تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 5146
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی

    بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی

    شکل زیر یک نمونه برد اصلی را که دارای یک اسلات ISA  ، یک اسلات AGP و پنج اسلات PCI را نشان می دهد.

    شکل زیر نمونه دیگری از یک برد اصلی را که دارای یک اسلات ISA  ،  دو اسلات PCI   یک اسلات AMR  ((Audio Modem Driver  و یک اسلات AGP  است را نشان می دهد .

    شکل زیر BIOS  موجود بر روی یک برد اصلی را نشان می دهد.

    حداکثر وضوح و دقت تصویر

    دقت ( Resolution )  به تعداد پیکسلهای نمایشگر اطلاق می گردد . دقت تصویر توسط تعداد پیکسلها در سطر و ستون مشخص می گردد. مثلاً یک نمایشگر با دارا بودن 1280 سطر و 1024 ستون قادر به نمایش 1024 ×1280 پیکسل خواهد بود . کارت فوق دقت تصویر در سطوح پایین تر  768 × 1024 و 600 × 800 و 480 × 640 را نیز حمایت نماید.

    صفحه کلید

    صفحه کلید متداول ترین وسیله ورود اطلاعات در کامپیوتر است. عملکرد صفحه کلید مشابه کامپیوتر است.

    صفحه کلید شامل مجموعه أی از سوئیچها است که به یک ریز پردازنده متصل می گردد. زیر پردازنده وضعیت سوئیچها را هماهنگ و واکنش لازم درخصوص تغییر وضعیت یک سوئیچ را از خود نشان خواهد داد .

    متداولترین تکنولوژی سوئیچ استفاده شده در صفحه کلید Rubber – Dume ( لاستیک برجسته) است. در این نوع صفحه کلیدها هر کلید بر روی یک لاستیک برجسته کوچک و انعطاف پذیر به مرکزیت یک کربن سخت قرار می گیرد. زمانیکه کلیدی فعال می گردد یک پیستون بر روی قسمت پایین کلید مجدداً لاستیک برجسته را به سمت پایین به حرکت در         می آورد. مسئله فوق باعث می گردد که کربن سخت ، به سمت پایین حرکت نماید. مادامی که کلید نگه داشته شود کربندمدار را برای آن بخش ماتریس تکمیل می نماید. زمانیکه کلید رها (آزاد) می گردد لاستیک برجسته مجدداً به شکل حالت اولیه بر می گردد .

    موس

    استفاده از موس در کامپیوتر از سال 1984 میلادی و همزمان با معرفی در مکین تاش آغاز گردید. با عرضه موس کابران قادر به استفاده از سیستم و نرم افزارهای مورد نظر   خود با سهولت بیشتری شدند. امروزه موس دارای جایگاه خاص خود است. موس قادر به تشخیص حرکت و کلیک بوده و پس از تشخیص لازم ، اطلاعات مورد نیاز برای کامپیوتر را ارسال می نماید تا عملیات لازم انجام گیرد.

    قسمتهای مختلف موس

    1 یک گوی (گردی) درون موس که سطح مورد نظر را لمس و زمانیکه موس حرکت می کند می چرخد.

    اخیراً مدلهای جدیدی از موس در بازار عرضه شده اند که قابلیت اتصال بطریقه بی سیم را دارا می باشند . همچنین موسهای اپتیکال که بصورت نوری عمل می نمایند.

    2 غلتک ( Rollers )  : غلتکهای فوق گوی را لمس می کنند . یکی از غلتکها قادر به تشخیص حرکت در جهت X می باشد. غلتک دوم 90 درجه نسبت به غلتک اول جهت یابی شده تا به این ترتیب حرکت در جهت Y    را  تشخیص دهد . زمانیکه گوی می چرخد یک و یا دو غلتک فوق نیز حرکت خواهند کرد. شکل زیر دو غلتک سفید رنگ موس را نشان می دهد.

    اغلب کارتهای صدا که امروزه استفاده می گردد از نوع PCI  بوده و در یکی از اسلاتهای آزاد برد اصلی نصب می گردد . کارتهای صدا قدیمی عمدتاً از نوع ISA  بودند اکثر کامپیوترهای جدید کارت صدا را به صورت یک تراشه بر روی برد اصلی دارند . در این نوع کامپیوترهای اسلاتی بر روی برد اصلی استفاده نشده و بدین ترتیب یک اسلات صرفه جویی شده است . Sound blaster به عنوان یک استاندارد در دنیای کارتهای صدا مطرح است شکل زیر یک نمونه از این نوع را نشان می دهد. اغلب تولید کنندگان کارت صدا از مجموعه تراشه های مشابه استفاده می نمایند ، پس از طراحی تراشه های فوق شرکتهای مربوطه تولید کننده کارت صدا امکانات و قابلیتهای دلخواه خود را به آنها اضافه می نمایند.

    یک آداپتور UXGA  اطلاعات دیجیتالی ارسال شده توسط یک برنامه را اخذ و پس از ذخیره سازی آنها در حافظه ویدئویی مربوطه با استفاده از یک تبدیل کننده دیجیتال به آنالوگ آنها را به منظور نمایش ، تبدیل به سیگنال های آنالوگ خود می نماید . پس از ایجاد سیگنالهای آنالوگ اطلاعات مربوطه  از طریق یک کابل   VGA برای مانیتور  ارسال  خواهد   شد .  هدف یک کارت گرافیک ایجاد مجموعه أی  از سیگنالها است که نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر نمایش دهند .

     

    ◄ پردازشگر مرکزی ( CPU ) :

    ریز پردازنده به منزله “ مغز “ کامپیوتر بوده ومسئولیت انجام تمامی عملیات (مستقیم یا غیر مستقیم) رابرعهده دارد.

    چیزی را که کامپیوتر انجام می دهد بر اساس “ریز پردازنده “ است.

    ◄  حافظه :

    این نوع ازحافظه ها با سرعت بالا ،امکان ذخیره سازی اطلاعات رافراهم می نمایند سرعت حافظه های فوق می بایست بالا باشد چرا که آنها مستقیماً با ریز پردازنده مرتبط می باشند. در کامپیوتر از چنین نوع حافظه استفاده می گردد:

    Random – Acces  Memory (RAM)  از این نوع حافظه،بمنظور ذخیره سازی موقت اطلاعاتی که کامپیوتر در حال کار باآن است،استفاده می گردد.

    Read  Only Memory (ROM)  یک حافظه دائم که از آن برای ذخیره سازی اطلاعات مهم در کامپیوتر استفاده می گردد.

    Basic  Input/Otput System (BIOS)  یک نوع حافظه ROM که از اطلاعات آن در هر بار راه اندازی سیستم استفاده می گردد.

    Caching  حافظه ای سریع که از آن برای ذخیره سازی اطلاعاتی که فرکانس بازیابی آنان بالا باشد ،استفاده می گردد.

    Vitual  Memory  فضای موجود برروی هارد دیسک که از آن برای ذخیره سازی موقت اطلاعات استفاده ودر زمان نیاز عملیات جایگزینی در حافظه RAM انجام خواهد شد.

    ◄ برد اصلی (Mother Board)

    برد اصلی کامپیوتر بوده که تمام عناصر داخلی به آن متصل خواهند شد. پردازشگر حافظه برروی برد اصلی نصب خواهد شد. برخی از عناصر سخت افزاری ممکن است مستقیماً ویا بصورت یک برد مجزا بوده که از طریق یک اسلات به برد اصلی متصل می گردد.

    اینترنت

    زیر ساخت اینترنت

    اینترنت از مجموعه ای شبکه کامپیوتری (بزرگ ، کوچک) تشکیل شده است. شبکه های فوق با روش های متفاوتی به یکدیگر متصل وموجودیت واحدی با نام “ اینترنت“ را بوجود آورده اند نام در نظر گرفته شده برای شبکه فوق از ترکیب واژه های Inter connected"  و “Network”  انتخاب شده است.(شبکه های بهم مرتبط).

    اینترنت فعالیت اولیه خود را از سال 1969 وبا چهار دستگاه کامپیوتر میزبان (host) آغاز وپس از رشد باور نکردنی خود، تعدادکامپیوتر های میزبان در شبکه به بیش از  ده ها میلیون دستگاه رسید. اینترنت به هیچ سازمان یا موسسه خاصی در جهان تعلق ندارد. عدم تعلق اینترنت به یک سازمان یا مؤسسه بمنزله عدم وجود سازمانها وانجمن های مربوطه برای استاندارد سازی نیست. یکی از این نوع انجمن ها ،ً انجمن اینترنت ً است که در سال 1992 با هدف سیاست ها وپروتکل های مورد نظر جهت اتصال به شبکه تاُسیس شده است .

    سلسله مراتب شبکه های کامپیوتری:

    هر کامپیوتری که به شبکه اینترنت متصل می گردد،بخشی از شبکه تلقی می گردد.مثلاً          می توان با استفاده از تلفن منزل به یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل واز اینترنت استفاده کرد. در چنین حالتی کامپیوتر ورد نظر بعنوان بخشی از شبکه بزرگ اینترنت محسوب خواهد شد. برخی از کاربران در ادارات خود وبا استفاده از بستر ایجاد شده،به اینترنت متصل می گردند. در مدل فوق،کاربران در ابتدا از شبکه محلی نصب شده در سازمان استفاده می نمایند. شبکه فوق با استفاده از خطوط مخابراتی خاص وباسایر امکانات مربوطه به یک مرکز ارائه دهنده اینترنت متصل شده است. مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز ممکن است به یک شبکه بزرگتر متصل شده باشد.

    اینترنت،شبکه ای است که از شبکه های بیشماری تشکیل شده است(شبکه ای از سایر شبکه ها)

    اکثر شرکت های مخابراتی بزرگ دارای ستون فقرات اختصاصی برای ارتباطات ناحیه های متفاوت می باشند در هر ناحیه شرکت مخابراتی دارای یک “نقطه حضور“ (POP:Point of presence) است . POP ، مکانی است که کاربران محلی با استفاده از آن به شبکه شرکت مخابراتی متصل می گردند.(بمنظور ارتباط شبکه از خطوط تلفن معمولی ویا خطوط اختصاصی استفاده می گردد). درمدل فوق، چنین شبکه سطح بالا وجود داشته که توسط “نقاط دستیابی شبکه“ (Network Access Points:AP)  به یکدیگر مرتبط می گردند.

    فرض کنید ،شرکت A یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت بزرگ باشد. در هر شهرستان اصلی،شرکت A دارای یک POP  است.هر یک از POP ها دارای امکانات گسترده ای بمنظور تماس کاربران محلی می باشند. شرکت A بمنظور اتصال POP ها بیکدیگر وشرکت، از خطوط اختصاصی فیبر نوری استفاده می نمایند. فرض کنید شرکت B  ،یک مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت همکار باشد. شرکت B ، ساختمانهای بزرگی را در شهر اصلی ایجاد وماشین های سرویس دهنده اینترنت را در آنها مستقر نموده است. شرکت B از خطوط فیبر نوری برای ارتباط ساختمانها استفاده می نماید. در مدل فوق،تمام مشترکین شرکت A  قادر به برقرای ارتباط با یکدیگر خواهند بود. در چنین حالتی امکان برقراری ارتباط بین مشترکین شرکت A ومشترکین شرکت B وجود ندارد. بدین منظور شرکت های A و B تصمیم  می گیرند از طریق  NAP  در شهرهای متفاوت بیکدیگر متصل گردند. ترافیک موجود بین دو شرکت از طریق شبکه داخلی و NAP  انجام خواهد شد.

    در اینترنت ،هزاران مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت بزرگ از طریق NAP  در شهرهای متفاوت بیکدیگر متصل می گردند. در نقاط فوق (NAP)  روزانه میلیاردها بایت اطلاعات جابجا می گردد. اینترنت،مجموعه ای از شبکه های بسیار بزرگ بوده که تمام آنها از طریق NAP به یکدیگر مرتبط می گردند. در چنین حالتی هر کامپیوتر موجود در اینترنت قادر به ارتباط با سایر کامپیوترهای موجود در شبکه خواهد بود.

    مودم

    در صورتیکه هم اکنون در حال مطالعه این مطلب در منزل ویا محل کار خود می باشید، مطلب فوق از طریق مودم در اختیار شما قرار داده شده است. واژه “مودم“ از ترکیب کلمات “modulator – demodulator"  اقتباس شده است ازمودم برای ارسال داده های دیجیتال از طریق خطوط تلفن استفاده بعمل می آید. مودم ارسال کننده اطلاعات،عملیات مدوله نمودن داده را به سیگنال هائی که با خطوط تلفن سازگار می باشند،انجام خواهد داد. مودم دریافت کننده اطلاعات، عملیات “مدوله“ نمودن سیگنال را بمنظور برگشت به حالت دیجیتال انجام می دهد. مودم های بدون کابل داده های دیجیتال را به امواج رادیوئی تبدیل می نمایند.

    مودم از سال 1960 در کامپیوتر وبمنظور ارسال ودریافت اطلاعات توسط ترمینال هل واتصال به سیستم های مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است. شکل زیر نحوه ارتباط فوق در کامپیوترهای بزرگ را نشان می دهد.

    از سال 1960 تا 1983 سرعت 300 بیت در ثانیه

    از سال 1984 تا 1985 سرعت 1200 بیت در ثانیه

    از سال 1986 تا 1989 سرعت 2400 بیت در ثانیه

    از اواخر سال 1990 تا اوایل 1991  9600 بیت در ثانیه

    سرعت 19/2 کیلو بیت در ثانیه

    سرعت28/8 کیلو بیتدر ثانیه

    سرعت 33/6 کیلو بیت در ثانیه

    سرعت 56 کیلو بیت در ثانیه (در سال 1998 استاندار گردید)

    خطوط ADSL  با حداکثر سرعت 8 مگابیت در ثانیه (از سال 1999 متداول    شده است)

    سرعت مودم ها در سال 1960 حدود 300 بیت در ثانیه (bps)  بود. در آن زمان یک ترمینال ( یک صفحه کلید وصفحه نمایشگر ) قادر به تماس تلفنی با کامپیوتر مرکزی بود فراموش نکنیم که در آن زمان وقت کامپیوتر بصورت اشتراکی مورد استفاده قرار می گرفت وسازمانها ومؤسسات با خریداری نمودن زمان مورد نظر خود، امکان استفاده از کامپیوتر اصلی را بدست می آورند. مودم ها در آن زمان این امکان را بوجود میآورند که مؤسسات یاد شده قادر به ارتباط با مرکزی با سرعتی معادل 300 بیت در ثانیه باشند بر چنین حالتی زمانیکه کاربری از طریق ترمینال کاراکتری را تایپ می کرد، مودم کد معادل کاراکتر تایپ شده را براساس استاندارد اسکی،برای کامپیوتر مرکزی ارسال می نمود . در مواردیکه کامپیوتر مرکزی اطلاعاتی را بمنظور نمایش برای ترمینال ازسال می گردد نیز از مودم استفاده می گردید

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی, مقاله در مورد تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی, تحقیق درباره تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی, مقاله درباره تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت