تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 2100
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء

    آمرزش گناهان

    ریان بن شبیب از امام رضا (ع) روایت کرده که فرمود: «اى پسر شبیب ، اگر بر حسین (ع) گریه کنى تا آنکه اشک چشمت بر صورتت جارى شود، خداوند گناهان کوچک و بزرگ، و کم یا زیاد تو را مى آمرزد» 87

    و نیز فرمود: «گریه کنندگان باید بر کسى همچون حسین (ع) گریه کنند ، زیرا گریستن براى او گناهان بزرگ را فرو مى‏ریزد» 89.

    ۵- سکونت در بهشت
    امام باقر (ع) فرمود: «هر مؤمنى که در سوگ حسین (ع) اشک دیده ریزد، به حدى که بر گونه‏اش جارى گردد، خداوند او را سالیان سال در غرفه‏هاى بهشت مسکن مى‏دهد» . 90

    و نیز امام صادق (ع) فرمود: «هر کس درباره حسین (ع) شعرى بخواند و گریه نماید و یک نفر را بگریاند، بهشت براى هر دوى آنها نوشته مى‏شود . کسى که حسین (ع) نزد او ذکر شود و از چشمش به مقدار بال مگسى اشک آید، اجر او نزد خداست و براى او جز به بهشت راضى نخواهد شد» .91

    و نیز فرمود: «هر کس که در عزاى حسین (ع) بگرید یا دیگرى را بگریاند و یا آنکه خود را به حالت گریه و عزا درآورد ، بهشت بر او واجب مى‏شود» 92.

    ۶- شفا یافتن
    یکى دیگر از آثار و برکات مجالس عزادارى حضرت سید الشهدا (ع) شفا گرفتن است . به طورى که بارها دیده‏ایم و شنیده‏ایم که بعضى از عزاداران و گریه کنندگان بر حسین (ع) شفا گرفته‏اند.

    نقل است که مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیه الله العظمى بروجردى در سن نود سالگى داراى چشمانى سالم بودند که بدون عینک خطوط ریز را هم مى‏خواندند و مى‏فرمودند: این نعمت را مرهون وجود مبارک حضرت ابى عبدالله الحسین (ع) هستم : و قضیه را چنین نقل مى‏فرمودند:

    در یکى از سالها در بروجرد بودم، به چشم درد عجیبى مبتلا شدم که بسیار مرا نگران ساخته بود . معالجه پزشکان فایده‏اى نکرد و درد چشم هر روز بیشتر و ناراحتى من افزونتر مى‏گردید، تااینکه ایام محرم شد. در ایام محرم آیه الله فقید ، دهه اول را روضه داشتند و دسته‏هاى مختلف هم در این عزادارى شرکت مى‏کردند . یکى از دسته‏هایى که روز عاشورا به خانه آقا وارد شده بود، «هیئت گِلگیرها» است که نوعاً سادات و اهل علم و محترمین هستند، در حالى که هر یک حوله سفیدى به کمر بسته‏اند، سر و سینه خود را گل آلود کرده و بطور بسیار رقت بار و مهیج و در عین حال با سوز و گداز فراوان و ذکرى جانسوز آن روز را تا ظهر

     عزادارى مى کنند . آقا فرمودند:

    «هنگامى که این دسته به خانه من آمدند و وضع مجلس با ورود این هیئت هیجان عجیبى به خود گرفته بود من هم در گوشه‏اى نشسته و آهسته آهسته اشک مى‏ریختم و در این بین هم مقدارى گل از روى پاى یکى از همین افراد گلگیر برداشته و بر روى چشمهاى ملتهب و ناراحتم کشیدم، و به برکت همین توسل، چشمانم خوب شد و امروز علاوه بر اینکه متبلا به درد چشم نشدم، از نعمت بینایى کامل برخوردارم، و به برکت حضرت امام حسین (ع) احتیاج به عینک هم ندارم». با اینکه همه قواى جسمانى ایشان تحلیل رفته بود با این وجود تا آخرین ساعات زندگانى از بینایى کامل برخوردار بودند


     

    آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء (ع)۲

    ۱- حفظ رمز نهضت حسینى
    از ارزنده‏ترین آثار و برکات مجالس عزادارى و گریه بر ابى عبدالله حسین (ع) حفظ رمز نهضت حسینى است .

    براستى ؛ چرا در دوران منحوص سلاطین و پادشاهان جور از برپایى مجالس عزاى اهل بیت (ع) به خصوص سالار شهیدان جلوگیرى مى شد؟ آیا نه این است که عزاى حسینى و امامان شیعه، سبب مى شود که سخنوران و دانشمندان متعهد و انقلابى، مردم را از ظلم‏هاى حکومتها آگاهى دهند و انگیزه قیام آن حضرت که امر به معروف و نهى از منکر است به اطلاع مردم برسد؟

    آرى، اینگونه مجالس، آموزشگاهها و دانشگاههایى است که به بهترین روش و زیباترین اسلوب مردم را به سوى دین خوانده و عواطف را آماده مى‏کند و جاهلان و بى‏خبران را از خواب سنگین غفلت بیدار مى‏سازد و نیز در این مجالس است که مردم ، دیانت را همراه با سیاست، از مکتب حسین بن على (ع) مى‏آموزند.

