پس از اتمام تولید، قطعات مختلف گاردان به قسمت مونتاژ کارخانه منتقل می شوند.
عملیات مونتاژ شامل مراحل زیر است:
مونتاژ مفصل ثابت (پرس نیوماتیک)
مونتاژ مفصل متحرک (پرس نیوماتیک)
بازرسی و آزمون
اتصال کوپلینگ به لوله گاردان
مونتاژ مجموعه (پرس هیدرولیک)
بازرسی و آزمون
تابگیری اولیه
جوشکاری (دستگاه جوش)
بازرسی و آزمون
تنظیم گشتاور مفاصل (میز تنظیم گشتاور)
تابگیری نهایی (دستگاه تابگیری)
بازرسی و آزمون
بالانس (دستگاه بالانس)
بازرسی و آزمون
چربگیری
بازرسی و آزمون
رنگ آمیزی و پخت
بازرسی و آزمون
کنترل نهایی و بسته بندی
بازرسی و آزمون
در اینجا قسمتهای مختلف فرایند به اختصار توضیح داده می شوند:
اتصال کوپلینگ به لوله گاردان:
در این مرحله لوله های وارداتی به طول مشخص برش خورده و سپس پلیسه گیری شده و با کوپلینگ که بصورت آماده وارد شرکت می شود مونتاژ می شوند.
در این مرحله اپراتور لوله گاردان و کوپلینگ را روی میز قرار داده (در محل های مشخصی بر روی فیکسچر مربوطه) و سپس دستگاه پرس کوپلینگ را درون لوله گاردان جا می زند. در صورت منحرف قرار گرفتن کوپلینگ هنگام جازنی و یا وجود درز، لوله دچار پارگی می شود.
طول کلی لوله با متر اندازه گیری می شود و باید 1255،5 – 1258،5 میلیمتر باشد. همچنین اپراتور باید لوله را از نظر عدم وجود درز جوش و همچنین عدم وجود پارگی و بیرون زدگی لاستیک کنترل کند.
هدف از این مونتاژ جذب و کاهش ارتعاشات منتقله از موتور خودرو به سیستم دیفرانسیل و کاهش ارزش ماشین است (دمپر). فشار جازبی کوپلینگ باید 150-60 بار باشد.
مونتاژ مفصل ثابت و متحرک:
(جداول در فایل اصلی قابل مشاهده است )
مونتاژ مجموعه:
نام دستگاه: پرس هیدرولیک 401
در این مرحله مفصل ثابت و متحرک درون فیکسچرهای مربوطه روی میز مونتاژ قرار می گیرد. گوه هاییی در میان مفصل ها جا زده می شوند که هدف آن جلوگیری از وارد آمدن فشار به مفصل ها در هنگام پرس است. سپس لوله گاردان در محل خود قرار می گیرد بطوریکه کوپلینگ جلوی یوغ کوچک قار داشته باشد. سپس پرس عمل کرده و کوپلینگ درون لوله جا زده می شود. سپس اپراتور طول مجموعه را بوسیله گیج میله ای که کنار میز قرار داده شده اندازه می گیرد که باید بین 1379-1385 میلیمتر باشد. در صورت زیاد بودن طول گاردان مفصل ها از لوله جدا شده و لوله برش داده می شود و سپس مونتاژ دوباره انجام می شود. عدم همراستایی مفاصل پس از مونتاژ باعث ایجاد نابالانسی در سیستم و ایجاد لرزش در گاردان می شود. 50/1 قطعات بوسیله سرپرست چک شده و نباید عدم همراستایی دو یوغ بیش از 1 +_ باشد. همچنین در مجموعه درز جوش و بازشدگی و پارگی لوله وجود داشته باشد که بوسیله اپراتور کنترل می شود. فشار جک هیدرولیک باید بین 50-40 بار باشد.