بحث در مورد موفقیت انسان ها در کار و زندگی و به طور کلی در زمان حیات خود
فرد موفقی کسی است که به آرزوهای خود برسد و در درون رضایت خاطر احساس کند که این امر خود حاصل تلاش و کوشش مداوم در زندگی است.
موفقیت به دو بعد است: 1- بعد فردی که شخص به تنهایی و بدون در نظر گرفته عوامل بیرونی به مقصد و هدف خود میرسد. 2- بعد سازمانی یا گروهی است که تنها تلاش و کوشش فرد به تنهایی نیست بلکه تلاش و کوشش اطرافیان و همکاران فرد است که در موفقیت و سرافرازی افراد سهیم هستند، نکته قابل توجه اینکه رسیدن به هدف یکی از معیارهای اصلی موفقیت به حساب میآید.
حال منظور از هدف همان نقطه و وضعیتی است که میخواهیم به آن برسیم و عوامل آن نیز عبارتند از 1- الگوبرداری از افراد موفق تعیین اهداف بزرگ- پرورش خلاقیت- حداکثر استفاده از زمان- اشتیاق – پشتکار داشتن- اعتماد به نفس و خیلی چیزهای دیگر که انسان را به مقصد و آن نقطه اوج میرساند.
حال برای قدم برداشتن به سوی موفقیت باید تعیین شغل و یا مسیر کرد. بین این دو (تعیین شغل و تعیین مسیر) تعیین اهداف شغلی گاهی هوشمندانه به سوی موفقیت به حساب میآید در واقع اهداف شغلی هدف نهایی تمام فعالیتها اعم از تحصیل کار در شرکت و یا سازمانهای دولتی است که شما در حال حاضر به آن دست میزنید و نیز از طرفی فردی که محصل و یا دارای مدرک است و علاقه به تحصیل و نیز کسب و کار میباشد البته در کنار تحصیل مشغول میشود در آینده برای خود کسب کار ایجاد میکند و به موفقیت میرسد حال فایده این کسب و کار شخصی آن است که برنامه مربوط به شغل و کسب و کار به عهده شخص می باشد و خود فرد تصمیم میگیرد که چه کار را باید بکند و چه کار را نباید بکند که موفق باشد. پس این تصمیمگیری را به صورت درختی که در زیر شکل آنرا میبینید ترسیم میکنیم.
دانش آموز
مدرک دار
استخدام در شرکت یا سازمان
ادامه تحصیل
ایجاد کسب و کار
استخدام در شرکت و یا سازمان دولتی
ایجاد کسب و کار
خویش فرما
اما توضیح در مورد شاخه چهارم یعنی خویش فرما به کسی گویند که برای خودش کار میکند و در استخدام شرکت یا سازمانی نیست به قول امروزیها خودم آقای خودم هستم و به کسی کاری ندارم.
کسب و کار خانگی: اینترنتی، شناخت انواع کسب و کار
به طور کل هدف از راهاندازی کسب و کار این است که شخصی به این نتیجه برسد که می تواند از طریق تولید کالا، وارد کردن کالا از خارج از کشور یا خدمات و فروختن انواع کالا به مردم، سود کسب کرده و نیز از طرفی به جامعه خود خدمت کند.
کسب و کار به دسته تقسیم می شود 1- کسب کار بزرگ مانند: شرکت مخابرات ایران که افراد شاغل آن بیش از 500 نفر میباشد 2- کسب و کار متوسط مانند فروشگاههای زنجیرهای که افراد شاغل آن بین 50 تا 500 نفر میباشد 3- کسب و کار کوچک مانند مغازهای در محله که افراد شاغل آن کمتر از 50 نفر میباشد.
نوع دیگر کسب و کار، خانگی است که در سالهای اخیر به آن اهمیت زیادی داده میشود چونکه از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور میشوند و فایده و مزیتهای بسیار زیادی نسبت به کسب و کارهای دیگر دارد مانند: آزادی و استقلال عمل بیشتر – ساعات کاری انعطاف پذیر- پائین بودن میزان ریسک – پائین بودن هزینه برای راهاندازی – داشتن فرصت و زمان بیشتر- عدم نیاز به مجوز و غیره
نوع دیگر کسب و کار اینترنتی میباشد که به فروش محصولات و یا خرید کالا و یا خدمات در اینترنت گفته میشود که راهاندازی این کسب و کار نیازمند مراحلی است که عبارتند از : 1- ثبت اسم اینترنتی 2- طراحی سایت 3- استخدام یک طرح حرفهای سایت حال چگونه سایتی را طراحی می کنیم که موفقیت آمیز باشد:
1- سایت باید به سادگی در دسترس باشد.
2- مطالب و محتوای سایت سودمند باشد.
3- امکان ارتباط دو طرفه با مخاطبان را دارا باشد.
کار آفرینی
حال آشنا میشویم با کار آفرین که فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرایند ایجاد کار و کسب جدیدی به بازار عرضه میکند و با شرایطی که نام میبریم شناخته میشوند: عرضه محصول تازه یا محصولی با کیفیت جدید- ارائه روشی جدید برای تولید یک محصل- گشایش بازار تاریخی- سرمایهاش را با ریسک مواجه میکند- تصمیم گیرنده کارش خودش است مجبور است برای ادامه فعالیت مشتریانش را خودش پیدا کند و غیره و یک سری ویژگیهای مخصوص دارند : 1- نیاز به موفقیت 2- برخورداری از مرکز کنترل درونی مظاهره پذیری- استقلال طلبی- تحمل انجام
اصول راه اندازی کسب و کار
برای راه اندازی کسب و کار میتوان به شهرها و محلههای مختلف سفر کرده و محصولات و خدماتی را که در آن مناطق عرضه میشود به دقت بررسی کرده و امکان راهاندازی چنین کسب و کارهایی را در منطقه خود بیازمائیم که آیا می توان فعالیت کرد یا خیر از نمایشگاههای مختلف دیدن کنیم، اگر به اینترنت آشنا هستیم برویم و از سایتهای مختلف اطلاعات برای کسب و کاری که در نظر داریم اطلاعات کسب کنیم، از اخبارهای اقتصادی استفاده کنیم و سایر موارد که بتواند در ایجاد کسب و کار جدید که انسان نیز به آن علاقه و نیز به قول امروزیها سر رشته دایم فعالیت کنیم و این کسب و کار می تواند در شکلهای مختلف باشد: 1- انفرادی 2- شریکی 3- شرکتی
اما برای راهاندازی کسب و کار و فعالیت جدید احتیاج به سرمایه است که این سرمایه را میتوان از پساندازهای شخصی که جمع کردهایم باشد و یا قرض از خانواده و فامیل – قرض از دوستان – وام از بانکها و مؤسسات اعتباری مختلف و یا جلب افراد سرمایه گذار و در نهایت فروش وسایل و لوازم شخصی فرد می تواند باشد.
بعد از راهاندازی کسب و کار احتیاج به مشتری و یا بازاریابی کردن برای پیدا کردن مشتری میباشد، به طور ساده می توان گفت که منظور از بازاریابی هنر پیدا کردن مشتریان بالقوه برای محصولات یا خدمات خود به سادهترین روشی که ممکن است اما برای شناخت بیشتر و بستر برای بازاریابی کردن باید: محصول- قیمت- ارتقا- مکان، این 4 عنصر مهم را در نظر گرفت روش دیگر برای بازاریاب تبلیغات است یعنی پیام دهی درباره شرکت یا محصولات و خدماتی را که به مردم و مشتریان عرضه میکنیم حال از رادیو تلویزیون و یا روزنامه ها و مجلات- تابلوهای خیابانی و جادهای – سینما- سایتهای اینترنتی و یا تراکت هایی که طراحی میشود، دلائل زیادی وجود دارد برای تبلیغات 1- آگاه کردن مصرف کنندگان از وجود تولیدات جدید 2- یادآوری به مصرف کنندگان درباره محصولات موجود در فروشگاه و یا شرکت
نکته مهم برای موفقیت در فروش عشق است به کار، به آینده، و صفات دیگر: برای تأثیر گذاشتن بر مشتری خود، همیشه باید یک ابتکار و نوآوری مثبت در روابط خود پدید آورید- محصولی را که میفروشید اطلاعات عمیق درباره آن داشته باشید، آمار و اطلاعات مربوط به محیط، محل، محصول و کسب و کار خود را بدانید- صبر، شکیبایی، حافظه قوی، ریسکپذیری، دوراندیشی شوخ طبعی و خود اتکایی نیز از موارد مهم برای موفقیت در امر فروش است، به طور کلی فروشندگان حرفهای جذاب و سرشار از شور و شوق است. نکته قابل توجه اینکه چند دقیقهای را که با مشتری خود هستید به سرگرمی، تفریح و زمانی را برای لذت بردن از لحظهها مبدل کنید چرا که باعث اطمینان میان شما و مشتری میشود.