مقدمه
در حال حاضر شش میلیارد و 400 میلیون انسان بر روی کره زمین زندگی میکنند و این آمار تا سال 2020 به هفت میلیارد و 500 میلیون نفر خواهد رسید. در همین حال پیشبینی میشود، در مدت زمان فوق شمار افرادی که صاحب خودرو میشوند 12 تا 15 درصد رشد داشته باشد و این بدان معنی است که تعداد خودروها که در حال حاضر در حدود 775 میلیون دستگاه برآورد شده است، تا سال 2020 به بیش از یک میلیارد و 100 میلیون دستگاه خواهد رسید. بنابراین کاهش مصرف سوخت و آلایندههای محیط زیست اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند که در این میان شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا با معرفی تکنولوژی پیل سوختی هیدروژنی توانسته است امید به جابجایی بدون آلودگی رادر آینده افزایش دهد.
لذا توسعه خودرو های پیل سوختی به سرعت در جهان در حال رشد است، به طوری که در حال حاضر شرکتهای خودروسازی جنرال موتورز و اوپل بیش از یک میلیارد دلار صرف تحقیقات در این تکنولوژی کردهاند.
"هیدروژن 3 اوپل" ثابت کرده است که رانندگی با خودروهای متفاوت، مسیر خود را از آزمایشگاه به جاده هموار کرده است و نمونه اولیه آن در حال حاضر با همکاری شرکت سازنده مبلمان ایکیا (IKEA) در حال گذراندن آزمایشهای متفاوت است و سکوئل (Seqel) جنرال موتورز به تولید خودروهای با پیل سوختی نزدیکتر شده است.
"هیدروژن 3 اوپل"؛ دونده دو ماراتن، قهرمان مسابقات رالی "هیدروژن 3 اوپل" جانشین نمونه اولیه هیدروژنی است که در بهار سال 2000 معرفی شد و از روی طرح خودرو زافیرا اوپل ساخته شده بود.
نیروی برق این خودرو توسط 200 قطعه پیل سوختی که به صورت سری به یکدیگر متصل شدهاند، تولید میشود. این پیلها نیروی موتور برقی 82 اسب بخار بر 60 کیلووات هیدروژن 3 را تامین میکند. این نیروگاه که حداکثر 215NM گشتاور توسعه میدهد، حداکثر سرعتی برابر با 160 کیلومتر بر ساعت تولید میکند و در کمتر از 16 ثانیه از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت شتاب میگیرد که در حالتی کاملا بیصداست.
در مسابقات ماراتن تابستان سال 2004، هیدروژن 3 اوپل توانست بدون هیچ مشکلی 9 هزار و 696 کیلومتر را در 14 کشور مختلف اروپایی طی کند. در آوریل سال 2005 نیز این خودرو توانست جایزه مسابقات رالی مونت کارلو را برای وسایل نقلیه دارای پیل سوختی از آن خود کند.
شرکت خودروسازی اوپل اکنون در حال گسترش تکنولوژی آزمایشهای پیل سوختی با همکاری شرکت سوئدی ایکیا میباشد. وسایل نقلیه پیل سوختی هیدروژن 3 که عاری از آلایندههای زیست محیطی میباشد از اوایل
تابستان سال گذشته تحویل کالاها به مشتریان ایکیا را در برلین آغاز کرده است. سوخت این وسایل نقلیه با هیدروژن مایع تامین میشود.
آزمایشهای این خودروها تحت نظارت پروژه همکاری انرژی پاک دولت آلمان انجام میشود که عملکرد انرژی 17 خودرو با سوخت هیدروژنی را تحت شرایط خاص آزمایش میکند.
بزرگترین جایگاه سوخت گاز هیدروژنی جهان در پاییز سال 2004 در پایتخت آلمان آغاز به کار کرد و قرار است علاوه بر گاز هیدروژن و هیدروژن مایع، بنزین و گازوئیل نیز به مردم ارایه کند.
سکوئل جنرال موتورز
خودروی سکوئل جنرال موتورز محصولی است که تمامی نتایج تحقیقات فشرده که طی چند سال اخیر از سوی بزرگترین خودروساز جهان انجام شده است را در بر دارد؛ پروژهای که جنرال موتورز بیش از یک میلیارد دلار در آن سرمایهگذاری کرده است. این خودرو جادار به گونهای طراحی شده است که کمترین آلایندگی محیط زیست را دارد. در این خودرو سه منبع با فشار بالا تعبیه شده است که موقعیت آنها در میانه شاسی باعث بهبود مرکز ثقل خودرو میشود. این خودروها که از اصلاحات فنی بسیار زیادی نیز بهرهمند میباشند منحصر به فرد هستند.
خودروی سکوئل جنرال موتورز به دلیل افزایش 25 درصدی نیرو توسط تکنولوژی جدید میتواند سرعت صفر تا 100 کیلومتر را در کمتر از 10 ثانیه به دست آورد.
اجزای پیل سوختی شامل توده پیل سوختی، دستگاه فرعی هیدروژن و فرآوری هوا، سیستم خنک کننده و سیستم توزیع ولتاژ بالا میباشد.
آلودگی هوا چیست؟
آلودگى هوا به معناى مخلوط شدن هوا با گازها،قطرات و ذراتى است که کیفیت هوا را کاهش مىدهند
در شهرها، ماشینها و اتوبوسها، هواپیماها و نیز صنایع و ساختمانسازى ممکن است باعث آلودگى هوا شوند.
در خارج از شهرها غبار حاصل از شخم زدن زمین به وسیله تراکتورها، ماشینها و کامیونهایى که در
جادههاى شنى یا خاکى مىرانند، ریزش کوه و دود حاصل از آتش سوزى بیشهها و مزارع باعث آلودگیهوا
میشود.
یک عامل مهم دیگر آلودگى هوا در اغلب شهرهاى بزرگ گاز ازن در سطح زمین است. ازن در سطح زمین
هنگامی تشکیل میشود که گازهاى آلاینده حاصل از اتومبیلها و سایر وسائلى که سوخت مصرف مىکنند با
نور خورشید واکنش مىکند؛ در نتیجه گاز ازنی به وجود میآید که براى انسان سمى است.
این گاز ازن در شرایط ساکن بودن هوا، درخشندگى نور خورشید و آبوهوای گرم بیشتر به وجود میآید. این
ازن در سطح زمین را نبایدبا "ازن خوب" که کیلومترها بالاتر در قسمت فوقانى جو زمین قرار دارد و اشعه
ماوراء بنفش مضر خورشید را جذب میکند اشتباه گرفت.
اگزوز اتومبیل در شهرها آلایندههای متعددى را از خود خارج مىکند از جمله مونوکسیدکربن، دی اکسید
نیتروژن، دىاکسید گوگرد، ذرات معلق از جمله ذرات کوچکتر ١٠ میکرومتر،بنزن، فرمالدئید، هیدروکربنهای
چندحلقهای.
آلودگى هوا چه علائمى در فرد ایجاد مىکند؟
آلودگی هوا میتواند باعث تحریک چشم و گلو و ریهها شود. سوزش چشم سرفه و احساس سنگینى در سینه در
هنگام قرار گرفتن در معرض آلودگى شدید شایع است.
افراد مختلف واکنشهای متفاوتى به آلودگى هوا نشان میدهند.برخى ممکن است از احساس سنگینى در قفسه
سینه و سرفه شدیداً ناراحت باشند و برخى دیگر ممکن است هیچ واکنشى نشان ندهند و متوجه آلودگى هوا نباشند.
با توجه به اینکه ورزش و فعالیت جسمى نیاز به تنفس سریعتر و عمیقتر دارد، ممکن است باعث تشدید علائم
فوق شود. بیمارانى که مبتلا به بیمارى قلبى مانند آنژین صدری، بیمارى هاى ریوى مانند آسم یا آمفیزم هستند،
معمولاً حساسیت بیشترى به آلودگى هوا دارند و زود تر از دیگران متوجه آن مىشوند.
تاثیر آلودگى هوا بر سلامتی
خوشبختانه در اغلب افراد سالم با برطرف شدن آلودگى هوا علائم ناشى از آن هم برطرف مىشود. اما برخى
افراد حساسیت بیشترى به اثرات آلودگى هوا نشان دهند.
ریههاى کودکان ممکن است با میزان کمتر آلودگى هوا احساس ناراحتى کنند. کودکان در مناطق داراى هواى
آلوده بیشتر دچار برونشیت و گوشدرد مى شوند.
مبتلایان به بیمارى قلبى یا ریوى با شدت بیشترى به هواى آلوده واکنش نشان مىدهند.این افراد در طول دوره
آلودگى شدید هوا باید فعالیتهاى خود را در بیرون خانه محدود کنند و مراقبتهاى پزشکى بیشترى را
خواستار شوند.
به غیر از مرگ و میرهاى ناشى از آلودگى بسیار شدید هوا در کوتاه مدت، هر روز بیشتر و بیشتر مشخص
میشود که آلودگى هوا به مقدار کم در درازمدت میتواند اثرات زیانآوری بر روی انسانها داشته باشد.
{خطرات آلودگی هوا}
خودروسازان جهان به دنبال ماشینهای پاکتر
بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان، جنرال موتوروز و تویوتا، میگویند مسیرهای متفاوتی را برای تولید
وسائل نقلیه پاکتر برگزیدهاند، اما موافق هستند که راه واحدی برای این کار وجود ندارد.
در حالیکه یکی از بزرگترین نمایشگاههای اتومبیل جهان در فرانکفورت آغاز به کار کرده است، شرکت تویوتا
"درحال تحقیق بیشتر در مورد سوختهای زیستی ؛ و همچنین تحقیق بر روی پیلهای سوختی هستند که از
هیدروژن برای تولید برق استفاده کنند."
تویوتا سابقه 10 ساله تجربه دراین زمینه را با ماشین هیبرید "پریوس"دارد که یک موتور بنزینی و یک موتور
الکتریک را با هم ترکیب میکند و از پیشگامان این حوزه به حساب میآید.
در مقابل جنرال موتورز ماشینهایی که از بنزین مخلوطشده با الکل به عنوان سوخت استفاده میکنند، یا به
اصطلاح ماشینهای دارای قابلیت E-85 را ساخته است، اما هر دوی این شرکتها اکنون سخت در حال کار
کردن بر روی تکنولوژیهای متعددی در این زمینه هستند و گزینههایشان را در نمایشگاه فرانکفورت عرضه
کردهاند.
سوختهای جایگزین باید نقش مهمتری را به همراه الکتریسته ایفا کنند، زیرا تولید برق دست کم در خارج
ماشین نسبتا ارزان است.
الکل اتانول به عنوان سوخت برای آنچه ماشینهای با موتور انعطافپذیر خوانده میشود، مورد استفاده قرار
میگیرد که میتوانند آمیزههای حاوی تا حداکثر 85 درصد اتانول را بسوزانند و برای همین عنوان E-85 را به
آنها میدهند. این موتورها بسیار شبیه موتورهای بنزینی هستند.
برزیل در حال حاضر بزرگنرین تولیدکننده اتانول است و تکنولوژی موتورهای انعطافپذیر به سرعت در آنجا
در حال گسترش است. جنرال موتورز تا سال 2012 پنجاه درصد تولیدات ماشین این شرکت در آمریکا توانایی
E-85 را خواهند داشت.