تحقیق مقاله استرس

تعداد صفحات: 48 فرمت فایل: word کد فایل: 6983
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانپزشکی
قیمت قدیم:۲۹,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله استرس

       

    چکیده:

     از آنجائیکه فشارهای عصبی ناشی از محیط کاری و کار، تاثیرات  زیان آور  فیزیولوژیکی و روانشناختی

     بر کارکنان سازمان ها دارد و نه تنها سلامت آنانرا به خطر می اندازد  بلکه  مساعدت و همکاری آنها را در

     رابطه با تولید سازمان نیز بگونه ای نامطلوب تحت تاثیر قرار می دهند. لذا آگاهی از استرس مرتبط با شغل

    برای مدیران بسیار مهم می باشد. استرس مزمن منجر به نتایج ناگوار فیزیکی و روانی بر افراد می شود.

    استرس علت اصلی ترک خدمت، غیبت وکم کاری است و تاثیری نا مطلوب بر اثر بخشی دارد. استرسهای

    حاد، نیروی  انسانی سازمان را ضایع  نموده و هدف سازمان را  دستخوش تزلزل  می نماید. در این  مقوله

    الگویی همه جانبه جهت شناخت عوامل استرس زا عرضه می شود.

     

     واژگان کلیدی:

    استرس(stress )، سازمان(organization)، اثر بخشی((effectiveness ، رهبری(leadership )

    واکنش(reaction) ،توازن(equation) ،ارتعاش(vibration)، تکنولوژی(technology )، تعارض

    ((contradiction ، توسعه(development)

     

    مقدمه:

    در دنیای پر هیاهو و استرس زای امروز فشار عصبی بعنوان یکی از آفات نیروی انسانی شناخته شده است و یکی از  مباحث  اصلی رفتار سازمانی را بخود اختصاص داده  است . متاسفانه ، از اواخر این قرن ، استرس تبدیل به بخشی لاینفک از زندگی انسانها گردیده است .اثرات  مخرب فشارهای عصبی بر زندگی فردی  و اجتماعی کاملا مشهود است ،بطوریکه گروهی از صاحبنظران رفتار سازمانی ،استرس را بیماری  شایع  قرن قلمداد نموده اند.هزینه های مالی و انسانی استرسهای ناشی از شغل ،بسیار چشمگیر است،با این حال ،علیرغم تایید تاثیر تعیین کننده استرس روی افراد و سازمانهای،میزان توجه و دقت کارکنان بر این شناخت علل(منابع)

    استرس ناشی از کار و کاستن از شرایط کاری استرس زا ، در مقایسه با سایر زمینه ها نظیر نگهداری مناسب

    و کارآمد  تجهیزات و متوازن  ساختن  بودجه های مالی ،نسبت ناچیز  است. سازمانها  هر ساله  مقادیر قابل توجهی پول را صرف  برنامه های مدیریت استرس (عمدتاً آموزش مدیریت استرس) می نمایند، اما  اغلب شناخت ناقصی از آن دسته از منابع استرس که باید با آنها مقابله نمود و همچنین میزان اثر بخشی رویکردها

     

    مدیریت استرس در رویارویی با این عوامل استرس زای خاص ،وجود دارد .لذا چندی است که پژوهشگران استرس

    اقدام به بحث و اظهار نظر روی بی نظمی های ظاهری مدیریت استرس در محیط های سازمانی و عدم سازگاری

    و تناسب  میان  اقدامات انجام شده در این زمینه  نموده اند. استرس ضعیفترین  و آسیب پذیرترین  افراد  را هدف قرار می دهد، ولی در عین حال قویترین افراد هم از گزند آن در  امان نمی باشند. هانس سلیه  ابزاری

    دارد که انسان پیوسته در حالت استرس بسر می برد، چرا که استرس پاسخی است اختصاصی که بدن در برابر هرگونه درخواستی، از خود نشان می دهد.   

    فشارهای روانی در زبان فارسی بمعنای فشارهای عصبی و یا فشارهای جسمی، روحی و روانی به کار رفته

    است. یکی از کاربردهای این کلمه در زبان انگلیسی، فشارهای فیزیکی، روحی- روانی و هرگونه فشاری

    است که بر پیکر  انسان  وارد  شده  و بطور ناخواسته، بر جسم و روح و روان  فرد اثرات  نامطلوبی را به

    جا میگذارد.

    انسان موجودیست  زنده و متفکر، بدیهی است که  محرکهای  دنیایی خارج از وجود و آنچه که در ذهن

    مجسم میکند که ممکن است بنا به تعریف قبلی این برداشتها، خوشایند یا ناخوشایند باشند. به همین جهت

    روانشناسان فشارهای روانی را از حالات طبیعی انسان میدانند.

    دکتر هانس سلیه، بنیانگذار بحث  فشارهای روانی که در دهه 1930 از اروپای مرکزی به کانادا  مهاجرت

    کرد و تحقیقات خود را در همین زمینه ادامه داد، فشارهای روانی را عکس العمل نامشخص و نامعلوم بدن

    در مقابل هر گونه تقاضای  وارد شده  به آن میباشد. به عبارت  ساده به نظر وی ، فشارهای  روانی  عکس

    العمل فیزیکی، روانی یا شیمیایی بدن در مقابل رویدادها، موقعیتهای وحشتناک، هیجان آور، گیج کننده،

     خطرناک و یا حساس برای انسان است.

    اگر انسان در زمان نسبتاً طولانی تحت فشارهای جسمی، ر.حی و روانی بیش از حد تحمل خویش قرار گیرد،

    ممکن است این فشارها او را از پای درآورند و پیامدهای خطرناک و جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشد.

    بنابراین انسان می تواند در زمانی کوتاه و نه چندان  طولانی در مقابل پاره ای  از فشار روحی بطور طبیعی

    مقاومت نماید. البته این در صورتی است که میزان اینگونه فشارها از حد تحمل شخصی انسان بیشتر نباشد،

    حتی گاهی ممکن است برخی از فشارهای جسمی و روحی و روانی باعث پدید آمدن نوعی اراده، تصمیم،

    قدرت و  انرژی  برای  مبارزه  با  علل و عوارض  اینگونه  فشارها  در انسان گردد که  حتی  ممکن  است

    عکس العملهایی  انجام  دهد که  برای خودش یا دیگران،  غیر  قابل تصور و غیر ممکن  نموده  است.

    به نظردکتر هانس سلیه، انسانها به مقداری از فشارهای جسمی، روحی و روانی برای زندگی سالم نیازمندند.

     

     و این نوع فشارهای روانی را فشارهای روانی مثبت می خواند.

    تعیین حداکثر میزان تحمل انسانها در مقابل فشارهای عصبی استاندارد پذیر نیست و  به  بسیاری از عوامل جسمی، روحی- روانی و غیره بستگی دارد. بطور خلاصه می توان گفت که تمام  انسانها در مقابل  انواع فشارهای روانی، مناسبترین عکس العملها و رفتارها را از خود نشان میدهند و لیکن، چنانچه میزات اینگونه فشارها بیش از حد  باشد  نتایج  نامطلوب و حتی خطرناک و غیر قابل جبرانی را در بر خواهد  داشت. (ابطحی 1374 )

    بنا  به تجربه  عوامل  بسیاری  برای تحمیل فشار و اضطراب  وجود  دارد. با  این  حال  شاید اضطراب  از

    فشار  تاثیر  نامطلوبی داشته باشد، زیرا  به  تشدید  فشار  نیز کمک می نماید. متاسفانه فشار و  اضطراب

    موجد  افسردگی است و افسردگی  در معنایی گسترده  شامل: یک  موقعیت حسی  آزار دهنده،  اختلال

    در تمرکز  حواس، رنجیدگی  دائم و ناامیدی است. به هر حال هرگاه نشانه های یاد  شده را در کار خود

    یا  کارمندان  مشاهده کردید  باید  به سرعت بر آنها غلبه کنید. آیا شما در تعدیل این وضعیت  بویژه در

    مواردی که  به شخص شما  مربوط  میشود، توانیی کافی دارید ؟ که یقیناً  باید  داشته  باشید.  بی شک،

    بخشی از  وظایف  سرپرستان، کاهش  فشار و اضطراب در  محدوده شغلی آنهاست و موفقیت در این کار

    به  بهبود  شرایط کار  در کل سازمان  می انجامد. چنانچه  بتوانیم  از گرفتار  شدن  به  فشار  و اضطراب

    جلوگیری  نمائیم، آرامش  بیشتری  خواهیم  داشت  و کارهای  روزمره  از جذابیت  بیشتری  برخوردار

    خواهند بود. 

    استرس چیست؟

       استرس نظریه  نیست، بلکه کشف علمی است. امروزه واژه«استرس» رواج  زیادی یافته است. مفهوم آن گسترده است و شاید اندکی نیز گمراه کننده باشد. به نظر عامه، استرس حادثه یا موقعیت است که به لحاظ

    روانشناختی خصلت تهاجمی دارد و دارای عوارض عضوی است. هانس سلیه معتقد بودکه جنبه روانشناختی

    استرس در زمینه  علل و پیامدهای  ناشی از آن  باید  بوسیله  روانپزشکان(PSYCHIATIES) و متخصصان  اعصاب

     (NEUROLOGIST) مورد  مطلعه  قرار گیرد. اما  او در کتاب خود  تحت عنوان«استرس بدون پریشانی»  

    که در سال 1974 منتشر شده شخصاً همچون دیگر پژوهشگران بر نقش مهم عوامل روانشناختی موثر در

     علل، مکانیسم و پیامدهای استرس تاکید می کند. وی استرس را«یک پاسخ غیر اختصاصی»

    (RESPONSE NON SPECIFIQUE ) که بدن در مقابل درخواستهایی که با آن مواجه می شود، از خود نشان می دهد  تعریف نمود. اگر چا  مساله تاثیر عوامل  محیطی بر بیماریها  از قدیم  مورد توجه  بوده است و در پزشکی قدیم  ایران  نیز تحت  عنوان«اعراض نفسانی» و تاثیر آنها بر  بیماریها  سخن گفته  شده  است،  اما

    فرضیه های مربوط به رابطه میان محرکهای محیطی و بیماری از ابتدای قرن  حاضر  بطور جدی  مورد  بحث قرار گرفته اند.

    واژه استرس امروزه چنان  نقل هر هر زبانی است که گویا  استرس مساله ای همگانی و همه گیر و مبتلا  به

    انسان  امروز  و مسخصه  زندگی اوست. در اینجا هر چند با اصطلاحی روبرو هستیم که گاه افراد گوناگون

    به معنی و منظورهایی متفاوت  بکار می برند، اما  قدر مسلم اینست که در تمام این معنی ومنظورها، عناصر

    مشترکی وجود  دارد که وجوه گوناگون همان  واقعیتی را نشان  می دهند که استرس نامیده اند، حال  این

    استرس چیست؟ استرس واژه ای است که در اصل به معنی فشار و نیرو می باشد. در جهان  فیزیکی، هرگاه

    فشاری بر چیزی وارد شود، کنشی را بر آن وارد می کند، ثبات اجزای درونی آن را بر هم  می زند و تنشی

    (TENSION ) در آن  پدید  می آورد و بر آن می آشوبد و سرانجام آن  شیء یا دستگاه  را به  واکنش می اندازد.

    در مهندسی گفته می شود که  هرگاه  فشار  وارده  از میزان  مقاومت  شیء بیشتر  باشد. آن شیء متلاشی می شود

    و از وضعیت موجودش خارج می شود.

              روانشناسان و دیگر صاحبنظران  استرس نیز  ابراز  می دارند که  روی  هم  جمع  شدن  رویدادهای

    (دگرگونیهای) که زندگی سازگاری افراد را با وضع موجودش بر هم می زند، موجب استرس می شود. و این تشابه  نزدیکی با  مفهوم  فیزیکی یا مهنسی استرس مورد  بحث  ما،  مفهوم  بسیار گسترده تر از فشار

    فیزیکی یا  مادی  است و  مصداق های گوناگون  بسیار نیز دارد. در  اینجا  بطور کلی گفته  می شود، هر

    فکری که در انسان ایجاد تنش کند و در او واکنشی«پاسخی» ((RESPONSE بر انگیزد، عامل  استرس زا

     

    شناخته می شود. تنش ایجاد شک و پاسخ به آن تنش، روی هم رفته فرایندی را به وجود می آورند که  به آن«استرس» میگویند عامل استرس زا در واقع ارگانیسم انسان را در وضعیتی قرار می دهند تا کوششهایی

    درونی یا بیرونی نشان  دهد  واین وضعیت کوشش  برانگیز تحمیل شده  بر ارگانیسم را  در اصطلاح علمی

    «درخواست» (DEMAND) نامیده اند. به عبارت دیگر، خواست یعنی روبرو شدن  ارگانیسم  با  رویدادی الزام آور، الزام به اینکه  مجموعا ای کنش های  درونی و بیرونی انجام  دهد که چون در تقابل با  رویداد

    صورت می گیرد، در واقع«واکنش» هستند و روی هم رفته به آنها«پاسخ» می گویند.

     مجموعه کوششهایی که ارگانیسم به کار  می بندد  تا  بتواند خواست پیش آمده  را  بر طرف کند، مقابله

    (CONFRONTATION) با استرس یا بطور خلاصه«مقابله» می نامند.

    لازم به توضیح است که منظور از ارگانیسم کلیتی است یگانه و یکپارچه که جسم و ذهن و روان را یکجا

    در خود جمع دارد. عامل استرس ممکتست بیرونی باشد یا درونی ویا ترکیبی از هر دو. مثلاً مرگ فردی

    عزیز، مشکل مالی، اختلاف زناشویی و طلاق  از انواع  عاملهای بیرونی استرس زا هستند، بنا  بر آنچه که

    گفته شد، اصطلاح  استرس عموماً به دو معنی به کار می رود 1 ) محرکی که در فردی ایجاد استرس می

    کند، یعنی عامل استرس زا، 2 ) فرآیند پیچیده و پیشرونده ای که پدید آمدن  عامل استرس زا و تحمیل

    خواستی  بر  ارگانیسم  شروع  می شود  و  به  مجموعه ای  از  واکنشها  در  فرد  می انجا مد.

    باید گفت که اصطلاح فشار«روانی» که در سالهای اخیر در برابر استرس پشینهاد شده و تا اندازه ای هم

    رواج یافته، از هیچ رو متضمن معنای علمی و وسیع و دقیق استرس نیست. فشار روانی در  واقع  یکی از

    وجوه یا عارضه های گوناگون استرس است. واژه استرس نیز مانند بسیاری از  واژه های  علمی- جهانی

    کنونی، در زبانهای گوناگون دنیا با همین لفظ و معنا بکار می رود. نزدیک به صد سال است که  مفهوم

    استرس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این مفهوم با آنکه در ابتدا بسیار مورد متوجه روانشناسان

    بوده است، اما نخستین بررسی های استرس در حوزه دانش پزشکی انجام شده اند. این مفهوم  اکنون  به

    موضوعی«میان رشته ای» در علوم انسانی، پزشکی و حوزه های  وابسته تبدیل شده  است.  هانس سلیه

    (hans selye ) را می توان نخستین کسی دانست که در سال 1956 استرس را  به  عنوان  مفهوم  تازه ای

    در نوع خود بطور گسترده  بحث و  بررسی می کند. سلیه  استرس را پاسخی می داند که بدن  در  برابر

    خواسته هایی که بر آن وارد می شود از خود نشان می دهد. وی بیان می نماید که این پاسخ، پاسخی غیر

    اختصاصی است، به این معنی که عامل استرس زا هر جه باشد(بیرونی یا درونی) و فرد در معرض استرس

    نیز هر که باشد، بدن انسان در واکنشی که نشان می دهد، همواره از الگوی عام ویکسان و معینی  پیروی

     

    می کند. تعاریف متنوعی از فشار عصبی ارائه گردیده است. ایوان سویج و ماتیسون فشار روانی را با زبانی

    ساده تاثیر و تاثر ارگانیسم و محیط تعریف می نمایند، ولی  بلافاصله یک تعریف کاربردی  تفصیلی  بدین

    شرح به آن می افزایند. این تاثیر وتاثر، نوعی پاسخ انطباقی است که با  میانجی گری ویژگی های  شخص

    و یا فرآیندهای روان شناختی تحقیق می یابد، یعنی معلول هر نوع عمل خارجی، موقعیت یا واقعه ای است

    که شخص را در برابر تقاضاهای خاص جسمانی و یا روانشناختی قرار می دهند. در تعریف دیگری، استرس

    بعنوان واکنش روانی و فیزیولوژیکی نسبت به، هرم  توازن قابل توجه میان  ضرورتهای  محیطی و توانایی

    افراد برای فائق شدن بر آنها تعریف شده است.

                         

                                 The History Of Coeducation in America

     

    The roots of collegiate coeducation reach back to the years before the Civil War.

    early feminists feared that separate education for women would inevitably be inferior

    to that of men. The only way of men. The only way of ensuring equality, thay argued,

    was to insiste that women and mwn be educated together.

    If the sexes were educated together," argued Elizabeth Cady Stanton," we should have the healthy, moral and intellectual stimulus of sex ever quickening and refining all the faculties.

    What remains uncertain is how fully coeducation lived up to the hopes of its early advocates.

     To the early leaders of the womens movement coeducation was a matter of right, but

    to those who finally relented coeducation was mor often a matter of expediency,adopted

    simly because the separate education of women was too costly.

     

     

                     Reason Of Aduocate To Support Co-Education

     

    First, many men were reluctant to hire and promote women, for thay feared, as had the male students of the 1870s that being associated with women raised doubts about ones

    professional status. Physicist Robert Millikan expressed this fear in a letter written to

    block the thiring of a woman in the physics department at Duke University in 1936:

    " Iwould expect the more brilliant and able young men to be drawn into the graduate

    department by the character of the men on the staff, rather than the character of the women." One might jugtify admitting women as students, for thay brought in money.

    But hiring women as facuity and advancing them to higher positios undermined an

    Institutions effort to attract the best young men.

     

    Second, women in academia who sought to advance had to fulfill increasingly mor

    stringent professional expectations, expectations fashioned mostly by men.who had

     

     

    wives ready to assume all the other responsibilities of their lives. When the early   womens rights advocates imagined womens working equally with men in medicine,law,

    and academ, they were thinking of a very different kind of professionalism from the

    kind that developed in the twentieth century. As education became lengthier and more

    costly, and as professions came to require greater commitment.

     

    Third, the increasing tendency of women to marry and combine lives wite careers

    complicated their lives, even as it enriched them.women who married and had children

    were caught between the demands of their families and their own teaching and research

    interests. If an academic woman married an academic man, she faced the added obstacle

    of nepotism rules that barred her from working in the same institution as her husband.

     

                          

                              TheImportance Of Co-Education

     

    To know the importance of co-education we should know the aims of education.

    One of the chief aims of education, is to prepare boys and girls to take their place in adult society. Society is made up men and women, so how a isolated school can bring this prepration for them?

    Any one of isolation can only be in for shock when entering adult society.

    Co-education has also some limitation in our country for it, because this system of

    Education beging at university and every body studies separetly befor it, most of the

    Students cant deal with it and will encounter so many problems.

    On the other hand traditional parents are also warried about this situation and don’t  let

    Their young esters to be educated in such a system.

     

     

                            

     

     

     

     

                          The Advantage Of Co-Education

     

    The advantage of co-education is that every thing falls into proper place.

    Boys and grils are given the chance to get to know each other, to live together and compare themselves with each other in their abilityes. Boys don’t grow up believing who the grils are, and grils don’t grow up believing who the boys are.

    The hard stage of adolescence brings some of the physical and emotional problems and involved in growing up. These can better be are come in a co-educational environment.

    When the time comes for them to leave school, thay are fully prepared to enter society

    like adults and they can cope with many of the problems that face men and women.

     

     

                           The Disadvantage Of Isolated Education

     

    In isolated education, boys and grils are made to feel that thay are from different race.

    Thay don’t have the chance to know each other .the society is like aplay. There is a simple example forit. When they take part in aplay that the male parts will be taken by boys and the female parts by grils,they feel that they are from different race.

    Isolated system som times provide the right condition for sexual devition but this is

    hardly possible in co-education system.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله استرس

    فهرست:

    چکیده:                                                                                                    1

                واژگان کلیدی:                                                                                     1

                مقدمه:                                                                         1

                استرس چیست؟                                                                          4

                نشانه های استرس                                                                               7

                بی خوابی یا خواب بیش از اندازه                                                             7

                خلاء ذهنی و احساس                                                                             8

                فراموشی و تعارف                                                                               8

                استرس در محیط کار                                                                             8

                ترس از شکست یکی از عوامل بزرگ استرس در کار                                      9

                علائم استرس                                                                                      10

                مراحل استرس                                                                              12

                رابطه میان پیری و استرس                                                                     14

                شیوه های مقابله با استرس                                                           15

                راههای از میان بردن استرس                                                          18

                طبقه بندی عوامل استرس زا                                                          21

                طبقه بندی دیگری از عوامل ایجاد کننده استرس                                         31

                عوامل ایجاد کننده استرس گروهی                                                          34

                راهنمای مبارزه با فشار روانی و استرس در قرآن                                         36

                راهکارهای قرآن برای کاهش این نوع فشارها                                             36

                مولفه های سازه توکل                                                                  37

                 نتیجه گیری                                                                                        39

                فهرست منابع                                                                             41        

     

    منبع:

    الف ) منابع فارسی :

    الوانی، سید مهدی: مدیریت عمومی. چاپ دهم، نشرنی، تهران 1376

    پیرلو و هنری لو: استرس دایمی، ترجمه دکتر. عباس قریب، چاپ اول، تهران، نشر درخشش،

    تابستان  1376

    دیویس، کیت وجان ینوا ستروم: رفتار انسانی در کار. ترجمه دکتر محمد علی طوسی. تهران،

    ناشر: مرکز آموزش مدیرت دولتی، 1370

    راس، وندال آر و الیزابت ام. التمایر: استرس شغلی. ترجمه غلامرضا خواجه پور، تهران: انتشارات

    سازمان مدیریت صنعتی، 1377

    روزنامه جام جم منتشره در تاریخ چهارشنبه 22 خرداد 1381

     علوی، سید امین الله: روانشناسی مدیریت در سازمان، چاپ اول. ناشر: مرکز آموزش مدیریت دولتی

    تهران.1372

    لوتانز، فرد : رفتار سازمانی: ترجمه دکتر غلامعلی سرمد، چاپ اول، تهران: موسسه بانکداری ایران،

    بانک مرکزی ج. ا. ا. تابستان 1372

    محمد زاده، عباس و آرمن فروژان: رفتار سازمانی- نگرش اقتضایی، تهران: انتشارات دانشگاه

    علامه طباطبایی، 1375

    مورهدوگریفین: رفتار سازمانی. ترجمه دکتر سید مهدی الوانی ودکتر غلامرضا معمارزاده، چاپ

    اول، تهران: انتشارات مروارید، 1375 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله استرس , مقاله در مورد تحقیق مقاله استرس , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله استرس , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله استرس , تحقیق درباره تحقیق مقاله استرس , مقاله درباره تحقیق مقاله استرس , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله استرس , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله استرس , موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله استرس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت