فهرست و منابع تحقیق مقاله مصلح جهانی در کتب ادیان
فهرست:
ندارد.
منبع:
ماخذ :
[1] مقدّمه کتاب «مهدى موعود» ترجمه سیزدهم بحار، ص 177، و مهدى انقلابى بزرگ، ص 57، به نقل از کتاب علائم الظهور.
[2] او خواهد آمد، ص 75.
[3] قاموس کتاب مقدّس، ص 806، به نقل از کتاب «او خواهد آمد»، ص 32.
[4] او خواهد آمد، ص 33، به نقل از قاموس مقدس، ص 219.
[5] دیباچه اى بر رهبرى، ص 95 96.
[6] دیباچه اى بر رهبرى، ص 101 102.
[7] او خواهد آمد، ص 87 88.
[8] اسامى مقدس حضرت مهدى(علیه السلام) در کتابهاى مربوطه به تفصیل آمده است، و ما اسامى مذکوره را از این کتابها نقل کرده ایم: النجم الثاقب، ص 31 70، کتاب یأتی على الناس زمان، ص 708 711، اقوال الائمه، ج 1، ص 329، او خواهد آمد، ص 64 70 و الزام الناصب ج 1، ص 481 491
[9] ناگفته نماند که نامها، کنیه ها و لقبهاى حضرت مهدى(علیه السلام)، در دو کتاب پر محتواى «الزام الناصب»، تألیف مرحوم حائرى یزدى، و کتاب بسیار نفیس «نجم الثاقب» تألیف محدّث نورى طاب ثراه به تفصیل ذکر شده است.
در کتاب «الزام الناصب»، 186 نام، و در کتاب «نجم الثاقب» هم 182 نام براى آن حضرت ذکر گردیده است. کسانى که طالب شرح و معانى الفاظ یاد شده و اسامى مبارک آن حضرت مى باشند، مى توانند به کتاب «نجم الثاقب» از صفحه 31 تا 70 و جلد اوّل کتاب «الزام الناصب» از صفحه 481 تا 491 مراجعه فرمایند.
[10] اوپانیشاد، ترجمه محمّد داراشکوه (از متن سانسکریت) ج 2، ص 637.
[11] دلائل الامامه ، ص 244 منتخب الاثر، ص 519 بحار الانوار، ج 52، ص 391، ح 214.
[12] بشارات عهدین، ص 246 علائم الظهور کرمانى، ص 18 لمعات النور فی کیفیه الظهور، ج 1، ص 19، نور الانوار، ص 86، نور هفتم.
[13] جگرنات به لغت سانسکریت نام بتى است که هندوها آن را مظهر خدا مى دانند.
[14] علائم الظهور کرمانى ص 17; لمعات شیرازى، ج 1، ص 18 ; نور الانوار، نور هفتم ; بشارات عهدین، ص 246 به نقل از کتاب زبده المعارف، ذخیره الالباب و تذکره الاولیاء.
[15] بشارات عهدین، ص 272 علائم الظهور کرمانى، ص 18.
[16] بشارات عهدین، ص 245; او خواهد آمد، ص 66; علائم الظهور کرمانى، ص 18.
[17] سوره اسراء، آیه 33، جهت اطلاع بیشتر به کتاب المحجّه ص 127 129 مراجعه فرمایید.
[18] بحار الانوار، ج 52، ص 191، ح 24 ; بشاره الاسلام، ص 99 ; و منتخب الاثر، ص 292.
[19] ممتاطا: در زبان هندى به معنى «محمّد» است.
[20] علائم الظهور کرمانى، ص 18 او خواهد آمد، ص 80.
[21] بحار الانوار، ج 6، ص 306 از رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) و ج 52، ص 254 از امام صادق(علیه السلام) کافى، ج 8، ص 36، 42 مهدى موعود، ص 1036، 1045 و بسیارى از منابع دیگر از تفسیر و حدیث.
[22] او خواهد آمد، ص 65 به نقل از کتاب ریگ ودا، ماندالاى 4 و 16 و 24.
[23] بشارات عهدین ، ص 242 علائم الظهور کرمانى، ص 17 او خواهد آمد ص 65.
[24] بحار الانوار ،ج 52، ص 312.
[25] بحار الانوار، ج 52، ص 321.
[26] سوره انبیاء، آیه 105.
[27] عهد عتیق، کتاب مزامیر، مزمور 37، بندهاى 9 38.
[28] همان، مزمور 96، بندهاى 10 13، ص 1247، کتاب مقدّس.
[29] عهد عتیق، کتاب مزامیر، مزمور 72، بندهاى 1 2، به نقل از بشارات عهدین، ص 248 و أنیس الاعلام، ج 5، ص 92، 93.
[30] یسىّ به معناى قوى، پدر حضرت داود و نوه «راعوت» است، و به طورى مشهور بود که داود را پسر «یسىّ» مى نامیدند، در صورتى که خود داود شهرت و شخصیت عظیمى داشته و از پیغمبران بزرگ «بنى اسرائیل» بوده است. (قاموس کتاب مقدس). و اما «راعوت» زنى است از «مؤاب» که سر زمینى است در شرق دریاى لوط، که با «یوغى» وصلت کرد و از او صاحب فرزندى بنام عوید عویبد شد که جدّ حضرت داود(علیه السلام) باشد. (لغت نامه دهخدا، حرف راء، ص 86).
[31] تورات، کتاب اشعیاى نبى، باب 11، پندهاى 1 10، ص 1548، کتاب مقدّس.
[32] به بشارت دوم، عنوان هفتم، مراجعه فرمایید.
[33] بشاره الاسلام، ص 197، 247، منتخب الأثر، ص 474، مستدرک حاکم، ج 4 ص 514 و بحار الانوار، ج 52، ص 280، ح 6.
[34] تورات، کتاب اشعیاى نبى، باب دوم، بندهاى 2 4.
[35] کتاب مقدّس، کتاب اشعیاى نبى، ص 1046 باب 32، بندهاى 16 18
[36] کتاب مقدّس، کتاب اشعیاى نبى، ص 1090، باب 65، بندهاى 23 25.
[37] وادى یهوشافاظ، نام صحرایى در نزدیکى بیت المقّس است که اکنون وادى «قدرون» نامیده مى شود. (لغت نامه دهخدا، حرف قاف، قدرون، ص 177).
[38] کتاب مقدّس، کتاب بوئیل نبى، ص 1327، باب 3، بندهاى 2 و 3.
[39] کتاب مقدّس، کتاب بوئیل نبى، ص 1328، باب 3، بندهاى 12 و 13.
[40] کتاب مقدّس، کتاب عاموس نبى، ص 1333، باب 4، بندهاى 12 و 13.
[41] افرایم: نام پسر دوم حضرت یوسف(علیه السلام) است.
[42] یهودا: نام پسر یعقوب و برادر بزرگ یوسف از مادر دیگر به نام لیا لایالیا است، که حضرت داود و ملوک بنى اسرائیل و حضرت عیسى(علیه السلام) از نسل او مى باشند. (لغت نامه دهخدا، حرف یاء، یهودا).
[43] تورات، کتاب هوشع نبى، ص 1314، باب 5، بندهاى 14 و 15.
[44] همان، کتاب زکریاى نبى، ص 1382، باب 14، بندهاى 1 10.
[45] البدایه والنهایه ، ابن کثیر، ج 1، ص 143.
[46] بحار الانوار، ج 53، ص 59، ح 47 معانى الاخبار، ص 407.
[47] عقائد الامامیّه، ج 1 ص 270.
[48] ظاهراً این کلمه اشاره به همان آیه شریفه: (وَأَعِدُّوُا لَهُمْ مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه )مى باشد.
[49] کتاب مقدّس، کتاب حزقیال نبى، ص 1265، باب 39، بند 17 23.
[50] قاموس کتاب مقدّس، ماده «پسر خواهر»، ص 219.
[51] کتاب مقدّس، کتاب حجّى نبى، ص 1367، باب 2، بندهاى 6 9.
[52] کتاب مقدّس، کتاب صفیناى نبى، ص 1363، باب 3، بندهاى 5 9.
[53] کتاب مقدّس، کتاب دانیال نبى، ص 1309، باب دوازدهم، بندهاى 1 12.
[54] کتاب مقدّس، انجیل متى، ص 41، باب 24، بندهاى 1 8، 23 28،29 37 و 42 46.
[55] کتاب مقدّس، انجیل متى، ص 44، باب 25، بندهاى 31 34.
[56] انجیل متى، باب 19، بندهاى 28 و 29.
[57] کتاب مقدّس، انجیل مرقس، ص 77، باب 13، بندهاى 1 9 و 32 الى 37.
[58] کتاب مقدّس، انجیل لوقا، ص 116 باب 12، بندهاى 35 و 36 و 37 40.
[59] انجیل لوقا، باب 21، بندهاى 25 27.
[60] کتاب مقدّس، انجیل یوحنّا، ص 152، باب 5، بندهاى 26 28.
[61] کتاب مقدّس، مکاشفه یوحنّا، ص 408، باب 12، بندهاى 1 5 و 7 10.
[62] کتاب مقدّس، مکاشفه یوحنّاى رسول، ص 417، باب 19، بندهاى 11 18.
[63] رساله پولس رسول به رومیان، ص 252، باب 8، بند 18.
[64] رساله پولس رسول به رومیان، ص 261، باب 15، بند 12.
[65] رساله اول پولس به تسالونیکیان، ص 330، باب 4، بندهاى 15 17
[66] بحار الانوار، ج 52، ص 181.
[67] بشارات عهدین، ص 237.
[68] بشارات عهدین، استدراکات، بعد از مقدّمه چاپ دوّم، ص 10 و 11.
[69] لمعات النور، ج 1 ص 23 25.
[70] لغتنامه دهخدا، ص 6469، ستون 1.
[71] بشارات عهدین، ص 243.
[72] بشارات عهدین، ص 258، به نقل از جاماسب نامه.
[73] او خواهد آمد، ص 108.
[74] همان، به نقل از جاماسب نامه، ص 121 و 122.
[75] بحار الأنوار، ج 51 ص 164.