سازمان جهانی فرش نیازمند موقعیت و قدرت تبلیغات فرش ایران
میراث آریا: پیوستن ایران به سازمان جهانی فرش، بیشتر به نفع دیگر کشورها است تا ایران؛ زیرا آنها از پول، استفاده خواهند کرد."اکبر هریسچیان" رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران، با بیان این مطلب ، از کشور ایران بهعنوان صاحب رسالت در هنر فرش یاد کرد و گفت: اگر قرار باشد سازمانی به نام سازمان جهانی فرش در دنیا تشکیل شود، باید زیرنظر ایران باشد و قوانینی که در ایران و دیگر کشورهای عضو جریان دارد، به ضرر ما نباشد.وی افزود: در حالی که کارگران در ایران کمتر از 15 سال حق کار در کارگاههای متمرکز را ندارند، در کشورهایی نظیر هند و چین و پاکستان چنین قانونی وجود ندارد.
هریسچیان تصریح کرد: سریبافی این کشورها در حال تعطیلی است و دلیل اشتیاق آنها به پیوستن ایران به سازمان مذکور این است که قصد دارند به تک فروشی روی آورند.وی گفت: پیوستن ایران به سازمان جهانی فرش، به نفع کشور نیست؛ زیرا تورم موجود در کشور ما در کشورهای دیگر وجود ندارد و همین عامل سبب میشود ایران عقب بیفتد؛ به این ترتیب که آنها با تبلیغ کشور ما فروش بیشتری خواهند داشت و چون فرش ایران گرانقیمت است، فروش آن راکد میماند.
وی در پاسخ به سؤالی در زمینه جلوگیری از استفاده دیگر کشورها از نقشههای ایران با پیوستن به سازمان جهانی فرش، گفت: نقشههای ما ثبت شده نیستند و کپیکاران به راحتی میتوانند با تغییرات جزیی نقشه، بیآنکه حقی برای صاحب اصلی نقشه قائل باشد، آنها را به نام خود ثبت کنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش، درباره دلیل موافقت صادرکنندگان ایرانی مقیم کشورهای خارجی، تأکید کرد: ایرانیان خارج از کشور فرش همه کشورها را میفروشند، درحالی که تبلیغات فرش ایران میتواند تأثیر بسیار مثبتی در فروش آنها نیز داشته باشد، اما درحالحاضر هیچ نفعی برای ایران در پیوستن به سازمان جهانی فرش وجود ندارد.
صرف هزینه یک میلیارد تومانی برای تبلیغات فرش
مدیر عامل شرکت سهامی فرش گفت: « این شرکت حدود 150میلیون تومان بهطور مستقیم و حدود یک میلیارد تومان به شکل غیر مستقیم برای تبلیغات فرش هزینه کرده که این میزان تبلیغات قابل توجه بوده است».
سید جلال الدین بصام در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: « مرکز ملی فرش در خصوص تبلیغات فرش دستباف کارهای خوبی انجام داده و بودجهای برای این کار اختصاص داده است. و قصد دارد مقداری از این بودجه را به شرکتهایی که دارای نام معتبر بینالمللی هستند اختصاص دهد و از تبلیغاتی که برای آنها صورت می گیرد، حمایت کند».
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش در شهریور ماه گفت: « حجم عمده تبلیغات شرکت در این نمایشگاه برای خارج از کشور بوده است».
مدیر عامل شرکت سهامی فرش تصریح کرد: « قرارداد یک برنامه 13 قسمتی تبلیغاتی با صدا و سیما منعقد خواهد شد و عمده این تبلیغات از شبکه جام جم پخش خواهد شد». به گفته وی رویکرد خوبی برای تبلیغات در شرکت داریم که به تدریج خود را نشان خواهد داد».
وزیر بازرگانی برای رونق بیش از پیش صنعت فرش دستباف کشور در جمع مدیران شرکت سهامی فرش 29 فرمان صادر کرد.
به گزارش فارس مسعود میرکاظمی در جمع مدیران شرکت سهامی فرش برای توسعه و پیشرفت صنعت فرش دستباف کشور 29 دستورالعمل را به شرح زیر را یادآور شده است.
1-برای حضور در بازار بایستی تلاش برتر صورت پذیرد
2- ایده پروری وخلاقیت در نوآموزی وسنت شکنی
3- شرکت فرش باید متولی مواد اولیه مناسب برای فرش کشور باشد
4- شرکت فرش باید سنت شکنی کند ونظام فشاری فرش را به نظام کششی تبدیل کند
5- طرح تعویض فرش ماشینی دست دوم وفرش دستباف کهنه با فرش دستباف نو ادامه یابد
6- تهیه وساخت وپخش تیزر برای معرفی فرش وسفارش پذیری مخصوصاً درخصوص نقاشی کودکان درداخل وخارج از کشور انجام گیرد
7- تبلیغات فرش از طریق نمایندگی ها ودفتر اینترنت در صحنه بین المللی
8- تغییر نظام تأمین مواد اولیه وتولید وطراحی فرش – سفارش پذیری با حفظ نقشه های اصیل
9- فراهم کردن امکان دسترسی مردم به کالا قبل از تبلیغات
10- سایت شرکت فعالتر شود. اسامی نمایندگی ها در آن وهمچنین در روزنامه ها انتشار یابد
11- در بخش تجارت بین المللی باید تلاش بیشتر صورت گیرد
12- شناخت بازارهای هدف در کشورهای آمریکای لاتین وایجاد پایگاه پایدار در کشورهای عربی
13- تعیین تکلیف دارایی شرکت وتبدیل آنها به سرمایه افزایش افزوده برای فرش ، تبدیل به مراکز آموزشی
14- شرکت سهامی فرش ایران باید انعطاف پذیر باشد بهبود مستمر در روشها وتحول در حوزه های مختلف فرش داشته باشد
15- استفاده از فن آوری روز برای فروش وتولید وبکارگیری از مراکز علمی ودانشگاهها
16-تهیه کتابهای تخصصی برای کتابخانه. کتابخانه شما باید مرکز کتابهای بسیار بزرگ درخصوص فرش باشد
17- درآمد قالیبافان را افزایش دهید تا کیفیت فرش بالا رود
18- پیمانکارانی که بکار می گیرید به آنها بگوئید حتماً مسائل رفاهی وبیمه ای بافندگان را حل کنند
19- از بخش خصوصی و اصناف برای ساماندهی درخصوص مواد اولیه وغیره کمک بگیرید
20- درسال 86 سه چشمه خوب وپایدار باید در سطح کشور انجام دهید
21- کارها را باید به تولید انبوه وفروش ببرید تا ایده ها شکل بگیرند
22- علاوه بر مبلغ 200 میلیون 5% از فروش نیز بایستی به تبلیغات اختصاص پیدا کند
23- درخصوص تمبر فرش ابوظبی طرح آن را تهیه وارائه دهید تا مکاتبه لازم انجام گیرد
24- درخصوص اعزام به خارج از کشور حتماً افرادی را اعزام کنید که کارداشته باشند و دربخش بازرگانی خارجی فعال باشند
25- درخصوص دباغی پشم ومواد دیگر آن اگر طرحی دارید ارائه دهید تا پیگیری شود
26- بحث آموزش را جدی بگیرید حتماً برای این موضوع نیز اعتباردرنظر گرفته شود
27- بحث رفاهی پرسنل را نیز پیگیری کنید
28- ارائه طرحهایی برای الگو سازی برای جامعه فرش برای مطرح کردن در کمیته فرش.
29- فروش الکترونیکی پیگیری شود
پیشنهاد بودجه 6 میلیارد تومانی برای تبلیغات فرش
سه شنبه هفته گذشته در نشستی باحضور وزیر بازرگانی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، آیین نامه اجرایی بنده (ه) تبصره 2 قانون بودجه سال 84 مبنی بر پرداخت 500 میلیون دلار تسهیلات ارزی با کارمزد 9 درصد، نهایی و مقرر شد تا پایان بهمن ماه جاری 100 درصد اجرا شود
گروه بازرگانی - معاون وزیر بازرگانی، از بودجه پیشنهادی 6میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال 85 برای تبلیغات فرش دستباف ایرانی خبر داد و تخصیص این رقم را منوط به تصویب دولت و مجلس و موافقت سازمان مدیریت و برنامهریزی دانست.
فرجی، در گفتوگو با ایلنا، با بیان این مطلب، گفت: کار تحقیقاتی مناسبی در یکی از شهرهای آلمان در خصوص فرش دستباف ایرانی صورت گرفته، به نحوی که نتایج حاصل از این تحقیقات نشان میدهد که حدود 7/58درصد از مردم این شهر از آلمان هیچگونه اطلاعات و آگاهی از فرش دستباف ایرانی ندارند، 7/39درصد اطلاع کم و 6/1درصد اطلاعات خوب و صفردرصد اطلاعات جامع ندارند که این امر نشان از عملکرد ضعیف تبلیغاتی تجار ایرانی در زمینه فرش دارد، به همین جهت باید تبلیغات مناسبی به منظور اطلاعرسانی صورت گیرد.
وی افزود: به دنبال افزایش اطلاعات، میتوان منتظر افزایش تقاضا بود، ضمن اینکه این امر منجر به افزایش صادرات فرش دستباف ایرانی میشود.
فرجی افزود: مرکز ملی فرش ایران نشستی را با مسوولان اقتصادی سفارت ایران در آلمان برگزار کرد و مقرر شد که ارتباطات میان دو مرکز به صورت نزدیکتر و بهتر از گذشته صورت گیرد.فرجی، گفت: ارتباطات نزدیک مرکز ملی فرش ایران با مسوولان اقتصادی سفارتخانههای ایران در این کشورها منجر به بررسی بازار کشورهای هدف صادراتی فرش دستباف ایرانی، شناخت سلیقهها و نیز رنگ مد سال خواهد شد، ضمن اینکه نظرات مشتریان نسبت به فرش ارزیابی شده و نهایتا با تحقیقات جانبی و تکمیلتر به بدنه تولید منتقل میشود.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرش کالایی لوکس به شمار میآید و نیز قیمت بالایی دارد، شاخصهای ورود در بازارها متفاوت است، به نحوی که مردم آن کشورها باید درآمد سرانه مطلوبی داشته باشند تا بتوانند متقاضی فرش دستباف ایرانی شوند.
به گزارش گمرک در 10ماهه اول سالجاری 370میلیون دلار فرش دستباف عمدتا با مقصدهای اروپایی و آمریکایی صادر شده است.بررسی روند صادرات فرش دستباف در سهسال اخیر نشان میدهد که ارزش صادرات این محصول پیوسته رو به کاهش بوده به طوری که در سال 81، 619میلیون دلار، در سال 82، 701میلیون دلار و در سال 83، 564میلیون دلار فرش به خارج از کشور صادر شده است. آمار اخیر گمرک از وضعیت صادرات فرش در دهماهه سال 84 نیز مبین کاهش قطعی آن در مقایسه با سال 83 است که البته هنوز دو ماه به آخر سال باقی مانده و بعید نیست در این مدت جهش صادراتی رخ دهد. با این حال به گفته معاون وزیر بازرگانی: اروپا فرش ایرانی را نمیشناسد آن هم پس از یکسابقه تاریخی صادرات به این منطقه از جهان این معمایی است، که حل آن فقط در بودجه پیشنهادی برای تبلیغات خارجی ممکن نیست و احتمالا استراتژی و ساز و کارهای تجاری مدرن را میطلبد، همان کاری که چین و پاکستان از پس آن برآمدهاند و توانستهاند به عنوان رقبای جدی، فرش ایران را به حاشیه برانند.