مقدمه:
مخابرات به عنوان ارسال و دریافت خبر از دیر زمان در این کشور کهنسال رایج بوده است یعنی از زمانهایی که بشر بوسیله دود و آتش و سپس بوسیله نور و آئینه و یا پیک و چاپارد و تپه ها و ایستگاههای بین راهی اخبار و اطلاعات مهم اجتماعی کشوری را به اقصی نقاط یک کشور و یا مابین کشورهای همجوار ارسال و دریافت می کرده اند.
اینک متجاوز از یک قرن از زمانی که مخابرات جدید برقی در ایران شروع به کار نمود می گذرد این امر باب معرفی تلگراف مورس از سال 1236 و سپس ارتباط تلفنی مابین تهران و شهر ری در سال 1266 آغاز گردید.
پیشرفت و دستاوردهای علمی بشر در زمینه مخابرات و الکتریستیه و الکترونیک و دیجیتال دگرگونی در صنعت مخابرات ایجاد نمود که امروزه انواع سرویسهای مخابراتی با کیفیتهای عالی با نرخ های ارزان می تواند در دسترس دورافتاده ترین نقاط کشورها قرار گیرد در کشور ما ایران این تحولات صنعت مخابرات ادامه داشته بطوریکه استفاده از انواع تکنیکهای مخابراتی بی سیم مورد نظر بوده و این امر مخصوصاً بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای ایجاد امکانات و سرویسهای مخابراتی در روستاها و نقاط دورافتاده کشور از اهمیت والائی برخوردار گردیده است.
اکنون با استفاده از مراکز خودکار تلفن و کابلها و شبکه های ارتباطی بین شهری که شامل شبکه های مایکروویو، کاریر،HF,VHF,UHF,PEM و نیز تجهیزات تلفن خودکار بین شهری و بین الملل و ارتباطات ماهواره أی می باشد. امکان برقراری ارتباط تلفنی، تلکس، انتقال اطلاعات و انتقال برنامه های تلویزیونی، سرویسها و خدمات دیگری از قبیل کانال های اجاره ای، کابل و سیمهای اختصاصی و اجاره أی و غیره نیز در اختیار هموطنان قرار داده شده است.
فصل 1
اهمیت ارتباطات در جهان
امروزه می دانیم که ارتباطات در جهان حرف اول را می زند و در صورتیکه هرگونه اشکال و یا وقفه أی در این امر بوجود آید بسیاری از کارها مختل و انجام نمی شود در جهانی که هر روز از روز قبل با سرعت غیر قابل تصور دستگاههائی توسط اغلب کشورها ساخته می شود و اطلاعات بصورت برق آسا در اقصی نقاط دنیا پخش می شود اهمیت ارتباطات قوی برخوردار هستند و اغلب در این کشورها که بطور نمونه عنوان گردید روز به روز علم ارتباطات رو به پیشرفت می باشد بطوریکه در زمان حاضر اطلاعات با ارتباط یک خط تلفن بصورت فاکس از آنطرف جهان به این طرف جهان فرستاده می شود که بشر بتواند خیلی سریع با بکارگیری اطلاعات در جهت اهداف خود و دیگران سریعتر به آن اهداف برسد.
اهمیت ارتباطات در ایران
در ایران مسأله ارتباطات از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا از طریق همین مقوله است که تحولات عظیمی در کشور بوجود می آید اما باید عنوان نمود که سیستم ارتباطی کشور در مقایسه با سیستم های موجود در جهان بخصوص کشورهای پیشرفته در سطح پائینتری قرار دارد و همگام با پیشرفت صنعت ارتباطات جهانی حرکت نمی کردند و علت اینکه بطور کلی مسائل مالی و نبودن تخصص صنایع جدید و بسیاری مسائل دیگر است که باید با درایت و تفکر عمیق بتدریج مرتفع گردد.
طبقه بندی واحدهای مختلف اداره مخابرات:
شرکت مخابرات یک شرکت دولتی است که زیر نظر وزارت پست و تلگراف و تلفن فعالیت می کند بالاترین مقام اداری آن وزیر پست و تلگراف و تلفن می باشد و نحوه اداره آن بصورت شرکتهای دولتی می باشد کلیه درآمدهای حاصله به حساب خزانه دولتی واریز می گردد و کلیه هزینه ها از ردیف های مصوب تأمین اعتبار میگردد.
واحدهای اداره مخابرات بطور کلی از دو نوع واحد فنی و واحد اداری تشکیل یافته که رئیس اداره در رأس هر یک قرار دارد که بصورت زیر تشریح شده است.
واحد اداری: واحد فنی:
1 واحد حسابداری 1 واحد سوئیچ
2 واحد امور مشترکین 2 واحد شبکه نگهداری
3 واحد آبونمان 3 واحد واگذاری خطوط
4 دبیرخانه 4 واحد MDF
5 واحد اطلاعات 118
فصل 2 (واحد فنی)
واحد سوئیچ
واحد سوئیچ در واقع مرکز مبادله اطلاعات و پیغامها بین مشترکین و کنترل و نظارت از لحاظ نوع ارتباط( داخلی. مرکزی، خارجی) و شارژینگ و پکیج و . . . میباشد.
در این قسمت برای برقراری ارتباطات بردهایی که هر برد شامل هشت رله برای هشت مشترک تعبیه شده است که این رله ها بصورت سری در یونیت هایی جاسازیشده است. شماره های تماس داخل هر یونیت برای برقراری ارتباط با شماره های همان یونیت توسط کنترلر قسمت پایین یونیت امکان پذیر است و برای برقراری ارتباط بین یک یونیت و یونیت دیگر کابلی به نام یونیت ارتباط دهنده (GSU) وجود دارد.
در قسمت زیرین یونیت ها بردهایی شامل حافظه مانند هارد کامپیوتر وجود دارد که در هر ثانیه 2000 دور مسیرهای ارتباطی را چک می کند که آیا تلفن های مشترکین بوق دارد یا خیر و در چه زمانی تلفن مشغول بوده. در قسمت کنترل سوئیچ کنترل توسط سه رایانه انجام می شود که رایانه شماره 1 برای ثبت شماره هایی که باهم در تماس بوده اند زمان مکالمه و تعداد پالسهای تماس می باشد.
رایانه شماره 2و3 برای خدمات دهی به مشترکین جهت مزاحم یابی، قطع و وصل
مجدد خطوط ارتباطی و غیره می باشد که فقط یک اپراتور در این قسمت همه سیستمها را کنترل می کند.
معرفی سیستم سوئیچ دیجیتال کارین Lxi :
طراحی و انتخاب سیستم بستگی به پارامترهای متعددی دارد که به نوبه خود طیف وسیع ومتنوعی از مسائل مختلف را در بر می گیرند توزیع منطقه أی جمعیت وضعیت اقتصادی محلی و درآمدها نوع نیازهای مخابراتی منطقه توزیع شبکه برق، وجود عوامل فنی محلی، وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی منطقه و بسیاری پارامترهای دیگر از جمله عوامل موثر در طراحی و انتخاب سیستم می باشند.
در برنامه ریزی شبکه مخابراتی عوامل متعددی از قبیل منافع اقتصادی و اجتماعی اهداف پروژه و حوزه سرویس های ارائه شده پیش بینی های ترافیک مخابراتی مطالعات اجرائی انتخاب سیستم و ابزار اصلی و جانبی آن منافع برگشتی مطالعات وسیع مهندسی شرایط اقتصادی تحلیل نیازها و درخواستهای مخابراتی مشتریان اهداف کیفیتی سرویسها بررسی محل نصب سیستمها طراحهای بهینه جایگزین بررسی جهت تکنیکی و مشخصات فنی مورد نیاز شبکه و غیره را باید به طور دقیق در نظر گرفت.
از دیدگاه فنی برخی مسائل قابل توجه در طراحی کاربرد یک سیستم مخابراتی
عبارتند از:
نوع مسیرهای ارتباطیInternational,toll,tandem,local
نوع مرکز سوئیچ محلی Lx ، روستاییpx ،PABX و غیره
نوع سیستم انتقال رادیو، مایکروویو،PCM ، فیبر نوری، مخابرات ماهواره أی
نوع سیگنالینگPTMF.Pecadic.R2-MFC,CCS,CAS و غیره
نحوه تخصیص شماره های فنی
وضعیت نگهداری و مدیریت 08M
وضعیت شارژینگ مشترکین
وضعیت سنکرونیزاسیون در شبکه مخابراتی
ترافیک ارتباطی منطقه و میزان تغییرات آن ترافیک در مناطق مسکونی اداری و تجاری تلفن های هماهنگی و ترافیک ترلنکها
واحد شبکه و نگهداری:
نظارت بر کار تلفن ها از نظر دقت و سرعت از وظایف دستگاه DCM-8 عمده این واحد می باشد که برخی از وظایف فهرست وار در زیر آورده شده است.
مراکزی که دارای سیستم های پرکین می باشند نگهداری و آزمایش یونیت های Ru,cu نیز بعهده پیمانکار می باشد.
وظایف شبکه نگهداری:
1 شبکه کابل: دستورالعمل های اجرایی تست و آزمایش و بازدید منصوبات شبکه کابل و هوایی به منظور تحویل به پیمانکار
دستورالعمل تعیین زمان متعارف برای اصلاح خرابیها
دستورالعمل حداقل معیارهای قبولی شبکه کابل
جدول جدهای عملیاتی مازاد بر وظایف نگهداری
جدول متراژهای منصوبه در شبکه کابل مراکز( محاسبه MCM )
دستورالعمل اجرایی کابلکشی و مفصلبندی و سد بندی و نصب کنتاکتور، والف، پست، ترمینال درام دی اف و کافو
دستورالعمل برگردان کابل
صورتجلسه تحویل و تحول شبکه کابل به پیمانکار
دستورالعمل نگهداری منصوبات شبکه کابل و سیستم گاز کنترل
دستورالعمل ثبت دفاتر خرابی و عملیات روزانه نگهداری کابل و گاز کنترل
2 شبکه هوایی:
1 دستورالعمل فنی و اجرایی شبکه هوایی
2 فهرست بهای کدهای احتمالی که ممکن است در حین اجرای کار حادث شود
3 سیستم های PG :
دستورالعمل نصب RU و نگهداری سیستم های PG
جدول کد عملیاتی سیستم های PG
در صورت حدوث خرابی روی منصوبات تحت گارانتی و ارجاع آن به پیمانکار هزینه های ترمیم با استفاده از کدهای پیش بینی نشده قابل پرداخت می باشد.
هزینه نگهداری دایری های جدید در صورت تحویل یا تأیید کارفرما و ارجاع کتبی آن به تعداد شماره های کار آن قرارداد طی الحافیه افزوده می شود.
نگهداری شبکه کامل: 1 اندازه گیری و تعیین مواضع خرابی 2 عملیات حفاری و پر کردن و حمل نخاله و پاکسازی محل های حفاری 3 انجام عملیات حفاری و کابل کشی خاکی از مواضع تا سقف 100 متر در ماه و کابل کشی کانالی تا 500 متر در ماه بعهده پیمانکار بوده و مازاد بر آن با تأیید ناظر بر اساس کد پیش بینی شده محاسبه می گردد.
باز و بسته کردن مفصل ها اعم از خاکی و کانالی جهت رفع خرابی
اصلاح خرابی و آزمایش و تحویل آن به مرکز
تعویض و تعمیر سکو و صندوق کانو باتعلقات مربوطه و سر کابلها بمنظور رفع خرابی
بازسازی شبکه هواییک بازسازی در مسیرهائیکه بسته کابل کشی حفظ شده و نیاز به تعویض پیچ فلزی. رول پلاک بست زیر و رو. قلاب و عمل اصلی کردن سیمها و کابل های هوایی بر روی نرده ها کنسول ها و بر روی متره های منصوبه بر روی تیرها یا پنجره ها.
معرفی پرسنل، نظارت و هماهنگی ورود و خروج کارکنان پیمانکار، خسارات، حوادث قهری و غیرمترقبه، تأخیرات مجاز کارهای پیش بینی نشده، نحوه پرداخت ها
واحد واگذاری خطوط:
فرمهایی که توسط مشترکین جهت ثبت نام تلفن در پرونده ثبت شده است توسط قسمت شبکه و نگهداری به این قسمت ارسال می شود و لیستی از این فرمها جهت نسب و راه اندازی به قسمت MDF ارسال می شود.
این واحد برای هماهنگی بین قسمت هایی مثل MDF و شبکه ارزش فراوانی دارد.
واحدMDF : أین واحد در واقع پل ارتباطی بین قسمت سوئیچ و واحد شبکه و
نگهداری می باشد بطوریکه خرابی و قطع و وصل تلفن ها در این واحد بررسی میشود و همچنین نصب خطوط جدیدی که در آینده اضافه خواهد شد از جمله وظایف این قسمت می باشد.
در این قسمت توسط کابلها بین شماره مشترک و مسیر حرکت کابل تا محل ترمینال کابل واقع در محل مشخص یک ارتباط منطقی برقرار می کند.
فصل 3
واحد اداری:
این قسمت توسط شخصی به نام مدیر امور اداری کنترل می شود که از عمده وظایف این فرد در ذیل آمده است:
1 مشارکت درتصمیم گیری های کلی تعیین خط مشی اداره از بعد مالی
2- مشارکت در تهیه برنامه های اجرایی و سرمایه أی
3 بررسی و تصویب پرداخت ها
4 نظارت بر وضعیت نقدینگی شرکت
5 بررسی و تصویب صورتها و گزارشات مالی تعیین شده
6 مسئولیت نهایی ثبت دفاتر قانونی
7 تدوین و ارسال مدارک و مبانی رسیدگی به مرکز
8 نظارت بر حسن انجام قراردادهای مرتبط با فعالیت های مالی( خدمات مشاورهای. کامپیوتری و خدمات مالی)
9 بررسی و تصویب افزایش و یا کاهش تعداد و یا مبلغ تنخواه گردان اداره
10 هماهنگ نمودن فعالیت های قسمت های مختلف
(نمودار در فایل word قرار دارد.)
واحد آبونمان:
فیش مصرفی که به دست مشترکین می رسد چه مراحلی را طی می کند؟
بعد از دریافت فیش مصرفی توسط مشترکین و پرداخت وجه آن در یکی از شعبههای بانکی قسمت اول فیش جدا شده و به مشترک داده می شود و ته فیش در بانک جمع آوری شده و مسئولین با توجه به این ته فیش ها روزانه سند بانکی تنظیم می کنند و همراه با این سند بانکی ته فیش ها توسط مسئول حسابداری اداره مخابرات به قسمت آبونمان فرستاده می شود. در واحد آبونمان مسئولین این وصولی ها( ته فیش) را جمع زده و با سند بانکی تطبیق می دهند با توجه به تاریخ پرداخت وجه فیش ها همه فیش ها دسته بندی شده و کارت جمع زده می شود جمع تمامی فیش ها تمامی و فیش ها در تاریخ مورد نظر و حتی تعداد فیش ها زده شده و با توجه به بانک مزبور کدگزاری می شود و به اداره کل مخابرات تهران فرستاده می شود و ثبت تصویه زده می شود.
از همین وصولی ها لیستی تهیه می شود که به واحد آبونمان فرستاده می شود در واحد آبونمان این لیستها را چک کرده و اصلاحات انجام شده و اگر در این لیست اختلافی صورت گرفته باشد در فرمهای اصلاحی ایجادی و حذفی عنوان می شود.