راه ورود موتور جستجوگر به سایت شما چیست؟
این راه چیزی جز یک پیوند ناقابل از سایتهای دیگر نیست. اگر می خواهید موتور جستجوگر را به میهمانی سایتتان دعوت کنید باید راه را هم به وی نشان دهید و وی آدرس سایت شما را بداند. موتور جستجوگر بهانه های بسیاری برای نپذیرفتن این دعوت دارد زیرا در همان لحظه به سایتهای بسیار دیگری هم دعوت شده است! بنابراین باید در آدرس دادن نهایت دقت را انجام دهید. برای روشنتر شدن موضوع، چگونگی کارکرد موتور جستجوگر را با هم بررسی می کنیم.
موتور جستجوگر چگونه کار می کند؟
طرز کار موتور جستجوگر به طور خلاصه بدین گونه است که آن یک آدرس وب را می یابد، آنرا دنبال می کند و به صفحه ای می رسد. محتوای آن صفحه را می خواند و پارامترهای آن را مشخص می کند. به عنوان مثال تعداد کلمات متن آن صفحه، حجم و تاریخ به روز رسانی آن، بعضی از پارامترهای آن صفحه است.
سپس پارامترهای تعیین شده را به همراه آدرس آن صفحه به بایگانی موتور جستجوگر ارسال می کند و این اطلاعات در آنجا پس از فشرده سازی، ذخیره می گردد.
حال اگر کاربری که دنبال چیزی می گردد کلماتی را جستجو کند، موتور جستجوگر در پایگاه داده ای که تشکیل داده است ابتدا تمام صفحات مرتبط با موضوع جستجو شده را می یابد و سپس مرتبط ترین را به عنوان اولین نتیجه جستجو و بقیه صفحات را بر اساس میزان ارتباط بعد از آن در اختیار کاربر قرار می دهد. به عبارت دیگر اگر تعداد نتایج جستجو 1000 مورد باشد، سایت رده اول مرتبط ترین و سایت رده 1000 کم ارتباط ترین سایت به موضوع جستجو شده می باشد.
به آدرس دادن برگردیم. شما می توانید آدرس خود را روی تکه کاغذی مچاله شده به مهمان خود بدهید و یا آنرا به شکلی بسیار با کلاس و خاطره انگیز تقدیمش کنید. حتما همه ما حالت دوم را ترجیح می دهیم.
پیوندی هم که شما با آن موتور جستجوگر را به پارتی سایتتان دعوت می کنید، بسیار مهم است: همواره پیوند به سایتتان را در سایت (صفحات) مهم دیگر قرار دهید تا موتور جستجوگر نه یکبار که چندین بار به سایت شما از آن طریق مراجعه کند.
موتور جستجوگر، کافیست که آدرس سایت شما را یاد بگیرد. آنوقت می توانید مطمئن باشید که هر ماه حداقل یکبار بدان مراجعه می کند. اما اگر پیوندهای سایتتان در سایتهای معتبر و مهمی باشند آنوقت بیش از یکبار در ماه و حتی هر چند روز یکبار بدان مراجعه می کند.
پیوند دادن و پیوند گرفتن امروزه مقوله ای بسیار جدی میان مدیران سایتهاست. شاید هر روزه میلیونها پست الکترونیک فقط برای این موضوع میان مدیران سایتها رد و بدل می شود. البته مدیران سایتها نیز خسیس شده اند و به سادگی لینک نمی دهند. به سایت شما لینک نمی دهند تا زمانیکه به سایت آنها لینک ندهید: به من لینک بده تا من به تو لینک بدهم!
شما هم باید موضوع پیوندها را جدی بگیرید و تعداد پیوندهای به سایتتان را افزایش دهید. حالا که بحث به اینجا کشیده شده است، اجازه دهید خود را ملزم به رعایت چند قانون ساده کنیم:
- در سایتتان حتما صفحه ای را برای لینک دادن به سایتهای دیگر، اختصاص دهید.
- اگر سایتی محتوای مناسبی دارد ، حتما به آن لینک بدهید حتی اگر از شما درخواست هم نکرده باشد. با اینکار شما به طبیعت اینترنت احترام می گذارید و همچنین منابع مفید را به کاربران سایتتان معرفی می نمایید.
- از سایتهایی لینک بگیرید که به محتوای سایتتان ارتباط دارند.
- لینکها را تنها برای صفحه اول سایتتان درخواست نکنید.
- برای لینک گرفتن از سایتهای با ارزش، وقت صرف کنید.
اما چرا پیوندها مهم هستند؟
- یکی از مهمترین دلایل آنست که ما با کمک آنها می توانیم موتورهای جستجوگر بیشتری را به سایتمان دعوت کنیم. لطفا دقت کنید که درست است که گوگل غول دنیای جستجوست اما موتورهای جستجوگر مهم دیگری نیز وجود دارند که شما نمی توانید از آنها غافل باشید. یاهو نمونه ای از آنهاست. هر چه موتورهای جستجوگر بیشتری سایت شما را بشناسند، بهتر (بهتر تر !) است.
- حدود بیست درصد مراجعات به وب سایتها از طریق دنبال کردن لینکهای موجود در وب است. چرا کاربران وب از طریق همین پیوندها به سایت شما مراجعه ننمایند؟
- اگر بدون درخواست شما به سایتتان لینک داده می شود، می تواند دلیل آن باشد که محتوای سایتتان برای سایت های دیگر مفید و مناسب بوده است و این می تواند معیار ارزیابی خوبی برای سایتتان باشد.
شرایط یک میزبانی وب مناسب
از زمانی که اینترنت و سایتهای وب به جمع خانواده بزرگ علوم کامپیوتر پیوستند، میزبانی وب مفهوم پیدا کرد. هر وب سایت فضایی را روی یکی از سرورها در شبکه اینترنت نیاز دارد که محتویات سایت روی آن سرور قرار گیرد. شرکتهایی که این خدمات را ارائه می دهند شرکتهای "میزبان وب"(1) نام دارند. در ظاهر تمام این شرکتها خدمات مشابهی ارائه می دهند،اجاره دادن فضایی معین برای اینکه شخص یا شرکت صفحات سایت خود را برای مدت معینی بر روی سرورهای آن شرکت قرار دهد. اما این کل ماجرا نیست، دهها پارامتر در نوع سرویس دهی این شرکتها دخیل هستند که بی توجهی به هر یک از این پارامترها و توجه به شعارهای بی پایه و قیمتهای بسیار پایین برخی از شرکتها ضررهای جبران ناپذیری را به اشخاص و وب سایتهای آنها می رساند. در این مقاله سعی بر آن شده که مهمترین پارامترها را معرفی کرده و به توضیح مختصری از هریک بسنده نماییم. ذکر این نکته ضروری است که از میان تمامی موارد ذیل دو اصل کلی مهمترین نقش را در انتخاب شرکت مناسب دارند که هیچ یک به تنهایی قادر به راضی کردن مشتری نخواهد بود: کیفیت سرویس و پشتیبانی مشتری.