آئین اسلام ، از بعد اجتماعى مهمى برخوردار است و با عنایت به برکات آثار وحدت و تجمع و یکپارچگى ،در بسیارى از برنامههایشبر این بعد ،تکیه و تاکید کرده است. برگزارى نمازهاى روزانه واجب نیز به صورت جماعت و گروهى ، یکى از این برنامههاست.
در اینجا به اهمیت«نماز جماعت»و آثار گوناگون آن اشارهمىکنیم:
اهمیت نماز جماعت
غیر از آثار فردى و اجتماعى نماز جماعت(که به آنها اشاره خواهدشد) پاداشهاى عظیمى براى آن بیان شده که در اینجا به بعضى از روایات ،اشاره مىشود. از رسول خدا(ص)نقل شده که:«من سمع النداء فلم یجبه من غیرعله فلا صلاه له» (1) نماز کسى که صداى اذان را بشنود و بى دلیل،در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند ،ارزشى ندارد.
در حدیث ،تحقیر نماز جماعت ،به منزله تحقیر خداوند بشمار آمدهاست:«من حقره فانما یحقر الله» (2) شرکت دائم در نماز جماعت ،انسان را از منافق شدن بیمه مىکند . (3) و براى هر گامى که به سوى نماز جماعت و مسجد برداشته شود ،ثوابو حسنه در نظر گرفته شده است. (4) همین که کسى براى شرکت در نماز جماعت از منزل خارج مىشود ،یا در مسجد، در انتظار نماز جماعتبه سر مىبرد پاداش کسى را دارد که در این مدت ،به نماز مشغول بوده است. (5) تعداد حاضران در نماز جماعت ،هر چه بیشتر باشد ،پاداش آن بیشتراست.این کلام رسولخداست که فرمود:«ما کثر فهو احب الى الله» (6) حدیث جالبى در بیان فضیلت نماز جماعت است که قسمتى از آندر رسالههاى عملیه هم ذکر شده است. ترجمه تمام حدیث چنین است:
اگر اقتدا کننده 1 نفر باشد ،پاداش 150 نماز داده مىشود .
اگر اقتدا کننده 2 نفر باشد ،پاداش 600 نماز داده مىشود .
اگر اقتدا کننده 3 نفر باشد ،پاداش 1200 نماز داده مىشود .
اگر اقتدا کننده 4 نفر باشد ،پاداش 2400 نماز داده مىشود .
اگر اقتدا کننده 5 نفر باشد ،پاداش 4800 نماز داده مىشود .
اگر اقتدا کننده 6 نفر باشد ،پاداش 9600 نماز داده مىشود .
اگر اقتدا کننده 7 نفر باشد ،پاداش 19200 نماز داده مىشود .
اگر اقتدا کننده 8 نفر باشد ،پاداش 36400 نماز داده مىشود .
اگر اقتدا کنندگان و امام جماعتبه 10 نفر رسیدند ،پاداش72800 نماز دارد.
ولى ،همین که عدد افراد از ده نفر گذشت ،حساب آنرا جز خدا کسى نمى داند . (7) در حدیث دیگر است:هر که نماز جماعت را دوستبدارد ،خدا وفرشتگان او را دوست مىدارند. (8) در زمان پیامبر(ص)هرگاه افراد نماز جماعت کم مىشدند،آنحضرت به جستجو و تفقد از افراد مىپرداخت و مىفرمود :شرکت در نماز صبح و عشاء ،بر منافقان از هر چیز سنگینتر است. (9) قرآن نیز ،از اوصاف منافقان ،بى حالى و کسالت هنگام نماز را بیانکرده است. (10 چرا که سحر خیزى و حضور در جماعت مسلمین ،آن هم از راه هاى دور و در گرما و سرما ،نشانه صداقت در ایمان و عشق نمازگزار است.
حضور در نماز جماعت ،خاص یک منطقه نیست .انسان در هر جا که باشد ،خوب استبه فکر نماز جماعت و حضور در آن و تشویقدیگران باشد.
رسول خدا(ص)در باره اهمیت جماعت ، فرمود:
«صلاه الرجل فى جماعه خیر من صلاته فى بیته اربعین سنه . قیل :یا رسول الله! صلاه یوم؟ فقال(ص): صلاه واحده » (11) یک نماز با جماعت ،بهتر از چهل سال نماز فرادى در خانهاست. پرسیدند :آیا یک روز نماز؟ فرمود :بلکه یک نماز.
و مىفرمود : صفهاى نماز جماعت ،همانند صفهاى فرشتگان در آسمان چهارم است. (12) اولین نماز جماعتى هم که بر پا شد،به امامت رسول خدا و شرکتحضرت على(ع)و جعفر طیار(برادر حضرت على (ع))بود .همین کهابوطالب ،فرزندش على(ع)را دید که به پیامبر اقتدا کرده ،به فرزند دیگرش جعفر گفت :تو نیز به پیامبر اکرم اقتدا کن و این جماعت دو سه نفرى ،پس از نزول آیه «فاصدع بما تؤمر» بود،که فرمان به علنى ساختندعوت و تبلیغ مىداد. (13)
آثار نماز جماعت
بر پایى فریضه هاى دینى به صورت دسته جمعتى ،غیر از پاداش هاى فراوانى که یاد شد ،در زندگى فردى و اجتماعى امت مسلمان نیز ،آثارمثبت و فراوانى دارد که به برخى اشاره مىشود:
1- آثار معنوى
بزرگترین اثر معنوى نماز جماعت ،همان پاداشهاى الهى است که گفته شد.روایت است که شبى،على علیه السلام تا سحر به عبادتمشغول بود. چون صبح شد،نماز صبح را به تنهائى خواند و استراحتکرد.
رسول خدا(ص)که آنحضرت را در جماعت صبح ندید،به خانه او رفت. حضرت فاطمه(ع)از شب زنده دارى على(ع)و عذر او از نیامدن بهمسجد سخن گفت. پیامبر فرمود: پاداشى که بخاطر شرکت نکردن درنماز جماعت صبح ،از دست على(ع)رفت، بیش از پاداش عبادت تمامشب است. (14) رسول خدا(ص)فرموده است:
لان اصلى الصبح فى جماعه احب الى من ان اصلى لیلتىحتى اصبح (15) اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم ،در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زندهدارى تا صبح است.
بخاطر همین فضیلت و پاداشهاست که اگر تعداد نمازگزاران از ده نفر بیشتر شود، اگر تمام آسمانها کاغذ،و دریاها مرکب و درختها قلم شودو فرشتگان بنویسند ،پاداش یک رکعت آنرا نمىتوانند بنویسند. (16) . و نماز جماعتبا تاخیر ،بهتر از نماز فرادى در اول وقت است. (17)
2- آثار اجتماعى
نماز جماعت ،مقدمه وحدت صفوف و نزدیکى دلها و تقویت کنندهروح اخوت است.
نوعى حضور و غیاب بى تشریفات،و بهترین راه شناسائى افراداست.
نماز جماعت ،بهترین ،بیشترین ،پاکترین و کم خرج ترین اجتماعات دنیاست و نوعى دید و بازدید مجانى و آگاهى از مشکلات و نیازهاى یکدیگر و زمینه ساز تعاون اجتماعى بین آحاد مسلمین است.
3- آثار سیاسى
نماز جماعت ،نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجامصفوف است.
تفرقهها را مىزداید ،بیم در دل دشمنان مىافکند ،منافقان را مایوس مىسازد،خار چشم بدخواهان است.
نماز جماعت ،نمایش حضور در صحنه و پیوند«امام»و«امت»
است.
4- آثار اخلاقى،تربیتى
در نماز جماعت ، افراد در یک صف قرار مىگیرند و امتیازات موهوم صنفى ، نژادى ، زبانى ، مالى و...کنار مىرود و صفا و صمیمیت ونوعدوستى در دلها زنده مىشود و مؤمنان،با دیدار یکدیگر در صفعبادت،احساس دلگرمى و قدرت و امید مىکنند.
نماز جماعت،عامل نظم و انضباط، صفبندى و وقتشناسىاست.
روحیه فردگرایى و انزوا و گوشه گیرى را از بین مىبرد و نوعى مبارزهبا غرور و خودخواهى را در بر دارد.
نماز جماعت،«وحدت»در گفتار ،جهت، هدف و امام را مى آموزد و از آنجا که باید پرهیزکارترین و لایقترین اشخاص ،به امامت نماز بایستد ، نوعى آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است.
نماز جماعت ،کینهها و کدورتها و سوء ظنها را از میان مىبرد وسطح دانش و عبودیت و خضوع را در جامعه اهل نماز ،افزایش مىدهد.
به خاطر اینهمه آثار است که به نماز جماعت،آنهمه توصیه شدهاست. حتى نابینایى وقتى از حضور پیامبر ،اجازه خواست که به مسجد نیاید ، آن حضرت فرمود : از خانه تا مسجد، ریسمانى ببندد و به کمک آن،خود را به نماز جماعتبرساند. (18) و نیز، نابینایانى که اجازه ترک شرکتدر نماز خواستند،رسول خدا(ص)اجازه نفرمود. (19) از طرف دیگر، برخورد شدید نسبتبه کسانى که به نماز جماعتاهمیت نمىدهند،نشان دیگرى بر اهمیت و سازندگى آن است.
در حدیث است که به چنان کسان،همسر ندهید (20) و معرف آناننشوید. (21)