تعداد صفحه:
۱۴
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
سیستمهای داخلی · سیستم استارت الکترونیکی : ضد سرقت · صندلی راننده : با تنظیم دستی ارتفاع ایمنی : · سپرها : تزریقی همرنگ بدنه با چراغ مه شکن · ترمز دستی : کابلی پشت سری جلو : با تنظیم ارتفاع · پشت سری صندلی عقب : 1/3 & 2/3 · کمربند : با سیستم کش · درها و در صندوق : قفل مرکزی با کنترل از راه دور نده اولیه برای سرنشینان جلو سیستم BSI : در سیستم سیم کشی خودروی پژو ۲۰۶ همانند ...
تعداد صفحه:
۲۸
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مطالب ارائه شده در فصل های قبل همه در برگیرنده نقس سنسورها در صنعت و خصوصاً در اتومبیل های امروزی که بسیار حائز اهمیت هستند و سنسورهای ارائه شده در فصول قبل هر کدام با قیمت اتومبیل های روز دنیا از آنجا استفاده می شود . حتی از سنسورهای شیمیایی در خودروهای نظامی کاربرد وسیعی دارد. اندازه گیریهای جابه جایی اشیاء در علوم کاربردی از اهمیت اساسی برخوردار است و پایه اندازه گیری سرعت، ...
تعداد صفحه:
۲۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مشخصات فنی سمند: کارایی مدل موتور : XU7JP/L3 حد اکثر سرعت : 185 KM/HR نسبت تراکم : 9.3:1 تعداد سیلندر : خطی 4 حجم موتور : 1761cc سیستم سوخت رسانی : انژکتوری پاششی (MPFI) حداکثر توان موتور : 100 HP در6000 دور بر دقیقه حداکثر گشتاور: 153 Nm در 3000 دور در دقیقه قطر سیلندر : 83mm کورس پیستون : 81.4mm گیربکس : اتوماتیک 5 سرعته + دنده عقب نسبت دنده 1 : 0.2894 نسبت دند ه 2 : 0.5384 ...
تعداد صفحه:
۲۲
دسته بندی:
مهندسی برق
فصل اول (قطعات بکار رفته در مدار) در این مدار از 16 مقاومت استفاده کردیم. که 12 مقاومت مربوط به مدار اصلی و 4 مقاومت مربوط به مدار LED رنگی چشمک زن مقاومت های R7 = 820 R2 =3.3M M 1 .3 R3 = R5 = 4.7M R6,R9,R1=10k 8,R1,R12,R11,R4 =1k R مربوط به مدار اصلی و R13 = 330 R R14 = 39 k R15 = 39 k R16 = 330 R مربوط به مدار LED چشمک زن خازن ها: 1 عدد خازن عدسی در این مدار به کار رفته C1 = ...
تعداد صفحه:
۱۸
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
خوردگی گالوانیکی فروپاشی فلز است که به وسیله تفاوت های میکروسکوپی ر پتانسیل های الکتروشیمیایی کنترل می شوند است که معمولا در نتیجه نزدیکی دو فلز متفاوت اتفاق می افتد. خوردگی گالوانیکی در ایمپلنت های دندانی تیتانیمی بیشتر خوردگی هایی که معمولا در ایمپلنت های دندانی به وجود می آید از نوع خوردگی گالوانیکی است. تیتانیم برای کاشته شدن در قسمت انتهایی استخوان استفاده می شود. مطالعات ...
تعداد صفحه:
۴۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
ژنراتورهای سنکرون ماشینی است که برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکیac به کار می رود.در ژنراتور سنکرون یک ولتاژ dc به رتور داده می شود تا میدان مغانطیسی رتور شکل بگیرد و سپس رتور به حرکت در می اید و در سیم پیچ های استاتور ولتاژ سه فاز القاء می کند.برای رساندن جریان dc به رتور مکانیزم خاصی مورد نظر است 1-رساندن توان از یک منبع خارجی به رتور توسط حلقه های لغزان و جاروبکها(در ...
تعداد صفحه:
۲۳
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
دستگاهی است که آب سرد مورد نیاز کویل سرد را تامین می کند . این دستگاه در ساختمان تاسیسات قرار داده می شود و به وسیله آب به سمت کویل سرد هدایت می شود . انواع چیلرها : 1- جذبی 2- تراکمی سیستم جذبی در دو فشار کار می کند که ژنراتورو کندانسور در فشار بالا و جذب کننده و اواپراتور در فشار پایین می باشند . اجزاء چیلرهای جذبی ژنراتور : در محفظه بالایی چیلرهای جذبی قرار داشته و وظیفه ...
تعداد صفحه:
۱۳
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
چرخدنده وسیلهای است برای انتقال گشتاور که به کمک آن میتوان مقدار گشتاور و یا سرعت دورانی را کاهش یا افزایش داد. همچنین به کمک چرخ دنده ها میتوان جهت حرکت را تغییر داد. ساختار داخلیترین قسمت چرخدنده توپی میباشد که به محور محرک متصل میباشد. در بیرون این قسمت جان چرخدنده[۱] قرار گرفته است. بیرونیترین قسمت در جهت شعاعی، محیط چرخدنده Rim میباشد که دندانههای چرخدنده در ...
تعداد صفحه:
۱۷
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
جوش زیر پودری یک فرایند جوش قوس الکتریکی است که در آن گرمای لازم برای جوشکاری توسط یک یا چند قوس بین یک فلز پوشش نشده، یک یا چند الکترود مصرفی و یک قطعه کار تامین می شود. قوس توسط لایه ای از فلاکس پودری قابل ذوب شدن که فلز جوش مذاب و فلز پایه نزدیک اتصال را پوشانده، و فلز جوش مذاب را از آلودگی های اتمسفر حفاظت می کند پوشیده می شود. اصول عملیات:درجوش زیر پودری جریان الکتریکی از ...
تعداد صفحه:
۳۵
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه: بیش از یک صد سال است که قوس الکتریکی در جهان شناخته شده و بکار گرفته می شود. اما اولین جوشکاری زیر آب توسط نیروی دریایی بریتانیا انجام شد- در آن زمان یک کارخانه کشتی سازی برای آب بند کردن نشت های موجود در پرچ های زیر کشتی که در آب واقع شده بود از جوشکاری زیر آبی بهره گرفت. در کارهای تولیدی که در زیر آب انجام می پذیرد، جوشکاری زیر آبی یک ابزار مهم و کلیدی به شمار می آید. ...
تعداد صفحه:
۲۴
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه : جوشکاری جوش قوس جوشکاری یکی از روشهای تولید می باشد. هدف آن اتصال دایمی مواد مهندسی (فلز، سرامیک، پلیمر، کامپوزیت) به یکدیگر است به گونهای که خواص اتصال برابر خواص ماده پایه باشد. پیشینه موسیان در ۱۸۸۱ قوس کربنی را برای ذوب فلزات مورد استفاده قرار داد. اسلاویانوف الکترودهای قابل مصرف را در جوشکاری به کار گرفت. ژول در ۱۸۵۶ به فکر جوشکاری مقاومتی افتاد لوشاتلیه در ۱۸۹۵ ...
تعداد صفحه:
۲۰
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
جوش زیر پودری یک فرایند جوش قوس الکتریکی است که در آن گرمای لازم برای جوشکاری توسط یک یا چند قوس بین یک فلز پوشش نشده، یک یا چند الکترود مصرفی و یک قطعه کار تامین می شود. جوش زیر پودری یک فرایند جوش قوس الکتریکی است که در آن گرمای لازم برای جوشکاری توسط یک یا چند قوس بین یک فلز پوشش نشده، یک یا چند الکترود مصرفی و یک قطعه کار تامین می شود. در این روش نوک الکترود داخل پودری از ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
این بار BMW با در نظر گرفتن سلیقه خریداران و حفظ محیط زیست، BMW سری 1 را به بازار عرضه می کند. BMW تلاش می کند که خودرو ها و تولیداتش را با بیشترین توجه به سازگاری و حفاظت محیطی تولید کند. از موارد حائز اهمیت انتخاب مسئول و پاسخگو در زمینه مواد است و دوباره به گردش در آوردن در طول تولید خودرو و مواد خطرناک را در تولید حذف کندو از نظر محیطی به تحقیقش در مورد خودروهای سازگار با ...
تعداد صفحه:
۲۵
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
هدف از تعیین توزیع فشار در کانالها، مشخص نمودن نحوه تغییرات پارامتر فشار در عرض و در عمق در مقطع خاصی از کانال می باشد. با داشتن توزیع فشار در کانالها و یا با انتگرال گیری از نیروهای جزء فشاری می توان برآیند حاصل از این نیروهای فشاری را بر روی تاسیسات هیدرولیکی تعیین نمود . علاوه بر این اطلاع از چگونگی توزیع فشار در به کار بردن آگاهانه معادلات انرژی و اندازه حرکت در کانالها ...
تعداد صفحه:
۹۳
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
فصل اول عملیات آماده سازی درز جوش در لوله ها عملیات آماده سازی درز لوله یکی از مراحل اساسی جوشکاری لوله بوده چرا که کیفیت جوش در ارتباط نزدیکی با نحوه آماده سازی لوله می باشد. در بعضی موارد، آماده سازی اشتباه اتصال میتواند منجر به بروز معایب و شکست در قطعه گردد. جوشکار لوله می بایستی اطلاعات مهارت کافی جهت آماده سازی لوله داشته باشد که این خود اولین گام در جهت حصول به جوش با ...
تعداد صفحه:
۲۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه : با توجه به افزایش نرخ تولید و آرآیی تجهیزات ، پدیده هایی مانند سایش و خوردگی اجزا مختلف ماشین آلالات و سازه ها نیز بطور قابل ملالاحظه ای رشد یافته ا ست . این موضوع باعث توسعه روشهای سطح پوشانی شده است تا مقاومت قطعات را نسبت به سایش و خوردگی افزایش دهد . همچنین با این روشها می توان بسیاری از قطعات فرسوده را بازسازی نمود و از هزینه تامین قطعات نو آاست . ایجاد لالایه های ...
تعداد صفحه:
۱۸
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
تعریف و اهداف از ساخت قاب تعریف ساختمانهای قابی بنا به تعریف سازه هایی هستند که از اتصال اعضای باربر به یکدیگر تشکیل می شوند. اسکلت قابی متشکل از شبکه های چهارضلعی و سه بعدی است که از اعضای قائم ( ستونها ) و اعضای افقی ( تیرها ) تشکیل شده است و ممکن است اعضای قطری نیز داشته باشد. اعضای اصلی سازه های قابی عبارتند : از تاوه ها، تیرها، ستونها، مهارها، شالوده ها و از عمده ترین اعضای ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
تعریف جوشکاری: جوشکاری فرایندی است که در آن اتصالی از نوع دایم به واسطه پیوندهای پایدار بین اتمی میان دو یا چند سطح مختلف انجام می شود و زمینه آن گرم شدن موضعی یا کلی و در نتیجه آن تغییر شکل دایم یا جزیی می باشد. جوشکاری اصطکاکی : اساس فرایند جوش فوق بر اصل تبدیل انرژی مکانیکی ( جنبشی ) به انرژی گرمایی استوار می باشد . در این نوع جوش، دو قسمت قطعات مورد اتصال ، به هم نزدیک شده ( ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
در این مطلب شما توضیحات مختصری در رابطه با انواع مختلف تستهای ذرات مغناطیسی و همچنین توضیحات مختصری درباره مایعات نافذ و تست التراسونیک که جزء تستهای غیر مخرب محسوب می شوند را می خوانید ، در پایان نیز توضیحات مختصری را در مورد انواع مختلف ضخامت سنج ها آورده شده است. تست ذرات مغناطیسی (MT): از این روش می توان برای یافتن عیوب سطحی و یا نزدیک به سطح در قطعات فرومغناطیسی استفاده ...
تعداد صفحه:
۳۹
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
همگی می دانیم که فشردن پدال ترمز ماشین،سرعت را می کاهد.اما چگونه؟چگونه ماشین نیروی پای شما را به چرخ ها منتقل میکند؟چگونه نیروی شما را چند برابر می کند تا برای متوقف کردن جسمی به بزرگی یک ماشین کافی باشد؟ طرحی کلی از سیستم ترمز در این مقاله که اولین مقاله از ۶ سری مقالات در مورد ترمز است،ما زنجیره ای از اتفاقاتی را که از فشردن پدال تا چرخ ها طی می شود دنبال خواهیم کرد.این ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مکانیزم متوقف شدن پاندول لبه ای از صفحه که بطور عمودی در میدان جلو و عقب می رود را به طول L فرض کنید. با ورود به میدان مغناطیسی به اندازه V = EL = VBL در آن ولتاژ القا می شود. طبق قانون اهم ، چگالی جریان القایی J و میدان الکتریکی القایی بصورت QE = QV*B = J به هم مربوط هستند. جهت جریان به طرف پایین (هم جهت با V * B) یاست. Q رسانایی ویژه صفحه است. از آنجایی که این جریان القایی در ...
تعداد صفحه:
۳۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
در رابطه سیستم الکترونیکی ترمز ABS ) ABS = سیستم ترمز ضد قفل شدن) اول در رابطه با اصل کار توضیح می دهم ( با توجه به این که مطالب دوستمان بسیار کامل و جامع بود) در هنگام ترمز گرفتن دو نوع اصطکاک وجود دارد • اصطکاک جنبشی • اصطکاک لغزشی زمانی که نیروی اصطکاک جنبشی در اثر سر خوردن به اصطکاک لغزشی تبدیل می شود نیروی نگه دارنده هم کاهش می یابد (اصطکاک جنبشی > اصطکاک لغزشی ) در نتیجه ...
تعداد صفحه:
۱۹
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
امروزه تقریبا تمامی خودروهایی که روانه بازار مصرف می شوند از ترمز ABS به عنوان یک استاندارد یا انتخاب برخوردارند. یک سیستم ABS نمونه شامل قسمت هایی چون سنسور سرعت، چرخ، بخش کنترل هیدرولیک و بخش کنترل الکترونیکی می شود. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید بخش کنترل الکترونیکی سیگنال های ارسال شده از سنسور سرعت چرخ را کنترل و مقایسه می کند چنانچه بخش کنترل الکترونیکی حس کند که در ...
تعداد صفحه:
۲۰
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه پیلهای حرارتی مهمترین جزء باتری حرارتی به شمار میآیند. باتریهای حرارتی ، باتریهایی هستند که بخاطر دارا بودن یک سری ویژگیهای منحصر به فرد ، برای استفاده در اهداف نظامی کاملا مناسب میباشند. در این مقاله پیلهای حرارتی معرفی و طبقه بندی میشوند. سپس اجزای پیلهای حرارتی شامل آند ، کاتد و الکترولیت این پیلها و مواد تشکیل دهنده آنها معرفی میشود. باتری حرارتی یک منبع تولید ...
تعداد صفحه:
۳۰
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
پیستون قطعه ای استوانه ای شکل است که در درون سیلندر بالا و پایین می رود در حرکت انبساط تا تا 18000 نیوتون نیرو به طور ناگهانی به کف پیستون وارد می شود وقتی با سرعت زیاد رانندگی می کنید این اتفاق در هر سیلندر 30 تا 40 بار در ثانیه رخ می دهد دمای کف پیستون به 2200 درجه سانتیگراد یا بیشتر میرسد پیستون باید به اندازه ای محکم باشد که بتواند این تنشها را تحمل کند در عین حال پیستون ...
تعداد صفحه:
۱۸
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
polatimeter چگونه این چرخش صفحه نور پلاریزه - این فعالیت نوری – قابل تشخیص است؟ هر دو به وسیله دستگاهی به نام پلاریمتر که در شکل 4-2 نمایش داده شده، تشخیص داده و اندازهگیری میشود. این دستگاه شامل یک منبع نوری، دو عدسی (پلاروید یا نیکول) میباشد و بین عدسیها لولهای قرار دارد که ماده مورد آزمایش فعالیت نوری در آن ریخته میشود. این قطعات به نحوی قرار میگیرند که ابتدا نور از ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه : پروسه تغییر شکل، ریختها و ترکیبهای مختلفی از سنگ ها را در مقیاسهای متفاوت ایجاد می کند. در یک سمت کوههای عظیم کره زمین قرار دارند و در سوی دیگر تنشهای موضعی باعث ایجاد ترکهای بسیار ریز در سنگ کف می گردد. از تمام این پدیده ها تحت عنوان «ساختارهای سنگی» یاد می شود. زمانی که یک مطالعه در منطقه انجام می پذیرد، زمین شناسی ساختار غالب را تشخیص و توصیف می نماید. یک ساختار ...
تعداد صفحه:
۳۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه : توسعه تجارت جهانی مواد غذایی به چندین بیلیون دلار از نتایج صنعتی شدن می باشد . صنایع غذایی مواد غذایی سالم و بی خطر را برای مصرف کنندگان فراهم نموده است . صنایع غذایی در حال حاضر شامل فرآیندهایی همچون فرآوری ،حمل و نقل و نگهداری شده که اغلب این فرآیندها قبل از رسیدن ماده غذایی به دست مصرف کننده بر روی مواد غذایی که فساد پذیری بالایی دارند صورت گرفته است . (12) از آنجا که ...
تعداد صفحه:
۱۰
دسته بندی:
محیط زیست و انرژی
مقدمه ساخت یک نیروگاه معمولاً 5 تا 6 سال از زمان تصمیم گیری برای ساخت تا زمان بهره برداری از اولین واحد آن بطول می انجامد. بنابراین برنامه ریزی سالانه CEGB شامل اقدام در مورد نیروگاه های جدیدی است که قرار است در مدت هفت الی نه سال آینده (که به این مدت اصطلاحاً سالهای پیاده سازی گفته می شود) به مرحله بهره برداری برسند قبل از هر تصمیم جدی در مورد سفارش یک نیروگاه جدید CEGB بایستی ...
تعداد صفحه:
۲۷
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه روغن در ترانسفور ماتور یکی از مشتقات نفتی است . روغن پایه به طور کلی یک ماده ئیدرو کربنی میباشد . از پالیش یک برش نفتی مناسب روغن ترانسفور ماتور بدست میاید.روغن ترانسفور ماتور موارد مصرف کاملا اختصاصی دارد و همه ساله مقدار قابل توجهی از آن در تاسیسات صنعت برق کشور و بخش توزیع به مصرف میرسد . کاربرد این روغن به عنوان یک عایق الکتریکی و یک سیال خنک کننده ترانسفورماتور و ...
تعداد صفحه:
۹
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
در سیستم AMsاز موجبرها [و سنسورهای نصب شده روی دیواره بویلر و لوله های نوع peg finned برای شنیدن صداهای ناشی از نشت استفاده می شود . در نزدیکی محل هر موجبر یک تقویت کننده اولیه قرار دارد که از طریق یک کابل کواکسیال بطول 1500 ft به کابین سیستم متصل می شود. سیستم AMS در اتاق پخش کار قرار داده می شود. این سیستم دارای یک مدار الکترونیکی برای تقویت و فیلتر کردن سیگنالهای ورودی می ...
تعداد صفحه:
۶۶
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
قطعات اصلی آسانسور الکتریکی عبارتند از: الف: وسایل تطبیق کابین و زنه تعادل که میتواند سیم بگسل فولادی و یا زنجیر باشد. ب: وسیله رانش که محرک آسانسور است و شامل: موتور الکتریکی گیربکس ترمز فلکه کششی و یا دنده زنجیره شاسی ماسین – کوپلینگها، محور ها، یاتاقانها پ: کابین که مسافرین یا یار را حمل میکند، شامل یوک که چهارچوبی فلزی ست و کابین از طریق آن به سیستم تعلیق متصل می شود کف ...
تعداد صفحه:
۲۳
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
نگاه کلی فرایند آبکاری معمولا″ با فلزات گرانبها چون طلا و نقره و کروم جهت افزایش ارزش فلزات پایه مانند آهن و مس و غیره و همچنین ایجاد روکشی بسیار مناسب (در حدود میکرومتر) برای استفاده از خواص فلزات روکش کاربرد دارد. این خواص میتواند رسانایی الکتریکی و جلوگیری از خوردگی باشد. فعل و انفعال بین فلزها با واسطههای محیطی موجب تجزیه و پوسیدگی آنها میشود چون فلزها میل بازگشت به ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
1-هدف : هدف از تدوین این دستورالعمل تشریح چگونگی رعایت مسائل ایمنی جوشکاری در واحدهای مختلف می باشد ، 2- دامنه کاربرد : دامنه کاربرد این دستورالمل شامل کلیه پرسنل جوشکار وبرشکار. کارخانه می باشد ، 3- مسئولیتها : 3-1 مسئولیت تهیه وبرقراری این دستورالعمل به عهده سرپرست واحد ایمنی می باشد. 3-2 مسئولیت اجرای این دستورالعمل به عهده کلیه پرسنل جوشکار وبرشکار ...
تعداد صفحه:
۲۰
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
درایو دور متغیر یا کنترل VSD برای موتور های القایی با افزایش کاربرد موتورهای القایی در صنعت بحث کنترل این موتورها اهمیت ویژه های پیدا کرده است. درایو الکتریی در موتورهای الکتریکی عبارت است سیستمی که سرعت و گشتاور یک موتور الکتریکی را کنترل میکند.درایو VFD یک سیستم برای کنترل کردن سرعت چرخش یک موتور AC با کنترل کردن فرکانس تغذیه اعمال شده به موتور الکتریکی است. VFD به نامهای AFD ...
تعداد صفحه:
۱۴
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
فنر ها از نظر شکل به انواع استوانه ای ، مخروطی، صفحه ای ، حلقه ای و میله ای و از نظر نحوه و چگونگی وارد شدن نیرو به آنها به انواع کششی، فشاری، خمشی، پیچشی نیز طبقه بندی می کنند. (شکل 1) (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است) فنرهای کششی مارپیچی: این نوع فنرها به وسیله قلابهایی که در یک یا دو سر آن وجود دارد به قطعات دیگر متصل می گردد، گام حلقه های این نوع فنرها مساوی با قطر مفتول ...
تعداد صفحه:
۱۴
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه همانطور که قبلا ذکر شد ، بر خلاف تفکر عامه ، کمک فنر وزن خودرو را ساپورت نمی کند بلکه وظیفه اصلی آن کنترل نوسانات فنر ها و حرکات سیستم تعلیق و نگه داشتن چرخ به صورت چسبیده به جاده می باشد . این کار با تبدیل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سیستم تعلیق و تبدیل آن به انرژی گرمایی ( حرارتی ) در کمک فنر انجام می گردد . برای ورود به بحث نحوه عملکرد یک کمک فنر ، ابتدا به زبان ...
