حجم پیامهای مبادلهشده, هزینه را محاسبه و دریافت میکنند.
پست الکترونیکی با برنامههای شبکهای دیگر از قبیل »افتیپی« و »تلنت« تفاوت دارد, چرا که این گونه برنامهها دارای خدمتگیرنده/خدمت دهندهء دوطرفه هستند که بین استفادهکننده و منبع اینترنتی یک ارتباط دوسویه-تقریباً شبیه ارتباطی تلفنی-برقرار میسازند؛ در حالی که اساس پست الکترونیکی بر اصل »ذخیره و ارسال« است و شباهت بسیار زیادی با خدمات پست معمولی دارد. پست الکترونیکی امکان ارتباط ناهمزمان افراد را فراهم میسازد. به عبارت دیگر, فرستنده هر وقت بخواهد پیام خود را ارسال میکند و گیرنده نیز هر وقت بخواهد پیام مورد نظر را بخواند. در واقع لازم نیست فرستنده و گیرندهء پیام, ارتباط همزمان داشته باشند. هنگام ارسال یک نامهء الکترونیکی, پیام از یک رایانه به رایانه دیگر میرود تا به مقصد برسد و در مقصد به صندوق پستی سیستم گیرنده میرود و در یک فایل (Inbox) ذخیره میشود.
تجهیزات مورد نیاز
وجود تجهیزات شبکهای با سرعت بالا, عملیات ارسال و دریافت پیام را به میزان بسیار قابل توجهی تسریع میکند. نامههای الکترونیکی در اینترنت (بدون توجه به مسافت) معمولاًً در عرض چند ثانیه به مقصد میرسند. هر حوزهء پست الکترونیکی یک خدمتدهنده دارد که از »پروتکل ساده انتقال نامهء الکترونیکی« (SMTP)(2) استفاده میکند. برای استفاده از خدمات پست الکترونیکی, پس از انتخاب و اشتراک در یک مرکز ارائهدهندهء خدمات الکترونیکی (Mailer), یک رایانه (یا نوعی پایانه), یک مودم و یک خط تلفن مورد نیاز است. اشتراک پست الکترونیکی بدین مفهوم است که استفادهکننده باید وارد رایانهء مرکز خدمات پست الکترونیکی شود و نامههای خود را ارسال و دریافت نماید. این مراکز اشتراک موارد ذیل را در اختیار کاربر قرار میدهند:
- اطلاعات مربوط به نحوه متصل شدن به مرکز؛
- نشانی پست الکترونیکی کاربر, یعنی همان نامی که دیگران هنگام ارسال نامه به وی باید از آن استفاده کنند (معمولاً این نام از طریق تکمیل فرم توسط کاربر و با توافق مرکز خدمتدهنده تعیین میشود و باید بدون نقطه و فاصله باشد و از هشت نویسه (کاراکتر) تجاوز نکند)؛
- یک نام ورود و کلمهء رمز برای ورود به سیستم (نام ورود احتمالاً بخشی از آدرس پستی کاربر خواهد بود)؛
- صندوق پستی در سیستم.
مزایا و کاربرد پست الکترونیکی
پست الکترونیکی به عنوان یکی از ابزارهای مهم ارتباطی دارای مزایا و ویژگیهایی است که اهم آنها عبارتاند از:
- امکان ارتباط همزمان چند کاربر (از طریق کنفرانس پست الکترونیکی)؛
- امکان ارسال همزمان پیام برای چند نفر (از طریق گروههای مباحثه و فهرستهای پستی)؛
- امکان عضویت در گروههای مباحثه, گروههای خبری و فهرستهای پستی؛
- عدم نیاز به ارتباط مستقیم و رو در رو؛
- امکان ذخیره و در صورت لزوم تغییر پیامهای آنها؛
- سرعت بالای ارسال و دریافت پیامها؛
- پایین بودن هزینه؛
- حذف محدودیتهای زمانی و جغرافیایی.
از کاربردهای پست الکترونیکی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- عضویت در خدمات آگاهیرسانی جاری و اشاعهء اطلاعات گزیدهء ناشران, کتابخانهها, و ...
- تولید بولتن خبری یا فهرست تازههای کتابخانه و ارسال آن به مشترکین؛
- دریافت مجلات و خبرنامههای الکترونیکی؛
- استفاده از پست الکترونیکی برای دسترسی به بسیاری از اطلاعات موجود در اینترنت؛
- ایجاد گروههای مباحثه و خبری در موضوعات مختلف کتابداری و اطلاعرسانی؛
- مکاتبات اداری مانند درخواستهای امانت بین کتابخانهای, درخواست پروفرما از ناشر یا کارگزار, ...