مقدمه:
هدف و اهمیت آموزش و پرورش در کشور ما تربیت انسانهایی مؤمن و متعهد، دلسوز و از طرفی تربیت افراد با تجربه و دارای سطح علمی بالاتر میباشد. چرا که آموزش و پرورش تفکیک ناپذیر از هم دیگری میباشد. از آنجا که آدمی از طریق حد مطلوبی از آموزش و پرورش به حد متعارفی از ذوق سلیم قدرت تخیل و تحلیل میرسد، همچنین در جامعه همه مسائل و پدیدهها بلافاصله به مرزهای تخصص و مهارت نمیرسدولی باید قبل از آن در ستون ذوق سلیم و قدرت دریافت انتقادی و تحلیلی افراد قرار گرفته پس بر همه دانشجویان علوم تربیتی و برنامهریزی آموزشی ضروری است که برای شناخت برخی مسائل آموزشی و پرورش خود را بهرهمند از این حداقل نمایند. امادر مدیریت آموزش و پرورش هم اصول خط مشیهای بنیادی و هم سیاستهای اجرائی را مورد نظر قرار میدهد . و نباید انسانها را بعنوان یک ابزار تلقی کرد بلکه باید یک پل ارتباطی بین دانشآموزان و مدیران مدارس وجود داشته باشد. مدیران باید سعی و تلاش خود را برای بهتر عرضه کردن اطلاعات و انتقال معلومات به دانش آموزان را در نظر داشته باشند. تا بتوانند در امر آموزش و پرورش پیشرفتهای چشمگیری داشته باشند. امروزه متفکران تعلیم و تربیت و متخصصان در این رشته باید مقدمات حرکت و هدایت آدمی ر ادر صراط مستقسم پرستش پروردگار فراهم آورد و او را به مرحله کمال انسانی تسهیل نماید از سوی دیگر افراد را با آخرین اساس آموزش و پرورش آماده کردن انسان برای آموزش عمومی. آموزش تربیتی و مهارتهای ملی که در مجموعه اهداف تربیتی و آموزشی را تشکیل میدهند. در این مباحث نیز نباید نقش معلم را نادیده گرفت چرا که کوششهای معلم در شکل دادن شخصیت کودک و نوجوان و انتقال دادن دانش و مهارت به این نسل سازنده میباشد. معلم از یکسو سوق دادن فعالیتهای اجرایی تربیتی به دانش آموزان و مشارکت فعال و خود انگیخته آنان در انجام برنامههای تربیتی از سوی دیگر، جایگاه ستادهای تربیتی را بگونهای تحکم بخشیده است که تمامی پیکره فضای آموزشی و تربیتی از سطح معلمین تا دانش آموزان را در بر گرفته است. پس در پایان باید تلاش و کوششهای دلسوزانه و خستگی ناپذیر کلیه افراد بخصوص معلمین و مجریان ستادهای تربیتی که در امر آموزش و پرورش دادن افراد نقش بسزائی دارند کمال تقدیر و تشکر را بعمل آورد.
فصل اول
آموزش تئوری
کاروزی (1)
تعاریف کارورزی:
تدابیری است که برای اصول و اطمینان از جریان آمادگی در دوره انتقالی از نظری به عملی
مجموعه فعالیتهای که دانشجویان در رابطه با رشته تخصصی خود برای اخذ مهارتهای لازم زیر نظر مدرسان مربوطه در مدت زمانی خاص جهت آمادگی برای گروه و حرفهای معینانجام میدهد.
کاربرد عملی اصول و تئوریهای تعلیم و تربیت در جریان آموزش به منظور کسب مهارتهای عملی و اخذ کفایت و شایستگی.
هدف درس کارورزی:
آشنا ساختن دانشجویان به وظایف و عملکرد مدیران در مقاطع مختلف تحصیلی
سر فصل دروس: 1- کارورزی در مدارس ابتدائی 2- مدارس راهنمائی
در رابطه با برنامه کار روزانه مدیر آموزشگاه، ارتباط برنامه روزانه با واحد افراد است، اطلاعات مورد استفاده در ارتباط با امور دانش آموزان، نحوه بدست آوردن این اطلاعات.
تبصره: کارورزها بر حسب زمان تعیین میشوند و دانشجو موظف است که گزارش خود را ار واحدهایی که در آن به کاروری در اختیار استاد مربوطه قرار دهد.
هدفهای کارورزی
ایجاد فرصتهای جهت مشاهده رفتار مطلوب مدیریت در مدرسه و شرکت مؤثر فعال دانشجودر این امر.
آماده ساختن دانشجویان برای پذیرش انتقادهای سازنده از سوی مسؤلین اجرای برنامه
ایجاد حسن خود رهبری در دانشجویان و تجهیز آنان به اعتماد به نفس.
بوجود آوردن موقعیتها برای خود سنجی و تلاش برای از میان برداشتنن ضعفها
ایجاد فرصت به منظور درک و تشخیص تفاوتهای فردی دانشآموزان به هنگام اموزش در کلاس و محیط مدرسه.
اشنا ساختن با محیط مدرسه و مشکلات آن و ایجاد رفتار مطلوب و انسانی میان دانشجو و محیط آموزشی
هدف عمده از کارورزی مدیربت عبارت است از کم کردن فاصله بین دروس نظری که دانشجو در دانشکده میگذارند با دنیای واقعی مدیریت در آ. پ است.
فعالیتهایی که دانشجو باید در خلال این دوره بداند.
الف- فعالیتهایی که عمدتاَ در اداره آموزش و پرورش است که شامل آشنایی با دوایر کارگزینی، حسابداری، آموزشها، امتحانات میباشد.
ب- فعالیتهایی که عمدتاَ در مدرسه انجام میشود: اطلاعاتی که هر مدیر آموزش لازم است آنرا بداند.
اطلاعات فنی: هر محیط لازم است که با توجه به حوزه همکاری دبیران در این امر و شیوه کنترل کلاس و مدرسه، طرز تهیه سؤال چه تشریحی و چه تستی و چگونگی ارزیابی و سنجش از نمرات دانش آموزان و غیره اطلاعات کافی داشته باشد.
اطلاعات اداری: آگاهی از مقررات اداری و سازمانی مانند مقررات استخدامی، ترفیعات امور مالی، بخشنامهها، چگونگی ثبت نامهها در دفاتر و ثبت نام در مدرسه مطلع باشد.
اطلاعات روانشناسی: داشتن نقش عادی در مؤسسه با ایجاد انگیزش در کار کارکنان چگونگی حل و فصل مشکلات و نحوه تشویق و تنبیه دانش آموزان در حوزه مدیریت آموزشی یک سری عوامل انسانی وجود دارد ک بدون توجه به آنها نمیتوان محیط مدیریت را صفا بخشید پس بکارگیری روشهای متأثر و شناخت روانشاختی میتوان اتخاذ تصمیم را تصریح و تسهیل و تبعاَ بدون عیب انجام دهد. بدین جهت استکه جنبه عملی ترفیع مدیریت مورد اهمیت قرار گرفته و سرنشت مدیران آینده باید در سایر آموزش تئوری و عملی صورت گیرد.
کارگزینی – دایره استخدامی
کارگزینی: به کارگماری و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه.
رسمی آزمایشی
رسمی
مهمترین وظایف کارگزینی: 1- استخدام رسمی قطعی
موقت
2- ترفیعات و مزایا
3- مرخصیها
4- بازنشستگی
5- ارزشیابی
آزمایشی: به نوعی استخدام گفته میشود که فرد به مدت 2 سال به استخدام با حقوق مزایا مشخص به کار گرفته میشود.
قطعی: نوعی استخدام فرد پس از 2 سال استخدام آزمایشی پس از گزینش مجدد به استخدام قطعی آن سازمان در میآید.
پیمانه: نوعی استخدام میباشد که براساس عقد پیمان بین فرد و دستگاه به مدت یکسال با حقوق مشخص فرد به کار گرفته میشود اگر این پیماننامه به مدت 8 سال بین فرد و دستگاه تمدید شود فرد میتواند به استخدام آزمایشی درآمده و پس از 2 سال به استخدام قطعی درخواهد آمد.
قراردادی: نوعی استخدام است که براساس عقد قرارداد دو طرفه برای مدت مشخص بودن ایجاد مجوز استخدام فرد به کار گرفته میشود.
خرید خدمت: نوعی استخدام گفته میشود که فرد خدمات خود را در قبال حقوق مشخصی در اختیار آن دستگاه قرار میدهد.
برای استخدام چه نوعی سابقهای ملاک عمل است: 1- تمام وقت 2- حقوق گرفته باشد.
حقالتدریس: بکارگیری نیرو در قبال پرداخت حقوق در ازای ساعات کار مشخص .
حقالتدریس پاره وقت: نمیتواند استخدام شود و ساعات کار او 20 ساعت است.
حقالتدریس تمام وقت: بعد از 4 سال استخدام میشود و ساعات کاری او 24 ساعت است.
ترفیعات و مزایا: برای تعیین حقوق فرد سه چیز مهم است. مدرک- سابقه- پست
حقوق مبناء گروه: گروه زیر سیکل: گروه 2 میگیرند. گروه سیکل: گروه 4 دیپلم: گروه (6 )
میگیرند فوق دیپلم گروه (7) میگیرند. لیسانس: گروه (8) فوق لیسانس گروه (9) دکتر گروه (10) میگیرند.
چه چیزهایی به کارکنان دولت پرداخت میشود. حقوق مبنا – افزایش سنواتی- فوقالعاده شغل – سختی کار – آب و هوا- تسهیلات- عائله مندی- حق اولاد – جذب مدیران – جذب روستا – هزنیه مسکن – نوار مرزی.
فوقالعاده شغل بر اساس مدرک اگر سیکل است 100 درصد حقوق مبناء – سختی کار 30-10 درصد حقوق مبناء – بدی آب و هوا 5% حقوق مبناء.
نقل و انتقالات : جابجایی نیروی انسانی از منطقهای به منطقه دیگر این امر به منظور تسهیلات لاطم برای کارکنان میباشد.
نقل انتقالات عادی – موقت: برای یک سال تحصیلی انجام میشود.
5 سال سابقه
عادی
قطعی
به شرط نیاز – عدم نیاز
نقل و انتقالات موقت دارای چند بند است:
جانباز 2- خانواده شهید 3- تبعیت از همسر 4- بخاطر بیماری
مأموریت تحصیلی تمام وقت: به مأموریتی گفته میشود که فرد بصورت تمام وقت بدون انجام کار مشغول تحصیل باشد.
مأموریت تحصیلی پاره وقت: به مأموریتی گفته میشود که فرد نیمی از ساعات خود را مشغول به کار و نیم دیگر را مشغول به تحصیل شود.
یک کارمند در طول 30 سال به مدت 36 ماه میتواند از مأموریت تحصیلی استفاده کند ووقت برای دانشگاه دولتی- برای دانشگاه آزاد فقط برای جانبازان میباشد.
اعزام به مدارس خارج از کشور هر دو سال یکبار برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مدارس ایرانی خارج از کشور با برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه حضوری از بین کارمندان میشوند. آموزش و پرورش نسبت به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز اقدان به اعزام کارمند به مدت 2 سال در طول خدمتش یکبار میکند.
مرخصیها: اسنحقاقی- استعلاجی- مرخصی بدون حقوق – موردی( اضطراری) – ورزشی
استحقاقی: فردکارمند بازاء یکسال ترمیمی تا 12ماه کارکرد تمام وقت یک ماه 30 روز میتواند از مرخصی استحقاقی استفاده نماید. این مدت با پرداخت حقوق و مزایای کامل جز سابقه منظور میشود. هر کارمند در صورت عدم استفاده از این مرخصی نسبت به ذخیره آن اقدام نماید در سالهای آتی میتواند از آن استفاده نماید. هر کارمند در یکسال بیش از 4 ماه حق استفاده از مرخصی استحقاقی را ندارد مگر در شرایط سن بازنشستگی برسد.
استعلاجی: مرخصی که فرد در اثر بیماری حضور نداشته باشد در این صورت فرد بیمار با ارائه گواهی پزشکی میتواند از مرخصی استعلاجی استفاده نماید. اگر مدت بیماری 3 روز بود بدون تأیید پزشک معتمد مرخصی صادر خواهد شد اگر از 3 روز بیشتر و کمتر از 21 روز بودبا تأیید پزشک معتمد مرخصی صادر خواهد شد.اگر از 21 روز بیشتر و از 4 ماه کمتر بود پس از تأیید کمسیون پزشکی صادر میشود. امااگر از 4 ماه بیشتر شد در صورتیکه طول درمان بیماری وی طولانی تشخیص داده شود تا6 ماه مرخصی صادر میگردد. هر فرد در طول یکسال بیش از 4 ماه حق استفاده از مرخصی استعلاجی را ندارد. زایمان جز مرخصی استعلاجی میباشد. مرخصی زایمان برای خانمها برای فرزندان اول، دوم، سوم، هر کدام 3 ماه و یک ماه مرخصی شیردهی روی هم 4 ماه فرزند چهارم 2 ماه. دو قلو 4 ماه مرخصی – دوقلو به بالا یکسال.
مرخصی بدون حقوق: به مرخصی گفته میشود که فرد بنا به دلایل به مدت یکسال و در طول 30 سال به مدت 3 سال تقاضای مرخصی بدون حقوق مینمایند. این مدت جزء سابقه فرد منظور خواهد شد. فقط کسانی که ادامه تحصیل میدهند جزء سابقه حساب میشود.
مرخصی موردی: به مرخصی گفته میشود که هر یک از کارکنان دولت در صورت مواجهه با این موارد میتواند به مدت 3 روز از آن استفاده نماید.
ازدواج خود یا فرزندانش 2- دارا شدن فرزند 3- مراقبت و پرستاری از همسر و فرزند در اثر بیماری 4- احراز توسط مقامات قضایی 5- برای فوق اقوام درجه 1و2 به مدت سه روز
مرخصی ورزشی: به مرخصی گفته میشود که طبق مصوبه دولت کلیه کاروانهای ورزشی بازکنان ورزشی، هیاتهای ورزشی میتوانند از مرخصی ورزشی بدون هیچگونه محدودیتی از لحاظ مدت، بدون هیچ مجوز و مدیر کل دستگاه از آن استفاده کند.
مرخصی شیر: به مرخصی گفته میشود که خواهران کارمند جهت شیردهی فرزند خود تا 20 ماهگی هر روز یک ساعت در دو نوبت میتواند از آن استفاده کنند بدون آنکه جزء هیچیک از مرخصیها ثبت شود.
بازنشستگی مرد داوطلبانه
خانم شرایط
قانونی
شرط بازنشستگی برادران 50 سال سن تمام یا 25 سال سابقه کار تمام بصورت داوطلبانه و در شرایط معمولی داشتن 30 سال سابقه تمام وقت یا 65 سال سن تمام به بازنشستگی نائل خواهد آمد خواهران در شرایط عادی با 30 سال سابقه کار تمام بدون در نظر گرفتن سن و بصورت داوطلبانه و با 20 سال سابقه کار تمام میتواند بازنشست شوند. حقوق بازنشستگی به ازای هر سال 1 ماه.
ارزشیابی: هر یک از کارکنان دولت در طول سال طبق فرمهای تنظیم شده قبلی ارزشیابی میشوند نتایج این ارزشیابی در افزایش حقوق سالانه، صدور گروههای تشویقی، پرداخت فوقالعاده شده کارکنان موثر خواهد افتاد. لیسانس با گروه 8 استخدام میشود هر 4 سال یک گروه حداکثر گروه برای لیسانس 14 میباشد. گروه 12، 13،14 گروه ممتاز گفته میشود. گروه ممتاز به شرط داشتن سابقه و کسب امتیاز لازم صادر خواهد شد. گروه 12 لیسانس 16 سال سابقه و 70 امتیاز- گروه 13 -20 سال سابقه 90 امتیاز- گروه 14- 24 سال سابقه 115 امتیاز. حداکثر گروه کارکنان دولت 20 و یک فرد در طول خدمت میتواند تا 4 گروه تشویقی کسب کند.
سایر امور عندالزوم: صدور ابلاغ کلیه کارکنان- صدور گواهی اشتغال به کار- برقراری وظیفه برای کارکنان حقوق فوت شده- صدور کارت تحصیلی برای معلمان- صدور ابلاغ مأموریت کارکنان- صدور کارت شناسایی و سازماندهی نیروها.
شرح وظایف آموزش راهنمایی و ابتدایی: با توجه به تغییراتی که در سیستم سازمانی آن بوجود آمده اداره کل آ.پ به سازمان آ.پ تبدیل شده است. ریئس ادراه آ.پ دارای 3 معاون میباشد- معاون پشتیبانی- معاون امور متوسطه فنی و حرفهای- معاون عمومی و پروشی.
معاون عمومی پرورشی: هر کدام دوایر پوشش خود دارند در آ.پ عمومی پرورشی معاونت و شرح وظایف آن به قرار زیر است. کلاَ بخشنامهها مسائلی که مربوط به اصول عمومی و پرورشی است. از شاخه معاونت عمومی بخشنامهها ارجاء میدهند به دبیرخانه در آنجا ثبت میشود مهر میخورد در آموزش عمومی آموزش راهنمائی ابتدائی را دارا میباشد. همه دوایر مربوط به معاونت عمومی و پرورشی