پیامدهای مثبت و منفی اینترنت به عنوان یک پدیدهی نوین در اجتماعات انسانی در حال گسترش است و این ابزار در سطح کلان، در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره منجر شده و نقش آن بر امنیت ملی جوامع و در روند ارتباطی سازمانها با مشتریان و حتا بر روابط خانوادگی به طور موثر در حال توسعه است.
به گزارش خبرنگار فنآوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد که بر مبنای آن سازمانها، شرکتها و مراکز بازرگانی، تجاری و اقتصادی برای بهرهوری لازم اطلاعاتی و زیرساخت اقتصادی پویا و فعال برای تصمیمگیری و برنامهریزی، وابستگی شدیدی به آخرین اطلاعات و کسب آن از طریق اینترنت خواهند داشت.
جهان سوم نیز نیازمند اطلاعات علمی، فنی تجاری و غیره است؛ اطلاعاتی که حقیقتا برای این کشورها بسیار حیاتی و مهم است و در این میان شاید شبکه بین المللی اطلاع رسانی (اینترنت) پلی است تا جهان سوم از طریق آن با زدن یک راه میانبر به جهان اول قدم بگذارد.
کارشناسان امر معتقدند هزینهی اینترنت در کشوری مانند ایران نسبت به میزان درآمد سرانه اشخاص، بالاست و همین امر موجب جلوگیری از گسترش این سرویس در ایران شده است و طبیعتا باعث شده در رابطه با میزان دسترسی به اینترنت، رتبهی مناسبی در جهان نداشته باشیم.
شواهد نشان میدهند که مهمترین دلیل قیمت بالای این سرویس در ایران گران بودن پهنای باند مورد نیاز ISP ها است که از طریق شرکت فنآوری اطلاعات و یا ICPها تامین میشود.
آمار هم از این حکایت دارند که در قیمتهای خرده فروشی، هزینه پهنای باند چندین برابر قیمت جهانی است البته نباید منکر هزینههای انتقال پهنای باند به داخل کشور و تقسیم آن در کل کشور شد اما می توان با کاهش هزینههای پهنای باند میزان دسترسی به اینترنت را در کشور بالا ببرد.
در این خصوص مسعود ریاضیات رییس انجمن کارفرمایان شرکتهای اینترنتی ایران در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که با توجه به این که اینترنت یک پدیدهی اقتصادی بوده و سبب تسهیل امور و اطلاعات الکترونیکی میشود لذا باید نگاهها نسبت به اینترنت و ارتقاء آن تغییر کند، اظهار کرد: اینترنت یک امر اقتصادی و بستری برای توسعهی اقتصادی است به طوری که راههای اینترنت و تبادل اطلاعات بسیار موثر در پیشرفت اقتصاد کشور است.
به گفتهی او اینترنت یک پدیدهی اقتصادی مهم است که سبب کم رنگ شدن نقش راهها در تبادل اطلاعات شده و باید مورد عنایت مسوولان دولت قرار گیرد.
رییس انجمن کارفرمایان شرکتهای اینترنتی با تاکید بر اینکه با توجه به نقش موثر جادهها و اتوبان در راههای کشور و تسهیل امور، لذا پرسرعت شدن اینترنت نیز از واجبات است، تصریح کرد: آماردهی وزارت ICT نسبت به بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه باید در مقایسه با کشورهای دیگر باشد.
همچنین داوود مدنی - کارشناس فنآوری اطلاعات - با بیان اینکه با توجه به وجود نگاه غیرعلمی و ناآگاهانه نسبت به اینترنت در کشور این موضوع هنوز به صورت فراگیر و همگانی مورد استفاده قرار نگرفته و علت آن نبود یک تعامل و وابستگی بین مراکز اداری صنعتی و دانشگاهها است، اظهار کرد: کاربران اینترنت در سطوح مختلف برای تامین خواستههایشان به نوعی از منابع و امکانات مختلف بهره میگیرند و برآورده کردن نیاز مراجعهکنندگان مختلف در هر سطح و گروهی از اهمیت ویژه و جامع بودن این منبع حکایت دارد.
به گفتهی او بانک اطلاعاتی کارآمدتر از اینترنت با اشتراک دادههای کاربران آن در هر زمان و مکان با سرعتی به مراتب بالاتر از دیگر امکانات، وجود ندارد.
این کارشناس تاکید کرد: با گسترش اطلاعات اینترنت در هر لحظه و با افزودن سایتها توسط کاربران بسیار در نقاط مختلف، اهمیت حضور و میزان استفاده و برخورداری از آن مورد سوال واقع میشود که ما در این بانک عظیم اطلاعات چه نقشی داریم.
مدنی گفت: در جنبههای علمی و تحقیقاتی آمار چشمگیری از کاربران در جهت رشد کمی و کیفی سایتها و وبلاگها به چشم نمیخورد اما این بدان معنی نیست که هرگز کاری نکردهایم یا حضوری نداشتیم بلکه میزان کارکرد یا نوع حضور مثمرثمر ارزیابی نمیشود.
به گفتهی این کارشناس اغلب سایتهای مختلف تجاری و اداری هم صرفا به شکل نمادین استفاده میشوند و موسسه دارنده آن سایت به داشتن یک نام و سایت در اینترنت بسنده کرده و اگر محتوای سایتهایشان بهروز و کارآمد بود، میتوانستیم در بخشهای اقتصادی نیز شاهد خدمات ارزنده باشیم.
کارشناسان این کاستی را نبود سیستم آموزش و فرهنگ مناسب استفاده از اینترنت در سطح کلان برمیشمرند و تاکید دارند که معرفی کاستیها و نداشتن پایگاههای مناسب وبسایتها جهت حضور کودکان و نوجوانان و یا عامه کاربران در هر بخشی باید به آموزش صحیح استفاده از اینترنت و ایجاد پایگاههای مناسب در حوزههای مختلف منجر شود.
تحلیلگران بر این عقیدهاند که تعریف درست از اینترنت و نگاه مثبت به آن، فراهم کردن تسهیلات خوب در جهت استفاده از اینترنت سرعت و قیمت، ارزش دادن به خدمات و کارکردهای مثبت، وابسته کردن اموری که نتایج حاصل از آن به منابع ملی بازگردد، ایجاد انگیزه در استفاده صحیح و تشویق به راهاندازی سایتها و وبلاگها در شاخههای مختلف علمی به مراتب بهتر از فیلتر کردن سایتها و یا انعکاس جلوههای منفی آن است.
فروهر فرزانه استاد دانشگاه نیز گفت: با وجود کاربران اینترنت در ایران، سطح اینترنت کشور قابل توجه نبوده و نیازمند توجه مسوولان است. تعداد کاربران اینترنت کشور به دلیل جمعیت بالای دانشآموزی و دانشجویی بالاست اما نرخ سرویسها و پهنای باند اینترنت کشور مناسب نیست و هزینههایی که خانواده به استفاده از اینترنت اختصاص قابل توجه نیست.
او دربارهی سیاستهای حمایتی از سوی دولت گفت: گسترش استفاده از خدمات اینترنت، به خرید رایانه و ایجاد اتصالات پرسرعت بستگی دارد که هماکنون سرعت خدمات اینترنتی در مراکز علمی به هیچ وجه قابل توجه نیست چه برسد به خانوارها.
به گفتهی فرزانه سرعت خدمات اینترنت در موسسات و مراکز آموزش عالی مانند دانشگاهها رضایتبخش نبوده و اکثر دانشجویان و اعضای هیات علمی از این نبود اینترنت پرسرعت رنج میبرند.
او فعالیت بخش خصوصی در این بخش را نسبتا محدود دانست و گفت: احتمالا سرویسهای اصلی که تعیین کننده اینترنت کشور است انحصارا در دست دولت بوده و یکی از علل محدود بودن فعالیت بخش خصوصی و نبود کیفیت مناسب است.
به اعتقاد این استاد دانشگاه موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی حداقل باید از دسترسی به نرخ بالاتری بهرهمند شوند تا در صورت دانلود یک فایل، با مشکل مواجه نشوند همچنین مسوولان نباید وجه منفی استفاده از اینترنت را درنظر بگیرند و درصدد محدود کردن آن برآیند.
علاوه بر این عباس فرزین - کارشناس فنآوری اطلاعات - معتقد است: باید از جنبههای فرهنگی، فنی، تخصصی و اقتصادی به جامعه یاد داده شود که پیشرفت باید جهانی باشد که یکی از کرسیهای اصلی جهانی شدن آشنایی با اینترنت است.
به گفتهی فرزین وجود اینترنت با پهنای باند بالا سبب صرفهجویی در وقت کاربران و تسهیل امور میشود و بسنده کردن به اینترنت 512 کیلوبیت جز عاملی بازدارنده، منفعتی ندارد.
او تاکید کرد: روشهای اجرایی باید با توجه به فهم فرهنگ جامعه عنوان شود لذا برای استفاده از ابزاری مانند اینترنت برای تسهیل امور در تبادل اطلاعات، روش موثر در جامعه و سبقت از کشورهای دیگر باید گام برداشت تا نحوهی استفاده از آن مثمرثمر واقع شود.
از برآیند نظر کارشناسان چنین بر میآید که اینترنت یک پدیدهی اقتصادی بوده و سبب تسهیل امور و اطلاعات الکترونیکی میشود لذا باید نگاهها نسبت به اینترنت و ارتقاء آن تغییر کند که در این راستا می توان با واگذاری سازمانها و شرکتهای دولتی حوزهی IT به بخش خصوصی کاهش، هزینهها و افزایش کیفیت اینترنت در سطح جهانی را باعث شد
امروزه آموزش الکترونیکی به یک صنعت چند میلیارد دلاری با کاربردهای متنوع تبدیل شده است؛ از آموزش علاقمندان به فراگیری یک موضوع خاص علمی یا فنی گرفته تا آموزش حین خدمت کارکنان شرکت های بزرگ چندملیتی که شعب متعددی در نقاط مختلف جهان دارند.
امروزه آموزش الکترونیکی به یک صنعت چند میلیارد دلاری با کاربردهای متنوع تبدیل شده است؛ از آموزش علاقمندان به فراگیری یک موضوع خاص علمی یا فنی گرفته تا آموزش حین خدمت کارکنان شرکت های بزرگ چندملیتی که شعب متعددی در نقاط مختلف جهان دارند. آموزش از راه دور شیوه ای است که در سطوح مختلف (دوره های تک درس، اخذ گواهینامه های علمی – فنی – تخصصی ، مدارج دانشگاهی و غیره) به دانشجویان امکان می دهد که تمام یا بخشی از دوره آموزشی را از راه دور (مثلا" در منزل خود ، شهر یا حتی کشوری دیگر) و بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس درس بگذرانند و درنهایت در صورت موفقیت در آزمون های مربوطه از امتیازاتی مشابه دانشجویان حضوری بهره مند شوند. امروزه بسیاری از مؤسسات آموزش عالی معتبر در سطح جهان، از طریق دوره های آموزشی از راه دور اقدام به اعطای مدارک لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکترا می کنند و این مدارک از نظر اعتبار هیچگونه تفاوتی با مدارک اخذ شده در دورهای حضوری ندارند. برخلاف گذشته که دوره های آموزش از راه دور به آموزش مکاتبه ای معروف بود و هیچگونه ارتباط مستقیمی بین دانشجو واستاد و سایر دانشجویان وجود نداشت امروزه با استفاده از امکانات آموزشی جدید مانند شبکه جهانی اینترنت و کلاسهای درس مجازی، غالبا" ارتباط تعاملی میان دانشجو با استاد وهمچنین سایر دانشجویان وجود دارد. شیوه ارزشیابی تحصیلی و آزمون پایانی دوره های آموزش از راه دور نیز درست مانند دوره های حضوری است بنابراین اعتبار مدارک اعطایی در این دوره ها می تواند معادل مدارک دوره های حضوری باشد. امروزه به مدد تکنولوژی پیشرفته و امکاناتی که شبکه جهانی اینترنت در اختیار گذارده، این امکان فراهم آمده است که دانشجویان دوره های آموزش از راه دور بتوانند با شرکت در کلاسهای مجازی ضمن بهره مندی از آموزش زنده توسط اساتید، باسایردانشجویان نیز ارتباط زنده ومستقیم داشته باشند. به این شیوه به اصطلاح Class-Paced گفته می شود. بنابراین، در این گونه کلاسها ایراد برخی منتقدان مبنی بر انزوای افراد و اثرات نامطلوب پرورشی ناشی از عدم ارتباط با سایر دانشجویان شاید چندان موردی نداشته باشد.