تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 7284
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ریاضی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر

    ( چکیده مقاله )

    بسیار پیش می آید که دانش آموزان پس از تدریس یک درس ، از ما می پرسند که این درس که امروز خواندیم ،به چه درد ما می خورد؟و کجامی توانیم ازآن استفاده کنیم ؟ ریاضیات به عنوان یک درس اصلی است که داشتن درک درست از آن در آینده ی تحصیلی دانش آموزان و طبعاً پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد . همچنین شامل کلیه ارتباطات ریاضی با زندگی روزمرّه ، سایر علوم و کاربردهایی در زندگی علمی آینده ی دانش آموزاست .به این ترتیب دربرنامه درسی و آموزشی ، برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم از قبیل :هنر،علوم طبیعی ،علوم اجتماعی و . . . . باید مدّ نظر قرار گیرد . در صورتی که این موارد در آموزش دیده نشود ، این سؤ ال همیشه در ذهن دانش آموز باقی می ماند که: « به چه دلیل باید ریاضی خواند ؟ » و « ریاضی به چه درد می خورد ؟ » دراین مقاله سعی شده است که ارتباط دروس کتب ریاضی راهنمایی با سایر علوم و همچنین کاربرد آنها در دنیای امروز ی تا حدودی بررسی شود و ارائه گردد . مقدمه بین رشته های علمی ، که بشر در طول هزاران سال به وجود آورده ، ریاضیّات جای مخصوص و ضمناٌ مهمّی را اشغال کرده است . ریاضیّات با علوم فیزیک ، زیست شناسی ، اقتصاد و فنون مختلف فرق دارد . با وجود این به عنوان یکی از روشهای اصلی در بررسیهای مربوط به کامپیوتر ، فیزیک ، زیست شناسی ، صنعت واقتصاد بکار می رود ودرآینده بازهم نقش ریاضّیات گسترش بیشتری می یابد. با وجود این مطلب ، برای آموزش جوانان هنوز از همان روشی استفاده می شود که سقراط و افلاطون ، حقایق عالی اخلاقی را برای شیفتگان منطق و فلسفه و برای علاقمندان سخنوری و علم کلام بیان می کردند . در حقیقت در درسهای حساب ، هندسه و جبر ،هرگز لزوم یادگیری آنها برای زندگی عملی خاطر نشان نمی شود. هرگز از تاریخ علم صحبتی به میان نمی آید. نظریه های سنگین علمی ، ولی هیچ نتیجه ای جز این ندارد که دانش آموزان را از علم بری کند و عدّه ی آنها را تقلیل دهد . یکی ازراههای جدی برای حلّ مسئله توجه به تاریخ علم، گفتگو در باره ی مردان علم و ارتباط ریاضی با عمل است ، ارتباطی که در تمام دوران زندگی بشر هرگز قطع نشده است . کاربرد ارقام در زمانهای قدیم هر قدمی که در راه پیشرفت تمدّن برداشته می-شد، بر لزوم استفاده از اعداد می افزود . اگر شخصی گله ای از گوسفندان داشت ، می خواست آن را بشمرد ،یا اگر می خواست معبد یا هرمی بسازد ، باید می دانست که چقدر سنگ برای آن لازم دارد . اگر دارای زمین بود ، می خواست آن رااندازه گیری کند . اگر قایقش را به دریا می راند ، می خواست فاصله ی خود را از ساحل بداند . و بالاخره در تجارت و مبادله ی اجناس در بازارها ، باید ارزش اجناس حساب می شد.هنگامی که آدمی محاسبه با ارقام را آموخت ، توانست زمان ، فاصله مساحت ، حجم را اندازه گیری کند . با بکار بردن ارقام ، انسان بردانش و تسلّط خود بر دنیای پیرامونش افزود . کاربرد توابع و روابط بین اعداد کاربرد روابط بین اعداد و توابع و نتیجه گیریهای منطقی در نوشتن الگوریتمها و برنامه نویسی کامپیوتری است . مفهوم تابع یکی از مهمترین مفاهیم ریاضی است و در اصل تابع نوعی خاص از رابطه های بین دو مجموعه است . و با توجه به این که دنباله ها هم حالت خاصی از تابع است – تابعی که دامنه آن مجموعه ی اعداد { . . . و 2 و 1 و 0 } است – دنباله های عددی در ریاضی و کامپیوتر کاربرد فراوان دارند . برای ساخت یک برنامه اساساٌ چهار مرحله را طی می کنیم : 1- تعریف مسئله 2- طراحی حل 3- نوشتن برنامه 4- اجرای برنامه لازم به ذکر است که گردآیه هایی که در مرحله دوم حاصل می شود را اصطلاحاٌ الگوریتم می نامیم .که این الگوریتمهابه زبان شبه کد نوشته می شود ،که شبیه زبان برنامه نویسی است وتبدیل آنها به زبان برنامه نویسی را برای ما بسیار ساده می کند . « هیچ دانسته ی بشر را نمی توان علم نامید، مگر اینکه از طریق ریاضیّات توضیح داده شده و ثابت شود . » ( لئو ناردو داوینچی ) کاربرد معادله و دستگاه معادلات خطی دستگاه های معادلات خطی اغلب برای حساب کردن بهره ی ساده ،پیشگویی ، اقتصاد و پیدا کردن نقطه ی سر به سر به کارمیرود. معمولاً هدف از حل کردن یک دستگاه معادلات خطی ، پیدا کردن محل تقاطع دو خط می باشد.در مسائل دخل و خرج که درمشاغل مختلف وجود دارد ، پیداکردن نقطه تقاطع معادلات خط یعنی همان پیدا کردن نقطه ی سر به سر.* در اقتصاد هم نقطه تقاطع معادلات خطی ، عبارتست از : قیمت بازار یا نقطه ای که در آن عرضه و تقاضا با هم برابر باشند. کاربرد تقارنها (محوری و مرکزی ) و دَوَرانها مباحث تقارنها ودورانها که به تبدیلات هندسی معروف هستند،درصنعت و ساختن وسائل و لوازم زندگی استفاده می شوند . مثلاً در بافتن قالی و برای دادن نقش و نگار به آن از تقارن استفاده می شود . در کوزه گری و سفالگری از دوران محوری استفاده می - شود . همچنین در معماریهای اسلامی اغلب از تقارنها کمک گرفته می شود . چرخ گوشت ، آب میوه گیری ، پنکه ، ماشین تراش ُبادورانی که انجام می دهند ، تبدیل انرژی می کنند . علاوه بر آن تبدیلات هندسی برای آموزش مطالبی از ریاضی استفاده می شوند ،مانند : مفهوم جمع و تفریق اعداد صحیح با استفاده از بردار انتقال موازی محور.

     -------------------------------------------------------------------

    ریاضیات نقش گسترده ای در زندگی آینده افراد داراست ، ریاضیات قادر است با اثر گذاری بر شخصیت انسان آنها را در برابر مشکلات آینده زندگی مقاوم تر کند. مطالعه ریاضیات و تفکر در مسائل ریاضی انسان را خلاق و پویا کرده و قادر است از او شخصیتی بسازد که بهتر در مورد مسائل روزمره زندگی خود استلال و تفکر کند.

    آیا ما به عنوان یک مدرس ریاضیات توانسته ایم این بعد ریاضی را به دانش‌آموزان خود آموزش دهیم ؟

    آیا توانسته ایم به او بفهمانیم که میتواند فکر کند و او قادر است استدلال کند؟

    گویا تنها تدریس ریاضیات شده است ارائه تعاریف ، مثالها و حل تمرینات‌ موجود ‌کتاب و ... .

    در ریاضیات دبیرستانی دانش آموز مایل است بداند که آنچه می خواند در کجای زندگی او کاربرد دارد ؟

    آیا برای او پاسخی داریم؟ یا اینکه سؤال او و ما یکسان است !

    چرا باید در کلاسهای خود به جبر ، ریاضی تدریس کنیم؟  چرا به جبر از آنها تمرین و پاسخ بخواهیم ؟

    چرا او خود بدنبال یادگیری ریاضیات نیست و تنها این مائیم که با ترفندهای گوناگون او را مجبور به یادگیری و شاید حفظ کردن مفاهیم میکنیم.

    چرا نباید متعلم داوطلبانه در فرایند یادگیری شرکت کند ؟

    آیا راه کاری وجود دارد و یا راه کارها عملی هستند؟

    در مقطع دبیرستان ، دانش آموز باید بر اهمیت ارتباط میان انتخابهای علمی و سایر انتخابهای دوران زندگی خود واقف شوند. این مسئله حیاتی است که مربیان ریاضی بکوشند تا باور دانش آموزان را نسبت به ارزش دانش ریاضی و کارامدی آن در جامعه تقویت ؛  و آنان را متقاعد سازند که توان و ظرفیت انجام فعالیتهای ریاضی را در حال و آینده دارند و به گونه ای پیوسته اطلاعات به روز و قابل اعتمادی را در عرصه مقولات زیر فراهم آورند.

    1 – چگونگی مرتبط ساختن آنچه دانش آموزان در ریاضی می آموزند با انتخابهای      تحصیلی و شغلی آنان.

    2 – افزایش فرصتهایی در زندگی دانش آموزان که در نتیجه مطالعات آینده در          ریاضی برای آنان فراهم خواهد شد.

     به عبارتی ، دوران دبیرستان میتواند فرصتهایی را برای تقویت و تثبیت مفاهیم و مهارتهای ریاضی دانش آموزان فراهم آورد که یادگیری های بعدی را در این عرصه ، به ویژه تحصیلات تخصصی دانشگاهی مرتبط با دانش و تجربه ، تسهیل سازد.

    3 – چگونگی اتکا فزاینده سایر عرصه های علم و زندگی غیر ریاضیات و علوم    

         فیزیکی بر دانش ریاضی.

    4 – لازمه فارغ التحصیلی فراگیر از دبیرستان ، یادگیری موفقیت آمیز بخشهایی از

          ریاضی است.

    5 – مشکلات مربوط به مرتبط ساختن ریاضیات متوسطه و دوران قبلی ، ریاضی

          آموزش عالی و دنیای واقعی کار و حرفه است.

    بنابراین همه کسانی که بگونه ای در امر تعلیم و تربیت ریاضی دخیل هستند، اعم از والدین ، مربیان و برنامه ریزان ، باید با یاری یکدیگر و هم اندیشی های سودمند بکوشند تا طرز تلقی ها ، ادراک و تصمیم سازی های فراگیران را در عرصه ریاضی شکل دهی و هدایت کنند. از مهمترین هدفهای آموزشی ریاضی ، آن گونه که NCTM   و سایر پژوهشگران اعلام کرده اند ، این است که انجمن دبیران ریاضی ، جهت کسب اطلاع بیشتر به سایت اینترنتی www.nctm.org  مراجعه نمایید..

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    1- در جهان ریاضیات / اریک اوبلاکر / ترجمه :بهروز بیضایی انتشارات :کتابهای بنفشه ، زمستان 1374 2- ریاضیات از نوع سوم / نوشته مهندس حسین فقهی/ نشر آفاق ،1370 3-مثلثها/ هنری م. نیلی /ترجمه:ابوالقاسم قربانی / انتشارات علمی و فرهنگی /چاپ دوم1365 4-ریاضیات در شرق / پرویز شهریاری /تهران :خوارزمی،1352 5-ریاضیات کاربردی /اِبی میرزایی و میشل سولیوان / ترجمه آزادحمید ضرغام ، محمد جلوداری ممقانی.-تهران :دانشگاه علامه طباطبایی ،1379 6-ریاضیات سرشار از زیبایی /THEONI PAPPAS /ترجمه:کاظم فائقی و مهندس رویا فائقی/ چاپ اول1377/ انتشارات جاودان خرد 7-در پی فیثاغورس / شه پان- النسکی / ترجمه:پرویز شهریاری/ چاپ دوم1361/ تهران :رامین 8- روش تدریس (کتاب معلم )/مسعود فرزان،محمد تقی دیبایی، صفرباهمت شیروانه ده ، پرویز فرهودی مقدم/چاپ خرمی1372

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر, مقاله در مورد تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر, تحقیق درباره تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر, مقاله درباره تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کاربرد ریاضی در علوم دیگر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت