تحقیق مقاله نیما

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 12205
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نیما

    مقدمه

    «سالها پیش ، مردی شاعر در این سرزمین جنبشی کرد و آنچه را که خواست بی واهمه در قالبی دیگر درآورد و پایه شعر نو را نهاد . ابتکار او مانند دیگر ابداعات ، نخست مورد طعن و طنز مردمان قرار گرفت ، ولی اندک اندک اندیشه ها بکار افتاد و این راه نوین کم کم پذیرفته شد و پایه شعر نو استوار گردید . شاعرانی بیشمار پیدا شدند و بدین راه رفتند و خردک خردک مردم نیز این شیوه را بدیده قبول نگریستند .»

    «نیما یکی از شعرایی است که در تجدد ادبی قرن معاصر بیش از دیگر شاعران سهیم است ، در شیوه چکامه سرائی قدیم استاد بوده ولی طرز جدید مخصوصی برای شخصیت خود اتخاذ نموده است . »

    «... نیما نخستین کسی است که در ایران فکر تحول ادبی را جامه عمل پوشانید و خشتهای ظریف و محکم این بنا را کار گذاشت . »

     

    زندگانی و آثار او

    سی و دو هزارو بیستمین شناسنامه صادره از بخش چهار تهران بنام اوست . این مرد نابغه ، بر دوش نحیف خود شصت سال را می کشد و هر روز بر بار خود می افزاید . سری بزرگ که مخزن دنیایی اندیشه است سربار اوست . پیکری ضعیف و دست و پایی لاغر این مخزن سنگین و اسرار آمیز را می کشد و می برد ... بهر جا و هر کس می رسد ، برایگان سهمی از محتویات سربار خویش می بخشد و بر جا می نهد تا شاید اندکی « سبکبار » شود ، ولی با تمام تلاشی که در راه احسان و بذل « عصاره مغز و جان » خود دارد ، از بارش کاسته نمی شود . سنگینی و فشار آن ، روز بروز او را رنجورتر و ناتوان تر می سازد .

    چشمان « دوربینش » دیدی خاص دارد که باین جهت در جهان بینی و جمال نگری از دیگران ممتاز است .

    بسائقه زیبا پرستی شدید ، تاثرات و انفعالات مخصوصی را در آثار خود جلوه گر می سازد که مشاهده آنها برای بعضی از «نزدیک بینان » نا مفهوم و « چندش آور » است .

    شاید حق به جانب آنان باشد ، ولی طرفدارانش او را « بنیاد گذار » مکتبی جدید می دانند و معتقدند « شعر او را حلاوتیست دگر ! »

    در مخزن اندیشه های او بر اثر تراکم مضامین ، دائم جنب و جوش بپاست . هیجان و فشار آنها برای خروج ، همیشه موجب ناراحتی و عذاب وی بوده و هست . در سربالایی حیات یکبار خواست این مخزن را از هم بپاشد و برای همیشه از این مایه آزار آسوده گردد ، عشق بسراغش آمد و برای مدتی او را بخود مشغول داشت و از این قصد نابجا برکنار ساخت ... در نزدیکی سراشیب راه ، خیال خام گذشته در او نیرو گرفت و دیگر افکار او را از رشد و توسعه بازداشت ، اگر نشئه « خستگی زدای » کو کنار و رعشه « نیروفزای » باده را درک نکرده بود ، امروز اکلیل افتخار « پیشاهنگی » بر جبینش نمی درخشید .

    او حاسدان زیاد داشت ، آنان در مسیر وی چاله ها و چاهها کندند و ناهمواریها پدید آوردند ولی او که در میان قبائل دلیر بدنیا آمده بود در اینراه نیز دلیری کرد و پای فشرد و شاهراه خویش را از دست نداد .

    علی بسا 1274 در « یوش » از پدری « خانزاده » بنام ابراهیم و مادری از خاندان علم و هنر طوبی بدنیا آمد . تا دوازده سالگی در میان قبایل کوهستانی و چادرنشینان و ایلخی بانان بسر برد ... چنانکه او در یکی از سخنرانیهای خود باین مطلب اشاره کرده می گوید :

    « ... زندگی بدوی من در بین شبانان و ایلخی بانان گذشت که به دهوای چراگاه به نقاط دور ییلاق قشلاق میکنند و شب بالای کوه ها ساعات طولانی با هم بدور آتش جمع می شوند ، از تمام دوره بچگی خود ، من بجز زد و خورد های وحشیانه و چیزهای مربوط به زندگی کوچ نشینی و تفریحات ساده آنها در آرامش یکنواخت و کور بی خبر از همه جا چیزی بخاطر ندارم . در همان دهکده که من متولد شدم خواندن و نوشتن را نزد آخوند ده یاد گرفتم . او مرا در کوچه باغ ها دنبال می کرد و به باد شکنجه می گرفت . پاهای نازک مرا بدرختهای ریشه و گزنه دار می بست ، با ترکه های بلند میزد و مرا مجبور می کرد به ازبر کردن نامه هایی که معمولاً اهل خانواده دهاتی بهم می نویسند و خودش آنها را بهم چسبانده و برای من تومار درست کرده بود . اما یکسال که به شهر آمده بودم ... »

    از این سن دیدگانش به شهر گشوده شد . خانه او در جوار مدرسه « دارالشفاء » روبروی مسجدشاه بود . حیاتی وسیع داشت که اسبان سواری را در کاروانسرای آن می بستند . پدرش کشاورز و گله دار بود ، جز تار زدن و شکار تفریح دیگری را دوست نداشت . آنزمانیکه در محل گله خود بود ، روزها در بیرون چادر به علی سواری و تیراندازی می آموخت چنانکه خود علی اکنون بپسرش شیرآگیم میآموزد .

    پدر علی شبها در منزل بوی « سیاق » یاد میداد ، خودش خط زیبا می نوشت و از سوارکاران ، تیراندازان و شجاعان بنام خطه طبرستان بود . بار برنج را با دندان بر می داشت و بر گرده قاطر می گذاشت ، عصبی و متهور بود و از نهرهای پهناور با یک جست بآسانی می گذشت . مادرش حکایاتی از « هفت پیکر نظامی » و غزلیاتی از « حافظ »حفظ داشت که اغلب در گفتگو شاهد مثال می آورد و به علی می آموخت . علی به حکایات هفت چیکر با دقت تمام گوش میداد و غزلیات حافظ را بخاطر می سپرد . علی که از سال هزارو سیصد هجری شمسی نام خود را به نیما بدل کرد (نیما نام یکی از اسپهبدان تبرستان و همچنین نام محال نیمارستاق است ) و بنام خانوادگی اسفندیاری «یوشیج » (یعنی اهل یوش - «یج » در زبان مازندرانی بجای « یاء نسبت » بکار میرود . ) را افزود ، فرزند ارشد خانواده است . در مدرسه حاج حسن رشدیه بنام « حیات جاوید » که روبروی مدرسه مروی بود دوره دبستان را آغاز کرد و سپس برای فراگرفتن زبان فرانسه در مدرسه «سن لوئی » نام نویسی کرد و به تحصیل خود ادامه داد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نیما

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نیما, مقاله در مورد تحقیق مقاله نیما, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نیما, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نیما, تحقیق درباره تحقیق مقاله نیما, مقاله درباره تحقیق مقاله نیما, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نیما, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نیما ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نیما
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت