نحوه انتقال تکنولوژی جدید و استقبال خریداران (مطالعه موردی: شرکت تیوا پلیمر و تکنولوژی RTM )
مواد مرکب پلیمری (کامپوزیت) بخشی از مواد نو میباشند که بخاطر خواص مکانیکی عالی و سبکی که دارند، امروزه در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی یافتهاند. گروه پلیمر دفتر مطالعات توسعه تکنولوژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی گفتگویی با مهندس احمدی قائممقام مدیرعامل شرکت تیواپلیمر، به بررسی تجارب این شرکت در انتقال تکنولوژی RTM و موانع توسعه آن به خصوص از منظر خریداران عمدهای همچون خودروسازی پرداخته است:
نحوه انتقال تکنولوی جدید و استقبال خریداران (مطالعه موردی: شرکت تیوا پلیمر و تکنولوژی RTM )
مواد مرکب پلیمری (کامپوزیت) بخشی از مواد نو میباشند که بخاطر خواص مکانیکی عالی و سبکی که دارند، امروزه در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی یافتهاند. گروه پلیمر دفتر مطالعات توسعه تکنولوژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی گفتگویی با مهندس احمدی قائممقام مدیرعامل شرکت تیواپلیمر، به بررسی تجارب این شرکت در انتقال تکنولوژی RTM و موانع توسعه آن به خصوص از منظر خریداران عمدهای همچون خودروسازی پرداخته است:
معرفی شرکت:
شرکت تیواپلیمر متعلق به گروه شرکتهای تیوا میباشد که متشکل از 4 شرکت تیواکارا (شرکت بازرگانی)، شرکت تیوادریا (ساخت شناورهای آلومینیومی وکامپوزیتی)، شرکت تیواصنعت (ساخت خودروهای نظامی وموتورهای دیزل) و شرکت تیواپلیمر میباشد. شرکت تیواپلیمر در دو فاز فعالیت میکند: در یک فاز به عنوان تامینکننده بدنه قایقهای کامپوزیتی شرکت تیوادریا و در فاز دوم به عنوان سازنده قطعات کامپوزیتی که در این زمینه با شرکتهای خودروسازی (از جمله ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل و پارس خودرو) همکاری میکنیم.
این شرکت دارای 110نفر کارمند وکارگر میباشد که 10درصد از آنها دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر میباشند. یکی از شاخصهای اصلی این شرکت میانگین سنی جوان این شرکت (27 سال) میباشد که موجب پویایی سیستم شده است.
فرایندهای مورداستفاده:
در ابتدا با روش Hand Layup شروع به کار شد، ولی بعد با کسب تکنولوژی RTM به تولید قطعات به این روش پرداخته شد. اکنون، تنها بدنه قایقها و بعضی از قطعات خودرو به روش Hand Layup تولید میشود. تکنولوژی RTM نسبت به Hand-Layup دارای مزایای زیر میباشد:
1- سهولت کار با قطعاتRTM برای کارگر خط تولید خودروسازی به علت صافی تمام سطوح (در روش دستی سطوح داخلی ناصاف میباشد)
2- خواص فیزیکی مکانیکی بهتر به علت بالا بودن نسبت لیف به رزین در روش RTM (برای روش RTM تا 50 درصد وزنی است، در صورتیکه در روش دستی حداکثر 25 درصد لیف میتوان بکاربرد.)
3- عدم وجود حبابهای هوا و مشکلات بعدی ناشی از آنها مانند تاول زدن بعد از پخت کورهای رنگ
نحوه انتقال تکنولوژی در شرکت
همانطور که گفته شد ما ابتدا با Hand Layup شروع کردیم ولی این برای ما کافی نبود. لذا برای توسعه تواناییهای خود طی مطالعاتی که انجام دادیم از میان فرایندهای موجود به دلیل مزایایی که روش RTM دارد این روش را انتخاب کردیم. سپس به بررسی شرکتهای ایرانیکه قبل از ما اقدام به وارد کردن تکنولوژی RTM کردند پرداختیم. آنچه که ما طی این مطالعات متوجه شدیم این بود که با وجود انتقال دستگاههای RTM، این شرکتها توفیق چندانی در تولید محصولات به این روش نداشتهاند. لذا با مطالعه دلایل این عدم توفیق، ما به 4 شاخص مهم در انتخاب و استفاده کارآمد از این تکنولوژی پی بردیم. این 4 شاخص عبارتنداز: 1- ماشینآلات 2- نیروی انسانی ماهر 3- ساخت قالب 4- مواد اولیه
ما با توجه به این 4 شاخص دست به انتقال تکنولوژی زدیم. در مورد خرید دستگاه مشکل چندانی نداشتیم. تنها مشکلی که در مورد دستگاه وجود داشت، عدم توانایی در ظرفیتسنجی بود که بالاخره با مطالعات انجام شده دستگاه مورد نظر خریداری شد که خوشبختانه تاکنون از این خرید راضی هستیم.
بعد از انتخاب دستگاه، مساله نیروی انسانی بود که برای این کار ابتدا به جذب نیروی فارغ التحصیل در رشته پلیمر و دیگر رشتههای مربوط پرداختیم. این افراد در چند دوره آموزشی در خارج از کشور آموزش دیدند و سپس زمینه مناسب برای بروز قابلیتهای این افراد را در شرکت فراهم آوردیم؛ بطوریکه تا 6 ماه فقط قالب میساختیم و قطعه آزمایشی تولید میکردیم بدون آنکه حتی یک قطعه تولید کنیم و کمکم با استفاده از قالب RTM تمام قطعاتی که به روش Hand Layup تولید میشدند را ساختیم.
البته در این مدت مشکل مواد اولیه نیز مشکل بزرگی بود. زیرا هیچ یک از مواد اولیه مورد نیاز در روش RTM داخل کشور تولید نمیشوند و همه آنها از رزین تا کاتالیست و الیاف باید از خارج وارد شوند و برای وارد کردن میبایست مقدار زیادی مواد اولیه سفارش دهیم که سرمایه درگردش بالایی را نیاز دارد. خوشبختانه با حمایت سرمایهگذار توانستیم مشکل مواد اولیه را حل کنیم.
موانع و مشکلات موجود:
از سوی دیگر بنا به دلایلی که در زیر گفته میشود ما مجبوریم که قطعات RTM خود را با قیمت قطعات ساخته شده به روش Hand Layup بفروشیم. یکی از چالشهای اصلی شرکتهای دارای تکنولوژی بالا این است که مجبور به فروش قطعات RTM با قیمت قطعات ساخته شده به روش Hand Layup میباشند.
اولین دلیل این امر وجود کارگاههای کوچک (زیر پلهای) فراوان در این صنعت میباشد که تنها بر اساس تجربه استاد شاگردی و بدون دانش مهندسی، قطعات کامپوزیتی تولید میکنند. این کارگاهها که تعداد آنها بسیار زیاد است، با تولید قطعاتی که از لحاظ خواص بسیار پایینتر از قطعات RTM میباشند، موجب ایجاد ذهنیت منفی در بین خودروسازان کشور نسبت به کامپوزیت شدهاند.
از سوی دیگر به علت بیاطلاعی خودروسازان از کامپوزیت، توسعه این صنعت با مشکل مواجه شده است. زیرا خودروسازان به صنایع تولیدکننده مواد کامپوزیتی با همان دید کارگاههای زیرپلهای نگاه میکنند. گهگاه مشاهده میشود که در کارخانههای خودروسازی بدون دلیل و به علت دانش کم و ذهنیت منفی، نسبت به قطعات RTM واکنش نشان داده میشود.
نقل و انتقال سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران(سهامی عام)
بر اساس دستورالعمل نقل و انتقال سهام شرکت، مصوب 5/3/1386 هیئت مدیره، نقل وانتقال سهام وحق تقدم خرید سهام شرکت ،فقط درون هریک از دسته های سهامداری موضوع ماده 9 اساسنامه شرکت مجاز است. نقل وانتقال سهام باحضور انتقال دهنده و انتقال گیرنده یا نمایندگان قانونی آنها در واحد امور سهام شرکت و طی مراحل زیر انجام می شود:
الف) انتقال دهنده:
تکمیل فرم مالیات نقل وانتقال سهام
تایید فرم مالیات نقل وانتقال توسط شرکت
مراجعه به اداره کل مودیان بزرگ مالیاتی جهت پرداخت مالیات نقل و انتقال