تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 23875
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زمین شناسی
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله

    * اطلاعات علمی و فن‎آوری زلزله *

    مقدمه:

    در موقعیت کنونی با توجه به تحول فن‎آوری جدید و سرعت گرفتن "خط مشی (فضای) باز و اصلاحات" و نیز ساختار اقتصادی قوی در چین, ضرورت رفع نیازهای موجود در توسعه مطالعات زلزله, و پیشگیری و کاهش خطرات زلزله اجتناب‎ناپذیر است, و همه این‎ها امروزه در گرو کار اطلاع‎رسانی علمی و فن‎آوردی زلزله با یک مفهوم نوین است.

    برای تبدیل خدمات سنتی اطلاع‎رسانی علمی و فن‎آوردی به خدمات پیشرفته‎ای که با پیشرفت جامعه اطلاعاتی همخوان باشد, قوانین, محتوا و فرمت این خدمات نیز باید تغییر کند و دستخوش اصلاح اساسی گردد, به نحوی که پاسخگوی نیازهای توسعه‎ای لرزه‎ شناختی, مصونیت از زلزله و کاهش خطرات آن باشد.مشهور است که, تولید, جمع‎آوری , پردازش , ذخیره و انتشار محصولات اطلاعاتی, همچون هر محصول مادی, مدرنیزه شده و در این محصولات مقیاس وسیعی در تمامی کشورهای صنعتی تولید گردیده است.

    در زمان ما, جامعه بین‎المللی به توسعه صنعت اطلاعات توجه بسیاری می‎کند و تمامی اقدامات حکایت از این دارد که اطلاعات به توسعه جامعه, اقتصاد, علم و فن‎آوری منجر می‎گردد. از زمان اتخاذ "خط مشی آزادی و اصلاحات" در چین, و به منظور همخوانی با کاربرد "نوسازی‎های چهارگانه", فراخوانی با گستره ملی برای سرعت بخشیدن به صنعت سوم اعلام شده است که منابع اطلاعاتی در حال توسعه در بستر آن مطرح می‎گردد و بنابراین در تمامی بخش‎های کشور, به کار اطلاع‎رسانی اولویت داده می‎شود.

    لرزه شناسی در چین:

    در دهه 1990, مسئله لرزه‎شناسی در چین وارد مرحله مهمی گردید. دولت از تمامی سازمان‎های لرزه‎شناسی خواست که با ردیابی بموقع محل‎های زلزله‎خیز و پیش‎بینی زلزله‎های مخرب, خطرات زلزله را به حداقل برسانند. بعلاوه, بر گسترش استفاده از پیشرفت‎های علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناختی در راستای سازندگی اقتصاد ملی و توسعه اجتماعی تأکید می‎گردد.

    پس در چنین شرایطی, کار اصلی اطلاع‎رسانی علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی, فراهم نمودن خدمات اطلاع‎رسانی برای توسعه کار لرزه‎شناسی در چین امروز می‎باشد.

    علم اطلاع‎رسانی, رشته کاملاً جدیدی می‎باشد و در تعریف "اطلاعات", تفاوت عقاید بسیار است. این مقاله, قصد ندارد که به تحقیق درباره تعریف اطلاعات بپردازد؛ اما نویسنده بر ویژگی‎های اطلاعات که دانش مشخص, ارتباطات, و کارآیی می‎باشد, تأکید می‎کند.

    در این مقاله, بیش‎تر درباره اطلاعات علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی – یعنی یک نظام دانش, با محتوای مطالعات زلزله و منابع مرتبط با آن, به طور منظم و دارای یک فرمت نظام‎مند – بحث می‎شود.

    جلوه‎ های فیزیکی این نظام دانش عبارت‎اند از مستندات   لرزه‎ شناختی علمی و فن‎آوردی رده اول, رده دوم و رده سوم (که بیش‎تر مردم رده اول را به مدرک, رده دوم را به ابزار بازیابی و رده سوم را به تحقیق اطلاعاتی مربوط می‎دانند).

    اطلاعات علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی رده اول, دوم و سوم در چین نقش بسیار مهمی در کاهش خطرات زلزله و مصونیت جامع در سوانح زلزله ایفا می‎کند. با توجه به این که قبلاً در مقاله‎ای جداگانه به تفصیل به موارد فوق پرداخته شده, در اینجا از شرح بیش‎تر آن‎ها صرف‎نظر می‎گردد.  

    هدف از این مقاله, بویژه پرداختن به مفهوم جدید اطلاعات علمی و فن‎آوردی زلزله در شرایط جدید چین می‎باشد. نویسنده بر نظرات زیر درباره سیستم پشتیبانی, ذخیره و بازیابی مدارک و نیز پژوهش اطلاع‎رسانی تأکید دارد.

    نمودار مقاله (با عنوان "کار اطلاع‎رسانی علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی در چین") چارچوب کار اطلاع‎رسانی علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی در چین را نشان می‎دهد.

    اولویت دادن به ایجاد سیستم پشتیبانی, ذخیره و بازیابی مدارک در چین, اطلاعات فراوان علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی در محمل‎های مختلف نظیر کتاب, میکروفیلم, نوارهای دیداری – شنیداری, متون رایانه‎ای, و رسانه‎های ارتباط‎پذیر ذخیره می‎شود.

    این مجموعه حجم انبوهی از رکوردهای لرزه‎شناختی تاریخی مربوط به 3000 سال گذشته و نیز دستاوردهای بزرگ در مطالعات زلزله‎شناختی را در بر می‎گیرد که اخیراً توسط زمین‎شناسان چینی و خارجی در داخل و خارج از کشور به دست آمده است.

    از جمله این دستاوردها, موفقیت‎ها و آموزه‎هایی است که در جریان بررسی‎ها و تحقیقات پیگیر در نظارت, پیش‎بینی, و مقاومت در برابر زلزله و نیز تحقیقات علمی در این باره حاصل شده است.

    تمامی این مدارک علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی منحصر به فرد و در حکم یک گنجینه می‎باشند.

    بحث ما, چگونگی کاربرد هر چه بیش‎تر این مدارک و نیز چگونگی انتقال بموقع و کارآمد آن‎ها به دست کاربران می‎باشد.

    قابلیت و کارآیی اطلاعات را می‎توان در کاربرد اطلاعات علمی و فن‎آوری توسط کاربران نشان داد, ]اطلاعاتی[ که به وسیله کارکنان اطلاعاتی منتقل می‎گردد.

    با توجه به مطالب فوق, در جامعه لرزه‎شناسان توجه ویژه‎ای به ایجاد ظرفیت در سیستم پشتیبانی, ذخیره و بازیابی مدارک لرزه‎شناسی علمی و فن‎آوردی شده است؛ به نحوی که مدارک علمی و فن‎آوردی نامنظم مجدداً مرتب شده و نظم کامل یافته‎اند. تنها در چنین شرایطی است که منابع استنادی می‎تواند کاربران را به خوبی جذب کند.

     

    به کارکنان مستندسازی علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی توصیه می‎گردد که وضعیت خدمات سنتی خود را تغییر دهند؛ مثلاً باید به جای امانت دادن منفعلانه مدارک و مواد کتابخانه‎ای, با فراهم آوردن اطلاعات هر چه بیش‎تر, ابتکار عمل در اعلام نظر کارشناسی به کاربران را به دست گیرند؛ باید برای ارائه خدمات با اطلاعات فشرده مجهز شوند و از صرفاً ارائه سنتی مدارک عمومی, دست بردارند.

    از یک طرف, ایجاد نظام پشتیبانی مدرک باید تقویت و تسریع گردد؛ میزان ذخیره مدارک افزایش یابد؛ سیستم‎های مدارک لرزه‎شناسی ترتیب منطقی و معقول بگیرد و تمامی منابع مستندسازی علمی و فن‎آوردی در میان کاربران حوزه‎های مختلف به اشتراک گذاشته شود؛ شکل‎های ارائه مختلف خدمات به نحو فعالی توسعه یابد و میزان بهره‎برداری از مدارک از هر نظر افزایش یابد.

    از طرف دیگر, با توجه به توسعه سریع فن‎آوری پیشرفته اطلاعاتی, کار مستندسازی سنتی در معرض سؤال و نیز در مواجهه با فرصت مغتنم تأمین فن‎آوری پیشرفته کنونی قرار گرفته است.

    در حال حاضر, همراه با استفاده از این فرصت و بر آوردن نیازهای فزاینده خدمات اطلاع‎رسانی علمی و فن‎آوردی که مبتنی بر ارتقای سطح مدارک رایانه‎ای موجود می‎باشد, توسعه بیش‎تر کار مستند سازی با رسانه‎های رایانه‎خوان, ذخیره و انتقال اطلاعات, مورد بحث نظام لرزه‎شناسی ما قرار گرفته است.

     

    استقرار بانک اطلاعاتی:

    -ایجاد بانک اطلاعات مدارک علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی به عنوان یک گام مهم, بانک اطلاعات مدارک چینی و ترجمه آن‎ها به زبان‎های بیگانه, بانک اطلاعات مدارک خارجی ترجمه شده به چینی؛

    -معرفی بانک‎های اطلاعات خارجی به عنوان منبع, جمع‎آوری و مبادله داده‎های زمین شناختی با بانک‎های اطلاعاتی خارجی به مثابه کانال مهمی برای آگاهی از پیشرفت علوم زمین شناختی در خارج ازکشور؛

    -ایجاد بانک اطلاعاتی بر اساس نمایه خودکار رایانه‎ای و اصطلاحنامه زلزله‎شناسی چین؛

    -تقویت استانداردسازی مدارک در نظام لرزه‎شناسی به منظور دستیابی به یک فرمت واحد برای تسهیل در بازیابی دورن خطی؛

    -تأکید بر توسعه مدیریت واحد نرم‎افزاری, و کاربرد نرم‎افزارهای بازیابی چینی, معرفی نرم‎افزارهای بازیابی خارجی, و نیز برنامه طراحی نرم‎افزار ارتباطی به منظور پاسخگویی به نیاز شبکه درون خطی در آینده؛

    -راه‎اندازی پایگاه‎های اطلاعاتی مختلف نظیر پایگاه اطلاعات دستاوردهای علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناختی, و بانک اطلاعاتی پروژه‎های تحقیقاتی, به منظور پاسخگویی به نیازهای ]موجود در موضوع[ مقاومت و مصونیت در برابر زلزله, و کاهش خطرات و ترویج استفاده کامل از این پایگاه‎های اطلاعاتی.

    اتخاذ فن‎آوری اطلاعاتی نوین:

    یک صنعت اطلاعاتی سه وجهی (یعنی رایانه, ارتباطات و اطلاعات) به سیستم مدارک علمی و فن‎آوردی لرزه‎شناسی پیشنهاد شده است. بدین ترتیب, خدمات سنتی مدارک تغییر یافته و به جای آن, سیستم نوینی عرضه خواهد گردید.

    ظرفیت تولید, پردازش و ذخیره اطلاعات, بویژه از نظر کمیت, سرعت, مسافت, آگاهی رسانی, باز هم تقویت خواهد شد.

    ترویج بیش‎تر خدمات اطلاعاتی دیداری – شنیداری:

    محصولات دیداری – شنیداری لرزه‎شناسی, بخش مهمی از محصولات اطلاعاتی علمی و فن‎آوردی را تشکیل می‎دهد. این محصولات, تصاویر بسیاری از خسارات و خرابی‎های زلزله مربوط به بیش از صد سال گذشته نظیر تلفات و خسارات فیزیکی زلزله 1975 "هایچنگ" (با بزرگی 3/7) و زلزله 1976 "تانگ‎شان" (با بزرگی 8/7) را ثبت نموده‎اند. همچنین حجم زیادی از اطلاعات با ارزش مربوط به پیش‎بینی زلزله‎ها و کاهش خطرات آن را منتشر کرده‎اند.

    -به منظور افزایش بهره‎وری از تولیدات دیداری – شنیداری موجود, بزودی یک بانک اطلاعاتی رایانه‎ای از محصولات دیداری – شنیداری راه‎اندازی خواهد شد؛

    -بهره‎گیری کامل از تجهیزات موجود با هدف فراهم نمودن خدمات منظم برای کاهش خطرات توصیه می‎شود؛

    -در نظر است همکاری‎هایی در مبادله محصولات دیداری – شنیداری لرزه‎شناسی با مؤسسات خارجی انجام شود.

    ترویج کار تحقیق اطلاعاتی:

    نقش اصلی تحقیق اطلاعاتی کمک به تصمیم‎گیری‎های مختلف است, چرا که این تصمیم‎گیری‎ها بر پایه اطلاعات معتبر انجام می‎شوند. بیش‎تر اطلاعات در مرحله اول, در تصمیم‎گیری‎ها نقش پایه‎ای ندارند و تنها پس از تفکیک, تلخیص, شناسایی, و فشرده‎سازی است که می‎توان آن را به عنوان مبنا به کار برد. در موارد دیگر, فرآیند تغییر "اطلاعات ایستا" به "اطلاعات پویا" را می‎توان تحقیق اطلاعات خواند.

    تحقیق اطلاعاتی برای ردیابی روش‎های دست اول و اتخاذ فن‎آوری هر چه پیشرفته‎تر – که بر مبنای آن, خدماتی با درجات مختلف برای انواع تصمیم‎گیری‎ها و نیز تحقیق علمی در سطوح مختلف می‎توان فراهم کرد – لازم است.

    هم اینک, در سیستم لرزه‎شناسی ما تحقیق اطلاعاتی, آرایش مجدد یافته و علاوه بر حفظ متون زمینه‎ای در همکرد شده به طریق سنتی و دستی, تأمین بررسی کلی برخی عناوین ویژه در مطالعات زلزله و کارهای معمول ویرایش, مراحل زیر مشخص شده است:

    -تهیه اطلاعات مبنا برای تصمیم‎گیری‎های کارشناسان, مدیریت امور علمی و فنی و طراحی برنامه‎ها؛

    -پیش‎بینی وضعیت کنونی توسعه در حوزه‎های مشخص برای پروژه‎های پیشنهادی جدید و ارزیابی برخی از نتایج علمی؛

    -عرضه نظریه‎های جدید, فن‎آوری‎های جدید و پیشرفت‎های ا خیر در مطالعات لرزه‎شناختی و مهندسی مقاومت زلزله در داخل و خارج از کشور؛

    - مطالعات ویژه بر روی عناوین پیشنهادی؛

    - تلفیق مطالعات لرزه‎شناختی با اقتصاد بازار؛

    - فراهم نمودن خدمات مورد نیاز بازار؛

    اقداماتی که باید انجام شود عبارت‎اند از:

    - بررسی نیازهای اطلاعاتی کاربران؛

    - تحقیق کمی و کیفی؛

    - تبدیل خدمات منفعل و ]و راکد[ به خدمات مبتکر ]و پویا[ برای کاربران؛

    -  ایجاد بانک‎های اطلاعای بر اساس پیشرفته‎ترین فن‎آوری‎ها؛

    - تشویق محققان اطلاعاتی به تلفیق کارشان با نیازهای عملی لرزه‎شناسان میدانی؛

    - نشست‎ های دوره‎ای برای انتشار دستاوردهای جدید تحقیقات اطلاعاتی.

     

    نتیجه:

    نتیجه این که, با توجه به دنیای کاملاً متحول علم و فن‎آوری, هم اینک کار اطلاع‎رسانی سنتی به یک دوره تحول, یعنی به جامعه نوین اطلاعاتی وارد شده است.

    با توجه به کار اطلاعاتی در جامعه لرزه‎شناسان امروز چین, ما ارائه خدمات فزاینده اطلاعاتی در کار لرزه‎شناسی کنونی را با هدف کاهش خطرات زلزله آغاز کرده‎ایم.

    در حال حاضر, علاوه بر خدمات سنتی با مدارک درجه اول, دوم و سوم, برنامه‎های اصلی ما توجه خود را بر روی سیستم‎های پشتیبانی, ذخیره و بازیابی مدارک, و نیز بر تحقیق اطلاعاتی مبتنی بر پیشرفته‎ ترین فن‎آوریها متمرکز کرده است.

    توصیه می‎شود که خدمات اطلاعاتی به کاربران, سریع, دقیق و کارآمد باشد.

    یک سیستم سه وجهی, در درون جامعه لرزه‎شناسان ما در دست تکمیل است. اعتقاد من بر این است که یقیناً سیستم اطلاعاتی ما نقش باز هم مهم‎تری را در مطالعات زلزله, مهندسی زلزله و پیش‎بینی حوادث لرزه‎ای مخرب آینده در چین, بازی می‎کند.

    کلیدواژه‎ها:

    خدمات اطلاعاتی  اطلاعات متمرکز فزاینده  معنای تازه علم و فن‎آوردی زلزله  فن‎آوردی اطلاعاتی جدید خدمات اطلاعاتی دیداری – شنیداری

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله

    فهرست:

     

    مقدمه…….…………………………………………………….-1

     

    لرزه شناسی در چین…….………………………………………..2

     

    استقرار بانک اطلاعاتی...................................................................5

     

    نتیجه..........................................................................................8

     

    منبع:

    سایت          http://www.irandoc.ac.ir/ETELA-ART/13/13-1-9.htm - _ftn1

    نوشته: هانگزن, وانگ               

    ترجمه: مهری صدیقی عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله, مقاله در مورد تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله, تحقیق درباره تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله, مقاله درباره تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اطلاعات علمی و فن ‎آوری زلزله
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت