مقدمه
الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام على رسوله محمد وعلى آله وأصحابه أجمعین.
این کتاب از دلایل جمع کرده مؤلف "کشف المنن فی علامات الساعه والملاحم والفتن" تألیف محمود رجب حمادی الولید ترتیب داده شده, در آن علامتهاى قیامت در اساس آیات الهى وسنت نبوى واقوال سلف بیان مى گردد. آنچه ما انجام داده ایم این ترتیب بابها وفصلها, بحث ومناظره ها وتخریج احادیث مى باشد. دعا مى کنیم, که الله سبحانه وتعالى کتاب را براى ما وتمام استفاده برندگان مفید بگرداند آمین یا رب العالمین وصلى الله على رسوله محمد وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى یوم الدین.
باب اول: بحثها در موضوع قیامت
بحث اول: روز قیامت
س: آن وقتى را, که در آن قیامت واقع مى شود چه مى نامند؟ ج: آن را به عربى "الساعه " مى گویند. س: ساعت یا قیامت کى واقع مى شود؟ ج: در این موضوع الله تعالى مى فرماید: ﴿ یَسْأَلُونَکَ عَنْ السَّاعَه ِ أَیَّانَ مُرْسَاهَا فِیمَ أَنْتَ مِنْ ذِکْرَاهَا إِلَى رَبِّکَ مُنتَهَاهَا إِنَّمَا أَنْتَ مُنذِرُ مَنْ یَخْشَاهَا کَأَنَّهُمْ یَوْنَهَا لَمْ یَلْبَثُوا إِلا عَشِیَّه ً أَوْ ضُحَاهَا ﴾ (النازعات: 42-46) ترجمه: ﴿ ترا مى پرسند, که قیامت کى واقع شود؟ تو از دانستن آن در چه مقام قرار گرفته ؟ منتهایش به سوى پروردگار تو است. ( یعنى آن علم غیب بوده تو وغیر تو هیچ کسى آن روز را نداند) جز این نیست, که تو براى کسانى, که از آن روز مى ترسند بیم دهنده مى باشى. ( از شدت آن روز) در نظرشان چنین ظاهر شود, که گویا در دنیا جز مقدار وقت شام گاهى یا وقت صبحى درنگ نکرده اند﴾ یعنى بسیار وقت اندکى حیات به سر برده اند.
س: این آیت الهى به چه دلالت مى کند؟ ج: به چند امر مهمى:1- روز واقع شدن قیامت را به جز الله تعالى هیچ کسى حتى پیغمبر (ص) هم نمى دانند او تنها به این مأمور گردیده, که از علامتها وسختیهاى آن روز خبر و بیم بدهد. 2- این خبر وبیم تنها به کسانى منفعت مى رساند, که به واقع شدن آن روز ایمان داشته و از رسواى در آن خوف کنند. 3- روز قیامت آنچنان روز سخت ودشوارى است, که حیات چندین ساله انسان در نظرش بسیار اندک وناچیز مى نماید. یعنى تمام لذتها وخوشیهاى دردنیا ازسر گذرانیده را ناچیز وبى ارزش مى سازد. س: در این موضوع رسول الله (ص) چه گفته اند؟ج: درآخرحدیث مشهور به حدیث ایمان, اسلام واحسان جبریل(علیه السلام) از رسول الله (ص) چنین پرسیده اند: [ فأخبرنی عن الساعه ؟ قال: ما المسؤل عنها بأعلم من السائل ] (متفق علیه) ترجمه: مرا از روز واقع شدن قیامت خبر دار نما, که کدام روز مى باشد؟ رسول الله (ص)در پاسخ چنین گفته اند: در این موضوع سوال شده از سوال کننده بیشتر خبر ندارد. یعنى آن روز را نه من مى دانم و نه تو. س: از این حدیث شریف چه را دانسته مى شود؟ ج: دانسته مى شود, که آن روز را الله تعالى به مقربترین ونزدیکترین بندگانش مثل جبریل (علیه السلام) ازفرشتگان ومحمد (ص) ازپیشواى پیغمبران خبر نکرده آن را به ذات خود اختصاص داده است.
س: ازموضوع گذشته چه خلاصه براورده مى شود؟ ج: الله سبحانه وتعالى آن روز را به هیچ شخصى, حتى به نزدیکترین فرشته وبزرگترین پیغمبرخبر نداده است. کسى دعوا کند, که آن روز را مى داند, دروغگو وکذاب بوده چنین دعوا دعواى دانستن علم غیب مى باشد, که او را از دین خارج مى کند.
فهرست
بحث دوم: علامتهاى قیامت
س: مراد از علامتهاى قیامت چیست؟ ج: مراد از آن کارهاى مى باشد, که قبل ازقیامت واقع گردیده به نزدیک شدن آن روز دلالت نماید. س: آن علامتها چند قسم مى باشند؟ ج: دوقسم:1- علامت هاى صغرا یعنى کوچک. 2- کبرى یعنى بزرگ. س: علامتهاى صغرا چند قسم اند؟ ج: سه قسم:1- علامتهاى, که ظاهر شده وبه انتها رسیده اند. 2– علامتهاى, که ظاهرشده وتا امروز ادامه دارد. 3- علامتهاى, که قبل از علامات کبرا در آینده واقع شوند. س: آن علامتهاى, که قبل از علامتهاى کبرا واقع گردند کدامهایند؟ ج: اینهایند: 1- ظاهر شدن پرچمهاى سیاه, که از برامدن مهدى خبرمى دهند.2- ظاهر شدن معدن تلا در زیر دریاى فرات وبراى آن آتش گرفتن جنگ 3- درگیرهاى بین مهدى ودشمنانش.4- فروبردن زمین لشکرسفیانى را در ذوالحلیفه. 5- رهبرمسلمانان انتخاب گردیدن مهدى وبیعت بزرگان شام وعراق با وى.
س: علامت هاى کبراى قیامت چند قسم مى باشند؟ ج: دو قسم: 1- مألوف ومراد ازآن خروج دجال, نزول عیسى (علیه السلام) وخروج یأجوج ومأجوج مى باشد. 2- غیر مألوف, یعنى برامدن آفتاب از جاى نشستنش, برامدن دابه یعنى جانورى, دود, یعنى فراگرفتن دودى اطراف واکناف عالم را وفروکشهاى زمین.
س: آیاغیر این علامتهاى صغرا وکبرا فرا رسیدن قیامت دیگر نشانها نیز دارد یا خیر؟ ج: آرى! از جمله ویران کردن خانه کعبه, ترک کردن مردم مدینه نبوى را, برداشته شدن قرآن از دلها ومصحفها وغیره.
فهرست
باب دوم: ظهور علامتهاى قیامت
بحث اول: اولین علامت هاى قیامت
س: اولین علامت نزدیک شدن قیامت کدام است؟ ج: این ظاهر شدن پیغمبرى محمد (ص) مى باشد, که در سال 610 ملادى به وقوع پیوسته است. س: با کدام دلیل مى گوید, که آشکار شدن پیغبرى محمد (ص) از نزدیک شدن قیامت خبرمى دهد؟ ج: در این موضوع رسول (ص) چنین گفته اند: [ بعثت أنا والساعه کهاتین کفضل إحداهما على الأخرى وضم السبابه والوسطى ] ( رواه البخاری والترمذی و صححه وقد صححه الألبانی فی صحیح سننه ج: 2/ص 480/ حدیث: 2214) ترجمه: زمان پیغمبرى من وبرپا شدن قیامت مثل (فرق درازى) این دو انگشت مى باشد. این را گفت ودو انگشت خود یعنى سبابه وانگشت در مابین بوده را با هم جمع کرد. درحدیث دیگر چنین آمده است: قال عون بن مالک أتیت النبی (ص) فی غزوه تبوک وهو فی قبه من أدم فقال: [إعدد ستا بین یدی الساعه : موتی ثم فتح بیت المقدس ثم موتان یأخذفیکم کعقاص الغنم ثم استفاضه المال حتى یعطى الرجل مائه دینار فیظل ساخطا ثم فتنه لا یبقى بیت من العرب إلا دخلته ثم هدنه تکون بینکم وبین بنی الأسفر فیغدرون فیأتونکم من ثمانین غایه تحت کل غایه اثنا عشر ألفا] ( رواه البخاری) ترجمه: عون بن مالک مى گوید: در چنگ "تبوک" نزد رسول الله (ص) آمدم که او در بناى به شکل گنبد ساخته شده بوده گفت: شش واقعه اى را, که عن قریب قیامت واقع گردند بشمار: 1- وفات من. 2- بعد آن فتح بیت "المقدس". 3- موتان یعنى مرگى اشخاص بسیار مثل بیمارى عقاص گسفندان, که مثل وبا بوده عدد بسیار انسانها در آن هلاک گردند. 4- بعد این پول ومال آن چنان بسیار گردد, که به کسى صد دینار داده شود بازهم ( آن را ناچیز دانسته) ناراض بماند. 5- بعد آن فتنه به پا خیزد, که هیچ خانه عربى از آن آرام نماند. 6- بعد این بین شما وبین بنى اسفر یعنى رومیها صلح مى شود, که آنان غدر کرده پیمان را مى شکنند وزیر هشتاد پرچم یعنى لشکر هشتاد دولت بالاى شما ناگهان حمله مى کنند. در زیر پرچم هر دولتى دوازده هزار عسکر مى باشد.
س: ازاین بحث چه خلاصه براورده مى شود؟ ج: اولین علامت نزدیک شدن قیامت آشکار شدن پیغمبرى محمد (ص)بوده ووفات رسول الله (ص) نیزازاین علامتها دانسته مى شود.
فهرست
بحث دوم: علامتهاى قیامت در زمان حیات پیغمبر (ص)
آیا در زمان حیات پیغمبر (ص) هیچ علامتى به وقوع پیوسته است؟ ج: آرى! در این موضوع الله سبحانه وتعالى مى فرماید ﴿اقْتَرَبَتْ السَّاعَه ُ وَانْشَقَّ الْقَمَر﴾ (القمر2-1) ترجمه: ﴿نزدیک شد قیامت وماه شکافته شد﴾ در حدیث شریف آمده است: عن ابن مسعود قال: انشق القمر على عهد رسول الله (ص) شقتین فقال النبی (ص) [اشهدوا] ( متفق علیه) ترجمه: ابن مسعود گته اند: در زمان رسول الله (ص) ماه دو پاره گردید ورسول الله به مردم گفت: شاهد باشید. ابن کثیر مى گوید: واقعه دو پاره شدن مهتاب چنانى در احادیث متواتر با سند صحیح آمده است, در زمان رسول الله (ص) واقع گردیده یکى ازمعجزه هاى آشکارآن جناب مى باشد.
س: چگونه این واقعه علامت نزدیک شدن قیامت وهم معجزه شده مى تواند؟ ج: اما علامت قرب قیامت بودنش چنانى گذشت در قرآن آمده است. این چنین معنى دارد, که ماهتاب از زمان خلق شدنش تا آن روز پاره نشده است. اما معجزه بودن آن از آن جهت مى باشد, که اهل مکه به رسول الله (ص) گفتند: اگرتو پیغمبرى بر حق باشى معجزه اى نشان بده. بعد این رسول الله (ص) دعا کرد و الله تعالى موافق خاسته او ماهتاب را دو پاره گردانید چنانى در روایتى آمده است: عن أنس قال: إن أهل مکه سألوا رسول الله (ص) أن یریهم آیه فأراهم انشقاق القمر ( متفق علیه) ترجمه: اهل مکه از رسول الله (ص) طلب کرند, که براى ایشان معجزه اى نشان بدهد, که در جواب دو پاره شدن مهتاب را به ایشان نشان داد
س: از این بحث چه خلاصه براورده مى شود؟ ج: علامتهاى نزدیک شدن قیامت از زمان آشکار شدن پیغبرى محمد (ص) آغاز گردیده, ودر زمان حیاتش نیز به وقوع پیوسته است.
فهرست
بحث سوم: علامتهایى که در زمان خلافت چهار خلیفه واقع شده اند
س:ایا در زمان خلافت هیچ علامتى به وقوع پیوسته است؟
ج: آرى! این علامتها واقع گردیده اند:1- فتح بیت المقدس, که در زمان خلافت حضرت عمر واقع شده است وآن را رسول الله (ص) در حدیث متفق علیه از علامتهاى قیامت گفته اند چنانى مى فرماید: { اعدد ستا بین یدی الساعه : موتی ثم فتح بیت المقدس...} ( متفق علیه کما تقدم) ترجمه: { شش علامتى را, که قبل از قیامت به وقوع پیوندد بشمار: وفات من وفتح بیت المقدس} 2- وباى عمواس. عمواس نام شهرى در فلسطین مى باشد, که در سال هژدهم هجرى در آن وباى حلاکت آورى انتشار یافته هزاران نفر از جمله بسیار صحابگان جان خود را از دست داده اند, چنانى امین امت ابو عبیده ابن جراح در آن فوتیده است.
3 - قتل امام: یکى از علامتهاى نزدیک شدن قیامت این هست, که مسلمانان امام خود را به ناحق مى کشند. چنانى در این موضوع حدیثى آمده است: { والذی نفسى بیده لا تقوم الساعه حتى تقتلوا إمامکم وتجتلدوا بأسیافکم ویرث دنیاکم شرارکم} ( رواه ابن ماجه والترمذی وحسنه وقد ضعفه الألبانی فی ضعیف الترمذی ج: 2170 وفی ضعیف ابن ماجه ج: 806 وفی الضعیفه ج: 204) ترجمه: { قسم به ذاتى, که نفس من به ید اوست تا که شما امامتان را نکشید وهمدیگر را با شمشیر نزنید وامور دنیایى شما را بدترینهاى شما میراث نبرند, قیامت بر پا نشود } چنانى معلوم است امام مقتول حضرت عثمان (رضی الله عنه) مى باشد. 4- جنگ در بین دو گروه بزرگ مسلمانان. در این موضوع رسول الله (ص) مى فرماید: {لا تقوم الساعه حتى یقتتل فئتان عظیمتان ودعواهما واحده } (رواه الشیخان) ترجمه: تا که دو گروه بزرگ مسلمان, که دعوایشان یکى است باهم درگیر نشوند قیامت واقع نگردد. چنانى معلوم است در این حدیث به جنگ "جمل" و"صفین" اشاره شده است.
س: ایا چنین علامتى وجود دارد, که از زمان پیغمبر (ص) ظاهر شده وتا قیامت ادامه یابد؟ ج: در این موضوع رسول الله (ص) مى فرماید. {لا تقوم الساعه حتى یقتتل فئتان عظیمتان وحتى یبعث دجالون قریب من ثلاثین کلهم یزعم أنه رسول الله...} ( رواه الشیخان وغیرهما کما تقدم) ترجمه: { تا زمانى, که سى دروغگو, که دعواى پیغمبرى مى کنند آشکار نشوند قیامت برپا نگردد} چنانى معلوم هست هنوز در زمان رسول الله (ص) ابن صیاد دعواى پیغمبرى کرده بود. در این موضوع درروایتى آمده است: {وقد قارب ابن صیاد یومئذ الحلم فلم یشعر حتى ضرب رسول الله (ص) ظهره بیده ثم قال: أتشهد أنی رسول الله؟ فنظر إلیه فقال: أشهد أنک الرسول الأمین. ثم قال ابن صیاد: أتشهد أنی رسول الله؟ فرفصه النبی (ص) ثم قال: آمنت باالله ورسله...} ( متفق علیه ) ترجمه:{ در آن روزها ابن صیاد به بلاغت نزدیک شده بود, و از آمدن رسول الله (ص) آگاه نگردید, که پیغمبر (ص) به پشتش زد و به او گفت: آیا شهادت مى دیهى, که من پیغمبرالله مى باشم؟ ابن صیاد گفت: شهادت مى دهم, که تو رسول امین هستى. بعد این ابن صیاد گفت: ایا شهادت مى دیهى, که من رسول الله مى باشم؟ پیغمبر(ص) اورا سخت فشرد وگفت: به الله ورسولانش ایمان آورده ام} از تاریخ مى دانیم, که مسیلمه کذاب چنین دعواى پیغمبرى کرده او وپیروانش را لشکر فرستاده ابوبکرصدیق تار ومار کرد. اسود عنسى, تلحه ابن خویلد وسجاحى کاهن همه در زمان صحابگان چنین دعوا کرده اند. در زمان تابعین مختار ثقفى نیز دعواى پیغمبرى کرد ودو عصر قبل در سال 1233 هجرى مرزا عباس در ایران و در عصر بستم محمد طاه در سودان دعواى پیغمبرى کرد, که در سال 1985 کشته شد. این سلسل تا برامدن دجال ادامه یابد. در این موضوع رسول الله (ص) فرموده اند: { وإنه والله لا تقوم الساعه حتى یخرج ثلاثون کذابا آخرهم الأعور الکذاب...} ( رواه أحمد کما فی الکشف نقلا عن صحیح أشراط الساعه ) ترجمه: {قسم به الله تا, که سى کذابى, که آخرین آنان کور کذاب یعنى دجال است نبراید قیامت برپا نگردد}