مذاکرات سیاسی اقتصادی ایران و اروپا
در حال حاضر، ایران و اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت نوین جهانی، شرایط حساسی را در روابط دو جانبه پس از سالهای متمادی تجربه میکنند. این روند گذار که به صورت مذاکرات دو جانبه و در ابعاد اقتصادی و سیاسی تجلی یافته به نظر میرسد زمینهساز دورانی جدید در روابط دو جانبه باشد. بعد اصلی مذاکرات حول محور توافقنامه تجاری و همکاری اقتصادی است که اتحادیه اروپا با برخی از کشورها و سازمانهای منطقهای به امضا رسانده است. با توجه به اهمیت موضوع، معاونت سیاست خارجی و روابط بینالملل طی نشستی با حضور صاحبنظران به بررسی این مذاکرات و اهمیت آن برای دو طرف پرداخته است. در این نشست جناب آقای دکتر امیدبخش سرپرست دفتر نمایندگی تامالاختیار تجاری جمهوری اسلامی ایران دیدگاههای خود را در این خصوص بیان کردند و سپس موضوع توسط مدعوین به بحث گذاشته شد. متن حاضر جمعبندی مباحث مطرح شده در این نشست میباشد.
الف – رویکرد کلی به مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا
مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ماههای اخیر وارد مرحله جدیدی شده است. در این راستا برای تنظیم توافقنامه تجاری هیأتهایی بین دو طرف مبادله گردیده و کمیتهای مشترک در قالب تجارت و سرمایهگذاری تشکیل شده است. مسئولیت مذاکرات از طرف بخش اروپایی را بر عهده کمیسیون اروپا قرار دارد. در باب تجارت و سرمایهگذاری، تا قبل از مذاکرات مربوط به توافقنامه بازرگانی، سه دور مذاکره صورت گرفته که آخرین بار آن در تهران بوده است.
مذاکره در زمینه موافقتنامه بازرگانی میان ایران واروپا، پس از تأیید شورای وزیران اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی عملاً و به طور رسمی آغاز گردید و تاکنون دو طرف در چهار اجلاس بروکسل (آذرماه)، تهران (بهمن ماه)، بروکسل (فروردین ماه 1382) و تهران (خرداد ماه 82) در این زمینه مذاکره کردهاند.
انعقاد این گونه موافقتنامهها از سوی اتحادیه اروپا با کشورها امری مرسوم است. در واقع، اتحادیه اروپا در سالهای اخیر موافقتنامههایی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپای شرقی، کشورهای شمال آفریقا (تونس، مراکش، الجزایر و مصر)، مکزیک و ترکیه امضاء کرده است که بسیار تعهدآورتر و گستردهتر از توافق احتمالی با ایران میباشد. براساس توافقاتی که قبلاً بین اتحادیه اروپا و کشورهایی نظیر ترکیه در قالب موافقتنامههای تجارت آزاد به امضاء رسیده، طرفین متعهد گردیدهاند تا تعرفههای گمرکی را در یک دوره مشخص زمانی به صفر برسانند. کشور تونس نیز متعهد گردیده است تا آخر سال 2007 تعرفه تمام واردات صنعتی از اروپا را به صفر برساند و متقابلاً امتیاز مشابهی برای دسترسی تونس به بازارهای اروپایی در نظر گرفته شده است.
مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در شرایط کنونی درباره کاهش تعرفههای تجاری یا موافقتنامه تجارت آزاد نمیباشد. ایران در طول یک سده گذشته با هیچ کشوری براساس نرخ تعرفه ترجیحی معامله نکرده است. هر چند در سالهای 1992 – 1991 بین سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه نرخ تعرفه ترجیحی به امضا رسید و یا در سفر اخیر جناب آقای خاتمی به سوریه توسط وزرای بازرگانی دو طرف قراردادی با این مضنون امضاء شد، اما عملاً این سیستم تاکنون به اجرا در نیامده است. بنابراین، اگر ایران با اروپا درباره تعرفههای ترجیحی مذاکره کند، این برای اولین بار است که در سطح گسترده و وسیع به چنین توافقی دست مییابد و تأثیراتش در اقتصاد کشور میتواند قابل ملاحظه باشد.
نکته قابل توجه دیگر در این زمینه پیوستگی مذاکرات اقتصادی و تجاری با مذاکرات سیاسی و بحث مبارزه با تروریسم میباشد. ابعاد سیاسی و بحث تروریسم صرفاً محدود به ایران نیست و اتحادیه اروپا با کشورهای مختلف از جمله پاکستان این موارد را دنبال میکند. بنابراین، یکی از شروط موفقیت مذاکرات اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا با ایران، موفقیت مذاکرات سیاسی از جمله موضوع مبارزه با تروریسم میباشد. شرطی که مقامات اروپایی آن را بارها اعلام داشتهاند و به نظر هم جدی است. با این حال، در روند مذاکرات سیاسی هم گشایشهایی صورت گرفته است، به گونهای که آقای خرازی وزیر امور خارجه ایران، برای اولین بار در پارلمان اروپا به ایراد سخنرانی پرداختند. علاوه بر این، در طول چند ماه گذشته مذاکرات سیاسی مانعی برای مذاکرات اقتصادی ایجاد نکرده است.
موافقتنامه اقتصادی تجارت و همکاری Trade and Cooperation Agreement (TCA) دو قسمت دارد. بحث تجارت(trade) عملاً برای طرفین ایجاد تعهد میکند. اما قسمت همکاری (cooperation) ماهیت تعهدآور ندارد و شامل همکاریهای زیست محیطی، آوارگان، ارتباطات علمی، مبارزه با مواد مخدر و ... میباشد.
بنابراین، با توجه به تجربه کشورهایی که با اتحادیه اروپا موافقتنامههای اقتصادی و تجاری امضا کردهاند، این موافقتنامه تقریباً چارچوبی یکسان دارد و ایران نمیتواند موافقتنامهای فراتر یا متفاوت از سایر توافقات به امضا رساند. البته جزئیات و ویژگیهایی که در روابط تجاری واقتصادی ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد قابل بحث و تعدیل میباشد.
در حال حاضر، در ایران کمیتهای با مشارکت وزارتخانههای بازرگانی، اقتصاد و دارایی، نفت، صنایع و معادن، جهاد، کشاورزی وغیره تشکیل گردیده است که به ترتیب موضوعات تجارت و تعرفه، سرمایهگذاری و امور مالی، انرژی و حمل و نقل را پیگیری مینماید. براساس هماهنگیهای به عمل آمده 24 موضوع یا محور از سوی طرف ایرانی برای مذاکره مشخص گردیده است. اتحادیه اروپا نیز محورهای مذاکرات را تعیین کردهاند و قرار است براساس محورهای تعیین شده مشترک و مورد توافق، مذاکرات اقتصادی و تجاری همپای مذاکرات سیاسی به طور اخص آغاز گردد.
در آخرین دور مذاکرات ایران و اروپا که روزهای 12 و 13 خرداد ماه جاری درتهران برگزار شد محور اصلی مذاکرات به بحث درخصوص تعرفههای گمرکی ایران اختصاص داشت. نمایندگان اتحادیه اروپا تعرفههای گمرکی ایران در بخشهای کشاورزی، منسوجات، پتروشیمی، فلزات و قطعات خودرو را در مقایسه با استانداردهای جهانی و به ویژه کشورهای در حال توسعه عضو سازمان تجارت جهانی بسیار بالا ارزیابی میکردند و تأکید داشتند که ایران براساس یک درصد معین نسبت به کاهش تعرفههای وارداتی خود در این بخشها اقدام کند.
ب - نگاه اتحادیه اروپا به ایران
اعضای اتحادیه اروپا نسبت به ایران ونوع رابطه اتحادیه با این کشور موضع هماهنگ و واحدی ندارند و هر کدام کمیت و کیفیت متفاوتی برای رابطه با ایران قائل هستند.
برخی عمدتاً اهداف سیاسی را در مذاکره با ایران دنبال میکنند و برخی به اهداف اقتصادی اولویت میدهند. به این دلیل، مسیر مذاکرات اقتصادی و سیاسی ایران با اتحادیه اروپا مسیری دشوار و ناهموار میباشد و به متغیرهای داخلی، تحولات منطقهای و بینالمللی بستگی خواهد داشت. بنابراین، چشمانداز روشنی در این زمینه نمیتوان تصور کرد.
با وجود این، کریس پاتن کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا در گزارشی، تصویر خاصی از ایران و مذاکرات اتحادیه اروپایی با آن ارائه میدهد که عمدتاً نگاه اتحادیه اروپایی است و نه لزوماً نگاه کشورهای عضو . در این گزارش، روابط ایران با اتحادیه اروپا در سالهای اخیر در حال گسترش توصیف شده است و اعلام گردیده است که اتحادیه اروپا به طور جدی درصدد فراهم کردن امکان همکاری با ایران در زمینه انرژی، تجارت، سرمایهگذاری مشترک، مسأله پناهندگان و مواد مخدر است.
با این حال، از دید پاتن، پیشرفت در سه بعد سیاسی، مبارزه با تروریسم و اقتصادی مشروط به یکدیگر میباشند. از دید کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا، ایران دارای مزیتهای اقتصادی مازاد تجاری، پایین بودن قرضههای خارجی و ذخیره ارزی قابل توجه میباشد. این سه عامل مثبت که اقتصاد ایران را در برابر بحرانهای اقتصادی پس از یازده سپتامبر حفظ کرده است، عاملی برای جذب اتحادیه اروپا شده است. البته این جذابیت مشروط به تداوم اصلاحات اقتصادی، ایجاد اشتغال و گسترش اقتصاد بازارو سرمایهگذاری است.
در گزارش کریس پاتن به مسائلی همچون مبارزه جدی ایران با مواد مخدر، جمعیت 65 میلیونی و رشد 4/1 درصدی جمعیت، میزان بالای با سوادی، رشد تولید ناخالص داخلی 1/5 درصدی، بدهی خارجی 11 میلیارد دلاری و حجم بسیار بالای پذیرش آوارگان خارجی اشاره شده که تا حدودی برای این اتحادیه مثبت ارزیابی میشوند. علاوه بر این، با توجه به اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ایران است، بر اهمیت و تقویت این روابط و فراهم کردن زمینه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی تأکید شده است.
از نظر پاتن، مشکل اساسی اتحادیه اروپا با ایران در قضیه صلح خاورمیانه و اسرائیل است. در مورد مبارزه با تروریسم، از نظر پاتن، ایران پس از 11 سپتامبر نقش فعال و مثبتی در مبارزه با تروریسم و صلح در منطقه ایفا کرده است.
ج - اهمیت گسترش روابط ایران و اروپا برای طرفین
گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپا دربردارنده مزایا و منافعی برای جمهوری اسلامی ایران است که اهم آن عبارتند از :
1- اتحادیه اروپا مانند سازمان ملل متحد دریچه مناسبی برای ورود ایران به نظام جدید بینالمللی و همخوانی با قواعد بازی این نظام است. این مهم به ویژه به لحاظ افزایش وزنه سیاسی ایران قابل توجه میباشد.
- ماهیت مذاکرات تجاری ایران و اروپا پیش زمینه و مقدمهای برای مذاکرات تجاری ایران و سازمان تجارت جهانی (WTO) میباشد. در واقع، مذاکرات تجاری ایران و اروپا عرصه محدودتر مذاکرات تجاری احتمالی ایران و WTO است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اعضای WTO و همچنین دولتهای عضو اتحادیه میتوانند نقش مثبت و سازندهای در پذیرش درخواست عضویت ایران در این سازمان داشته باشند. ضمن اینکه اصل موافقتنامه تجاری پشتوانه مناسبی برای مذاکرات ایران با WTO است.
3- تسهیل دسترسی ایران به بازارهای اروپایی؛ این مهم در شرایطی که استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی به یکی از اولویتهای توسعه اقتصادی کشور تبدیل گردیده قابل توجه میباشد. نکته قابل ذکر اینکه امضای موافقتنامه تجاری ایران واتحادیه اروپا بیش از آنکه تسهیل کننده حضور اروپا در عرصه اقتصاد ملی ایران باشد، فراهم کننده زمینه حضور ایران در حوزه اقتصادی اروپا است. در واقع، در شرایط کنونی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن محدودیتی برای حضور در ایران ندارند و چندان به دنبال این هدف نیستند که ایران بازارهای خود را بر روی آنها باز کند. اما در مقابل ایران انتظار دارد محدودیتها و موانع دسترسی ایران به بازارهای اروپایی از بین برده شود و زمینه صادرات غیرنفتی ایران به اروپا فراهم شود، در حال حاضر حجم روابط تجاری ایران واروپا، 13 میلیارد یورو میباشد. از این میزان 6 میلیارد یورو ارزش کالاهای وارداتی ایران از اتحادیه اروپا میباشد. بنابراین، بیش از 40 درصد تجارت خارجی ایران با اتحادیه اروپاست و بخش اعظم صادرات ایران به اتحادیه اروپا را نفت خام تشکیل میدهد.
در مقابل، اروپا نیز به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با ایران علاقمند است، هر چند این علاقمندی در ظاهر چندان پررنگ نیست. در واقع، استراتژی جدید اتحادیه اروپا در قرن بیستویکم، تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی است. این مهم مستلزم دسترسی به منابع جدید و استراتژیک و جذب کشورهای بالقوه و بالفعل قدرتمند است. از این رو، اتحادیه اروپا حساب ویژهای بر روی خاورمیانه و خلیج فارس و به ویژه ایران باز کرده است. این ذهنیت فرصت و مزیت مناسبی برای ایران به منظور در پیش گرفتن استراتژی و رهیافت مشخصی در مذاکرات سیاسی و اقتصادی با اتحادیه میباشد.
با توجه به رویکرد یکجانبهگرایی آمریکا و حضور پررنگ این کشور در خلیج فارس و اهمیت انرژی در آینده اقتصاد کشورهای توسعه یافته، موضوع رقابت در کسب سهمیه مطمئن برای آینده، یکی از زمینههای رقابت کشورهای اروپایی با آمریکا خواهد بود. این موضوع مزیتی است که ایران میتواند بر روی آن برنامهریزی نماید.
برای بررسی روابط ایران و اروپا باید مروری به تغییر و تحولات سالهای اخیر داشته باشیم؛ روابطی که رکود کنونی آن را باید در نوع سیاست خاص اتحادیه اروپایی جستجو کرد، سیاستی که بیشتر از آنکه مستقل بوده باشد تابعی از سیاستهای آمریکا بوده است به نحوی که هیچگاه نتوانسته به عنوان یک طرف مذاکرات سیاست و رویکردی مستقل از خود بروز و ظهور دهد.
اعضای اتحادیه اروپایی همچنین نسبت به ایران و نوع رابطه اتحادیه با این کشور موضع هماهنگ و واحدی ندارند و هر کدام کمیت و کیفیت متفاوتی برای رابطه با ایران قائلند.
برخی عمدتا اهداف سیاسی را در مذاکره با ایران دنبال میکنند و برخی به اهداف اقتصادی اولویت میدهند به این دلیل مسیر مذاکرات اقتصادی و سیاسی ایران با اتحادیه اروپایی مسیری دشوار و ناهموار است و به متغیرهای داخلی، تحولات منطقهای و بینالمللی بستگی خواهد داشت بنابراین چشماندازی روشن در این زمینه نمیتوان تصور کرد.