اشاره:
احمد هوبر روزنامهنگار سوئیسى که از مسلمانان متعهد اروپا و از طرفداران جدى انقلاب اسلامى است در بهمن ماه 68 همزمان با یازدهمین سالگرد انقلاب اسلامى به دعوت هشتمین کنفرانس اندیشه اسلامى به ایران آمده بود. وى به دعوت سازمان پژوهش و برنامهریزى آموزشى در جمع کارشناسان این سازمان، سخنانى تحت عنوان "تاثیر انقلاب اسلامى در جهان امروز" ایراد نمود که متن ترجمه شده آن را ملاحظه مىفرمایید.
بسمالله الرحمن الرحیم
خواهران و برادران گرامى از فرصتحضور در جمع شما خوشحال هستم موضوع سخن من " تاثیر انقلاب اسلامى در جهان خارج امروز "است. مىدانم که شما گهگاه ممکن است تصور کنید جهان شما را تحقیر کرده و با شما دشمنى مىکند من به اینجا آمدهام تا به شما بگویم که این احساس صحیح نیست و شما نه تنها آن اندازه که مىپندارید منزوى نیستید بلکه در جهان دوستان زیادى دارید.
تاثیرات سه گانه انقلاب اسلامى
امروز در اروپا احساس مىشود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامى که شما یازده سال پیش آغاز کردید مرتبط است و این قیام و بپاخستن اسلامى که از ایران آغاز شد امروز در اروپا محسوس است در اروپا حدود 12 تا 15 میلیون مسلمان وجود دارد که 100 هزار نفر آنها در سوئیس زندگى مىکنند و من در یازده سال اخیر در بسیارى از کشورها بودهام و تحت تاثیر انقلاب اسلامى سه تغییر اساسى را در بین مسلمانان اروپا که غالبا هم سنى هستند، مشاهده کردهام.
اول اینکه امام خمینى (س) به ما مسلمانان خارج از ایران به مسلمانان اروپایىشان و شخصیت تازهاى بخشیدند به گونهاى که ما دیگر از مسلمان بودن خود خجل نیستیم. دوم اینکه امام مسلمانان را سیاسى کرده استیعنى اندیشه و تفکر سیاسى در میان مسلمانان ایجاد و بسط داده است. مسلمانان اکنون دریافتهاید که اسلام و قرآن و سنت پیامبر یک منبع قوى و پر تحرک است که مىتواند در زمینههاى مختلف سیاسى و فرهنگى و اقتصادى تحرک ایجاد کند. امروز مسلمانان دریافتهاند که اسلام تنها یک سلسله تشریفات و مناسک عبادى شخصى نیست. نماز جمعهها و خطبههاى آن روز به روز از نظر محتواى سیاسى غنىتر مىشود. و بالاخره تاثیر سوم این است که امام، ما اهل سنت را به صدر اسلام که ریشههاى اسلام در آن ستبازگردانده است. ما اکنون در پرتو انقلاب اسلامى و رهبرى امام مىتوانیم واقعیت تاریخى زمان پیامبر (ص) و وضع اسلام را در دهه نخستین و قرن اول درک کنیم و از آن به این نکته پى مىبریم که در آغاز انشعاب و اختلاف شیعه و سنى در کار نبوده است. تنها اسلام بوده است و همه مسلمان بودهاند و غیر مسلمانان را منافقان و اشراف اموى و عباسى تشکیل مىدادهاند. این حقیقت قبل از انقلاب اسلامى و قیام امام خمینى براى ما پوشیده و در حجاب بود و ما از این حقیقت ناآگاه بودیم. ما دریافتهایم که ائمه چهارگانه اهل سنتیعنى امام احمد بن حنبل ومالک و شافعى و ابوحنیفه با اهل بیت پیامبر (ص) همراه و هم داستان بودهاند د رمحضر اهل بیت زانو زده و از آنها درس گرفتهاند. و خود این ائمه سنى در مقابل خلفاى اموى و عباسى ایستادگى کرده و شکنجه و زندانى شدهاند. همان طور که در آن روز وحدت برقرار بوده است، اکنون پس از چهارده قرن امام منادى وحدت هستند. اکنون مقدارى از این جهات سهگانه تاثیر انقلاب اسلامى بخصوص بر مسلمانان خارجى را توضیح مىدهم:
تجدید هویت اسلامى مسلمانان
نخست درباره شانى که امام خمینى (س) به ما بخشید صحبت مىکنم. در سوئیس من از یازده سال پیش شاهد بودهام که کارگران ترک که سابقا در رستورانهاى ما آبجو مىخوردند حالا آب معدنى مىخورند و از نوشیدن آبجو خوددارى مىکنند، همچنین زنان ترک در سوئیس و آلمان و اروپا به حجاب روى آوردهاند. چرا؟ وقتى که ما از آنها سوال مىکنیم متوجه مىشویم که هیچگونه فشار و اجبارى در کار نبوده استبلکه آنان متوجه شدهاند که حجاب یک سلاح پر قدرت و شگفتآورى است که خدا به زنان داده است و آنها از این سلاح و سپر باید استفاده کنند. امروزه در غرب روانشناسان کشف کردهاند که این برهنگى حاکم بر تمدن غربى که همه جا را فراگرفته و تمامى سینماها، مجلات و در و دیوارها آکنده و آلوده بدان است موجب سستى و تباهى روابط بین زن و شوهر گشته، به طورى که در سوئیس اکثر ازدواجها به طلاق منجر مىشود و 85 درصد خانوادهها عملا به فساد جنسى آلوده هستند. همچنین بسیارى از زنان و مردان به همجنس خود روى آورده و بچهها نیز شاهد این وقایع تلخ هستند و همگى اینها از آثار حکومت و شیوع فرهنگ برهنگى در غرب است ما مسلمانانى که غربزده بودهایم حالا به حکیمانه بودن دستورات و احکام اسلام و قرآن پى بردهایم و اکنون مىفهمیم که خدا در قرآن با حجاب ما را از چه آثار سوئى مصون و محفوظ داشته است. اکنون نه تنها زنان ترک و عرب در اروپا به حجاب روى آوردهاند بلکه زنان سوئیسى هم تقاضا دارند که براى آنان لباس مناسبترى با پوشش و حیاى بیشترى تهیه گردد.