    گریه بر سید الشهدا (ع) و تشکیل مجالس عزاى حسینى نه تنها اساس مکتب را حفظ مى‏کند، بلکه باعث مى‏گردد شیعیان با حضور در این مجالس از والاترین تربیت اسلامى برخوردار شده و در جهت حسینى شدن رشد و پرورش یابند.

    کدام اجتماعى است که در عالم چنین اثرى را از خود بروز داده باشد؟ کدام حادثه‏اى است مانند حادثه جانسوز کربلا که از دوره وقوع تاکنون و بعدها بدینسان اثر خود را در جامعه بشریت گذارده ، و روز به روز دامنه آن وسیعتر و پیروى و تبعیت از آن بیشتر گردد؟ از این رو باید گفت که در حقیقت مراسم عزادارى حافظ و زنده نگهدارنده نهضت مقدس امام حسین (ع) و در نتیجه حافظ اسلام وضامن بقاى آن است .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    در سال و ماه و روز ولادت امام حسین (ع ) اقوال دیگری هم گفته شده است ، ولی  (1)
    ما قول مشهور بین شیعه را نقل کردیم . ر. به . ک . اعلام الوری طبرسی ، ص .213
    احتمال دارد منظور از اسما، دختر یزید بن سکن انصاری باشد. ر. به . ک . اعیان (2)
    الشیعه ، جزء ,11 ص .167
    امالی شیخ طوسی ، ج 1، ص .377 (3)
    شبر بر وزن حسن ، و شبیر بر وزن حسین ، و مبشر بر وزن محسن ، نام پسران هارون (4)
    بوده است و پیغمبر اسلام (ص ) فرزندان خود حسن و حسین و محسن را به این سه نام
    نامیده است - تاج العروس ، ج 3، ص ,389 این سه کلمه در زبان عبری همان معنی را
    دارد که حسن و حسین و محسن در زبان عربی دارد - لسان العرب ، ج ,66 ص .60
    معانی الاخبار، ص .57 (5)
    در منابع اسلامی درباره عقیقه سفارش فراوان شده و برای سلامتی فرزند بسیار (6)
    مؤثر دانسته شده است . ر. به . ک . وسائل الشیعه ، ج ,15 ص 143به بعد.
    کافی ، ج 6، ص .33 (7)
    مقتل خوارزمی ، ج 1، ص 146- کمال الدین صدوق ، ص .152 (8)
    سنن ترمذی ، ج 5، ص .323 (9)
    ذخائر العقبی ، ص .122 (10)
    الاصابه ، ج ,11 ص .30 (11)
    سنن ترمذی ، ج 5، ص 324- در این قسمت روایاتی که در کتابهای اهل تسنن آمده (12)
    است نقل شد تا برای آنها هم سندیت داشته باشد.
    الاصابه ، ج 1، ص .333 (13)
    تذکره الخواص ابن جوزی ، ص 34- الاصابه ، ج 1، ص ,333 آن طور که بعضی از (14)
    مورخین گفته اند این موضوع تقریبا در سن ده سالگی امام حسین (ع ) اتفاق افتاده
    است .
    ارشاد مفید، ص .173 (15)
    رجال کشی ، ص 94- کشف الغمه ، ج 2، ص .206 (16)
    مقتل خوارزمی ، ج 1، ص 184- لهوف ، ص .20 (17)
    روز هشتم ماه ذیحجه مستحب است که حاجیها به "منی " بروند، و در آن زمان به (18)
    این حکم استحبابی عمل می کردند، ولی در زمان ما مرسوم شده است که از روز هشتم
    یکسره به عرفات می روند.
    کامل الزیارات ، ص 68به بعد - مشیر الاحزان ، ص 9. (19)
    لهوف ، ص .53 (20)
    کامل الزیارات ، ص .105 (21)
    کامل الزیارات ، ص .101 (22)
    کامل الزیارات ، ص .121 (23)
    کامل الزیارات ، ص .147 (24)
    عقد الفرید، ج 3، ص .143 (25)
    ارشاد مفید، ص .214 (26)
    مناقب ابن شهرآشوب ، ج 3، ص 224- اسد الغابه ، ج 2، ص .20 (27)
    اسد الغابه ، ج 2، ص .20 (28)
    ذکری  الحسین ، ج 1، ص ,152 به نقل از ریاض الجنان ، چاپ بمبک ی ، ص 241- (29)
    انساب الاشراف .
    سوره نحل ، آیه .22 (30)
    تفسیر عیاشی ، ج 2، ص .257 (31)
    مناقب ، ج 2، ص .222 (32)
    الامامه والسیاسه ، ج 1، ص 253به بعد. (33)
    از کتاب سمو المعنی ، ص 104به بعد، نقل به معنی شده است . (34) .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء, مقاله در مورد تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء, تحقیق درباره تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء, مقاله درباره تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آثار و برکات عزادارى و گریه بر سیدالشهداء
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت