تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی

تعداد صفحات: 35 فرمت فایل: word کد فایل: 15023
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۳,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی

     

     

    مقدمه
    احساس مسئولیت و ایفای وظایف اجتماعی لازمه زندگی و فعالیت های فردی و اجتماعی است. اولیاء و مربیان کودکان استثنایی، لازم است علی رغم نارسایی ها ی جسمی و ذهنی این کودکان، آنان را با مسئولیت های اجتماعی خود آگاه سازند. هدف نهایی از سازگاری اجتماعی کودکان استثنایی، داشتن کفایت و توان زندگی اجتماعی در جامعه است(کوزه گر،1387). لازمه تحقق چنین امری داشتن مهارتهای اجتماعی جهت سازگاری در زندگی و همچنین توان زندگی در جمع است. در کنارنقشی که الگوهای رفتاری مطلوب معلم و سایر دست اندر کاران تعلیم و تربیت و بطور کلی مدرسه و نظام آموزشی در جامعه پذیری دانش آموزان ایفا می کنند، کتاب درسی و سایر منابع آموزشی نیز تاثیری در خور توجه دارند. چرا که بیان و ارائه رفتارهای مطلوب در قالب متن، تصاویر، داستانها و غیره می تواند تسهیل کننده ی این امر خطیر باشد .
    هدف اصلی از درس مهارتهای اجتماعی – اقتصادی این است که افراد علاوه برکسب دانش و مهارتهای تخصصی خود، از نظر اجتماعی نیز در وضعیت مطلوب قرار گیرند و رفتار خود را با الگوهای رفتاری و ارزش های متداول و مورد قبول جامعه وفق دهند (پدیدار و همکاران، 1386).
    بدیهی است بازنگری، تحلیل، اصلاح و تجدید نظر اصولی و علمی در محتوای کتب درسی، آثار و تبعات مثبت فراوانی در برخواهد داشت که یکی از آنها ایجاد زمینه مناسب جهت رشد و ارتقاء برنامه درسی و به تبع آن، رشد و پیشرفت دانش آموزان است. علی رقم روشهای گوناگونی که در تحلیل محتوای کتب درسی وجود دارد، در این پژوهش با استفاده از تکنیکهای خوانایی، کتاب مهارتهای اجتماعی – اقتصادی سال اول دوره پیش حرفه ای (راهنمایی) گروه کم توان ذهنی مورد تحلیل، تحقیق و بررسی قرار گرفته تا میزان و سطح خوانایی کتاب از منظر (خود آموزی، آموزشی ودشواری)، محتوای کتاب بررسی شود. چرا که سادگی یا دشواری زیاد محتوای کتاب (متن، تصاویر، پرسشها) و عدم تناسب محتوا با ویژگیهای ذهنی و سطح یادگیری دانش آموزان (بالاخص برای این گروه از کودکان) می تواند بر یادگیری آنها تاثیر منفی بجا گذارد. تحقیقات نشان داده است که متن هایی که بهتر سازماندهی شده باشد و متن هایی که ساختار آنها دارای علامت دهی مناسب باشد، امکان فهمیدن، به خاطرسپاری و به کارگیری اطلاعات را افزایش می دهند و تراکم نظریات در یک متن، خواندن متن را مشکل تر می سازد. زیرا خواندن و فهمیدن یک متن بیشتر تابعی از تعداد قضیه های آن، تا تعداد کلمات آن است. یعنی زمان لازم برای خواندن متنهایی که دارای مفاهیم لغوی زیاد هستند، بیشتر و یادآوری آن نیز کمتر می باشد (یارمحمدیان، 1370). بنابرین لازم است در کنار بررسی جنبه های گوناگون محتوای کتاب ها، میزان یا سطح خوانایی آن نیز مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گیرد. بدین منظور در این پژوهش، میزان خوانایی کتاب مهارتهای اجتماعی- اقتصادی سال اول پیش حرفه ای گروه کم توان ذهنی مورد بررسی قرار می گیرد، تا میزان تناسب محتوای کتاب(متن، تصاویر و پرسشها) مشخص گرد
     
    به اعتقاد برخی از صاحبنظران، کتاب درسی یا محتوای آموزشی به ویژه در نظامهای آموزشی متمرکز که محور مکتوب و مدون تعلیم و تربیت محسوب می شود و فعالیت ها و تجارب تربیتی دانش آموزان توسط معلم و حول محور آن سازماندهی می شود، به بررسی و تحلیل علمی نیاز دارد دارد. از جمله روشهایی که برای برنامه ریزان درسی، مولفین و تصمیم گیرندگان برنامه های درسی مفید و ضروری است، تحلیل محتوا است. این نوع تحلیل کمک می کند تا مفاهیم، اصول، نگرش ها، باورها و کلیه اجزاء مطرح شده در قالب دروس کتاب، مورد بررسی علمی قرار گرفته و با اهداف برنامه درسی مقایسه و ارزشیابی شوند (یارمحمدیان،1370).
    بطور کلی می توان گفت ویژگیهای متعدد متن کتاب همچون ساختار، به هم پیوستگی و ویژگیهای محتوا بر یادگیری ناشی از خواندن تاثیر می گذارد. نظریه های موجود، یادگیری ازکتاب درسی را تابعی از خصوصیات متن و راهبردهای شناختی مورد استفاده خواننده می دانند و معتقدند که ویژگیهای متعدد متن همچون ساختار، به هم پیوستگی و ویژگیهای محتوا بر یادگیری ناشی از خواندن تاثیر می گذارد(یارمحمدیان ،1370). در پژوهش حاضربر آنیم تامیزان یا سطح خوانایی یعنی سطح دشواری محتوای کتاب که به صورت ضریب یا سطح خوانایی با استفاده از برخی تکنیکهای تحلیل محتوا (تکنیک کلوز ، روش بررسی تصاویر، روش بررسی پرسشها )مشخص می شود را تعیین نماییم.
    آرامبراستر ترجمه فردانش (1372):معتقد است در تحلیل محتوای کتب درسی اغلب دو تکنیک زیر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد
    1- استفاده از فرمول های خوانایی که برای تعیین درجه پیچیدگیهای زبانی محتوا بکار می رود. فرمولهای خوانایی به تجزیه و تحلیل محتوای یک نوشته یا متن برای اندازه گیری درجه خوانایی آن می پردازد. این تجزیه و تحلیل بخصوص برکلمات، عبارتها و پاراگرافهای یک نوشته متمرکز می شود و با شمارش کلمات و جمله ها و استفاده از فرمولی خاص، میزان و درجه سختی متن را تعیین می کند. همچنین درجه تناسب نوشته ها با سن و سطح کلاسی یا سطح توانایی خواندن متن را مشخص می کند. این فرمولها انواع متعدد دارد که در ذیل تشریح خواهد شد
     

     

    - استفاده از ابزارهای فهرستی که محتوا را متوجه موارد دیگری که توسط فرمولهای خوانایی ا ندازی گیری می شود، نمی کند. پرسشهای این فهرستها نظر خواننده را به مواردی از کتاب درسی مانند به کار بردن وسایل کمک آموزشی، جهت گیریهای فرهنگی، کتاب راهنمای معلم، کیفیت کار، کیفیت مواد، هزینه ها و کیفیت نوشتار جلب می کند.
    در تعیین سطح خوانایی هر متن دو نکته حائز اهمیت است:
    1- مشخصات ظاهری؛ شامل اندازه، نوع حروف، فاصله خطوط، نقطه گذاری، جداول، تصاویر و نمودارهاو..........
    2- سبک نوشته ها؛ به ویژه واژ ه ها، هجاهای هر واژه، طول جمله و تعداد پیامهای موجود در هر جمله ویژگیهای ظاهری موثر در خوانایی به دلیل کمی بودن، کمتر تحت تاثیر زبان و محیط خاص قرار می گیرد. ابزارهای فهرستی نمی تواند بدون آزمایش و تعیین معیارهای آن در زبان دیگر استفاده شود. براین اساس و بعلت نبود معیارهای کمی برای تعیین سطح خوانایی متون فارسی، بررسی هایی توسط پژوهشگران انجام شده تا روشهای ارزیابی خوانایی متون انگلیسی برای متون فارسی نیز تطبیق و تعدیل شود. روشهایی که تاکنون در متون فارسی بر اساس تطبیق با نوشته های فارسی مورد استفاده قرار گرفته اند، شامل روشهای زیر است.(دیانی، 1369)
    1- روش فرای که روشی تصویری و نموداری است و در این روش هر قدر طول جمله کوتاه تر باشد، قدرت خوانایی آن بیشتر است.

     

    The textbooks which are regarded as important factors in learning and curriculum should be valid in terms of content. This study aims at investigating the readability levels of social – economic skills textbooks which were designed for bradyphrenia students.

    The study was conducted by both descriptive and content analysis method. The population of this study consists of the content of the textbook, bradyphrenia students and their teachers. The sampling method for the textbook was purposeful and for the pictures was systematic. All the questions, students and their teachers were used as samples. The materials were cloze test, teacher’s poll questionnaire, pictures and questions investigating list. In order to analyse the data, readability tests, One-way analysis of variance, and Post Hoc tests were used. The results show that the amount of text and pictures coefficient of readability is % 50.09 and % 53 respectively. The order of questions was appropriate with regard to the order of paragraphs so they cause better learning. The questions continuation was % 4.86 so it was less than   appropriate level. All of the text, pictures and questions were designed appropriately and the differences among the teacher’s ideas about the level of readability were statistically significant (P=0.01). Totally, the text and pictures readability was suitable but the questions require more corrections.  

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    -ابراهیمی، محمد رضا.(1379) .تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی سوم دبستان با روشهای رایج تحلیل محتوا. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده .دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسکان

    -آرامبراستر، پی.پی و اندرسون،تی.اچ.(1372).تحلیل کتاب درسی. (ترجمه هاشم فردانش) فصلنامه تعلیم وتربیت شماره 33.

    -ارنشتاین، آلن سی و هانکینز، فرانسیس پی.(1384).مبانی، اصول و مسائل برنامه درسی جلد 1و 2 (ترجمه قدسی احقر). تهران: انتشارات دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات.

    -پدیدار،مانیا،وهمکاران.(1386).مهارتهای اجتماعی - اقتصادی، سال اول دوره راهنمایی پیش حرفه ای کد 6/152 .تهران : سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور.

    -تقی پور ظهیر،علی .(1385).برنامه ریزی آموزشی ودرسی.تهران: نشرآگاه

    -دیانی، محمد حسین.(1369).سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی. نشریه علوم تربیتی دانشگاه تهران ، شماره 3و4.سال دهم

    -رابینسون، نانسی. ام،و رابینسون، هالبرت .بی . (1370).کودک عقب مانده ذهنی(ترجمه فرهادماهر ) .مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(1975)

    -سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشورو دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش .(1386). آیین نامه آموزشی دوره راهنمایی پیش حرفه ای خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه .تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

    -سعیدی،ابوالفضل وهمکاران (1383)مقدمه کتاب درک وپاسخگویی به نیازهای کودکان در کلاسهای فراگیر.تالیف روی مک کانکی.تهران :انتشارات سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور

    -شیران،زهره (1376)تحلیل محتوای کتاب فارسی سوم متوسطه نظام جدید.پایان نامه کارشناسی ارشد ،چاپ نشده.دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسکان

    -فردانش ،هاشم (1372).تحلیل کتاب درسی،فصلنامه تعلیم وتربیت ،نشریه سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش .شماره 33، 1372

    -کوزه گر ،ظریف. (1387).نقش مهارتهای اجتماعی در زمینه سازی برای اشتغال .نشریه تعلیم و تربیت استثنایی شماره 82 .

    - لورنس، باردن.(1374).تحلیل محتوا.(ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمینی دوزی سرخابی ). تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

    -مک کانکی،روی وهمکاران .(1383).درک وپاسخگویی به نیازهای کودکان در کلاسهای فراگیر (ترجمه ابولفضل سعیدی، وهمکاران) .تهران : انتشارات سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور

    -مکوند حسینی، شاهرخ .(1382).روانشناسی کودکان استثنایی .تهران :انتشارات سنجش

    -ملکی ،حسن .(1385). مبانی آموزش و پرورش متوسطه .تهران :انتشارات سمت

    -ملکی، حسن.(1380). برنامه ریزی درسی(راهنمای عمل).تهران :انتشارات پیام اندیشه

    -میلانی فر،بهروز .(1384).روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی.ویراست شانزدهم .تهران: انتشارات سمت

    -هولستی، آل.آر. (1373).تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی(ترجمه نادرسالارزاده امیری). تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

    -یارمحمدیان،محمدحسین.(1370).اصول برنامه ریزی درسی .تهران:انتشارات یادواره

    -یوسف زاده چوسری ، محمد رضا.(1386). بررسی تحلیلی سطوح (ایده آل ،عملیاتی ودریافت شده)برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه به منظور ارائه الگویی برای برنامه درسی مطالعات اجتماعی.رساله دکترا ی برنامه ریزی درسیچاپ نشده . دانشگاه شیراز

    - Bormuth,J.R(1967)cloze Readability procedure.CSEIP occasionalReport .university of California,Los Angles .http;//www.cse.ucla.edu/products

    -Bormuth,J.R.(1966),Readability;A New Approch,Reading Researrch Qurterly,(spring1966a)79-13

    -Bormuth,J.R(1962),cloze Testasmeasuresof  readability .unpublished doctoral dissertation ,Indiana university

    -Musa  B&Caffey.(1976)the cloze Procedure –a Measure for Determining read ability Level university of calif ,los angles .feb 1976 :clearing House for junior colleges

    -Taylor,W.L(1953)cloze Procedure:anewmtool for measuring readability ,journalism Quarterly,pp15-3

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی, مقاله در مورد تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی, تحقیق درباره تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی, مقاله درباره تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی - اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت