اصول مدیریت آموزشی
هدف کلی:
زمینه سازی برای شناخت علمی مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش و تفکر درباره مسائل آن
پیشگفتار
- نقش مدیریت و رهبری در زمینه های فعالیت اجتماعی
- نیاز به مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی
طرح نظرات و اندیشه های جدید
نیاز به بهبود کفیتعملکردها و نتایج آموزش وپرورش
مدیریت آموزشی در جهان --< نقش رهبری آموزشی
مدیریت آموزشی در ایران --< فعالیت خارج ازمؤسسات آموزشی
تحول اندیشه های مدیریت در سه مرحله اتفاق افتاده است
1- مرحله فنی
2- مرحله انسانی
3- مرحله ادراکی
مهارت فنی (مرحله اول)
-
توجه به جزئیات
مسائل و مشکلات عادی
روشهای انجام کار
تهیه استانداردهای فنی و اداری
مهارت انسانی (مرحله دوم)
توجه به روابط انسانی
انگیزه های فردی
ترویج ارتباطات انسانی
مهارت ادراکی (مرحله سوم)
مطالعه و تفکر درباره پیچیدگیهای سازمانی
توجه به کل نظام
روابط پیچیده درونی و برونی
در نظام آموزشی ما عدم علاقه به تفکر در مورد فعالیت آموزشی،احساس عدم نیاز به آموزش،تعلیم و تربیت امری عادی،نمایان است
مدیریت در نظام آموزشی ما:
اعمال مقررات
و ضوابط اداری
تاکید بر تدوین
روشهای استاندارد
نیاز آموزش و پرورش امروز
ماهر در زمینه تشخیص
مشکلات اداری سازمان
مدیران صاحب نظر
در زمینه آموزش و پرورش
مدیر آموزشی علاوه بر مهارت های سه گانه باید بتواند وظایف خود را در یک زمینه کلی شامل:
- زمینه اجتماعی
- فرهنگی
- سیاسی و اقتصادی
ملاحظه کند .
پیشگفتار
بخش مهم آموزش مدیریت
در محیط کار است
تفکر درباره واقعیات
یادگیری مفاهیم و نظریه ها
اصول: احکامی که از مدلها و نظریه ها اخذ می شوند
< >این اصول باید با اصول ارزشی و اخلاقی جامعه هماهنگ باشد.عوامل اصلی آموزش و پرورش در جوامع ابتدائی< >زندگی خانوادگی کار گروهی مراسم دینی « نظام آموزش و پرورش »
الگوی کلی نهادها،مؤسسات و سازمانهای رسمی جامعه که چندین وظیفه را برعهده دارند اصطلاحا نظام آموزش و پرورش نام دارند.
عمده ترین این وظایف عبارتند از:
< >انتقال فرهنگ وشکوفائی آنپرورش همه جانبه فرد در جامعهاصول مدیریت آموزشی
هدف کلی:
زمینه سازی برای شناخت علمی مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش و تفکر درباره مسائل آن
پیشگفتار
- نقش مدیریت و رهبری در زمینه های فعالیت اجتماعی
- نیاز به مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی
< >طرح نظرات و اندیشه های جدیدنیاز به بهبود کفیتعملکردها و نتایج آموزش وپرورشمدیریت آموزشی در جهان --< نقش رهبری آموزشی
مدیریت آموزشی در ایران --< فعالیت خارج ازمؤسسات آموزشی
تحول اندیشه های مدیریت در سه مرحله اتفاق افتاده است
1- مرحله فنی
2- مرحله انسانی
3- مرحله ادراکی
مهارت فنی (مرحله اول)
-
توجه به جزئیات
مسائل و مشکلات عادی
روشهای انجام کار
تهیه استانداردهای فنی و اداری
مهارت انسانی (مرحله دوم)
توجه به روابط انسانی
انگیزه های فردی
ترویج ارتباطات انسانی
مهارت ادراکی (مرحله سوم)
مطالعه و تفکر درباره پیچیدگیهای سازمانی
توجه به کل نظام
روابط پیچیده درونی و برونی
در نظام آموزشی ما عدم علاقه به تفکر در مورد فعالیت آموزشی،احساس عدم نیاز به آموزش،تعلیم و تربیت امری عادی،نمایان است
مدیریت در نظام آموزشی ما:
اعمال مقررات
و ضوابط اداری
تاکید بر تدوین
روشهای استاندارد
نیاز آموزش و پرورش امروز
ماهر در زمینه تشخیص
مشکلات اداری سازمان
مدیران صاحب نظر
در زمینه آموزش و پرورش
مدیر آموزشی علاوه بر مهارت های سه گانه باید بتواند وظایف خود را در یک زمینه کلی شامل:
- زمینه اجتماعی
- فرهنگی
- سیاسی و اقتصادی
ملاحظه کند .
پیشگفتار
بخش مهم آموزش مدیریت
در محیط کار است
تفکر درباره واقعیات
یادگیری مفاهیم و نظریه ها
اصول: احکامی که از مدلها و نظریه ها اخذ می شوند
< >این اصول باید با اصول ارزشی و اخلاقی جامعه هماهنگ باشد.عوامل اصلی آموزش و پرورش در جوامع ابتدائی< >زندگی خانوادگی کار گروهی مراسم دینی « نظام آموزش و پرورش »
الگوی کلی نهادها،مؤسسات و سازمانهای رسمی جامعه که چندین وظیفه را برعهده دارند اصطلاحا نظام آموزش و پرورش نام دارند.
عمده ترین این وظایف عبارتند از:
< >انتقال فرهنگ وشکوفائی آنپرورش هماصول مدیریت آموزشی
هدف کلی:
زمینه سازی برای شناخت علمی مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش و تفکر درباره مسائل آن
پیشگفتار
- نقش مدیریت و رهبری در زمینه های فعالیت اجتماعی
- نیاز به مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی
< >طرح نظرات و اندیشه های جدیدنیاز به بهبود کفیتعملکردها و نتایج آموزش وپرورشمدیریت آموزشی در جهان --< نقش رهبری آموزشی
مدیریت آموزشی در ایران --< فعالیت خارج ازمؤسسات آموزشی
تحول اندیشه های مدیریت در سه مرحله اتفاق افتاده است
1- مرحله فنی
2- مرحله انسانی
3- مرحله ادراکی
مهارت فنی (مرحله اول)
-
توجه به جزئیات
مسائل و مشکلات عادی
روشهای انجام کار
تهیه استانداردهای فنی و اداری
مهارت انسانی (مرحله دوم)
توجه به روابط انسانی
انگیزه های فردی
ترویج ارتباطات انسانی
مهارت ادراکی (مرحله سوم)
مطالعه و تفکر درباره پیچیدگیهای سازمانی
توجه به کل نظام
روابط پیچیده درونی و برونی
در نظام آموزشی ما عدم علاقه به تفکر در مورد فعالیت آموزشی،احساس عدم نیاز به آموزش،تعلیم و تربیت امری عادی،نمایان است
مدیریت در نظام آموزشی ما:
اعمال مقررات
و ضوابط اداری
تاکید بر تدوین
روشهای استاندارد
نیاز آموزش و پرورش امروز
ماهر در زمینه تشخیص
مشکلات اداری سازمان
مدیران صاحب نظر
در زمینه آموزش و پرورش
مدیر آموزشی علاوه بر مهارت های سه گانه باید بتواند وظایف خود را در یک زمینه کلی شامل:
- زمینه اجتماعی
- فرهنگی
- سیاسی و اقتصادی
ملاحظه کند .
پیشگفتار
بخش مهم آموزش مدیریت
در محیط کار است
تفکر درباره واقعیات
یادگیری مفاهیم و نظریه ها
اصول: احکامی که از مدلها و نظریه ها اخذ می شوند
< >این اصول باید با اصول ارزشی و اخلاقی جامعه هماهنگ باشد.عوامل اصلی آموزش و پرورش در جوامع ابتدائی< >زندگی خانوادگی کار گروهی مراسم دینی « نظام آموزش و پرورش »
الگوی کلی نهادها،مؤسسات و سازمانهای رسمی جامعه که چندین وظیفه را برعهده دارند اصطلاحا نظام آموزش و پرورش نام دارند.
عمده ترین این وظایف عبارتند از:
< >انتقال فرهنگ وشکوفائی آنپرورش همه جانبه فرد در جامعه ه جانبه فرد در جامعه
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی
- رشد تقاضا برای آموزش و پرورش
- افزایش تعداد شاگردان
- ضرورت استخدام معلمین بیشتر.
- فراگرد آموزش و پرورش و انسان
- پیچیدگی انسان،فرآیند آموزش و پرورش را دشوار کرده است
مدیریت فعالیتی است که :
در یک موقعیت سازمان یافته ، برای هماهنگی و هدایت امور و در جهت اهداف معین صورت می گیرد.
مدیران آموزشی باید:
راه حل خلاق ارائه دهند
اقدامات پیشگیرانه بعمل آورند
پویا باشند
امروزه مدیران آموزشی :
فقط با مسائل جزئی سرکار دارند
درگیر فعالیتهای اداری هستند
مدیر آموزشی چگونه به نگرش آگاهانه در کار خویش دست می یابد؟
فهم و درک شوقوانگیزه تجارب گذشته
اقدام برای تربیت مدیران آموزشی نباید هدف باشد بلکه هدف باید بهبود بخشیدن کیفیت شرایط آموزش و پرورش باشد.
زمینه فرهنگی-اجتماعی مدیریت نظام آموزشی
تحلیل وظایف و مسئولیتهای سازمانهای رسمی از دید پارسونزسطحنهادی-اجتماعی
سطح اداری
سطح فنی تربیت فراگردهای عملیتدریسایفای وظایفمسئولیت فنی
در سطح فنی مشخص می شود :
< >چه افرادی؟چگونه؟با چه وسایلی؟در جهت چه اهدافی؟باید آموزش ببینند
بخش عمده کارکردهای مدیریت آموزشی در مدرسه و کلاس درس توسط ماهیت وظایف فنی مشخص می شود .
همه اقدامات سطح فنی زیر نظر سطح «اداری» قرار دارند
سطح اداری :
< >اداره کننده امور داخلی سازمانمیانجی سازمان و جامعهواحدهای سازمانی مسئول وظایف اداری کدامند؟
کلیه واحدهای اجرایی و ستادی اداره کننده آموزش و پرورش
مدیریت آموزشی در سطح اداری دارای چه ویژگیهایی است؟
< >دارای شباهت تام با مدیریت های دیگردارای وظایف کارکردهای عمومی مدیریت
(نمودار و جداول و تصاویر در فایل اصلی موجود است)