تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی

تعداد صفحات: 3 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21947
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: صنایع دفاع - نظامی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی

     

    سایت عملیات روانی – در سرتاسر تاریخ آمریکا، ملت این کشور به جای بهره‌مندی از پوشش خبری آزادانه درباره وقایع داخل و خارج، تنها مواضع و اخبار مورد نظر دولت را دریافت کرده‌اند. منتقدان، دولت را متهم می‌کنند که سعی دارد اخباری «تبلیغاتی» برای تحت تأثیر قرار دادن مردم سایر نقاط دنیا منتشر کند و در این راه گاهی از اطلاعات غلط استفاده می‌کند. اما حامیان دولت، چنین اقداماتی را «مبارزه اطلاعاتی» برای ارایه حقایق به مردم توصیف می‌کنند.
     
    تلاش دولت برای اطلاع رسانی درباره فعالیت‌هایش، در زمان جنگ از اهمیت دو چندانی برخوردار است چرا که رییس جمهور وقت در پی حفظ حمایت داخلی و خارجی از جنگ با وجود خسارات مالی و جانی آن و موانع پیش روی است.
     
    امروزه روزنامه‌نگاران به دلیل اطلاعات غلطی که دولت طی جنگ ویتنام به آنها داده بود. بیش از پیش نسبت به اخبار خوبی که دولت در زمان جنگ منتشر می‌کند، مشکوک و مظنون هستند. امروزه جنگ افکار عمومی بر خاورمیانه متمرکز شده است، جایی که جنگی سخت بین افراط‌گرایی و اعتدال اسلامی در جریان است. انتشار گزارش‌های اخیر درباره استخدام شرکت‌های تبلیغاتی از سوی دولت آمریکا برای چاپ مقالاتی در حمایت از اشغالگری آمریکایی‌ها در روزنامه‌های عراقی ، بار دیگر نگرانی‌ها را در مورد تلاش دولت برای جایگزینی تبلیغات جنگی به جای گزارش صحیح تحولات جنگ مطرح کرده است. نگرانی‌های مشابهی در خلال جنگ‌های گذشته نیز مطرح می‌شد برای مثال طی جنگ جهانی دوم، آمریکا دو سازمان را برای انجام عملیات روانی و تبلیغاتی تأسیس کرد شامل دفتر اطلاعات جنگ (OWI) که مسوولیت پوشش خبری مخاطبان داخل و خارج آمریکا را در مورد تحولات جنگ بر عهده داشت و رادیو صدای آمریکا جزو اقدامات همین دفتر بود که شبکه‌های رادیویی متعددی به زبان‌های مختلف را راه‌اندازی نمود. سازمان دوم، دفتر خدمات استراتژیک (OSS) است که سلف سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) محسوب می‌شود. وظیفه این دفتر انجام عملیات روانی پنهانی در زمان جنگ بود. همچنین شبکه‌ای رادیویی به زبان آلمانی داشت که به انتشار شایعاتی درباره طرح‌ها و مواضع دشمن می‌پراخت یا در روزنامه‌ها اخبار و گزارش‌های جعلی و نادرست منتشر می‌کرد.
     
    فعالیت‌های اطلاعاتی در زمان جنگ سرد نیز نقش عمده‌ای ایفا می‌نمود و آمریکا از این طریق سعی داشت مردم اروپای غربی و شرقی را متقاعد کند که آینده متعلق به لیبرال دموکراسی است نه کمونیسم. یکی از نخستین زورآزمایی‌ها بین دو طرف در جنگ سرد طی انتخابات سال 1948 ایتالیا رخ داد. در این مورد همانند دوران جنگ جهانی دوم آمریکا عملیات روانی آشکار و پنهانی را پیش می‌برد. بُعد آشکار آن بود که هری ترومن، رییس جمهور وقت از طریق رادیو صدای آمریکا پیامی را به ملت ایتالیا فرستاد مبنی بر این که در صورت پیروزی کمونیست‌ها در انتخابات، کمک‌های اقتصادی به این کشور قطع خواهد شد. آمریکاییان ایتالیایی تبار نیز با ارسال نامه برای بستگانشان در ایتالیا آنها را تشویق به حمایت از احزاب غیرکمونیست کردند.
     
    بُعد پنهان این عملیات تبلیغاتی که به رهبری سیا انجام می‌شد، درج اخبار و اطلاعات در روزنامه‌های حامی غرب بود. از جمله گزارش‌هایی که سیا در روزنامه‌های ایتالیا به چاپ رساند مربوط به وحشیگری‌هایی بود که نیروهای شوروی سابق در بخش شرقی آلمان مرتکب می‌شدند و نیز اخباری از تصرف کشورهای لهستان، چکسلواکی و مجارستان از سوی شوروی. سرانجام در این انتخابات، نیروهای ضدکمونیست به رهبری حزب دموکرات مسیحی به پیروزی چشمگیری دست یافتند.
     
    بزرگترین و شاید ناموفق‌ترین عملیات روانی تبلیغاتی آمریکا را می‌توان عملیات اطلاعاتی در ویتنام دانست. این عملیات نیز همانند سایر جنبه‌های جنگ ویتنام شباهت‌هایی به عملیات تبلیغاتی فعلی در عراق دارد. دو هدف اصلی آمریکا از عملیات تبلیغاتی در ویتنام عبارت بود از تضعیف حمایت از رژیم کمونیست ویتنام شمالی و تقویت رژیم ویتنام جنوبی که حامی آمریکا بود. اما طبق تحقیقات مؤسسه RAND در سال 1970 که گزارشی از آن را به پنتاگون ارایه داد، به رغم تلاش‌های فراوان، نه اقدام نظامی و نه عملیات تبلیغاتی نتوانست روحیه و انگیزه نیروهای کمونیست را تضعیف کند.
     
    بررسی‌های انجام گرفته از عملیات تبلیغاتی در گذشته دو نتیجه کلی را ارایه می‌کند که در مورد عراق نیز صدق می‌کند. نخست این که نباید از عملیات اطلاعاتی آمریکا در عراق متعجب شد زیرا تبلیغات همواره بخشی از جنگ بوده است. دوم این که طی جنگ جهانی دوم و سالیان نخست جنگ سرد عملیات اینچنینی به کراّت انجام می‌شد از جمله عملیات سرّی که امروزه هیاهوی بسیاری را موجب می‌شود. دلیل این امر این است که بحث و جنجال‌های فعلی ارتباط بسیار کمی با عملیات تبلیغاتی دارد و بیشتر متأثر از افزایش مخالفت‌ها با جنگ عراق است.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان جنگ، تبلیغات و افکار عمومی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت