تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 14948
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی

    : پیشینه:

    حفظ انسجام ، همگرایی و یکپارچگی امت اسلامی در چارچوب اندیشه قرآنی و سنت نبوی (ص) با هدف حفظ شکوه و عظمت جهان اسلام مورد توجه و تاکید بزرگان دینی، علمای اسلامی و اندیشمندان جوامع مسلمان بوده است.

    با توجه به تحولات عمده جهانی و بویژه تاثیرات جهانی شدن بر هویت و فرهنگ جوامع اسلامی نیاز به تحکیم انسجام امت اسلامی نمایان شده و تدوین راهکارهای جامع برای حفظ و تعالی ارزشهای والای اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر است. در این راستا فارغ از تلاشهای کشورهای اسلامی بویژه در قالب سازمان کنفرانس اسلامی با هدف همگرایی سیاسی و اقتصادی توجه به قابلیت های آموزشی ، علمی و فرهنگی جوامع اسلامی برای دستیابی به اهداف مورد نظر واجد اهمیت مضاعف است. با عنایت به مراتب فوق و با توجه به آرمانهای امت مسلمان و تاکیدات اسناد مصوب سازمانهای اسلامی بویژه برنامه عمل 10 ساله سازمان کنفرانس اسلامی برای فائق شدن بر چالشهای عمده فراروی امت اسلامی در قرن 21، استراتژیها و اعلامیه های سازمان آموزشی ، علمی ، فرهنگی اسلامی (آیسسکو) ، همایش بین المللی " نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی " برگزار می شود.

    ب: اهداف و موضوعات همایش

    اهداف عمده همایش مذکور به شرح زیر می باشد:

    شناسایی چالشهای فراروی جهان اسلام در راستای نیل به انسجام اسلامی و تدوین راهبردهای مناسب با محوریت آموزش، علوم ، فرهنگ و ارتباطات

    شناسایی زمینه های انسجام اسلامی در جهت دستیابی به آرمانهای امت اسلامی با محوریت آموزش، علوم ، فرهنگ و ارتباطات

    تبیین نقش تعلیم و تربیت در بستر سازی انسجام اسلامی در نسل جدید جوامع مسلمان

    تبیین چارچوبهای نظری و علمی جهت تحکیم انسجام اسلامی در جوامع اسلامی با تاکید بر آموزش، علوم ، فرهنگ و ارتباطات

    تبیین حوزه های همکاری مشترک در زمینه آموزش، علوم ، فرهنگ و ارتباطات در جهت تحکیم انسجام اسلامی

    برای دستیابی به اهداف مذکور و ارائه راهکارهای عملی و دیدگاههای نوین، همایش یاد شده بر محورها و موضوعات زیر متمرکز خواهد شد:

    بررسی زمینه ها، استراتژیها و اقدامات آموزشی ، علمی و فرهنگی نهادها و موسسات دولتی جهان اسلام وتاثیر آن بر انسجام اسلامی

    بررسی موانع، چالشها و راهکارهای آموزشی، علمی و فرهنگی و تاثیر آن بر انسجام اسلامی

    برای حصول اهداف همایش با توجه به فراخوان اعلام شده از سوی برگزار کنندگان همایش ، مقالات کثیری به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

    ج: سازماندهی و متدولوژی همایش:

    همایش حاضر با بهره گیری از تجربیات سازمان کنفرانس اسلامی ، سازمان آیسسکو، کشورهای اسلامی و اندیشمندان مسلمان در قالب برنامه های زیر برگزار می شود.

    مراسم افتتاحیه

    در مراسم افتتاحیه همایش که با حضور وزرای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ برخی از کشورهای اسلامی و نمایندگان سازمانهای بین المللی اسلامی برگزار می شود مقامات رسمی و شخصیت های سیاسی ، دینی و علمی به بیان نظرات خود خواهند پرداخت.

    نشست های عمومی

    یکی از اهداف عمده همایش، بهره گیری از دیدگاههای اصحاب فکر و اندیشه در ارائه مفاهیم نوین و راهکارهای عملی برای تحکیم انسجام اسلامی است. در این راستا مقالات کثیری به دبیرخانه همایش ارسال شده است که پس از بررسی و تایید نهایی کمیته علمی همایش ، برخی از مقالات منتخب و مربوط به محورهای کلی همایش در دو نشست عمومی  همایش ارائه خواهد شد.

    نشست های تخصصی

    مقالات منتخب که دارای نوآوری بوده و راهکارهای مفیدی را ارائه نماید در هر یک از حوزه‌های مورد توجه همایش (آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات) در نشست تخصصی مربوط که به صورت همزمان برگزار خواهند شد، ارائه می گردد.

    پانل های تخصصی

    برای بهره گیری مناسب از نظرات مقامات رسمی ، وزرای شرکت کننده، شخصیت های برجسته و علما و اندیشمندان سه پانل تخصصی برگزار می شود.

    در پانل های مذکور سخنرانان اصلی و وزرای شرکت کننده به ارائه دیدگاههای عمده خود خواهند پرداخت. برگزاری پانل های مذکور به صورت متوالی می باشد تا امکان ارائه نظرات در هر کدام از پانل ها میسر شود. پانل های مذکور به شرح زیر می باشند:

    1-4- پانل آموزش و پرورش

    آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای دستیابی به اهداف امت واحده سهم عمده ای در حفظ ارزشهای دینی و ایجاد هویت جمعی اسلامی دارد. سیاست های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت آموزشی جوامع اسلامی می تواند با تقویت یا بازسازی هویت اسلامی ، ایجاد زمینه های همگرایی و انسجام، تاکید بر اشتراکات دینی جوامع اسلامی و مقابله با از هم گسیختگی جوامع اسلامی، نقش مهمی ایفا می کند. آموزش صحیح نسل آینده عظمت و شکوه امت اسلامی را تضمین خواهد کرد. این امر نیازمند راهکارهای نوین، اصول، فرایندها و مکانیسم های صحیح آموزشی و پرورشی می باشد. وزرای آموزش و پرورش و مدیران سازمانهای اسلامی بین المللی و شخصیت های حاضر در پانل با توجه به موارد یاد شده ضمن ارائه دیدگاههای خود به سوالات زیر پاسخ خواهند داد.

    دیدگاه شما در خصوص انسجام اسلامی و بهره گیری از آموزش در دستیابی به آن چیست؟

    سیاستهای مطلوب و کاربردی، راهکارهای مفید و تجارب ارزنده جوامع اسلامی در زمینه آموزش و پرورش برای دستیابی به هویت جمعی اسلامی چیست؟

    نحوه تعامل بین بهره گیری از پیشرفت های نوین علمی و فنی ، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و حفظ و تقویت ارزشهای اسلامی و تحکیم انسجام اسلامی چگونه باید باشد؟

    نقش دولتها، سازمانهای اسلامی، نهادهای ملی و بین المللی ، متفکران و اندیشمندان آموزشی در دستیابی به انسجام اسلامی چیست؟

    با بهره گیری از عوامل آموزشی نظیر برنامه درسی، معلم، روش های یاددهی و یادگیری و غیره چگونه می توان در جهت نزدیک کردن و افزایش نگاه  مثبت دانش آموزان مسلمانان نسبت به یکدیگر حرکت کرد؟

     

    2-4- پانل فرهنگ ، ارتباطات و هنر

    اعتقادات دینی ، فرهنگ مشترک و تعاملات فرهنگی جوامع اسلامی مهم ترین عامل حفظ هویت و یکپارچگی ملتهای مسلمان در طول تاریخ بوده است. بهره گیری صحیح از تعاملات فرهنگی با استفاده از فناوریهای نوین و رویکردهای ارتباطی و استفاده از ظرفیت های میراث کهن فرهنگی، دینی و هنری جوامع اسلامی و تکیه بر مشترکات کثیر فرهنگی و دینی موجبات نزدیکی ، همگرایی و انسجام امت اسلامی را فراهم خواهد کرد. توجه بر ارزشهای والای اسلامی،

    مدارا و اعتدال در امور، تنوع فرهنگی و گفتگوی بین فرهنگها در دنیای امروز، به پیشرفت و توسعه همه جانبه و پایدار جوامع اسلامی می انجامد. فرهنگ، ارتباطات و هنر با توجه به نقش بارزی که در زندگی روزمره ملتهای اسلامی دارد باید در خدمت نزدیکی و انسجام امت اسلامی باشد. دستیابی به این اهداف، نیازمند بررسی اصول کلی و راهکارها و مکانیسم های نوین فرهنگی است.

    وزرا، مدیران سازمانهای اسلامی بین المللی و شخصیت های حاضر در پانل با توجه به موارد یاد شده با ارائه دیدگاههای خود به سوالات زیر پاسخ خواهند داد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی, مقاله در مورد تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی, تحقیق درباره تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی, مقاله درباره تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله همایش بین المللی نقش آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت