تحقیق مقاله اعجاز قرآن

تعداد صفحات: 117 فرمت فایل: word کد فایل: 16444
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۳۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اعجاز قرآن

    مقدمه :

    قرآن کتاب آلهی ، کلام

    خدا و بزرگترین اعجاز جاودانه آخرین پیام اور الهی محمد بن عبدالله (ص) و عصاره و چکیده همه کتب آسمانی است .

    قرآن کتابی است که غبار کهنگی و فنا هرگز نمی تواند بر صفحات نورانی آن بنشیند ، و گذشت زمان نه تنها ان را فرسوده نمی کند ، بلکه روز به روز علوم و معارف پوشیده انرا هویداتر می گرداند .

    هیچ آیین و مکتبی توان مقابله با حقایق استوار و ابدی قران را ندارد . دستوراتش جامع و تا قیام رستاخیز قابل اجراست .

     قران یگانه کتابی است که می تواند خواسته های جوامع بشری را در همه ابعاد عبادی ، سیاسی ، اقتصادی ، قضایی ، تربیتی ، علمی ، اخلاقی و فرهنگی و هنری به بهترین شکل در آورده سازد ، و انسان را به سوی عالی ترین مراتب رشد و کمال انسانی رهنمون شود .

     قران دژ مستحکم امت اسلامی است . از این رو دشمنان اسلام در طول تاریخ همواره کوشیده اند ، با انواع دسیسه های پنهان و اشکار امت اسلامی را از تعالیم حیات بخش قرآن دور نگه داشته و این کتاب انسان ساز را مهجور و از متن جامعه اسلامی خارج و یا منزوی نمایند . ولی علیرغم تلاش مستمر انان ، این کتاب مقدس و این ودیعه بزرگ الهی همواره سر منشاء تمامی تحولات و حرکتها و قیامها بوده ودرخشش ایات روشن ان ، چشم خفاشان زمان را کور کرده است . انقلاب اسلامی ما جوشیده و برگرفته از تعالیم مقدس قرآن است ، که توسط بزرگ پرچم دار حرکت قرآنی در عصر حاضر، حضرت امام خمینی (قدس سره ) در پهنه سرزمین ایران تحقق یافته و می رود تا پیامهای انسان ساز و رهایی بخش قران را به گوش تمامی جهانیان برساند .

    شایسته است ، امت اسلامی ، مخصوصاٌ نسل جوان ، این آینده سازان و سنگرداران فرهنگ قرانی ، هرچه بیشتر با این کتاب مقدس و زمینه های درخشش و تابش پرتو نورانی آیات آن را بر قلوب خود فراهم اورند .

     خداوند همه مارااز پیروان شایسته قرآن قرار دهد .

     

    ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم و یبشر المومنین الذین یعلمون الصالحات ان لهم اجراٌ کبیرا . « سوره بنی اسرائیل آیه 19»

     

    قرآن مردم را به استوارترین راه ، رهبری و راهنمایی می کند . کتابی است ارجمند که باطل و گمراهی در آن را ندارد و از جانب خداوند عزیز بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده است .

     پیامبر اسلام به قران اهمیت بسیار می دادند و در تعلیم و به کار بستن دستورات آن سعی وافری داشتند . مشتاق بودند که این کلام نورانی در دلهای انسانی بنشیند . و خانه دل را از اغیار دور نماید و تجلی گاه جلوه های الهی گرداند .

     ایشان می فرمودند: « قلبی که ظرف قرآن باشد از عذاب خدا به دور است». همچنین «چون فتنه ها همچون پاره های شب سیاه و تار شمارادر میان گرفت به قرآن روی آورید ».

     با این که قرآن را خود به دیگران تعلیم می کردند باز دوست داشتند ایات قرآن را از دیگران بشنوند . «ابن مسعود» و به نقلی «عبیده» می گوید : آن حضرت روزی به من گفت : «برمن قرآن بخوان برای تو با آنکه قرآن برتو نازل شد ؟ فرمود : دوست دارم از دیگری بشنوم».

     سوره نساء را آغاز کردم و همین که به آیه «فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و جئنابک علی هو لاء شهیدا» رسیدم سربلند کردم ، دیدم اشک از چشمان پیامبر جاری است .

     پیامبر (ص) کسانی را که در قرائت و حفظ قرآن از دیگران جلوتر بودند، بسیار گرامی می داشت . روزی جمعی را به سفری فرستاد . از آنها پرسید : «چقدر قرآن می دانید »؟

     یکی که از همه جوانتر بود گفت : «من فلان و فلان و سوره بقره را می دانم».

     فرمودند: بروید . امیر شما این جوان است .

     گفتند : «او از همه کم سال تر است ، فرمود : اوسوره بقره را می داند ».

     دو چیز را بیشتر سفارش می کردند :«یکی قرآن و دیگری اهل بیت (ع) که معلمان و مفسران و آگاهان به قرآن هستند ».

     خاضعانه از خداوند بزرگ مسئلت دارم ، مارادر جهت تاسی به رسول الله (ص) و ائمه طاهرین (ع) و شناخت و عمل به دستورات مقدس قرآن یاری و هدایت فرماید .

     قرآن یگانه سند جاویدان الهی است ، که می تواند بشر سرگردان را به سرچشمه زلال فرهنگ الهی رهنمون گرداند . انس با قرآن ، مقدمات حرکت و هدایت ادمی را در صراط مستقیم ، دوری از رذائل و آلودگی ها ، شکوفا شدن استعداد های عالیه روحی و ملکوتی و رسیدن به مرحله کمال انسانی را آسان می سازد .

     پس شایسته است که دقیقه ای را فرو نگذاریم و از این سرچشمه پاک و گوارای الهی دل و جان خویش را سیراب نماییم .

     

    مراحل نزول قرآن :

    قرآن کریم در سلسله طولی ، سه مرحله از نزول را طی کرد تا در اختیار مردم قرار گرفت :

    نزول در لوح محفوظ (لوح محفوظ ظرف قرآن است ).

     نزول در بیت العزه آسمان دنیا

     نزول تدریجی آن بوسیله جبرائیل برپیامبر اسلام (ص).

     

    معنی لغوی وحی :

     وحی در اصل به معنی اشاره سریع است و به اعتبار سرعت گفته اند : «امر وحی» یعنی کار سریع .

     وحی در قرآن به معانی گوناگونی آمده است ، از جمله :

    الهام فطری به انسان :  مانند الهام خداوند به مادر موسی

     الهام غریزی به حیوان : از فبیل الهام خداوند به زنبور در ساختن لانه خود .

     اشاره سریع و مرموز : چنانکه خداوند در مورد زکریای پیامبر(ع) می فرماید .

     القاء امری به فرشتگان : تا آن را فوراٌ فرمان برند .

     سخن گفتن خداوند با انبیاء .

     

    گرد آوری و نگارش قرآن در زمان حیات پیامبر (ص) :

     پیامبر اسلام (ص) – به منظور صیانت نصوص قرآنی – علاوه بر استمداد از نیروی حافظه خود و حافظه مردم دستور داد قرآن را بنویسند و انانکه دست اندر کار نگارش قرآن بودند ، به «کتاب وحی » نامبردار بوده اند .

     شمار این نویسندگان وحی به چهل و سه و یا چهل و پنج نفر بالغ می گردد که در زمان پیامبر اسلام (ص) به کتابت وحی اشتغال داشته اند .

     لازم به ذکر است که پنج نفر از کاتبان وحی که عبارت بودند از : علی بن ابیطالب و زید بن ثابت و عبدالله بن مسعود و معاذ بن جبل و ابی بن کعب بیشتر افتخار حضور پیامبر را داشته اند و حضرت علی (ع) سرپرست و ناظر آنان بوده است .

     

     

     

     گرد آوران قرآن :

     کسانی که به گرد آوران قرآن در زمان رسول اکرم (ص) اقدام کرده اند عبارتند از :

     علی بن ابیطالب (ع)

     معاذ بن جبل

     زید بن ثابت

     ابی بن کعب

     ابوزید ثابت بن زید بن نعمان .

     

    نوشت ابزاری که معمولاٌ در ابتدا آیات قرآن را برآن می نوشته اند :

    آفتاب :

    در آن زمان معمولاٌ چوبهایی می ساختند که تقریباٌ پهن و صاف باشد ، و آن را جهت سوار شدن بر پشت شتران می گذاشتند . این چوبها به جهت قسمت صاف و مناسبی که داشت ، گاهی جهت نوشتن مطالب گوناگون از جمله بعضی از آیات قرآن به کار رفته است که اینگونه چوبها را آفتاب می گفته اند .

    اکتاف :

     جمع «کتف» به معنای استخوان شانه است در ان ادوار نیز گاهی این استخوانها را به گونه ای قرار می دادند که پس از خشک شدن آماده برای نوشتن باشد .

    حریر :نوعی پارچه بوده اسن که به جهت دوامی که داشته ، ایات قرآن را روی آن می نگاشتند .

     رق : نوعی برگ سفید یا پوست نازک و لطیفی بوده که از آن جهت کتابت قرآن استفاده می کرده اند .

     سجل : این کلمه به معنی عهد نامه و کتیبه است که قضات صورت دعاوی و احکام شرعیه را بر آن می نوشتند .

     صحف : این هم یک نوع برگ نازک بوده که جهت نگاشتن و نویسندگی مفید بوده و روی آن کتابت می کرده اند .

     عسب : این لغت به معنای چوب درخت خرماست ، که دارای برگهای پهن و مناسبی بوده است و جهت کتابت آیات و موارد دیگر از ان استفاده می کرده اند .

     قرطاس: این واژه به معنای کاغذ است . در آن ایام لوحه هایی از کاغذ وجود داشته که در نگارش آیات خدا از آنها استفاده می کرده اند . این لغت در قرآن نیز آمده است .

     قلم : این کلمه در چهار آیه از سور قرآن بیان گشته و از آنجا که وسیله مهمی در آموزش و آموختن علوم و شناساندن هستی و جهان آفرینش است ، خداوند تبارک و تعالی آن را با اهمیت شمرده و حتی به ان سوگند خورده است و سوره ای از سور قرآن را نیز به آن اختصاص داده است .

     مداد: این لغت نیز بیانگر نوعی نوشت ابزار است به معنی مرکب که در قرآن نیز ذکر شده است .

     

     رسم الخط قرآن :

     طرز نگارش خطوط هر زبان را رسم الخط آن زبان می گویند .

     رسم الخط قران مجید مطابق قواعد زبان عربی می باشد و در صدر اسلام ، آیات قرآن را با خط کوفی می نگاشتند و در سال (310) قمری ابو علی محمد بن علی بن حسین مقله اثنی عشری ( متوفی 328) خط نسخ را ابتکار نمود و به سبب آسانی و نیکویی رواج گرفت و جایگزین خط کوفی گردید .  

     

    علامت گذاری حروف قرآن :

    به گفته بیشتر مورخین اولین کسی که تمام قرآن را اعراب و حرکت گذاری کرد، ابولاسود دولی بود . وی علم صرف و نحو را از حضرت علی (ع) آموخت .

     ابو حنان توحیدی گوید : علی بن ابیطالب (ع) شنید که قاری قرآنی آیات را بر غیر وجه صحیح قرائت می کند . این مطلب حضرت را ناراحت ساخت . ابولاسود دولی را فرا خواند و به او پیشنهاد فرمود که قاعده و نمونه و مقیاسی برای مردم وضع کند ، البته جهات مختلف مطلب را برای او باز و روشن نمود و زمینه کار را برایش فراهم نمود و نمونه هایی از قواعد را برای او بیان داشت .

     

     نقطه گذاری حروف قرآن :

    مشهور است که اینکار نقطه گذاری و جدانمودن حروف متشابه (مانند ب-ت-ث-....) و تشخیص آن از یکدیگر در زمان عبدالملک بن مروان پنجمین خلیفه بنی امیه صورت گرفته است . لیکن به طوری که مورخین متذکر شده اند از نقطه نظر تشابه حروف محققاٌ نقطه گذاری قبل از اسلام نیز در میان اعراب معمول بوده و محتمل است به تدریج قسمت اعظم ان از بین رفته و فراموش گردیده و هنگام بعثت رسول اکرم (ص) یکسره متروک شده باشد .

    چون خواندن قرآن ، بدون نقطه مشکل بود و سبب اشتباه در قرائت می گردید . در بیمه قرن اول هجری قمری در زمان عبدالملک بن مروان نقطه گذاری حروف قران به وسیله ابوالاسود دولی انجام گرفت . و به قولی این عمل توسط «نصربن عاصم لیئی بصری » و «یحیی بن یعمر عدوانی بصری قاضی خراسان »، که از شاگردان ابوالاسود دولی بودند انجام گرفت . سپس ابو حاتم سجستانی نحوی و قاری ایرانی (متوفی 248قمری) علامت تشدید ( ّ) را وضع و ابداع کرد .

    سوره های مکی و مدنی :

     دوران رسالت حضرت رسول (ص) به دو بخش تقسیم می شود :

    دوره اول : سیزده سال است که در مکه مشغول تبلیغ بودند .

     دوره دوم : ده سال است که به مکدینه هجرت فرموده و در آن مدت دین خود را تکمیل فرمودند .

    آنچه از قرآن در دوره اول نازل شد ایات و سوره های مکی نامند . خواه در خود مکه نازل شده باشد یا نه ، و آیات و سوره هایی که در عرض ده سال بعد نازل گشته مدنی نام دارند ، خواه در خود مدینه نازل گردیده اند یا در جاهای دیگر . بیشتر قرآن در مکه در عرض سیزده سال مذکور نازل شده است .

     تعدادسوره های مکی 86 و سوره های مدنی 28 می باشد . که جمعاٌ114 سوره قرآن را تشکیل می دهند .

     

    خصوصیات آیات و سوره های مکی :

    هر سوره ای که در آن سجده وجود دارد مکی است .

     هر سوره ای که در ان لفظ «کلا» به کار رفته است مکی است .

     هر سوره ای که در آن «یا ایهاالناس» آمده و«یا ایها الذین امنوا» در آن دیده نمی شود مکی است ، مگر سوره حج که در اواخر آن آمده است .

     هر سوره ای که در آن قصص انبیاء و ملل گذشته امده است جز سوره بقره – مکی است .

     هر سوره ای که در ان داستان آدم و ابلیس دیده می شود – جز سوره بقره – مکی است .

     هر سوره ای که با حروف مقطعه از قبیل «الم »و «الرا» و امثال آن آغاز می شود- جز دو سوره زهروان = بقره . آل عمران – مکی هستند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اعجاز قرآن

    فهرست:

     

    مراحل نزول قرآن

     معنی لغوی قرآن

     گردآوری و نگارش قرآن در زمان حیات پیامبر (ص)

     گرد اورندگان قرآن

     نوشت افزار که معمولاٌ در ابتدا آیات قرآن را بر آگهی نوشتند .

     رسم الخط قرآن

     علامت گذاری حروف قرآن

     نقطه گذاری قرآن

     سوره های مکی و مدنی

     خصوصیات آیات و سوره های مکی

     خصوصیات و ایات سوره های مدنی

    معنی لغوی قرآن

     معنی لغوی آیه

     معنی لغوی سوره

     نامهای قرآن

     اولین و اخرین سوره قرآن

     اولین و اخرین آیه قرآن

     اولین کلمه قرآن که نازل شده است

     اولین و آخرین حرف قران

     کلمه وسط

     طولانی ترین و کوتاهترین سوره قران

     طولانی ترین و کوتاهترین آیات قران

     سوره هایی که بیش از یک نام دارند

     اسامی بخشهای مختلف قران

     بعضی علوم قرانی

     محتوای سوره های قرانی

     اعجاز قران

     حروف مقطعه قران

     اعجاز عددی قران

     دعاهای قران

     اسماء حسنی درقران

     مناطق جغرافیایی در قران

     آیاتی که تمام حروف الفبا در آنها آمده است

     دو قاعده برای کشف معارف قران

     فرق معنی تلاوت و قرائت

     آداب تلاوت قران اززبان قران

    آداب تلاوت قران در کلام معصومین

     سجده های قران

     اوامر و نواحی قران

     سوگندهای قران

     اوصاف قران از زبان قران

     مأخذ نامگذاری سور قران

     دعای پیش از خواندن قران

     دعای ختم قران

     ویژگیهای قران و احکام اسلام

     صفات خدا در قران

     معجزات قران دز دید ریاضی

     حقایق ساده . 

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اعجاز قرآن , مقاله در مورد تحقیق مقاله اعجاز قرآن , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اعجاز قرآن , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اعجاز قرآن , تحقیق درباره تحقیق مقاله اعجاز قرآن , مقاله درباره تحقیق مقاله اعجاز قرآن , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اعجاز قرآن , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اعجاز قرآن , موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اعجاز قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت