تجربه موفق آموزشی ویژه درس علوم تجربی راهنمایی
1) اعضای هر گروه موظف هستند تعدادی سوال از درس قبل با توجه به متن کتاب و شیوهی طرح سوال معلم ، طراحی کرده در دفتر خود بنویسند ( بدون جواب ) و همهی اعضا باید پاسخ این سوال ها را بدانند.
۲) از اعضای یک گروه می خواهیم تا برای پاسخ دادن آماده شوند.
۳) از گروه دیگری می خواهیم که سوال هایشان را از یک گروه بپرسند .( هر کدام از اعضای گروه حداقل یک سوال )
4) تعیین درستی یا نادرستی پاسخ گروه مقابل بر عهده ی فرد سوال کننده است و او این کار را بر اساس آموخته های خود انجام می دهد و نباید به کتابش مراجعه کند.
5) اگر احساس کردیم سوال های اصلی و کلیدی اهداف درس توسط گروه پرسش گر مطرح نشده است می توانیم ما نیز از دانشآموزان گروه پاسخ دهنده سوال هایی بپرسیم تا هدف ما نیز تامین شود.( البته برای این کار عجله نمی کنیم و صبر می کنیم تا گروههای دیگر نیز به همین شیوه سوال های خود را مطرح کنند.
۶) کیفیت پرسشهای مطرح شده را ارزیابی کرده و به صورت درجات خوب ، متوسط و ضعیف آن ها را ثبت می کنیم.
۷) در پایان ، بهترین گروه پرسش گر و بهترین گروه پاسخ دهنده را معرفی کرده و آن ها را مورد تشویق قرار می دهیم. گاهی می توان از سرگروه ها خواست که به کمک معاون خود ، قبل از ورود معلم به کلاس از اعضای گروه خود بپرسند و نمره ی هر یک از آنها را همراه با معدل گروه به معلم تحویل دهند.
فواید این روش چیست ؟
* تمام گروه ها هر جلسه ، درس را با دقت می خوانند زیرا ممکن است یا پرسش گر باشند یا پاسخ دهنده
* اگر ما در هر جلسه از دو گروه بپرسیم و دو گروه نیز از آنها درس بپرسند ، در هر جلسه از چهار گروه ارزیابی بعمل آورده ایم.
*به علت ثبت معدل کل گروه ، تمام اعضای گروه سعی می کنند خوب درس بخوانند و دانشآموزان قوی توجه بیش تری به دانش آموزان ضعیف تر گروه خود دارند و سعی میکنند اشکالات آنها را رفع نمایند. ( تقویت روحیه همکاری )
*معلم فقط نظارت می کند و کل پرسش و پاسخ توسط دانش آموزان انجام می گیرد.
چند پیشنهاد در زمینه تدریس علوم تجربی
پیشنهادات مطرح شده همکاران در زمینه تدریس علوم تجربی :
۱. استفاده از فیلم ها و نرم افزار های آموزشی در کلاس از طریق سی دی ، ویدئو ،رایانه و ویدئو پروژکتور و ...
2. عینی کردن(کاربردی) موضوعات درسی با زندگی روز مره دانش آموزان
۳. احترام متقابل بین معلم و دانش آموز
4. تسلط دبیر به موضوعات درسی(در این زمینه قبل از کلاس به کتاب درسی نگاه بیندازند چرا استفاده زیاد از کتاب همزمان با تدریس باعث سلب اعتماد دانش آموزان نسبت به معلم می شود)
5. همکاران محترم حداقل چار چوب طرح درس روزانه را رعایت نمایند.
۶. تشکیل نمایشگاه از آثار و دست سازهای دانش آموزان از جمله روزنامه دیواری و سنگ ها و فسیل و ساخت و دستگاه شبانه روز و... در محل آموزشگاه
۷. شناسایی دانش آموزان از نظر و ضعیت مادی ( همکاران رعایت حال دانش آموزان بی بضاعت را سر کلاس داشته باشند .)
۸. شناخت دانش آموزان از نظر داشتن پدر و مادر و شغل والدینشان. (البته این بصورت محرمانه باشد)
9. مسئولیت دادن به دانش آموزان از جمله کمک کردن در ارزشیابی دانش آموزان، ساخت وسایل ، آوردن آزمایشگاهی به کلاس ، وسایل کمک آموزشی و...
10. استفاده از تشویق مثل استفاده از کارت امتیاز ، تشویق دانش آموزان ، لبخند ، جایزه و...
11. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان می توان از فیلم و نرم افزار های آموزشی استفاده شود.
12. برای ایجاد انگیزه می توان با در گیر کردن ذهن دانش آموز با موضوعات درسی، درس را شروع نمود . مثلاً در تدریس سنگ های رسوبی می توان جمله زیر ا نوشت و توضیح داد«سنگ های رسوبی برگ های دفتر خاطرات زمین اند»
13. همکاران محترم سعی کنند در حد امکان آزمایشات کتاب را انجام دهند .