تعداد صفحه:
۱۷
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
پُمپ یا تُلُمبه وسیلهای مکانیکی برای انتقال مایعات است که با افزایش فشار جریان آن، امکان جابجایی مایعات را به ارتفاعی بالاتر (با افزایش هد) یا حتی پایین دست (معمولاً حوضچه یا مخزن) فراهم میآورد. به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته می شود که انرﮊی مکانیکی را از یک منبع خارجی اخذ و به سیال مایعی که از آن عبور می کند، انتقال می دهد. در نتیجه انرﮊی سیال پس از خروج از این دستگاه (پمپ) ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
همسایهها مشغول احوالپرسی و صحبتهای روزمره هستند، البته نه یک احوالپرسی ساده. لابلای حرفهای آنها بحث اتومبیلهایشان هم در میگیرد و اینبار ”مارکوس بوده“ حرفهای شنیدنیتری دارد.مارکوس به همسایهاش ”کارل هاینتس کراوس“ میگوید که یک سوپر اتومبیل خریده است و میخواهد با بیامو M۵ همسایه رقابت دوستانهای داشته باشد. قرار آنها برای صبح فردا تنظیم میشود و هر دو میروند که خودشان ...
تعداد صفحه:
۴
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
جریانی از مایع را در نظر بگیرید هرگاه فشار درون لوله به فشار بخار مایع نزدیک شود یا برسد مایع موجود در لوله شروع به جوشیدن می کند. و حباب های بخار در آن تشکیل می شود. این حباب های کوچک به همراه مایع به نقاطی که فشار در انجا با لاتر است منتقل می شود و می ترکند و باعث ایجاد اسیب به بدنه های لوله و پره های توربین می شود. این پدیده را کاویتاسیون (خلازایی) می نامند. کاویتاسیون در پمپ ...
تعداد صفحه:
۴
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
نگه داشتن خودرو در مواقع اضطراری کار بسیار سختی است. سیستم ضد بلوکه همانند یک سیستم عصبی در این گونه موارد وارد عمل میشه. در حقیقت در سطوح لغزنده رانندگان حرفه ای هم نمی توانند بدون ترمز ABS مثل رانندگان آماتور با ترمزهای ABS خودروی خود را متوقف کنند. عملکرد ترمز ABS بسیار ساده است. وقتی شما روی یخ رانندگی میکنید اگر به آرامی ترمز کنید بخوبی متوقف میشوید. اگر ترمز شدید بگیرید ...
تعداد صفحه:
۵
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
ایران ناسیونال یا همان ایران خودرو که مادر پیکان در 40 سال اخیر بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمایهای در حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو وتوسط آقایان حاج علی اکبر خیامی ، محمود خیامی ،احمد خیامی ، خانم مرضیه خیامی و خانم زهرا سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد. اینک با گذشت بیش از40سال از زمان ...
تعداد صفحه:
۳۷
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
برش با آب به زبان ساده توسعه،انتقال واستفاده از قدرت آب می باشد این قدرت توسط پمپ در سیال ایجاد می شود وسیال پرفشار از طریق یک لوله فلزی مقاوم به یک نازل جریان می یابد ودر نازل بدلیل تفاوت سطح مقطع ورودی وخروجی ،شتاب می گیرد وبدین ترتیب سیال با انرژی جنبشی بالا به طرف سطح هدایت می شود. از فرآیندهای برش با آب می توان درمواردی که دیگر فرآیندهای ماشینکاری پیشرفته به سادگی نمی توان ...
تعداد صفحه:
۲۷
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
آزمایشات ریخته گری برای تولید چدنهای خاکستری باترکیباتی در محدوده(درصد وزنی): Fe–3.2C–wCu–xMo–yMn–zSi که w = 0.78–1.79, x = 0.11–1.17, y = 0.68–2.34 و z = 1.41–2.32 انجام شده است. این عناصر کلیدی بطور سیستماتیک در طی ریخته گری ماسه ای بصورت میلگردهای با قطر 30-mm برای ارزیابی تاثیرشان بر توسعه میکروساختار و خواص مکانیکی،تغییریافتند.معلوم شد که محدوده میکروساختارها از پرلیت کامل ...
تعداد صفحه:
۱۷
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
1 پیچ ها تعریف پیچ : پیچ قطعه استوانه ای است که بر سطح استوانه آن شیاری مارپیچ ایجاد شده است. و از آن برای اتصال قطعات به کمک مهره استفاده می شود البته برخی اوقات با حدیده کردن قطعه بدون کمک مهره نیز می توان اتصال را عملی کرد. به طور کلی از پیچ برای بستن قطعاتی استفاده می شود که بتوان به سهولت از هم جدا کرد. از پیچ همچنین برای ایجاد نیروی طولی زیاد در پرسها و گیره ها و برای ...
تعداد صفحه:
۹
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
آب نما و استخر در باغهای ایران یکی از ضروریترین عناصر ایجاد باغ بوده است. استخر باغهای قدیمی دارای عمق زیاد و چندین فواره بودهاند از جمله استخر باغ بزرگ هزار جریب که در دوره صفویه در اصفهان احداث شد و پانصد فواره داشت . در ایران باستان آب پیامآور روشنایی و پاکی به شمار میرفت و از ارزش زیادی برخوردار بود. شاید به علت اینکه ایران کشوری کمآب بوده، این مایع حیاتی بین ایشان ...
تعداد صفحه:
۱۶
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
معمولا ساختن یک موتور چرخان سخت تر از موتور پیستونی است. موتورهای وانکل موتور دورانی یک موتور احتراق داخلی است درست مثل موتور اتومبیل ولی کاملا متفاوت با موتور های مرسوم پیستونی کار می کند.در یک موتور پیستونی حجم مشخصی از فضا (سیلندر) متناوبا چهار کار متفاوت را انجام می دهد.مکش،تراکم،احتراق،و خروج دود.موتور دورانی همین کار را انجام می دهد اما هر کدام در جای مخصوص خوذ انجام می ...
تعداد صفحه:
۶
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مایعات تقریباً تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین میتوان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. به این ویژگی و همچنین دانش مطالعه این ویژگی هیدرولیک گفته میشود. امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، بطور کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد. ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده ...
تعداد صفحه:
۹
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
استفاده بهینه از هر وسیله ای مستلزم سرویس و نگهداری به موقع آن دستگاه است که به عبارتی می توان این روش را بازبینی پیشگیرانه نامید، زیرا عمل به دستورات وضع شده از سوی تولیدکننده و همچنین رعایت استانداردهای موجود نه تنها موجب افزایش عمر و ایجاد قابلیت بکارگیری در هر زمان با بالاترین درجه ایمنی واطمینان می گردد بلکه از اتلاف بی مورد وقت و پول نیز جلوگیری می کند. بر همین اساس ...
تعداد صفحه:
۸
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
احتراق درونی : جهت پی بردن به نحوه کارکرد موتور های احتراق درونی , به کار بردن تصویر ذهنی شما موثر خواهد بود . یک مثال خوب در این راستا توپهای جنگی قدیمی هستند که شما احتمالا آنها را در فیلمهایا موزه ها دیده اید . در آنجا سربازها درون لوله توپ را با باروت پرکرده سپس یک گوی فلزی ( که همان توپ است ) را درون آن قرار می دهند و با روشن کردن فیتیله ای که به باروت متصل می شود عمل شلیک ...
تعداد صفحه:
۱۸
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
تعریف خوردگی تعریف خوردگی : خوردگی را به چند بیان می توان تعریف نمود: از بین رفتن یا پوسیدن یک ماده در اثر انجام واکنش با محیطش . از بین رفتن مواد در اثر عواملی که صد در صد مکانیکی نیستند . عکس متالوزی استخراجی . در این کتاب تعاریف 1و2 مناسب ترند زیرا سرامیکها، پلاستیکها ، لاستیک و مواد غیر فلزی دیگر نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. مثلا"از بین رفتن رنگ و لاستیک در اثر تابش ...
تعداد صفحه:
۱۰
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه عملیات سیکل های مختلف بیشتر موتورهای احتراق داخلی فعلی، دارای یک طرح رایج است به این صورت که انفجار در یک سیلندر پس از تراکم انجام می شود. نتیجه ان است که انبساط گاز مستقیما روی پیستون اثر گذاشته (کار انجام می دهد) و میل لنگ را 180 درجه بچرخاند. با توجه به طراحی فنی و مکانیکی، موتور شش زمانه همانند موتورهای احتراق داخلی می باشد. اگر چه سیکل ترمودینامیکی و یک سر سیلندر ...
تعداد صفحه:
۱۰
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
آیا تا به حال پیش آمده که کاپوت خودروی خود را بالا بزنید و متعجب بمانید که آن داخل چه خبر است ؟ موتور خودرو می تواند نمایشگر یک سری قسمتهای فلزی , لوله های مختلف و سیمهای گیج کننده باشد . شما ممکن است که از روی کنجکاوی بخواهید دریابید که آنجا چه میگذرد . به هر حال شما از این وسیله به طور روزانه استفاده مینمایید و دانستن طریقه کار کردن آن باید جالب باشد . یا شاید شما خسته شده ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
موتورهای درون سوز (موتورهای احتراق داخلی) ریشه لغوی موتور درون سوز یا موتور احتراق داخلی ترجمه عبارت انگلیسی Intrer combustion Engine است. و به موتورهایی گفته میشود که سوخت در داخل محفظه موتور سوزانده میشود. نگاه اجمالی یک موتور احتراق داخلی وسیله است که انرژی محبوس در سوختهای فسیلی نظیر بنزین ، گازوئیل و یا نفت ، گاز مایع LPG را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و آنرا در انتهای ...
تعداد صفحه:
۲۰
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
پیشدرآمد 1- وظایف سیستم سوخت از قرار زیر میباشد: تأمین سوخت موتور به منظور احتراق مناسب و کنترل جریان سوخت مورد نیاز جهت استارت، شتابگیری و پایداری در هنگام حرکت. بنابراین از یک یا چند پمپ سوخت استفاده میشود تا سوخت را به نازلهای اسپری سوخت برسانند و میتوانند سوخت را به سیستم سوختپاش بپاشند. از آن جا که میزان جریان سوخت متناسب با میزان هوای وارد شده به موتور میباشد و ...
تعداد صفحه:
۱۹
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
چکیده جابجاکننده ها و سیستم های انبار و تخلیه نظیر کامیونهای صنعتی ، چرخهای دستی، لیفت تراک ها و مسیر های فعالیت آنها بیش از 40% فضای کارخانه رااشغال می نماید. علاوه بر اینها، نیاز به ابزارها و ماشینهای گرانقیمت، نگهداری دقیق در محیطهای کاری و جلوگیری از صدمهپذیری نیز بعنوان معضل روشهای سنتی، نظر هر مهندسی را به خود جلب خواهد نمود. روشی که در این مقاله ارائه خواهد شد تمامی ...
تعداد صفحه:
۶
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه ای بر سیستمهای هیدرولیک و نیوماتیک ( هیدرولیک در ماشین آلات ) حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1.طراحی ساده 2.قابلیت افزایش نیرو 3. سادگی و دقت کنترل 4. انعطاف پذیری 5. راندمان بالا 6.اطمینان در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه ای بر سیستم های کنترل 1-1کنترل و اتوماسیون در هر صنعتی اتوماسیون سبب بهبود تولید می گردد که این بهبود هم در کمیت ومیزان تولید موثر است و هم در کیفیت محصولات.هدف از اتوماسیون این است که بخشی از وظایف انسان در صنعت به تجهیزات خودکار واگذار گردد.بسیاری از کارخانه ها کارگران خود را برای کنترل تجهیزات می گمارند و کارهای اصلی را به عهده ماشین می گذارند. کارگران برای اینکه کنترل ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه آهنربای دائم به اختصار PM۱ خوانده میشود و قطعهای از فولاد سخت و یا دیگر مواد مغناطیسی که تحت اثر میدانهای شدید ، مغناطیس شده و این اثر را برای مدت طولانی در خود حفظ میکنند. اثر آهنربایی اولین بار ، روی قطعههایی از سنگ معدن آهن ، به نام آهنربای طبیعی یا معدنی در طبیعت مشاهده شد و دیدند که قطعات آهن را به خود جذب میکند. بعدا دریافتند که چنانچه قطعه درازی از این سنگ آهن ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
هدف : الف – گرایش مکانیک در طراحی جامدات هدف تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانهها اجزاء و مکانیزم ماشینآلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغالتحصیلان میتوانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی کامپیوتر
مقدمه : مرور کلی بر نرم افزار Solid Edge نرم افزار Solid Edge یک ابزار کمک کامپیوتر ی است که بر اساس سیستم CAD طراحی شده است . به کمک این نرم افزار امکان مونتاژ ماشین آلات ، مدل سازی قطعات ونقشه کشی Drawing بوجود می آید نرم افزار Solid Edge بر اساس توسعه تکنولوژی STREAM به عنوان یک وسیله که سودآوری وبرگشت سرمایه تولید کنندگان را تضمین می کند ، طراحی شده است . تکنولوژی STREAM در ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
1. در طول مراحل طراحی موتور توربین گازی هواپیما به منظور حصول اطمینان از اینکه طرح نهایی مطابق با ویژگی هایی مفهومی درنظرگرفته شده وهمچنین ظرفیت جریان ( پروسه ) ساخت است رابطه نزدیکی میان طراحی ، ساخت ،مراحل تولید و پشتیبانی محصول برقرار است . 2. عملکرد این نوع موتور ، با ظرفیت بالای توازن وزنی آن ،نیازمند بهترین عملکرد ممکن اجزإ آن است . در راستای این موضوع همچنین ، هرجزء باید ...
تعداد صفحه:
۱۶
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
محاسبه RCS هواپیما با استفاده از معادله ی سهمی» چکیده : آنالیز دقیق پراکندگی اشیا با ابعاد بزرگ در مقایسه با طول موج با استفاده از روشهای دقیق (عنصر محدود، EDTD، روش گشتاور) با یک کامپیوتر شخصی، تقریبا غیرعملی است. در روشهای مجانب، اتپیک های فیزیکی (PO)، نظریه هندسی دیفراکسیون (GTD) الگوبرداری دقیق مرز اشیا، نیز سخت است. روش معادله سهمی، نتایج دقیقی را در محاسبات پراکندگی از ...
تعداد صفحه:
۲۰
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
- هدف هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگیها و روش آزمون لوله های فولادی جوشکاری شده بروش مقاومتی و القائی می باشد. 2- دامنه کاربرد این استاندارد در مورد لوله های باقطر خارجی تا 508میلی متر و حداکثر ضخامت 2/5میلی متر و لوله های غیر مدور با قطر خارجی تا 60میلی متر و حداکثر ضخامت 2/5میلی متر بکار می رود چنانچه لوله های غیر مدور با قطر 101/6 میلی متر استفاده گردد آزمون نشتی باید ...
تعداد صفحه:
۲۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه پیشرفت صنعت لعاب مرهون عوامل متعددی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود : 1 ) تولید ورق های سردنورد ویژه لعابکاری در دنیا و اخیراً در ایران . 2 ) استفاده از روش الکترواستاتیک و کاربرد لعاب به صورت لعاب ( خشک ) بدون نیاز به مراحل چربی زدایی . 3 ) کاربرد روز افزون تئوریهای علمی . 4 ) به ثمر نشستن تحقیقات محققین در واحدهای گوناگون و رو به گسترش لعابکاری . 5 ) ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
در سال ۱۹۳۸ کرایسلر کلاچ هیدرولیکی را تولید نمود که با وجود آن در حالی که جعبه دنده میتوانست در وضعیت درگیری باشد موتور با دور آرام به کار خود ادامه می داد و با این طرح گام موفقیت آمیزی در ابداع جعبه دنده های نیمه اتوماتیک برداشته شد و بدین لحاظ کرایسلر مشهور گردید . در سال ۱۹۳۸ کرایسلر کلاچ هیدرولیکی را تولید نمود که با وجود آن در حالی که جعبه دنده میتوانست در وضعیت درگیری ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
کولیس ورنیه از متداولترین و پرکاربردترین وسایل اندازه گیری است که در صنعت تراشکاری و قالبسازی ، هنگام ساخت قطعات با دقت بالا ، از آن استفاده می شو د . شکل 1 ، نمونه ای از این وسیله را نشان می دهد با توحه به شکل فوق ، می توان قسمتهای مهم یک کولیس را چنین معرفی کرد : خط کش ورنیه پیچ قفل کننده فک های ثابت ( شاخک های ثابت ) فک های متحرک ( شاخک های متحرک ) زبانه عمق سنج 1-2- کاربرد ...
تعداد صفحه:
۸۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
آشنایی با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب قانون، تنها مرجع رسمی کشور است که عهده دار وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) میباشد. تدوین استاندارد در رشته های مختلف توسط کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی، تولیدی واقتصادی آگاه ومرتبط با موضوع صورت میگیرد. سعی بر این است که ...
تعداد صفحه:
۲۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه هوا قبل از ورود به کمپرسور توسط فیلتر تمیز می شود که البته ممکن است ذرات خیلی ریز موجود در هوا از فیلتر عبور کرده و روی پره های کمپرسور بصورت رسوبات نشست کند و همین امر نیز با توجه به عناصر موجود در سوخت ( مایع یا گاز ) که در اتاق احتراق با هوا ترکیب می شوند موجب تشکیل رسوباتی روی نازلها و پره های توربین خواهد شد نشست رسوبات روی پره های کمپرسور کاهش فلوی هوا و کاهش راندمان ...
تعداد صفحه:
۹
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
وظیفه کنترل کننده های جریان، که معمولاً شیر کنترل جریان خوانده می شوند، عبارت است از کنترل یا تنظیم جریان عبوری از یک نقطه دلخواه در مدار. کنترل کننده جریان در واقع نوعی شیر است و می توان آن را با دریچه های هوای کانال هوا مقایسه کرد. اگر دریچه اندکی باز شود، مقدار کمی هوای گرم یا سرد وارد اتاق می شود، ولی اگر کاملا باز شود هوای زیادی به درون اتاق جریان می یابد. اندازه گشودگی ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
در طول زمان احتراق مخلوط سوخت و هوا داخل سیلندرها حرارت زیادی در حدود 1800 تا 2000 درجه سانتیگراد ایجاد می شود. تنهای قسمتی از حرارت به وجود آمده (حدود 20 تا 24 درصد در موتورهای بنزینی و 27 تا 35 درصد در موتورهای دیزل) به کار مفید تبدیل می شود.قسمت دیگری از این حرارت (حدود 20 تا 34 درصد در موتورهای بنزینی و 20 تا 32 درصد در موتورهای دیزل) می بایست توسط سیستم خنک کننده جذب شود در ...
تعداد صفحه:
۱۶
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
مقدمه امروز سیستم تهویه مطبوع جایگاه ویژه ای در خودرو دارد. سرنشینان خودرویی که از سیستم تهویه مطبوع پیشرفته و مجهزی برخوردار است، احساس آرامش می کنند و چه بسا در شرایط سخت رانندگی در جاده های طولانی، به دلیل داستن این سیستم، سختی های سفر را بر خود هموار سازند و آن را با خاطره ای خوش به پایان رسانند. سیستم های تهویه مطبوع پس از سال ها سیر تکاملی، به شکل امروزی خود رسیده اند. این ...
تعداد صفحه:
۸
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
سیستم استارت- دینام یکپارچه با هدف کاهش مصرف سوخت و آلودگی، طراحی شده است. اساس این سیستم برمبنای سه استراتژی اصلی استوار است که عبارتند از: 1. استارت- استاپ 2. بازیافت انرژی ترمز 3. تقویت موتور بجز مزایای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، مزایای دیگر این سیستم عبارتند از: 1. استارت سریع و در نتیجه سریعتر روشن شدن خودرو 2. بیسروصدا بودن به هنگام استارت 3. ایجاد فضای مناسب در محفظه ...
تعداد صفحه:
۸
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
CVTچگونه کار می کند؟ بعضی ها معتقدند نمی توان به یک سگ پیر حرکات جدید یاد داد،اما انتقال قدرت پیوسته ( CVT) که لئوناردو داوینچی ٥٠٠ سال پیش اندیشه اش را در سر داشت و در حال حاضر جای انتقال قدرت اتوماتیک را در بعضی خودروها گرفته،یک سگ پیر است که قطعا چیز جدیدی یادگرفته است ! در واقع از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
سنسورها : آیا تا کنون درباره سنسورهای موجود در خودروهای انژکتوری چیزی شنیده اید. آیا می دانید سنسور دما چیست؟ آیا می دانید وظیفه استپ موتور چیست؟ 1- سنسور دمای هوا (ATS( این سنسور در مسیر دستگاه هوای هواکش قرار گرفته است و اطلاعات مربوت به دمای هوا و مقدار هوای ورودی را به موتور را به واحد کنترل الکترونیکی ارسال میدارد . واحد کنترل این اطلاعات را به جهت تنظیم مقدار پاشش سوخت در ...
تعداد صفحه:
۱۷
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
کاربرد آلیاژهای پلیمری به دلیل ارائه موازنه ای مطلوب از خواص فیزیکی و شیمیایی همچنان به رشد سریع خود ادامه می دهد. سازگارکننده ها مکانیسمی جهت اختلاط این پلیمرهای غیر قابل امتزاج فراهم می آوردند. در این مقاله به روند اخیر استفاده از سازگارکننده ها برای آلیاژهای پلیمری نگاهی می اندازیم. استفاده از آلیاژهای پلیمری و به تبع آن سازگارکننده ها طبق پیش بینی کارشناسان، همچنان به رشد ...
تعداد صفحه:
۲۴
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
روانکاری ( Lubrication ) ، علم تسهیل حرکت نسبی طوح در تماس با یکدیگر تعریف شده و امروزه یکی از رشته های مهم در علوم ،دانش فنی و عملیات اجرایی مهندسی است . در هر جا که سطوح درکنار و در تماس با یکدیگر دارای حرکت نسبی هستند ، روانکاری نقش مهمی در انجام حرکت به نحو صحیح ، مداوم و اقتصادی ایفا می کند و هر طرح مکانیکی و ساختمان ماشین های صنعتی ، متأثر از این علم است . عدم روانکاری ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
دنده یا دسته دنده اهرمی است که در خودروهای جدید زیر فلکه فرمان قرار گرفته ولی در ماشینها و باریهای قدیمی در طرف راست راننده پهلوی فرمان واقع شده، عملش درگیر نمودن دندههای مختلف درون جعبهدنده است که به خودرو سرعتهای گوناگون میدهد یا مشخص می کند که خودرو به جلو برود یا به عقب. به هنگام روشن کردن خودرو بایستی دسته دنده در وضعیت خلاص باشد (یا پدال کلاچ فشرده باشد). گذاردن دسته ...
تعداد صفحه:
۴۳
دسته بندی:
مهندسی مکانیک
تعریف دلکو: دستگاهی است که با انرژی گرفتن از موتور وظیفه ی قطع و وصل جریان مدار اولیه را بر عهده دارد.بطور کلی دلکو اعم از اینکه پلاتین دار بوده ویا الکترونی باشد سه وظیفه ی مهم زیر را انجام می دهد: الف)جریان برق را در مدار اولیه قطع و وصل نموده و مانند سوئیچ مکانیکی کار می کند.این عمل بوسیله ی پلاتین ها انجام می شودو در نتیجه در مدار ثانویه ی کویل برق با ولتاژ زیاد تولید می ...