تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی

تعداد صفحات: 32 فرمت فایل: word کد فایل: 1759
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۲۳,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: حکومت - حکومت علوی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی

    مقدمه

    امام علی بن ابی طالب(ع)، علاوه بر خلافت و جانشینی منصوص از رسول گرامی اسلام(ص)، پس از کشته شدن خلیفه سوم، در تاریخ بیست و پنجم ذی حجه سی و پنج هجری
    (ششصد و چهل و چهار میلادی)[1] ، با همه استنکافش از پذیرفتن حکومت و خلافت، با اقبال
    عمومی و اصرار آنان برای پذیرش منصب حکومت ظاهری، مواجه شد، و با بیعت آنان و در
    رأس همه، بیعت اصحاب پیامبر از مهاجران و انصار، عملاً متصدی امر حکومت و خلافت بر
    مسلمانان گردید.

    در باره حکومت ظاهری امام علی(ع) و به تعبیر دیگر، حکومت علوی، چند مسأله از
    مسلّمات تاریخی است.

    نخست اینکه امام(ع) در فضای کاملاً آزاد سیاسی - اجتماعی و با اقبال عمومی و اشتیاق
    توده های مردم مسلمان و بیعت از روی میل و اختیار آنان، به حکومت رسید؛ چون، مردم پس از
    پشت سر گذاشتن دوران سخت و تلخ حکومت پیشینیان و انواع تبعیضها، بی عدالتیها و فساد و
    تباهی، به این نتیجه رسیدند که تنها راه نجاتشان از آن اوضاع نابسامان و جوّ تبعیض آمیز و
    ستم آلود، پایان دادن به دوران حکومت خلیفه پیشین و تعیین خلیفه جدید است، لذا پس از وی،
    به در خانه وصی و جانشین بحق پیامبر(ص) حضرت علی(ع) روی آوردند و دست بیعت به
    سویش گشودند و به طور جدی، خواهان حکومت علوی بودند و در برابر عدم پذیرش امام(ع) اصرار ورزیده و آن حضرت را بر اجابت درخواست خود در تنگنا قرار دادند. امام(ع) در این
    باره فرموده است:

    "ازدحام فراوانی که مانند یالهای کفتار بود [به هم فشرده و انبوه] مرا به قبول خلافت واداشت . آنان، از هر طرف، مرا احاطه کردند [و] چیزی نمانده بود که دو نور چشمم زیر پا له شوند!
    آن چنان جمعیت به پهلوهایم فشار آورد که سخت مرا به رنج انداخت و ردایم از دو سو پاره شد!
    مردم همانند گوسفندانی [گرگ زده که دور تا دور چوپان جمع شوند مرا در میان گرفتند.] [2]

    مانند شترهای ماده ای که به فرزندان خود روی آورند، به سوی من روی آوردید و می گفتید:
    "بیعت!بیعت!".من،دستم رابستم وشماآن رامی گشودید.من،آن راازشمابرمی گرفتم وشما
    به سوی خود می کشیدید."[3]

    طبری نیز نقل می کند که امام علی(ع) در برابر اصرار مردم بر بیعت، فرمود: "این کار - بیعت
    - را نکنید. اگر من، وزیر و همکار امام مسلمانان باشم، بهتر از این است که امیر و حاکم بر
    مسلمانان باشم."، اما آنان گفتند: "به خدا سوگند! ما، تو را رها نمی کنیم تا این که با تو بیعت
    کنیم."[4]

    دوم اینکه امام(ع) پیش از این، برای رسیدن به امامت و حکومت ظاهری و زعامت سیاسی -
    که آن را حق مسلّم خود می دانست - از هر گونه تلاش و اقدام ممکن، خودداری نورزید، اما پس از  قتل عثمان، با وجود اقبال عمومی و اصرارشان برای حکومت و زعامت سیاسی، از پذیرش آن ابا ورزید. راز این اکراه و امتناع چیست؟

    راز این امتناع، برای پژوهندگانی که از اوضاع آن مقطع زمانی آگاهی دارند و از روحیات و
    ویژگیهای شخصیتی امام علی(ع) نیز شناختی، هر چند اجمالی، دارند، روشن است؛ زیرا، منصب
    خلافت و حکومت ظاهری برای آن حضرت، یک هدف و یک ارزش اصیل نبود تا آن را به هر
    قیمتی که شده و در هر شرایط سیاسی و اجتماعی بپذیرد و از پذیرفتنش نیز خوشحال شود، بلکه حکومت، برای آن بزرگ پیشوای دینی و برترین اسوه کمالات انسانی و الهی، چنان که خودش بارها بار فرمود[5] ، وسیله ای برای پیاده کرده احکام نورانی اسلام ناب محمدی(ص) و نشر و تبلیغ فرهنگ غنی قرآنی و بسط عدالت همه جانبه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و رفع تبعیض و ستم از جامعه اسلامی بود.

    امام(ع) با ارزیابی اوضاع موجود و ملاحظه دگرگونیهایی که در جامعه به وقوع پیوسته و ضد ارزشها، جایگزین ارزشها شده و مردم از فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی و احکام قرآنی
    فاصله گرفته بودند، به خوبی می دانست که حکومت کردن بر چنین جامعه ای و سامان دادن
    اوضاع نا بسامان اجتماعی و رفع تبعیض و فساد و بی عدالتی ها و باز گرداندن اوضاع به وضعیت دوران پیامبر(ص) کاری بس دشوار و بلکه محال است، بنابراین، از پذیرش حکومت خودداری می کرد.

    دشواری تغییر اوضاع، از آنجا ناشی می شد که از یک سو، عموم مردم، با فضای آلوده و
    وارونه دوران حکومتهای پیشین، بویژه دوران عثمان، خو گرفته بودند و آماده پذیرش احکام
    اسلام ناب و رعایت اصول ارزشی و عدالت اجتماعی و اقتصادی نبودند و از سوی دیگر،
    کارگزاران نظام حکومتی - که همگی، به جا مانده از دوران حکومت عثمان و یا خلفای پیش از او
    بودند و بسیاری از آنان -‌ اگر نگوییم همه آنان - دستشان در اخذ و مصرف بیت المال، به نحو
    دلخواه، باز بود و در این زمینه، فعال مایشاء بودند، به هیچ قیمتی حاضر نبودند از شغلها و پستهای آب و نان دار خود دست بکشند و مطیع امام(ع) - که تنها به ارزشها فکر می کرد - گردند.

    این، واقعیتی است که در بسیاری از سخنان امام(ع) به آن تصریح شده است:

    "مرا وا گذارید و به سراغ شخص دیگری بروید! زیرا، ما، به استقبال وضعی می رویم که چهره های مختلف و جهات گوناگونی دارد (اوضاع مبهم و پیچیده است)[و] دلها بر این امر (حکومت)، استوار، و عقلها ثابت نمی مانند[و] ابرهای فساد و فتنه، فضای جهان اسلام را تیره و تار ساخته و راه مستقیم - از غیر مستقیم - ناشناخته مانده است."[6]

     

    1- عثمان، در اواخر سال بیست و سه هجری، در سن هفتاد سالگی به خلافت رسید و پس از نزدیک به دوازده سال خلافت پرماجرا، در تاریخ بیست و پنج و یا به روایتی هجده و یا بیست و هفت ذی حجه سی و پنج هجری، با اعتراض و قیام عمومی، مواجه و در یورش مردم به خانه اش به قتل رسید. ر.ک: تاریخ طبری، ج3 (از ط 8 جلدی)، صص304 و 441 - 443؛ تاریخ یعقوبی، ج2، ص176.

    1- نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه 3 (شقشقیه)، ص49.

    2- نهج البلاغه، خطبه 137، ص195.

    3- تاریخ طبری، ج3، ص450.

    1- حضرت علی(ع) در موارد و مواقع متعددی، به انگیزه پذیرش خلافت ظاهری - که اقامه حق و دفع باطل است - اشاره  کرده است. از آن جمله، ر.ک: نهج البلاغه، خطبه 33، ص76.

    1-  نهج البلاغه، خطبه 92، ص136.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی

    فهرست:

    مقدمه ....................................................................................................................................

    1- حسادت ورزی و برتری جویی نسبت به خاندان پیامبر ......................................

    2- کینه توزی و انتقامجویی اعراب و قریش ................................................................

    3- هواپرستی و خودخواهی ............................................................................................

    4- عدم تحمل عدل علوی .................................................................................................

    جنگ جمل و انگیزه های برپاکنندگان آن .........................................................................

    فزون طلبی و امتیازخواهی ..............................................................................................

    انگیزه واهی خونخواهی عثمان ...............................................................................................

    ریاست طلبی، انگیزه اصلی شورش ناکثین ......................................................................

    زمینه های جنگ صفین و انگیزه قاسطین ........................................................................

    سودای تشکیل امپراطوری اموی، انگیزه اصلی معاویه .................................................

    فتنه مارقین، از جهل و جمودشان سرچشمه می گرفت ..................................................

    سستی و ناپایداری در دفاع از حق .................................................................................

    .

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی, مقاله در مورد تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی, تحقیق درباره تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی, مقاله درباره تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله انگیزه های مخالفت با حکومت علوی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت