مجموعه ای از اجزاست که به هم وابسته اند و هدف مشترکی را دنبال می کنند
فعالیت های اصلی:
1- لجستیک درون داد:
تعریف: کلیه فعالیتهایی که در سازمان انجام می گیرد تا ورود و مواد اولیه به ابتدای فرآیند تولیدبرآورده می شود. یا هر آنچه موضوع سیستم قرار می گیرد یا ماده ای که روی آن سیستم عملیات می کند.
که بانک به عنوان یک سازمان فاقد این فعالیت ها است.
2- تولید عملیات
تعریف :کلیه فعالیتهائی که جهت تبدیل ورودی به خروجی انجام می گردد.
* با هر آنچهموضوع سیستم است یا ماده ای که روی آن سیستم عملیات صورت می گیرد
حسابداری یا امور مالی: که کارش تجزیه و تحلیل پول و حساب ها و مشخص کردن بدهکار و بستانکار بین بانک ومشتریان و کسب سود و زیان است و تحویل نتیجه به مراتب بالاتر.
واحد پشتیبانی: که کار رساندن وسایل کاری مورد نیاز کارمندان را بر عهده داردو مثل تعمیر و نگهداری وسایل ضروری – پذیرایی از کارمندان – تبلیغات و چاپ بروشورهای خاص و مراسم های مختلف مثل قرعه کشی ها و جشن ها و ...
صندوقدار که کارکردن پول از مشتریان را بر عهد ه دارد – کار حساب و کتاب دستی و....
کارمندان که هر کدام وظیفه ای را بر عهده دارند.
(نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)
پلیس نگهبان که مسئولیت محافظت را در بانک بر عهده دارد.
واحد خدمات – خدمت رسانی
3- لجستیک برون داد
تعریف : تمامی فعالیت هائی که موجب می گردد که محصول تولید شده جهت ماده ششآآماده شدن و نحویل به مشتری می شود مثل بسته بندی و ... که این فعالیت هم شامل بانک نمی شود.
4- بهینه سازی یا خدمات بیشتر یا بازاریابی فروش
مثل سرمایه گذاری مشتریان در بانک و هم موجب کسب سود برای بانک و هم برای مشتریان می شود در بلند مدت
5- رضایت مشتریان یا خدمات پس از فروش
* که دراین زمینه و فعالیت هم بانک نقشی ندارد.
هدف بانک: گردش پول در جامعه و خدمت به مردم و محافظت از پول های مردم و کسب سود چه برای مردم چه برای بانک
بازخور: در طول جریان درون داد و میان داد و برون داد همواره یک مدار ارتباطی در سیستم وجود دارد که وضع سیستم را از هر نظر مشخص می کند. وظیفه بازخور تعیین انحرافات است که با توجه به آنها در صدد رفع و اصلاح آن بر می آیند.
مثلاً در حسابداری اگر اشتباهی روی بدهد بر اساس سند و مدرک و به وسیله حسابرسان ماهر به آن سند و مدارک و صورتحساب ها رسیدگی و برگشت می شود و در رفع و اصلاح اشتباه بر می آیند.
در عملیات بانکی هم به این صورت است. در صورت اشتباه سعی در توجیه و جبران آن اشتباه نموده و با بررسی و رفع آن سعی می کنند اشتباه رخ ندهد.
مرزسیستم: حد فاصل بین سیستم با محیط آن است.
مرز یک سیستم رامی توان عملیات درون بانک و حد فاصل بین عملیات کارمندان در یک بانک بخصوص یا عملیات بانک ها و موسسه های دیگر دانست.
«کنترل»: در یک بانک کنترل کنندگان بر اساس وظیفه و مسئولیت عمل می کنند. امور حسابداری کنترل مربوط به خودش را دارد. امور خدمات همین طور و کنترل توسط ناظرین که توسط مسئولین و مدیران انتخاب می شوند صورت می گیرد و نتیجه را به مسئولین زیربط هر قسمت می دهند. و اگر در سطح وسیعی بخواهیم بررسی کنیم. کنترل بانک مرکزی در پایتخت بر بانک های شهرهای دیگر را می توان مد نظر قرار داد.
محیط: مجموعه عواملی که در خارج از یک سیستم یا سازمان قرار دارند و بر فعالیت های سازمان یا سیستم اثر کنند.
ارتباط با دیگر کشورها و از آن سوی آب ها دانست از طریق ماهواره ای ارتباطی و ...
اقتصادی:
کمک به اقتصاد کشور مثل درست کردن و چاپ پول و ....
سرمایه گذاری کردم و گرفتن وام و ساختن خانه و ....
اجتماعی:
ایجاد نظم در جامعه و دوری از دزدی و نگهداری پول های مردم و کسب شغل برای جوانان و ایجاد هدف بین مردم و بانک
تکنولوژی:
مثلاً استفاده از کامپیوتر – ماهواره – پول شمار – اینترنت و دستگاههای پول پرداز و دستگاههای عابر بانک و ... استفاده از نرم افزار ها و IT و فناوری اطلاعات
محیطی:
که می توان محیط یک سیستم را چه در داخل که کل عملیات و ساختمان بانک می باشد دانست و در خارج آن محیطش با جامعه دیگر بانک ها و موسسات و حتی در سطح جهانی دانست و رقبای بانک را می توان موسسه های خصوصی مثل پارسیان و ... دانست که در سود با هم رقابت دارند.
* فعالیت های پشتیبانی:
1- Human Resource managment
مدیریت منابع انسانی
کلیه فعالیت هایی که شامل شناسایی و ارزیابی و انتصاب و آموزش و ارتقا نگهداری ، جبران خدمات و انتخاب کارمندان و تقسیم کار بین آنها و انتصاب آنها در صورتی که ضعیف و بی نظم در کاری که گماشته شده اند بیانجامند و ارتقا آنها به شرطی که به خوبی در کاری که بوده اند موفق باشند می انجامد. گروه بندی افراد در کارهای گروهی بانک براساس مهارت و یا دانش و آموزشی که دیده اند و یا در رشته و یا سابقه قبلی در جایی را داشته اند می باشد. افراد باید در بسته قرار بگیرند که علاقه دارند به آن پست و هر فردی در یک پستی و یا کاری بهتر از پست های دیگر عمل می کند و جا برای پیشرفت دارد.
آموزش کارمندان برای طرز برخورد بهتر با مشتریان و فرهنگ استفاده از لوازم پیشرفته و تکنولوژی که در بانک استفاده می شود.
مدیریت منابع انسانی وظیفه دارد مشکلات افراد و کارمندان درون سازمان را بررسی و در پی حل آنها برآیند از جمله مشکلات شخصی و سازمانی و ...
1- finical management
مدیریت مالی
مدیریت مالی وظیفه نظارت بر امور مالی در سازمان ، که بانک است در اینجا می باشد. برای اینکه در قسمت حسابداری اگر اشتباهی رخ دهد به وسیله حسابرس بررسی قرار گرفته و یا برگشت به صورتحساب های قبل و در آوردن تر از بین بدهکار و بستانکار این مشکل حل می شود .مدیریت مالی وظیفه تعیین حقوق بین کارمندان همچنین متقاضیان وام که و کدامیک صلاحیت دارند و کدامیک ندارند می باشد. مثل وام مسکن و وام خرید زمین و ....