تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 5402
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور

    توصیف و تشخیص مسا له اقدام پروهی

    چکیده

    اضطراب یکی از پدیده های بزرگ قرن بیستم و بیست و یکم است بطوریکه اگر شدت یابد منجر به کاهش عملکرد فرد می شود و به عنوان یک اختلال مطرح می گردد. این تحقیق که بصورت مطالعه موردی روی یکی از سواد آموزان دوره مقدماتی روستای روح آباد شهرستان نیشابورتوسط اینجانب فریده حصاری آموزشیار این روستا صورت گرفته است  دقیقاً مرتبط با بحث اضطرب است. بطوریکه این سواد آموز بنام زهرا که دارای سنی بالای 25 سال بود این ویزگی را داشت . او در 7 سالگی مثل بقیه بچه ها در مدرسه ثبت نام کرده و به  کلاس درس رفته اما به دلیل رفتار ی که معلم او با دانش آمو زان داشته ( کتک زدن بچه ها ) از مدرسه فرار می کرده هر چند که در مدت کمی که به کلاس رفته کتک نخورده ولی هر روز هراس از آن داشته که معلم اورا تنبیه کند لذا از مدزسه فرار می کرده  است . بعد از فرار او از مدرسه خانواده اش  اورا به مدرسه می بردند ولی او باز هم فرار می کرده است و از آن زمان هنوز هم ترس و هراس در او وجود دارد . من وقتی که متوجه شدم چنین فردی در روستا وجود دارد تصمیم گرفتم تا اورا باسواد کنم .برای حل این مشکل من : 1-  چندین دفعه به خانه آنها رفتم ولی او که متوجه شده بود من برای ثبت نام در کلاس سوادآموزی به خانه آنها می روم در خانه نمی ماند و بیرون می رفت . 2-با خانواده اش که صحبت می کردم می گفتند فایده ای ندارد با وجودد اینکه او بزرگ شده ولی هنوز از درس و مدرسه می ترسد و الان که متوجه شد که شما می خواهید بیا ید از خانه بیرون رفت من حدودا دو هفته دنبال زهرا بودم ملی متاسفانه موفق به دیدن او و صحبت با او نمی شدم 3- تصمیم گرفتم در موقعی زودتر به خانه آنها بروم تا زمانی که از صحرا می آید من در خانه آنها باشم بالا خره موفق شدم زهرا را ببینم او با دیدن من خجالت کشید و گفت شما چرا این قدر اصرار دارید که من به کلاس بیایم من اصلا یاد نمی گیرم  و شما را هم اذیت می کنم لطفا بعد از این دنبال من نیایید ولی من چندین دفعه به خانه آنها رفتم و به او  راهکار هایی را پیشنهاد کردم . 4- راهکار های به خانواده او توصیه کردم مخصوصا خواهرانش . 5-حتی به دلیل صمیمیتی که با همسایه هایشان داشتند به آنها هم توصیه های کردم . به لطف خداوند زهرا در کلاس ثبت نام کرد و نه تنها هیچ ترس و هراسی نداشت بلکه هر روز زودتر از من به کلاس می آمد و در پایان با نمره های عالی قبول شد .                                                                                                          

     

    بیان مسا له و اهمیت و ضرورت موضوع   

                                                                               

    اصولا اظطراب و ترس در وجود هر انسانی نهفته است ولی زهرا  به دلیل خاطره بدی که از مدرسه دارد این اظطراب مانند هیولایی است که هر موقع صحبت از کلاس و درس و معلم می شود به سراغ او آمده و اورا آزار می دهد به طوریکه او کلا اعتماد به نفس خود را از دست داده و اصلا دوست ندارد در این باره چیزی بگوید و یا بشنود . به طوریکه زهرا می گفت اگر به کلاس آمدم از من سوال نکنی زیرا من نمی توانم جواب بدهم  من با مطالعه چندین کتاب و مشورت مشاوران و همکارانی که سالها دراین عرصه مشغول فعالیت بودند راههکارهایی را به خود فرد و خانواهاش پیشنهاد کردم که در ادامه این تحقیق می باشد .                                                                      

    هدف از نوشتن این تحقیق این است که چرا  بعضی مواقع ا نسا نها کارهای را انجام می دهند که این چنین فرزندان مارا تحت تاثیر خود قرار داده و باعث از بین بردن اعتماد به نفس آنان و اظطراب در وجود آنان می  شود .تنبیه کاری است نامطلوب و مربیان تربیتی هرگز این شیوه را برای جلوگیری از رفتار نامطلوب و تنظیم مدیریت کلاس توصیه نمی کنند. اگرچه تجربه عمومی نشانگر آثار کوتاه مدت آن است اما متخصصان امر نگران آثار جانبی آن هستند. زیرا: تنبیه ممکن است بیش از حد تعمیم یابد و رفتار های دیگر سواد آموزان  را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛ در صورت تکرار، اثر خود را از دست بدهد؛ و ایجاد احساس «درماندگی» و ناتوانی در سواد آموزان  نماید.    

                                                                                                                             

    اهداف پژوهش

    هدف ا سا سی در این پژوهش:

     

    1-    بررسی علل اضطراب در یکی از سواد آموزان دوره مقدماتی

    2-    راههای کاهش اضطراب در این دانش آموز

    3-    نقش آموزشیار در کاهش اضطراب

    4-    نوع برخورد خانواده نسبت به توانایی فرزندشان در میزان اضطراب

    5- نحوه رفتار مناسب با سواد آموزان

     

    سوالات اقدام پژوهی

    1-   آیا والدین در ایجاد اضطراب از علم و سواد در مورد این سواد آموز نقش دارند.

    2-   روش های پیشگیری از اضطراب علم و  سواد دراین سواد آموز کدامند؟

    3-   چه عواملی باعث اضطراب علم و  سواد دراین سواد آموز  شده است.

    4- چگونه می توان با سواد آموز رابطه برقرار کرد تا از اظطراب او کاسته شود ؟

     

     

    گردآوری و تحلیل اطلاعات برای تغییر و اقداما ت  پیشنهادی

    پیشینه تحقیق

    1- معتمدنیا، لیلا (( بررسی علل اضطراب ))

    در تحقیق خانم معتمدنیا آمده است علل و عوامل اضطراب بسیار مختلف و متفاوت است. اما آنها را به سه دسته اصلی تقسیم کرده است.

    الف: عوامل فردی و شخصیتی دانش آموز: مانند اضطراب عمومی، پایین بودن اعتماد به نفس، هوش و تمرکز و بویژه روشهای نادرست مطالعه و انتظارات نادرست از خود.

    ب) عوامل آموزشگاهی و اجتماعی: همچون انتظارات معلمان، رقابت سیستم آموزشی حاکم بر مدارس، نوع درس و مدرک گرایی

    ج) عوامل خانوادگی: چون شیوه تربیتی والدین، انتظارات سطح بالای والدین، جو عاطفی حاکم بر خانواده و ویژگیهای شخصیتی والدین و طبقه اقتصادی و اجتماعی

    2- احمدیان، عباس ((راههای درمان اضطراب در نوجوانان))

    3-   دکتر پروین کدیور (روانشناسی تربیتی ) معلم برای اداره مطلوب کلاس به دو مهارت مهم احتیاج دارد، یکی برقراری ارتباط مؤثر و مثبت با دانش آموزان و دیگری، مدیریت کلاس.برای کمک به معلمان در ایجاد جوی آرام و مطلوب در کلاس، چهار راهبرد پیشنهاد می شود:

    الف) پیشگیری از رفتار های نامطلوب دانش آموزان در کلاس.

    زیرا پیشگیری بهتر و آسان تر از درمان است. برای این کار معلم باید مسائلی را که موجب قطع توجه و ارتباط آموزشی در کلاس می شود شناخته و آنها را خنثی نماید

    ب)تأثیرانتظارات معلم ،تأثیر انتظارات معلم بر رفتار دانش آموزان طرحی است که پس از تحقیقات مشهور روزنتال و یاکوبسن (1968) ارائه شد و «پیشگویی خودکامبخش» یا «اثر پیگمالیون» نامیده شد. در این تحقیق به طور ساختگی طی یک آزمون  دانش آموزان به ظاهر با استعداد به صورت تصادفی مشخص شدند و به معلمان معرفی شدند. اگرچه این دانش آموزان حقیقتاً دارای چنین استعدادی نبودند اما در پایان سال، در مقایسه به دیگران از پیشرفت بالاتری برخوردار بودند. اگرچه این تحقیق مورد انتقادات گسترده ای قرار گرفت و دارای ضعف هایی بود اما مطالعات بعدی هم به این نتیجه کلی رسید که انتظارات معلم، غالباً عملکرد و رفتار دانش آموزان را در کلاس درس تحت تأثیر قرار می دهد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور

    فهرست:

    توصیف و تشخیص مسا له اقدام پروهی

    بیان مسا له و اهمیت و ضرورت موضوع

    سوالات اقدام پژوهی

     اهداف پژوهش

    گردآوری و تحلیل اطلاعات برای تغییر وضعیت و اقداما ت  پیشنهادی

    تعریف واژه ها و اصطلاحات

    راه حل های پیشنهادی

    نتایج بدست آمده از این اقدام پژوهی در مورد زهرا

    منا بع و مآخذ

     

    منبع:

    -  اضطراب امتحان، تربیت، ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش شماره 3، سال 15، 1378.

    2-  قائمی، علی، ترس و اضطراب در کودکان انتشارات امیری، چاپ اول 1368.

    3-  فرقانی رئیسی شهلا، شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان، تهران نشر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش.

    4- کویر کاری، زندگی با اضطراب، ترجمه دکتر ماشاءالله مدیحی، نشر یادآوران، 1370.

    5- شعبانی، حسن مهارتهای آموزشی انتشارات سمت 1371.

    6- معتمدنیا لیلا، بررسی علل اضطراب در دانش آموزان، دانشگاه آزاد اسلامی اراک 1381.

    7- احمدیان، عباس ((راههای درمان اضطراب در نوجوانان)) پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور، دلیجان، 1379.

    8-  آتش پور، سیدحمید،تربیت .ماهنامه پرورشی وزارت آموزش وپرورش شماره 3.سال 1378

     

                    9-         برگرفته از کتاب روانشناسی تربیتی دکتر پروین کدیور                   

تحقیق در مورد تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور, مقاله در مورد تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور, تحقیق درباره تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور, مقاله درباره تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله راه های رابطه برقرار کردن بین سوادآموز و آموزشیار و کاهش اضطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت