بهبود تداوم به رغم موانع موجود
نویسنده: تونی پالگیز
ترجمه: منصور ابطحی، کارشناس مدیریت صادرات سایپا
شمار خودرو در بازار کلیه کشورهای عضو گروه ASEAN با نیل به رشد 12 درصدی در سال 2003 از مرز یکونیم میلیون فراتر رفته، بهطوری که میزان رشد در این مناطق جز کشور مالزی به حد نسبتا خوبی رسیده است. مناطق مزبور، سال گذشته دچار مشکلات عمدهای همچون شیوع بیماری سارس و تشدید فعالیتهای تروریستی بودهاند که این مسائل به طبع روی رشد بازارهای صادراتی این مناطق تاثیر بسیار منفی داشته است.
پایین بودن نرخ بهره بانکی، سطح تقاضای مصرف کنندگان را در سال 2003 افزایش داد. بازتاب رشد بالای اقتصاد منطقه در سال گذشته با افزایش اعتماد به نفس مصرفکننده، بالا رفتن بازار بورس و افت کردن نرخ بهره جان بیشتری گرفت. بدین ترتیب، مصرف کنندگان روز به روز به منابع مالی جهت انجام خریدهای خود دستیابی آسانتری پیدا میکردند. اما از آنجایی که بدهیهای داخلی دستخوش افزایش روزافزون بوده است، روی هم رفته این دستاورد جهت رشد بیشتر چندان مهم تلقی نمیشود. کمپانیهای تویوتا و هوندا که به ترتیب مدل «ویوس» و «سیتی» را از اواخر سال 2002 در سراسر منطقه عرضه کردند بیشترین سود را از سطح بالای تقاضای منطقهای بردند.
سال گذشته تایلند به عنوان بزرگترین بازار در میان بازارهای ASEAN شناخته شد که از رشد بالا و غیرمنتظره 30 درصدی برخوردار بود. رشد اقتصادی 4/6 درصدی تایلند، بیشتر یادآور سالهای شکوفایی اواسط دهه 1990 این کشور محسوب میشد، از طرفی کشور سنگاپور درست در زمانی که در حال خروج از خسارت جهانی مربوط به بازارهای جهانی تکنولوژی اطلاعات بود به بدترین وجه ممکن آسیب دید که این آسیب به واسطه گرفتاری در دام بیماری سارس حادث شد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سنگاپور 8/0 اعلام شد؛ اگر چه بازار خودرو به ندرت نقاط ضعف و قوت حاصله را در اقتصاد واقعی کشور منعکس میکند، اندونزی که یکی دیگر از کشورهای عضو ASEAN به حساب میآید آهنگ رشد و توسعه اقتصادی چندان سریع نیست. ولی مصرفکنندگان داخل این کشور با برنامههای جذابی همچون «صندوق اندوخته نقدی خودرو» خریدهای چشمگیری کردند.
تداوم رشد و توسعه در سال 2004
همگام با اشباع تقاضاهای کوتاهمدت در برخی بازارهای کلیدی ASEAN در سال 2004، انتظار میرود رشد و توسعه منطقهای در مقایسه با سال 2003 حدود 5 درصد افزایش داشته باشد. وقایعی همچون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فیلیپین و اندونزی از طرفی شک مضاعفی در مصرفکنندگان این کشورها در خریدهایشان ایجاد میکند و از طرفی همین تردید در خرید، حجم نقدینگی سیستم اقتصادی جهت خرید خودرو را مستقیما افزایش میدهد. شیوع اخیر آنفلوآنزا این شرایط ناگوار را وخیمتر کرده است. ولی در مجموع، در حال حاضر این مشکل گذرا و کوتاهمدت تلقی میشود و تنها تاثیر ناچیزی بر روی رشد وتوسعه اقتصادی اندونزی خواهد داشت.
در شرایط فعلی انتظار میرود خریدکنندگان مالزیایی که تا به حال منتظر بهبود شرایط خرید هستند که ناشی از کاهش مالیاتها خواهد بود، دوباره روانه بازار شوند. طی سالگذشته شرکت پروتون نسبت به شرکتهای دیگر مالزی بیشتر متحمل کاهش فروش محصولات خود شد. با اینکه این شرکت اولین خودروی ملی کشورش را تولید میکند در سال جاری به دنبال چارهای است تا دوباره به وضعیت مطلوب قبلی خود برگردد. در اندونزی علیرغم وجود نابسامانیهای سیاسی و نامناسب بودن اوضاع اقتصادی کشور، فعالیت خیلی گستردهای جهت تولید مدل جدیدی از خودرو در حال پیگیری است که بتواند تقاضای چشمگیری را تا دو سال آینده به خود اختصاص دهد. علیرغم مشکلات فعلی، امنیت منطقه به حدی تشخیص دادهشده که در سال جاری چند پروژه تولید خودرو در اندونزی در حال شروع شدن است.
رشد و توسعه جدی و قابل توجه تایلند
طی سال گذشته اقتصاد تایلند از رشد و توسعه چشمگیری برخوردار بوده است. به دلیل عملکرد فعال بخش صادرات و نرخهای پایین بهره که مشتریان را به سمت محصولات داخلی خواهدکشید، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2003 حدود 4/6 درصد تخمین زده میشود. کشور تایلند به عنوان یکی از باثباتترین کشورهای عضو بلوک تجاری ASEAN اولین انتخاب برای سرمایهگذاری در میان کشورهای بلوک به حساب میآید. طی شش ماه گذشته اعتبار تجاری داخل این کشور به حد چشمگیری افزایش پیدا کرده و سرمایهگذاری داخلی رو به رشد بوده است.
اعتقاد عمومی کارشناسان بر این است که اوضاع اقتصادی سال جاری حداقل با سال گذشته برابری میکند. دولت تایلند رشد تولید ناخالص ملی این کشور را در سال 2004 حداقل 8 درصد پیشبینی میکند. رشد اقتصاد داخلی تایلند در حال گسترش است و بودجه تکمیلی هم اخیراً برای سال جاری به تصویب رسید که این خود باعث افزایش رشد اقتصادی خواهد شد. یک سال کامل تا انتخابات سراسری سال 2005 تایلند زمان باقی است و دستیابی به رشد اقتصاد پیشبینی شده، اولویت اول دولت تایلند است.
بر همین اساس، صادرات کلید موفقیت تایلند برای دستیابی به اهداف رشد در سال جاری، صادرات است. در این خصوص دولت در بسط و توسعه فرصتهای صادراتی از طریق موافقتنامههای تجاری دوطرفه و همچنین از طریق جذب سرمایه مستقیم خارجی بسیار فعال عمل کردهاست. بخش ساخت و ساز که در دوران بحران اقتصادی سال 1997 تایلند، متحمل خسارت زیادی شد هماکنون مرحله بهبود مجدد خود را تجربه میکند. از طرف دیگر نداهای احتیاط هم عجالتاً به گوش میرسند چرا که طی چند ماه اخیر، تورم در حال بالا رفتن است و به نظر میرسد چرخه نرخ بهره در شرف برگشتن باشد. رشد بازار بورس در مقایسه با رشد آن در طول تاریخ تایلند بالا است و معاملات املاک و مستغلات بسیار کند شدهاست.