تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 16749
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی

    1 متناسب با اهداف آموزشی 

    هدف از طرح سوال و ارزشیابی در پایان هر درس میزان و سنجش این است که آیا ما به هدف آموزشی خود رسیده ایم .

    که سوالات در پایان هر درس به ما آگاهی لازم را می دهد .

    مثلاً گوش کن و بگو این فعالیت کلاس را با تعامل میان معلم و دانش آموز مواجه می سازد توجه ، دقت و تمرکز را بال می برد یا در ببین و بگو دانش آموز به تصاویر نگاه می کند آن چه دیده به زبان می آورد که با اهداف آموزشی که بحث سپاسگذاری است ارتباط دارد و متناسب می باشد .

     

    2 تناسب با محتوا آموزشی

     اهداف این فعالیت ما گوش کن و بگو ببین و بگو و غیره ارزش یابی میزان درک دانش آموزان از مطالب درس است با این فعالیت هم معلم در می یابد که دانش آموز چه میزان خود ارزشیابی دست می یابد و مفاهیمی که دریافت نکرده از زبان هم کلاسی ها           می شنود و خلاء اطلاعاتی خود را جبران می نماید .

     

    3 تناسب با روشهای تدریس باشد

    با توجه به ببین بگو گوش کن بگو بگرد و پیدا کن نمایش و غیره این فعالیت ها متناسب با روشهای تدریس مانند پیش سازمان دهنده نمایش و بدیعه پردازی می باشند بحث گروهی پرسش و پاسخ .

    4 تناسب با توانمندی جسمانی و عقلانی 

     در سوالات پایان هر درس به این نکات توجه شده متناسب با بعد جسمی و عقلانی فراگیران پایه سوم است . قبلاً در ببین بگو با مشاهده تصاویر این توانایی را بدست       می آورند که تصاویر متوالی را به یکدیگر ارتباط دهند دربارۀ موضوعات اجتماعی و فرهنگی تربیتی بحث کنند . نظم انسجام فکری تقویت حافظه ی بصری بر قراری ارتباط بین در و نداد و برو نداد ذهبی و ارتقای درک شنوایی و رشد و پرورش قوی بیان آنها    می شود در بعد جسمانی در نمایش و بازی شرکت می کنند نقش بازی می کند احساس امنیت و بودن می کنند .

     

    5 تاکید بر فعالیتهای گروهی

    در قسمت به دوستانت بگو و نمایش علاوه بر مهارت هایی مربوط به گفت و شنود و توسعه ی  دروندادها و بروندادهای شفاهی کودکان در پی آن است تا دانش آموزان بتوانند در فضای امن و صمیمی و بدون هیچ اضطراب و تشویشی نظر ما و عقاید و احساسات و عواطف خود را در گروه و در جمع بیان کنند .

    6 تنوع در روشهای اندازه گیری : می توان از روشهای گوناگون استفاده کرد . بصورت کتبی شفاهی و بحث گروهی می توان انجام داد و به هدف و معنای سوال رسید .

     

    7 استفاده از انواع ارزشیابی  

    این سوالات تاکید بر ارزشیابی دارند . اشاره شده تشخیص در قسمت گوش کن بگو موضوع مثلاً آفرینش که به آسمان نگاه می کنیم چه می بینیم .

    تکوینی با توجه به تصاویر مثلاً در ببین بگو می توان به اهداف ئرس رسید پایانی هم سوالات پایان درس واژه آموزی نکته ما به دوستانت بگو و در کل تمام سوالات آمده  می تواند ارزشیابی پایانی باشد .

     

    8 وا داشتن به فعالیت مستمر

    این سوالات دانش آموزان را به فعالیت وادار می کند درباره ی سوال در گروه گفت و گو می کنند . بحث می کنند فضایی فراهم می سازند تا تفکر و تعقل آنها تقویت شود . و این فعالیت ادامه دارد در بگرد و پیدا کن .

     

    9 نقاط ضعف و قوت

    ارزشیابی در پایان هر درس به ما کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت فراگیران را بر طرف می کند دربگرد و پیدا کن دانش آموز متن درس خواندند موضوع و درون مایه را فهمیدند اما دوباره به درس رجوع کنند و به شیوه ای هدفمند در کندوکاو و جستجو می کنند و برای رفع اشکال و مرور درس فعالانه کار می کنند

     

    10 ایجاد فضای همکاری در کلاس

    سوالات همه این زمینه را بوجود می آورند در قسمت به دوستانت بگو : برخی مکمل معنایی درس و بسیاری دیگر از پرسش ها بطور مستقیم به بیان احساسات و عقاید دانش آموزان معطوف است . دانش آموزان دربارۀ سوال در گروه گفت و گو می کنند . بحث     می کنند با گروه مجاور خود به گفت و گو می پردازند و فضایی فراهم می سازند تا دانش آموزان به هنگام تفکر دربارۀ پاسخ سوال با هم همکاری و برخورد داشته باشند .

     

    1 سطوح اهداف : ایم معیار در این کتاب رعایت شده است هدفها از کلی به جزئی در رفتاری تبدیل شده اند و در نهایت با اهداف نمایی آموزش و پرورش ارتباط پیدا می کنند.

    مثلاً در درس اول که هدف اصلی آن تقویت روحیه سپاسگذاری از خداوند است که در کنار آن دانش آموزان با چگونگی کمک خواستن از خداوند قدردانی از پدر و مادر آشنا می شود .

    اهداف آموزش و پرورش 1 علمی و آموزشی . ترویج زبان و خط فارسی بعنوان زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران

    اهداف فرهنگی و هنری شناخت زبان فارسی بعنوان مظهر وحدت ملی و اجتماعی درس 16 ای ایران ای وطن من .

    اهداف اخلاقی : پرورش روحیه نظم و انظباط درس سوم نماینده کلاس

    اهداف اعتقادی : خداشناسی درس اول بهترین سر آغاز

     

    2 متناسب با شرایط و امکانات جامعه : این معیار در این کتاب رعایت شده است زیرا زبان فارسی نه تنها میراث ارجمند گذشته و حافظ وحدت و رمز هویت ملی است بلکه تکیه گاه رشد و اعتلای فرهنگ و ارزشهاست و ما در رو یا رو همۀ دروس است پس فراگیری این زبان قواعد گفتاری نوشتاری آن از نیازهای اساسی جامعه است و از نظر اقتصاد و فرهنگی نیز با توجه به اینکه زبان فارسی زبان رسمی کشور ماست و مردم با آن آشنایی دارند لذا متحمل هزینه ی زیادی نمی شوند

    3 تغییر پذیری : این معیار در این کتاب بخوبی رعایت شده است . با توجه به اینکه زبان فارسی زبان رسمی کشور ماست در هر زمان و هر شرایط قابلیت آموزش را دارد می باشد لذا ممکن اسط شیوهای دستیابی به اهداف تغییر کند .

    4 هماهنگ با نیازهای یادگیرندگان : این معیار در این کتاب بخوبی رعایت شده است .

    چرا که زمینه ساز تقویت مهارتهای اساسی در کودکان شده است مانند مهارت خواندن و نوشتن که با توجه به اینکه این کتاب در دو جلد بخوانیم و بنویسیم طراحی شده است کتاب بخوانیم مهارت خواندن ، گفتن و شنیدن و کتاب بنویسیم مهارت نوشتن را تقویت کرده و اندیشیدن چگونه اندیشیدن را در آنها تقویت کرده کودکان را به مطالعه علاقمند می کند . خوب گوش دادن . صحبت کردن و خواندن و نوشتن را به آنها می آموزد تا در آینده به خوبی با دیگران ارتباط بر قرار سازند و افکار و احساسات و نظرات خود را به صورت گفتاری و نوشتاری بیان سازند .

    5 جنبههای بدنی عقلانی ، عاطفی و اجتماعی : این معیار در این کتاب به خوبی رعایت شده است . در بحث های کلاس شرکت می کند . اظهار نظر می کند مطالب را به خوبی  می خواند و می نویسد به یادگیری زبان فارسی علاقه نشان می دهد کنجکاو می شود و پشت کار و تبات را در کارها می آموزد درس هفتم خود را دست کم نگیریم . درس 9 فکر روشن سلام آقای بل همچنین حس میهن دوستی را او تقویت می شود . فدارکاران       درس 8 .

    6 تفاوتهای فردی : این معیار در این کتاب به خوبی رعایت شده است . زیرا زبان و بیان کتاب ساده و صمیمی است . متناسب با ذهن و زبان فراگیران است . تنوع لازم را برای نزدیکی به دنیای کودک دارد .

    7 سه حیطه شناختی عاطفی حرکتی : این معیار در این کتاب رعایت شده است . مثلاً در درس اول پدیده های طبیعت و اطراف خود را می شناسد قادر به نام بردن آنها است و پس از آن با تفکر پیرامون خالق آنها و فهم که همۀ این نعمتها از جانب خداوند است و با جلب توجه او به پدیده های اطرافش خواسته شود تصاویری از این پدیده ها به کلاس آورد .

    8 ساختار دانش و نظم متخصصان : این معیار در این کتاب به خوبی رعایت شده است . علاوه بر تلاش برای رشد و تقویت مهارتهای زبان آموزی به تعریف واژه ها و تفسیر آنها تشریح و تبین عناصر زبانی سازمان درونی کلمه ها و جمله ها و همچنین بکاربردن   جمله های صحیح دسترسی در نوشته ها توجه شده است و از نظر متخصصان نیز این درس برای پایه مناسب است .

    9 هدفهای تا حد رفتاری تحلیل می شوند . با توجه به درک و دریافتهای پایان هر درس و فعالیتهای ویژه و همچنین تمرینها و فعالیتهای کتاب بنویسیم . میزان تحقیق این اهداف را در دانش آموزان می توان مشاهده کرد .

     

    منظور از ارزشیابی : سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسۀ نتایج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری در این باره است که آیا فعالیت های آموزشی معلم و کوششهای یادگیری دانش آموزان به نتایج مطلوب انجامیده اند به چه میزانی ارزشیابی پیش از آموزش ضمن آموزش پس از آموزش .

    که ارزشیابی شخصی تکوینی تراکمی نام دارد .

    هدف از ارزشیابی تکوینی آگاهی یافتن از میزان و نحوۀ یادگیری دانش آموزان برای تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری آنان و نیز تشخیص مشکلات روش آموزشی معلم است.

    ارزشیابی در طول دورۀآموزشی یعنی زمانی که فعالیت آموزشی معلم هنوز در جریان است و یادگیری دانش آموزان در حال تکوین یا شکل گیری است انجام می شود .

    به همین دلیل به آن ارزشیابی تکوینی می گویند بهتر از آن نمره ندهند .

    تشخیص : این ارزشیابی با هدف تشخیص مشکلات یادگیری دانش آموزان در موضوعات مختلف درسی به کار می رود .

    یک آزمون تشخیصی خوب به استفاده کننده از آن آزمون فرصت می دهد تا با سنجش عملکرد دانش آموزان تصویر دقیقی از گیج فهمیهایی که منجر به اشتباهات آنان         می شود به دست آورد .

    در ارزشیابی تراکمی تمام آموخته های دانش آموزان در طول یک دورۀ آموزشی تعیین می شوند و هدف آن نمره دادن به دانش آموزان و قضاوت دربارۀ اثر بخشی کار معلم و برنامه درسی مقایسه برنامه های مختلف است چون به وسیله آن می توان یادگیریهای متراکم دانش آموزان را در طول یک دورۀ آموزشی اندازه گیری کرد تراکمی یا پایانی    می گویند .

    آزمون تکوینی و تشخیصی از تعداد اندکی سوال بر هدفهای خاصی متمرکزند در حالی که آزمون های تراکمی از هر گروه سوال تعداد زیادی را مورد استفاده قرار می دهند و در یک زمان شما و بزرگی هدفهای آموزشی را می سنجد .

     

    1 تناسب محتوا با اهداف : این محتوا مناسب با اهداف است و ما را به راحتی به اهداف مورد نظر می رساند مثلاً در درس اول که هدف اصلی ما خداشناسی و تقویت روحیه سپاسگذاری از خداوند است . محتوای موجود در درس بهترین سرآغاز با مطرح کردن مسائل عینی و آوردن مثالهای آشنا مثل آسمان ، ماه ، ستاره ها و ابرها که همگی برای کودکان آشنا هستند کودک را به تفکر در مورد خالق این نعمتها وادار کرده .

    2 تناسب محتوا با مسائل و نیازهای روز : این معیار رعایت شده است محتوای این کتاب متناسب با مسائل روز است مثلاًٌ درس نماینده کلاس شیوه انتخابات را به کودکان آموزش می دهد . یا ما فقط یک کره زمین داریم جلوگیری از آلودگی محیط زیست که از مسائل مهم است . یا معلم فلسطینی که روحیه کمک به دیگران را در کودکان تقویت می کند و در کل محتوای این کتاب به تقویتِ مهارت خواندن و نوشتن کودکان کمک کرده چون بسیار ساده و صمیمی است . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی , مقاله در مورد تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی , تحقیق درباره تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی , مقاله درباره تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تحلیل ارزشیابی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت