تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 24521
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی

    تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی

    آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که برخی همکارانتان سبب ایجاد عصبانیت در شما می شوند؟به نظر می رسد که طول موج آنها با شما یکی نیست .آنها به چیزهایی که می خواهند از طرق مختلف دست پیدا می کنند و گاهی شما با خود میگوئید که آنها چگونه قادر به انجام چنین کاری هستند...

    آگاهی از ذهنیات فردی

    آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که برخی از همکارانتان سبب ایجاد عصبانیت در شما می شوند ؟ به نظر می رسد که طول موج آنها با شما یکی نیست .آنها به چیزهایی که می خواهند از طرق مختلف دست پیدا می کنند و گاهی شما با خود میگوئید که آنها چگونه قادر به انجام چنین کاری هستند.

    شخصیت و خصوصیات اخلاقی فردی نقش مهمی را در بدست آوردن اطلاعات از سایرین ، پیروزی بر مشکلات و سازماندهی زندگی بازی می کند به عنوان مثال شاید تمامی اساتید دانشگاه دارای یکسری خصوصیات اخلاقی مخصوص به خود باشند ، افرادی که قوه تخیل بالایی دارند ، نمی توانند جزئیات مباحث را به خوبی به خاطر بسپارند افراد خون گرم و زود جوش معمولا برنامه ریزی دقیقی برای زندگی خود ندارند.به هر حال تیمی که تشکیل شده باشد از افرادی با خصوصیت های اخلاقی متفاوت در کار خود خیلی موفق تر عمل خواهد کرد.

    روانشناسی به نام میر بریج تئوری جدیدی را برای بررسی شخصیت های مختلف ارائه می دهد.در این تئوری نگاهی دو جانبه به 4 خصوصیت اخلاقی داشته که اگر ما در وجود همکاران خود ببینیم احساس می کنیم که آنها با سایرین فرق دارند.

    درون گرا یا برون گرا

    برخی از افراد هستند که ترجیح می دهند مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارند به وجود دیگران و مصاحبت با آنها محتاجند و تمایل دارند که در محیط های باز و شلوغ کار کنند همین سروصداهای روز مره زندگی است که به آنها انرژی پیمودن ادامه ی راه را می دهد برای این افراد اصلا مهم نیست که مرکز توجه جمع باشند و یا دائما ترتیب سخنرانی های متفاوت را بدهند انرژی این افراد خارجی است و انسان های برونگرایی محسوب می شوند افرادی که بیشتر در رشته ی هنرهای نمایشی و موسیقی فعالیت می کنند جزء کسانی محسوب می شوند که انرژی را به بیرون ساطع مینمایند.

    از سوی دیگر افرادی نیز هستند که تمایل دارند تا بر روی موضوعات مختلف تاثیر گذار واقع شوند.این افراد بطور دقیق بر روی کلیه ی مباحث تمرکز کرده و عمیقا در مورد مسائل مختلف فکر می کنند یافته های آنها معمولا خصوصی است و ترجیح می دهند ساکت باشند آنها آنقدر که از کتاب خواندن لذت می برند از شرکت در یک میهمانی نمی توانند لذت ببرند در محل کار ترجیح می دهند فضای اختصاصی خودشان را داشته باشند و کار کردن در محیط باز را نمی پذیرند این قبیل افراد درون گرا هستند مهندسین علوم کامپیوتری و فلاسفه در میان عمیق ترین درون گراها قرار می گیرند.

    اگر هر یک از این خصوصیات به حد نهایی خود برسد سبب می شود میان دو نفری که در دو سوی این دو قطب مختلف وجود دارند مشکلاتی ایجاد شود برون گراها احساس می کنند که درون گراها آنقدرها که لازم است صحبت نمی کنند و به همین دلیل نمی توانند تشخیص دهند که چه چیزی در سر آنها می گذرد درون گراها نیز آرزو میکنند که ای کاش برون گراها می توانستند پیش از صحبت کردن فکر کنند و تنها وقتی حرف بزنند که ایده ها را در ذهن خود بررسی کرده باشند.

    البته باید توجه داشت که همه ی افراد در شرایط مختلف عکس العمل های متفاوتی را نیز از خود بروز می دهند و همه ما گرایش های درون گرایانه و برون گرایانه را داریم و در موقعیت های مختلف بسته به شرایط واکنش های متفاوتی را از خود بروز می دهیم.

    کلی گرا و جزئی نگر

    برخی از ما به جزئیات مطالب ریز می شویم و هیچ توجهی به تصویر بزرگتری که پیش رویمان قرار دارد.نمی کنیم.

    گروه دیگری از افراد هستند که دور نمای خوبی از مسائل مختلف دارند.اما از تمرکز کردن بر روی جزئیات فراری هستند میر بریج گروه اول را حسگر و دوم را یافتگر نامگذاری می نمایند افراد حسگر را می توان بیشتر در میان کسانی که در کارهای عملی تبحر دارند پیدا کرد مانند مهندسان ، دانشمندان و افرادی که به کارهای هنری اشتغال دارند پای این قبیل افراد به طور کامل بر روی زمین قرار دارد آنها در زمان حال زندگی می کنند آنها کارهایشان را یکی پس دیگری و با رعایت ترتیب انجام میدهند و ترجیح می دهند که تغییرات را به صورت پله ای بپیمایند از سوی دیگر شهودگرایان پا به همان یافتگراها از تصور و تخیل بالایی برخوردار هستند آنها اطلاعات را از منابع مختلفی بدست می آورند و برای آینده اهمیت زیادی قائل هستند آنها بر خلاف حسگرها دوست دارند که همواره تغییرات کلی در زندگی خود ایجاد کنند.

    به طور طبیعی شهودگراها معتقدند که حسگراها کمبود خلاقیت و قوه تخیل دارند و حسگراها کمبود خلاقیت و قوه ی تخیل دارند و حسگراها نیز تصور می کنند که شهود گرایان در ابرها سیر می کنند.

    تحلیلگرایا یا راه گشا

    دانشمندان و ریاضی دانان معمولا با اسنباط و استنتاج مشکلات به راه حل میرسند نقطه ای را به عنوان مرکز شروع فعالیت خود قرار داده و به صورت منطقی به دنبال یافتن راه حل صحیح بر می آیند اگر از استدلال و برهان مناسب استفاده کنند به پاسخ صحیح نیز دست پیدا خواهند کرد اما آیا مردم این امر را قبول می کنند متفکران که به این طریق عمل می کنند ابتدا راه منطقی را طی می کنند و زمانیکه به راه حل دست پیدا کردند آنرا به دیگران می فروشند بیشتر دانشمندان و مهندسان به شدت تحلیگرا هستند.

    اما متد حسی بدین شرح است که ابتدا در نظر گرفته می شود که مردم به دنبال چه راه حلی هستند سپس به دنبال آن راه حل می روند افرادی که به این شیوه عمل می کنند مشکلات را به گونه ای حل می کنند که گویی خودشان نیز بخشی از آن هستند این امر در حالی است که تحلیگرایان تصور می کنند که کسانیکه مشکلات را از طریق راه حل های انتزاعی حل می کنند افراد غیر منطقی هستند روحانیون و مشاوران اجتماعی عموما در زمره ی مشکل گشاهای حسی قرار می گیرند آنها بر این باورند که تحلیلگرایانه افراد سردی هستند و قدرت حس کردن ندارند.

    سازماندهی زندگی فردی

    آیا فراتر از زمان مسائل را سازماندهی کرده و برنامه ریزی می کنید و در مورد آنها فکر می کنید ؟ برخی از افراد هستند که همیشه دوست دارند زندگی شان تحت کنترل باشد آنها لیستی از کارهایی که باید انجام دهند را تهیه کرده و خاطرات خود را یادداشت می کنند برای تعطیلات از قبل برنامه ریزی می کنند و برای روز ،ماه و سال خود نیز برنامه ریزی می نمایند میر بریج این افراد با نام اندیشمند معرفی می کند میز کار آنها همیشه تمیز و مرتب است و به راحتی می توانید هر چیزی را در جای خودش پیدا کنید چه در محیط کار و چه در خانه اما در این میان گروه دیگری نیز وجود دارند که میر آنها را با نام دریافتی معرفی می کند این افراد احساس می کنند که اگر برای یک ماه آینده ی خود برنامه ریزی کنند دست و پایشان بسته میشود آنها دوست دارند که خودشان را در جریان زندگی قرار دهند.ساعت های انعطاف پذیری کاری را تجربه کنند موقعیت های جدید زندگی را در آغوش بگیرند و همواره آماده ی رویارویی با تجربیات جدید در زندگی هستند.

    اما از سوی دیگر برخی از افراد هستند که کنترل گرا هستند آنها می خواهند کارشان را پیش از وقت تفریح انجام داده باشند اما گروه دیگر در هر زمان آماده تفریح هستند اگر کارفرمای شما در این خصوصیت عکس شما باشد آنوقت رابطه شما جالب و دیدنی خواهد بود.

    روابط

    اگر شما خودتان را با مواردی که ذکر شد مقایسه کنید ممکن است برخی بگویند : مثل من و برخی دیگر تصور کنند که خصوصیات اخلاقی شان تا حدی با آنچه در این مقاله به آن اشاره شد فرق می کند بهر حال همه دافراد در درون خود خصوصیات اخلاقی متفاوتی را دارند و هر کس که درک بهتری از خود داشته باشد خیلی راحت تر می تواند متوجه نقاط قوت و ضعف خود شود.همچنین می تواند کمک شایان ذکری به شما کند و به این ترتیب بتواند روابط خود را بهبود بخشد.

     

     

     

    ( نکات مهم آموزشی برای امتحانات کارشناسی ارشد و دکتری)

    مقدمه

    از دیدگاه یونگ (1913) پدیده های برونگرایی EXTRAVERSION و درونگرایی INTROVWERSION دو جنبه مهم از شخصیت انسانی را تشکیل می دهند.

    برونگرایی هنگامی که توجه به اشیا و امور خارج چنان شدید باشد که افعال ارادی و سایر اعمال اساسی آدمی نتیجه ارزیابی ذهنی نباشد بلکه معلول مناسبات امور و عوامل خارجی باشد برونگرایی خوانده میشود.

    افراد درون گرا از لحاظ روانی دارای سرعت فعالیت مغزی بالاتر از حد طبیعی هستند و این امر سبب میشود که افراد درون گرا به قوای محرکه STIMULATION کمتر از حد طبیعی نیاز پیدا نمایند افراد درون گرا دارای دیدگاه درونی و ذهنی هستند و آمادگی بیشتری را برای خود داری و تسلط بر نفس خویش از خود نشان می دهند.

    این افراد اوقات خود را به مطالعه و بیشتر در تنهایی سپری نموده و کمتر مایل به معاشرت با دیگران هستند.

    از سوی دیگر افراد برون گرا دارای سرعت فعالیت مغزی پایین تر از حد طبیعی هستند و از این رو این افراد برای اداره امور زندگی خویش به قوای محرکه بالاتر از حد طبیعی نیاز دارند.

    افراد برون گرا بیشتر دارای دیدگاه عینی و خارجی بوده و دارای فعالیت عملی عالیتری هستند (سیاسی – علی اکبر)

    ولی میزان تسلط آنها بر نفس خودشان نسبت به افراد درون گرا کمتر است این افراد مایرلند که بر محیط افراد خود تاثیر گذارده و به رقابت با دیگران و در جامع عمومی بیشتر ظاهر می شوند(بنزیگر 1999)

    بنابراین اگر درونگرایی و برونگرایی در حد کمال در افراد ظاهر شوند ما را در برابر دو شخصیت نابهنجار قرار می دهند که اولی به صورت اختلال اسکیزفرنی و دومی به صورت هیستری تظاهر خواهد نمود.

    تعداد این افراد البته بسیار کم است و اکثریت مردم میان دو قطب نهایی جای دارند .عده ای نزدیکتر به قطب نهایی درونگرایی و گروهی نزدیکتر به قطب نهایی برون گرایی هستند.و عده کثیری هم هر دو جنبه برونگرایی و درنگرایی را به صورت متعادل دارا می باشند که اصطلاح آمبیورت (AMBIVERT) به آنها اطلاق می شود.(علی اکبر به نقل از یونگ)

    از سوی دیگر اضطراب یک ترس درونی شده است از اینکه مبادا تجارب دردآور تکرار شوند از دیدگاه فروبد اضطراب هسته مرکزی روان نژندی است و علامت اخطاری است به خود.

     

    اهمیت پژوهش

    زمانی که افراد به مدت نسبتا طولانی در معرض اضطراب مزمن CHRONIC ANXIETY قرار می گیرند سیستم های عصبی رتیکلوآندوتلیال (RETICLO ENDITHELIAL SYSTEM R.A.S) آنها به گونه ای خود را تنظیم می نمایند که فرد به طور طبیعی در حالت بیداری هوشیاری بیشتری را نسبت به وقایع اطراف خویش نشان می دهد این امر طبیعتا سبب می شود که نیاز به محرک خارجی در آنها کمتر شده و تا زمانی که منبع اضطراب کشف و رفع نگردد به سوی درونگرایی متمایل می شوند.(بنزیگر 1999) با توجه به موارد فوق مشاهده می شود که وجود اضطراب در افراد جامعه تاثیر بسزایی در میزان درونگرایی و برون گرایی آنها دارد.به گونه ای که ممکن است یک فرد برون گرا در اثر شدت فشارهای وارده ناشی از اضطراب به تدریج به فردی درونگرا تبدیل شود و در صورتیکه این فشار همچنان ادامه داشته باشد ممکن است در افرادی که با مشاغل اجتماعی سروکار دارند و باید در تعامل دایم با جامعه باشند سبب کاهش شدید کارآیی آنها بشود این موضوع در جامعه معلمان بسیار حائز اهمیت است.

    بر اساس دیدگاه آیزنگ نظریه یونگ مبنی بر اینکه درونگرایی به عنوان یک حالت روانشناختی طبیعی در شرایط خاص محیطی است کاملا صحیح می باشد و این امر مبتنی بر خواص فیزیولوژیکی بدن است و به عنوان یک واکنش طبیعی در برابر اضطراب تلقی می شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی, مقاله در مورد تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی, تحقیق درباره تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی, مقاله درباره تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تاثیر شخصیت بر حیطه شغلی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت