تحقیق مقاله فیزیولوژی

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: word کد فایل: 2277
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۲۹,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فیزیولوژی

    چکیده

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر دو نوع برنامه گرم کردن منتخب 10 و 15 دقیقه ای بر غلظت اسید لاکتیک خون آزمودنی ها به دنبال یک فعالیت شدید بیشینه بود. به همین منظور، تعداد 252 نفر از دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی و علوم ورزش دانشگاه تهران از بین دانشجویان دانشکده مذکور با استفاده از آزمون بروس انتخاب و سپس به طور تصادفی به گروه 11 نفره تقسیم شدند. برنامه گرم کردن 10 دقیقه و گرم کردن 15 دقیقه ای بود. فعالیت شدید بیشینه نیز یک فعالیت شدید کوتاه مدت با نام آزمون کاتینگهام و فالکنر بود. تواتر قلبی و غلظت اسیدلاکتیک خون آزمودنی های دو گروه به وسیله دستگاه لاکتومتر دستی از انگشت اشاره دست و دستگاه پالس متر در سه مرحله استراحت، بعد از گرم کردن و بعد از فعالیت شدید بیشینه اندازه گیری و ثبت می شود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه های تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون تی استودنت گروه های همبسته و غیر همبسته استفاده گردید. (P-Value کمتر از 5%) تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد تفاوت معنی داری در غلظت اسید لاکتیک خون آزمودنی ها پس از دو برنامه گرم کردن مشاهده نشد (193/0 = P ) ، متعاقب یک فعالیت شدید بیشینه تفاوت معنی داری در غلظت اسید لاکتیک خون دو گروه مشاهده نشد، اما یک برنامه منتخب 10 دقیقه ای هم چنین یک برنامه گرم کردن 15 دقیقه ای باعث افزایش معنی داری در غلظت اسید لاکتیک متعاقب یک فعالیت شدید در مقایسه با پس از گرم کردن در آزمون های دو گروه مشاهده نشد (00/0 = p ) . دو برنامه گرم کردن 10 و 15 دقیقه ای باعث افزایش معنی دار تواتر قلبی آزمودنی ها نسبت به حالت استراحت شدند (00/0 = p ) ، تفاوتی بین تواتر قلبی دو گروه پس از گرم کردن و بعد از فعالیت شدید مشاهده نگردید. (83/0 = p و 146/0 = p)

    کلید واژه : گرم کردن – اسید لاکتیک – فعالیت شدید بیشینه.

     

    مقدمه

    فرآیند آمادگی جسمانی روانی برای یک مسابقه و یا تمرین ، از موارد مهمی است که دانشمندان علوم ورزشی زیاد به آن پرداخته اند. گرچه مدت مدیدی است که ورزشکاران توصیه می شود قبل شروع یک جلسه تمرین سنگین و یا مسابقه دقایقی را به تمرینات مقدماتی یا گرم کردن بپردازند، ولی نتایج برخی از تحقیقات که تفاوتی در عملکرد ورزشکاران بعد از گرم کردن نشان نداده اند، باعث شده در مورد ضرورت شدت و مدت فعالیتها مقدماتی اتفاق نظر کلی وجود داشته باشد(1) . اما با توجه به اتفاق نظر در مورد آثار مثبت گرم کردن، امروزه تقریباً ورزشکاران گرم کردن را بخشی از تمرین و یا مسابقه قرار داده اند و مربیان نیز نسبت به این مسئله تأکید بسیار دارند. آثار مثبت گرم کردن می تواند شامل بهبود عملکرد ورزشکار، پیشگیری از آسیب های ناشی از فعالیت، تأثیرات فیزیولوژیک و آثار روانی باشد. گرم کردن نه تنها به اجرای فعالیت آنها کمک می کند بلکه از آسیب دیدگی حین فعالیت جلوگیری می کند. نکته دیگر متغیرهائی هستند که گرم کردن را تحت تأثیر قرار می دهند. مدت زمان گرم کردن شدت گرم کردن، محتوای برنامه، فاصله زمانی آن تا فعالیت اصلی، متغیرهایی هستند که می توانند با توجه به ویژگی های ورزشکا، نوع و ماهیت رشته ورزشی مورد نظر، شرایط آب و هوائی، درجه حرارت محیط و هدف های جلسه تمرین یا مسابقه تغییر کنند.(3) در رابطه با مدت و شدت گرم کردن که تحقیق حاضر با تأکید بر آن صورت گرفته است گفته شده، تمرینات گرم کردن باید در حدی باشد که درجه حرارت عمقی و عمومی بافت ها و عضلات را افزایش دهند، مشروط بر این که موجب خستگی ورزشکار نشود. زیرا هدف از تمرینات مقدماتی، آماده کردن ورزشکار برای اجرای فعالیت ورزشی شدیدتر و سنگین تنر است. شدت و مدت گرم کردن باید نسبت به نوع رشته ورزشی و سطح آمادگی ورزشکار تنظیم شود. به عبارت دیگر، شدت و مدت گرم کردن متناسب با اینکه فعالیت ورزشی کدام سیستم تأمین انرژی را بیشتر درگیر خواهد کرد، تنظیم می گردد.

    گروه بزرگی از فعالیت های ورزشی فعالیت های هستند که در کوتاه مدت و یا حداکثر شدت انجام می شوند. طبق تعریف تأمین انرژی در این دسته از طریق گلیکولیز بی هوازی می باشد که در آن اسید لاکتیک تولید می شود. اسید لاکتیک حاصل تجزیه شده و تبدیل به لاکتات می شود. تجزیه اسید لاکتیک موجب تجمع یونهای هیدروژن در سلولهای عضلانی می شود. تجمع یونهای هیدروژن موجب اسید شدن عضله و ایجاد حالتی به نام اسیدوز می شود. اخیراً رابطه ای بین تجمع اسید لاکتیک درون عضله و نزول اوج تنش مورد تأیید قرار گرفته است.

    این تأثیر مربوط به افزایش اسید لاکتیک و متعاقب آن تراکم یون هیدروژن و کاهش (PH) می باشد. از این رو افزایش تراکم هیدروژن مرحله اتصال القائی را با کاهش مقدار (Ca++ - ترپونین) آزاد شده از شبکه سارکوپلاسمی و مداخله در ظرفیت بهم  پیوستگی (a++  ) – ترپونین) به تعویق می اندازد. از سوی دیگر، افزایش در تراکم (H+) نیز از فعالیت آنزیم فسفرفروکتوکیناز (PFK) (آنزیمی کلیدی در گلیکولیزبی هوازی جلوگیری به عمل می آورد. این عامل بازدارنده سبب کندی مراحل گلیکولیز شده و لذا میزان دسترسی به (ATP) را کاهش می دهد. از طرفی، افزایش غلظت یونهای هیدروژن (H+) به منزله عامل دیگر تنظیم کننده رفتار میوفیبریل مطرح است. با اجرای ورزش سنگین با شدت بیشتر از 80 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی، بیشتر یونهای (H+) که در مسیر هیدرولیز (ATP) و فرآیند گلیکولیز تولید می شود مقدار (PH) را از مقدار 4/7 به سطح 2/6 کاهش می دهد. از این رو، اوج نیروی ایزومتریک و حداکثر سرعت کوتاه شدن کارهای عضله اسکلتی در ارزش های پایین تر (PH) به طور قابل ملاحظه ی کاهش می یابند. حال، سوالی که می تواند طرح شود این است که شدت و مدت گرم کردن قبل از چنین فعالیت های چگونه تنظیم گردد که ضمن کسب نتیجه مطلوب، موجب افزایش بیش از حد اسید لاکتیک خون نگردد. در همین رابطه تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که گرم کردن باعث افزایش لاکتاب خون می باشد. اما این میزان پس از فعالیت اصلی پایین تر از گروه گواه است. اگر چه، در تحقیق دیگری، اثرات 10 دقیقه گرم کردن بر آستانه بی هوازی افراد می گردد، ولی تغییر خاصی روی بازده کار و حداکثر تحمل غلظت لاکتاب خون سرخرگی نداشت. هم چنین، یک برنامه گرم کردن با شدت متوسط و کوتاه مدت در مقایسه با حالات تعریفی بدون گرم کردن و گرم کردن با شدت بالا مفید می باشد و گرم کردن بالای آستانه لاکتات، نسبت به برنامه های گرم کردن زیر آستانه لاکتات، موجب بازده کار بیشتر شد. با توجه به این که در بین متخصصان این رشته اتفاق نظر کلی در مورد اثرات شدت و مدت گرم کردن بر تغییرات غلظت اسید لاکتیک خون ورزشکاران به خصوص در فعالیت های  شدید کوتاه مدت وجود ندارد و به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه، تحقیق حاضر با هدف به پاسخ به این پرسش انجام می شود که آیا بین دو برنامه منتخب 10 و 15 دقیقه ای از نظر تغییر در سطح اسید لاکتیک خون ورزشکاران بعد از گرم کردن و متعاقب یک فعالیت شدید بیشینه درمانده ساز، تفاوت معنی داری وجود دارد؟

    روش شناسی:

    روش تحقیق از نوع نیمه تجربی به صورت پیش آزمون، پس آزمون ، در دو گروه طی سه مرحله استراحت، بعد از گرم کردن و بعد از فعالیت شدید بیشینه بود. برای این منظور از بین دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران با استفاده از آزمون هفت مرحله ای بروس به منظور همگن نمودن افراد از نظر آمادگی جسمانی تعداد 22 نفر را که موفق به انجام 6 مرحله از این آزمون شدند انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه 11 نفره تقسیم شدند. در روز آزمون ابتدا قد، وزن، فشار خون، ضربان قلب استراحتی و میزان اسید لاکتیک پایه افراد دو گروه اندازه گیری و ثبت شد. سپس برنامه گرم کردن منتخب 10 دقیقه ای توسط افراد گروه یک و برنامه 15 دقیقه ای توسط افراد گروه دوم با راهنمایی محقق اجرا شد. بلافاصله غلظت اسید لاکتیک و تواتر قلبی افراد اندازه گیری شد. بعد از حدود یک دقیقه استراحت، آزمودنی ها بر روی نوار گردان یک فعالیت بیشینه به نام آزمون کانینکهام و فالکنر را تا حد درمانگی انجام دادند. مجدداً پس از اتمام این آزمون ضربان قلب و غلظت اسید لاکتیک آنها اندازه گیری شد، و زمان اجرای این آزمون برای هر نفر ثبت گردید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فیزیولوژی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی

    پولارک – ویلمور، ترجمه : ناظم ، فرزاد ، 1379. فیزیولوژی ورزشی بالینی و چاپ اول، انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.

    تامس دبلیو، رولند، ترجمه : گائینی، عباس علی . 1379. فیزیولوژی ورزشی دوران رشد. چاپ اول، انتشارات مؤسسه دانش افروز.

    تقی منش، طویس، 1366. تربیت بدنی و بازپروری. مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.

    جک اچ ویلمور، دیوید ال کاستیل. ترجمه : معینی، ضیاء 1375 . فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی. چاپ اول.

    سازاوار، اکبر، 1379. سنجش اعتبار آزمون هوازی بیشینه شاتل ران و پایایی دستگاه الکتریکی طراحی شده (SH.R) . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بو علی سینا.

    فتوح آبادی، رضا.1376. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد . دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

    eElain – Lralin ترجمه : جغتایی ، محمد . 1376. کودکان با فلج مغزی. دانشگاه علوم بهزیستی تهران.

    بلخاری – حسن، گفت و گوی اینترنت نفی و نقد ، آبان 81، قم مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ، ص 12.

    ملکی – حسن ، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش ، 25/2/872، تهران، همایش روز جهانی خانواده

    10-آرزمی – سرساری، یدالله ، مدیر کل تغذیه و بهداشت مدارس، انتشارات تربیت ، مقاله علمی، ص 3، سال 76.

    11-میرصفایی – سید علی ، آموزش و پرورش زرین شهر، دایره تربیت بدنی، مقاله معجزه گر قرن بیستم، سال 73، ص 14.

    12- احمدی – معصومه ، فناوری اطلاعات و افت تحصیلی، آموزش و پرورش منطقه 3، تهران ، ص 20، سال 82.

    13- امینی صارمی – نوذر، انحرافهای اجتماعی و خرده فرهنگهای معارفی، دانشگاه علوم انتظامی، ناجا، تهران، ص 115.

    14- خانواده وپیامدهای فناوری اطلاعات – روز جهانی خانواده، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، شماره 157، سال 81.

    15- کردبچه، قاسم ، عضو هیئتع علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، ص 35، مجله ورزش و ارزش، شماره 125، مهندسی ورزش رفتار

    16- اتقیا – ناهید ، اهمیت و ضرورت تربیت بدنی در مقطع ابتدائی، ص 263، سمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش، سال 71، انتشارات تربیت

    17- امید – رسول، تکنولوژی آموزش، انتشارات فرانکلین، ص 27، صال 81.

    18- تربیت بدنی عمومی، دکتر مهدی نماز زاده، دکتر بهمن سلحشور، با تلخیص و خلاصه.

    19- نیرو و نشاط ، مجله، دفتر شماره پنج، پائیز سال 62، اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش

    20. فصلنامه ورزشی، شماره 2 ، پائیز 66، ص 15.

    21- مبانی تربیت بدنی، آموزش و پرورش، معاونت پرورشی و تربیت بدنی.
    22- ارزش و ورزش، دکتر منصور اشرفی، سال 79، اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش.

     

    منابع لاتین

    ACSM'S Guidelines for Exerisc testing and prescriptional 6 th edi American college of sport medicine 2000 . lippincott Williams & wikins pub.

    Bar – or – o 1986 . Phtophysiological factors which limit the exercise capacity of the sick child . Med Sci sports exercise . 18 : 276.

    Cooke , C . B . , Mconagh , M / J . N . , Kevill , A . 1991 . Effects of load on oxygen intake intrained boys and men during treadmill runnig . I . Applied physiol , 71 : 1237 – 44.

    Current com , ent ore official statement . By American collge of sport medicine concerning topics of to the public at – lorg.

    David , R . Lamb , PH . D . Exercise physiol laboratory . 1996 . Sport and exercise science institute.

    Degroots , Veeger , DH . 2002 . Wheel chair propulsion technique and mechanical efficiency after 3 week of practice . Med Sci . Sport . 2002 May 34(5) : 756 – 66.

    Gaesser , G . A  . and brooks . G . A . 1975 . Muscular efficiency during steady or ate exercise : Effect of speed and work. J . Apple . physiol . 38 : 1132 – 1139.

    Holliday , M . A ; potter , D . J . Arrab , A . Bearg , S . 1984 . The relation of metabolic – rate to body weight and orang size . Rediat Res . 1 : 185 – 195.

    Kang , J . Robertson , RJ . 1997 May . Metabolic efficiency during arm and leg exercise at the same relative intensitic . med Sci . Sports exercise , 29 (3) : 377-52.

    Karlman , Wasserman , James , Hansen Darryl , Y . Sue Richard Cassaburi Braing J . Whipp Principles of exercise terting and interpretation . Department of medicine Harbor – Ucla Medical center Torrance , California

     Kleiber , M . 1975 . The frie of life . An introduction to animal energetics . Kreiger . New York.

    Lawrence , A . Colding . 2000 . YMCA fitness testing and assessment manual . 4 th Ed . Human kinetic publishing 

    .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فیزیولوژی, مقاله در مورد تحقیق مقاله فیزیولوژی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فیزیولوژی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فیزیولوژی, تحقیق درباره تحقیق مقاله فیزیولوژی, مقاله درباره تحقیق مقاله فیزیولوژی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فیزیولوژی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فیزیولوژی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فیزیولوژی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت