تحقیق مقاله آسانسور

تعداد صفحات: 42 فرمت فایل: word کد فایل: 6700
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی تاسیسات
قیمت قدیم:۲۹,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آسانسور

    مقدمه

    با کمی تامل به تاریخ صنعت و تغییر و تحولات به وجود آمده در علم بشری در طی این سالها و پس از انقلاب صنعتی می بینیم که بشر همواره از علم به عنوان یک فاکتور بسیار مهم در جهت پاسخگویی به بسیاری از مجهولات دنیای اطراف خود بکار می برد . و همچنین از علم خود در جهت ایجاد راحتی و انجام سریع‌تر امور و در نهایت سرعت بخشیدن به زندگی انسان بهره برده و می برد و در این میان یکی از آن ابزاری که در سایه تلاش علمی بشر در خدمت انسان به کمک تعلق بشر در آمده صنعت ساخت و طراحی و نصب آسانسور است که نقش بسزائی در بسیاری از امور زندگی و کمک به انسان دارد . مانند حمل بار های سنگین و حمل بارهای بیمارستانی و حمل مسافرین در ساختمان بالای 5 طبقه به ویژه آسمان خراش و برج ها و حمل مصالح و بسیاری از کارهایی که در صورت نبودن آن انسانمی بایستی رنج محنت بسیار متحمل می شد برای انجام آن .

    در پایان اینجانب سعی کردم با جمع آوری برخی از اطلاعات مفید در رابطه با اجزاء و ساختمان آسانسور و مراحل نصب و مراکز فروض قطعات و قیمتهای آنها و بررسی خصوصیات مکانی کارگاه آسانسور بتوانم قدمی هر چند ناچیز در جهت اطلاع رسانی به افراد مشتاق این صنعت پویا به ویژه قشر دانشجو برداشته باشم .

     

    تعریف آسانسور : آسانسور وسیله ای دائمی برای بالا بردن بین و سطح توقف یا بیشتر است . این وسیله شامل کابین برای حمل مسافرین و یا بار است که حداقل قسمتی از آن در داخل ریلهای راهنمای صلب که به صورت عمودی با مورب با زاویه کمتر از  درجه نسبت به محور قائم نصب شده حرکت می کند .

     

    طبقه بندی آسانسور ها بر اساس نوع رانش :

    1-آسانسور برقی

    2-آسانسور هیدرولیکی

    3-آسانسور پنوماتیکی

     

    ویژگی های آسانسور هیدرولیک :

    آسانسور های هیدرولیک در ظرفیت های مختلف با طول مسیر حرکت کم به کار گرفته می شوند و معمولاً در ظرفیت های بالا نسبت به انواع کششی مقرون به صرفه تر می باشند ، حرکت نرم و روان و قابلیت تنظیم سرعت ، دقت توقف در تراز طبقه ، شروع و خاتمه حرکت بدون شوک از مزایای این نوع آسانسورها می باشد . عدم نیاز به پیش بینی موتورخانه در بالای چاه و امکان قرار دادن آن در فضای دورتری از چاه نیز از مزیتهای این نوع می‌باشد .

    سیستم محرکه آسانسورهای هیدرولیک می تواند از نوع مستقیم یا غیرمستقیم باشد . در نوع مستقیم جک مستقیماً به یوک کابین متصل می گردد و در نوع غیرمستقیم از طریق حرکت سیم بکسل متصل به یوک کابین موجب جابجایی آن می شود در صورتیکه سیستم از نوع مستقیم باشد جک باید دارای شیر اطمینان مخصوص باشد در صورتیکه از نوع غیرمستقیم باشد کابین باید مجهز به سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت) و کاورنر باشد .

    در صورتیکه بیش از یک جک برای جابجایی کابین بکار رود باید بنحوی به همدیگر مرتبط شوند که فشار روغن آنها همواره یکسان باشد .

    در صورتیکه آسانسور هیدرولیک از نوعی باشد که نیاز به حفر چاه جهت استقرار جک باشد باید پیش بینی لازم جهت حفر این چاه به عمل آید .

    چاه جک (در صورت وجود) باید نسبت به نفوذ آب مقاوم شده و با دقت شاقولی 25 میلی متر در ارتفاع 3 متر اجرا گردد .

    ابعاد و نحوه اجرای چاه جک و یا سازه های مختلف اطراف چاه آسانسور (متناسب با نوع جک و سیستم حرکت کابین) باید از شرکتهای معتبر آسانسور اخذ شود .

    سایر الزامان مانند محاسبه تعداد ، ظرفیت ، جابجایی که برای آسانسورهای کششی مقرر شده ، برای آسانسورهای هیدرولیک نیز لازم الاجرا می باشد .

     

    آسانسور برقی ممکن است دارای :

    الف : رانش کششی (Traction Drive) : که سیم بکسل را بعلت اصطکاک با شیارهای قلکه کششی که متصل به گیربکس است به حرکت در می آید .

    ب : رانش مثبت : که آسانسور توسط زنجیر یا سیم بکسل بعلل دیگری غیر از اصطکاک بحرکت در می آید .

    پ : رانس با موتور مغناطیسی خطی (LSM) : که نیروی محرک به توسط کویلهائی که بطور خطی آرایش داده شده اند بطور مستقیم یا غیرمستقیم به کابین یا ورزنه تعادل اعمال شود .

     

     

    قطعات اصلی آسانسورهای الکتریکی عبارتند از :

    الف)وسایل تعلیق کاری کابین وزنه تعادل که می تواند سیم بکسل فولادی و یا زنجیر باشد .

    ب)وسیله رانش که محرک آسانسور است و شامل :

    موتور الکتریکی

    گیربکس

    ترمز

    فلکه کششی و یا دنده زنجیر

    شاسی ماشین - کوپلینگها، محورها ، یاتاقانها

    پ)کابین که مسافرین و یا بار را حمل می کند ، شامل یوک ، که چهار چوبی فلزی است و کابین از طریق آن به سیستم تعلیق متصل می شود ، کف کابین که بار را نگهداری می کند و بدنه کابین به کف متصل است .

    قطعات دیگرعبارتند از :

    سیستم تعلیق

    راهنماها که باعث هدایت کابین در مسیر حرکت خود می شود .

    سیستم ایمنی

    درب کابین و محرک درب

    ت)وزنه تعادل که برای جبران وزن کابین و قسمتی از ظرفیت بکار می رود .

    ث)چاه آسانسور (Hoist Way)

    این فضا قسمتی یا تماماً پوشیده است و از کف چاله تا سقف (کف موتورخانه) ادامه دارد در این فضا کابین و وزنه تعادل حرکت می کنند و شامل ریلهای راهنما برای کابین و وزنه تعادل و درهای طبقات و ضربه گیر در کف چاه می باشد .

    ج)سیستم ایمنی

    یک وسیله مکانیکی است که در صورت بروز هر گونه خرابی ، یا شل شدن سیم بکسل (زنجیر تعلیق) وسیله توقف و نگاهداشتن کابین و یا وزنه تعادل در روی ریل راهنما می باشد و اگر سرعت کابین در جهت پائین رفتن از مقدار مشخص شده ای تجاوز کند این مکانیز عمل می نماید ، عملکرد این مکانیزم توسط گاورنر که معمولاً در موتورخانه است شروع می شود .

    ج)ضربه گیرها

    کابین یا وزنه از حدود تعیین شده در چاهک گذشته و امکان برخورد با کف چاهک پیش می آید این وسیله از برخورد خشن جلوگیری می نماید . ضربه گیر ممکن است از جنس پلی اورتان ، فنر یا نوع روغنی انتخاب شود که بستگی به سرعت اسمی داشته و طوری طراحی می شود تا انرژی جنبشی کابین یا وزنه تعادل را جذب کرده (نوع فنری) و یا مستهلک نماید .

    ح)تجهیزات الکتریکی

    که شامل امکانات ایمنی و روشنایی نیز می گردد .

    خ)سیستم کنترلی

    یک نمونه از تجهیزات یک آسانسور برقی (رانش کششی) در شکل 1-1 نشان داده می شود .

     

    روشهای تعلیق و مکانیزم تعادل :

    کابین و وزنه های تعادل توسط سیم بکسلهای فولادی ، زنجیرها و یا زنجیرهای ارتباط موازی (نوع گال) معلق نگاهداشته می شوند ، در حال حاضر چون آسانسورهای زنجیری نه چندان متداول نیستند ، در این فصل نوع سیم بکسل فولادی مورد بررسی قرار می گیرد .

    سیم بکسلهای آسانسور به بالای یوک کابین متصل می شوند و یا در سیتم سیم بکسل غیر از یک به یک از چندین فلکه هرزگردکه بر روی یوک نصب شده است عبور می کنند ، تعلیق هر سیم بکسل باید مستقل باشد ، حداقل تعداد سیم بکسلهای تعلیق در آمریکا برای آسانسورهای کششی سه عدد و برای آسانسورهای با رانش مثبت دو عدد باید باشد، در حالیکه در انگلستان حداقل تعداد برای هر دو نوع دو عدد می باشد.

    یک وسیله اتوماتیک برای تنظیم کشش سیم بکسل تعلیق باید حداقل در یکی از دو انتها وجود داشته باشد . این وسیله با مکانیزم متعادل ساز فشردگی بطور جداگانه معرفی می شود ،‌ چنین وسیله ای شامل یک سوکت گوه ای است که همراه یک فنر مارپیچ فولادی ، ضربه گیر لاستیکی ، و در ایران به «کابل شو» معروف است . در حالیکه رابطه نیروی محوری به فشردگی در فنر مارپیچ خطی است ، محدوده نیروهای عملی در ضربه گیرهای لاستیکی نیز تقریباً خطی است (تا بیشترین فشردگی مجاز) ، ولی شیب منحنی برای نیروهای بیشتر زیادتر می گردد .

    انواع اصلی سیم بکسل که در کشور انگلستان استفاده می شود :

    الف: رشته گرد با گام یکسان (9/9/1)19× 6

    ب : رشته گرد با گام یکسان(12/6+6F/1)×6

    ج : رشته گرد با گام یکسان(9/9/1) 19×8

    مثلاً (9/9/1) 19×6 یعنی به معنای شش رشته، 19 عدد تک سیم در هر رشته و 9 تک سیم در لایه خارجی و 9 تک سیم در لایه داخلی و یک تک سیم در وسط ( شاه سیم) رشته می باشد.

    26 عمر، نگهداری و تعویض سیم بگسلهای آسانسور

    عملکرد مطلوب سیم بگسلهای آسانسور و عمر آنها بستگی به چندین عامل دارد:

    فلکه کششی و یا پولی سیم بگسل

    الف) قطر دایره گام پولی سیم بگسل

    ب) تعداد دفعات و جهت خمش های سیم بگسل

    پ) شکل شیار پولی

    ت) جنس پولی و خواص فیزیکی آن

    در صورتیکه پولی سیم بگسل بیش از یک شیار داشته باشد باید عوامل دیگری را نیز بررسی کرد.

    ث) دقت ماشینکاری شیارها بخصوص قطر گام آنها

    ج) یکنواخت بودن جنس پولی در منطقه شیارها

    سیم بگسل آسانسور

    الف) ساختار سیم بگسل

    ب) جنس سیم ها و خواص فیزیکی آنها

    ارتفاع مسیر( بالا روی کابین)

    کشش سیم بگسل، بستگی به زاویه بین محور طولی سیم بگسل و صفحه شعاعی شیار دارد.

    میزان بار

    الف) مقدار مطلق نیروهای کششی درسیم بگسل های آسانسور

    ب) اختلاف بین نیروهای کششی در طرف سفت و شل پولی سیم بگسل

    پ) اختلاف بین نیروهای کششی در هر سیم بگسل آسانسور( در یک نقطه مشخص)

    پارامترهای تکنیکی موتور گیربکس و دیگر قطعات آسانسور

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آسانسور

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    -«طراحی آسانسور» ، تالیف لامبیر جانوسکی ، ترجمه دکتر احمد اصل حداد- مهندس محمدرضا شاهرخی .

    2- «مقررات ملی ساختمان مبحث پانزدهم آسانسورها و پله های برقی» ، تهیه کننده : دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان ، ناشر : نشر توسعه ایران.

    3-بازدید ها و تحقیقات شخصی از کارگاه ها و شرکت های نصب و راه‌اندازی آسانسور .

    4-سایت : www.Elavator .com 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آسانسور , مقاله در مورد تحقیق مقاله آسانسور , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آسانسور , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آسانسور , تحقیق درباره تحقیق مقاله آسانسور , مقاله درباره تحقیق مقاله آسانسور , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آسانسور , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آسانسور , موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آسانسور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت