«مصوب ششصد و چهل و هفتمین جلسه ی شورای عالی آموزش و پرورش»
در راستای رسالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشد همه جانبه ی دانش آموزان بر
پایه ی تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره ی راهنمایی تحصیلی به شرح زیر تعیین
می شود.
مدیران، برنامه ریزان و همه ی افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشی بر عهده دارند مکلف اند
در برنامه ریزی امور، سازماندهی فعالیت ها و انجام وظایف مربوط به گونه ای اقدام نمایند که تا
پایان دوره ی تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد.[1]
اعتقادی
1. اصول دین را باور دارد و بر مبنای آن عمل می کند.
2. خدا را به دلیل ربوبیت شایسته اطاعت می کند.
3. با انبیا و ائمه ی معصومین (ع) آشنایی دارد و به مطالعه ی زندگی آن ها علاقه نشان می دهد.
4. با ولایت فقیه آشنایی دارد و رابطه ی آن را با امامت می داند.
5. به رعایت تولی و تبری توجه دارد.
6. به اولیای دین، بزرگان و شخصیت های اسلامی آشنایی دارد و به مطالعه ی زندگی آن ها علاقه نشان می دهد.
7. به قیامت و حساب در آن روز را باور دارد و خود را در رابطه با اعمالش در نزد خداوند مسئوول می داند.
8. نماز را مهم ترین راه ارتباط با خدا می داند و به خواندن نمازهای پنج گانه عادت کرده است.
9. قرآن را صحیح می کند و با برخی از قصص آن آشناست.
10. با تاریخ صدر اسلام آشنا است و به آن علاقه نشان می دهد.
11. فروع دین را می داند.
12. می تواند از رساله ی علمیه ی خاص سنین خود استفاده کند.
13. احکام تقلید را می داند و مرجعی برای خود انتخاب کرده است.
14. احکام مربوط به محرم و نامحرم را رعایت می کند.
15. به انجام امر به معروف و نهی از منکر علاقه نشان می دهد.
16. معنای جهاد و شهادت را می داند و به حضور در صحنه های دفاع از دین علاقه نشان می دهد.
17. زمان ها و مکان های مقدس را می شناسد و به وظیفه ی خود در مقابل آن ها عمل می کند.
18. در مسجد با رغبت حضور می یابد و در برنامه های عبادی، فرهنگی و اجتماعی آن شرکت فعالانه دارد.
اخلاقی
1. راستگو، امانت دار و رازنگهدار است.
2. به ارزش های اخلاقی علاقه نشان می دهد.
3. به ارزش ها و توانایی های خود آگاه است و سعی در پرورش آن ها دارد.
4. دختری عفیف و با حیا و پسری شجاع و غیور است.
5. اطاعت از والدین را وظیفه می داند.
6. برای انجام کارهای خود شخصاً اقدام می کند و خود را از مشورت دیگران بی نیاز نمی داند.
7. موفقیت دیگرا را ارج می نهد و خود نیز برای رسیدن به موفقیت تلاش می کند.
8. به دیگران کمک می کند و در رفع ضعف های آن ها می کوشد.
9. از لباس های مناسب اسلامی ایرانی استفاده می کند.
10. اوقات فراغت خود را با فعالیت های مناسب پر می کند.
11. وضع ظاهری خود را با توجه به موازین دینی و
اجتماع مرتب می کند.
12. توانایی عفو کردن دیگران در او به وجود آمده است.
13. با دقت در اعمال خود نسبت به دیگران زمینه ی اشتباه و خطای آن ها را در مورد خود از بین می برد.
14. رعایت احترام دیگران را در صحبت با آن ها لازم می داند و با جملات احترام آمیز سخن می گوید.
15. کاری از دیگران خواستن را مگر در صورت ناچاری امری ناپسند می داند.
16. به پیشرفت کشور خود و هموطنان اش اهمیت می دهد و یکپارچگی ملی را با ارزش می داند.
17. استفاده از تجربه بزرگترها را برای پیشرفت خود و دیگران لازم می داند.
18. قبل از عمل فکر می کند.
19. به انتقاد از خود و دیگران اهمیت می دهد.
20. خوب را از بد تشخیص می دهد و گرایش به خوبی دارد.
21. رفتاری متعادل دارد وسعی می کند بر احساساست خود تسلط یابد.
22. به رعایت نظم و انضباط عادت کرده است.
23. رعایت قانون را برای حفظ حقوق همه لازم می داند.
علمی و آموزشی
1. نسبت به پدیده های علمی، محیطی و تجربی حساس است و ارتباط آن ها را درک می کند.
2. اطلاعات لازم را در حوزه های علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی کسب کرده و به نقش
علوم و کاربرد آن ها در پیشرفت جامعه آگاه است.
3. با زبان و ادب فارسی مأنوس است و در کاربرد مهارت های زبانی و استفاده از متون ساده ی ادبی توانایی دارد.
4. مهارت های پایه را در ریاضیات می داند و با نقش و کاربرد آن در زندگی و پیشرفت سایر علوم آشنا است.
5. با زبان عربی برای فهم بهتر قرآن و احادیث و ادعیه و ادبیات فارسی تا حدودی آشنا است.
6. با یک زبان خارجه در حد توانایی مکالمه ی ساده و روزمره آشنایی دارد.
7. می تواند از رسانه های ارتباطی برای کسب اطلاعات استفاده کند.
8. جامعه ی خود و مشاغل آن را تا حدی می شناسد و برای زندگی در جامعه مهارت کافی دارد.
9. نسبت به کاربرد علم در بهبود روشهای انجام کار آگاه است.
10. روحیه ی علمی، قدرت استدلال و تفکر انتقادی و خلاق دارد.
11. نحوه ی یادگیری خود را می فهمد.
12. شیوه ی صحیح مطالعه و تحقیق را می داند.
13. به تفکر و مباحثه علاقه مند است و با روش تحقیق آشنایی علمی دارد.
فرهنگی هنری
1. با استعدادهای خود آشنا است و سعی در پرورش آنها دارد.
2. ابعاد زیبایی را در مخلوقات الهی توصیف میکند.
3. از مشاهده و بررسی آثار هنری لذت میبرد.