تحقیق مقاله تاریخ مرند

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20836
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تاریخ مرند

    تاریخ مرند

    تاریخ شهر مرند به چند قرن قبل از میلاد مسیح می رسد. در دایره المعارف بزرگ اسلامی آمده است که مرند مرکز سکونت اقوامی مهم در دوره ‌ کلده و آشور بود. شواهد تاریخی نشان می دهد که مرند در روزگار قیام بابک خرمدین جزو قلمروی او بود و محمد روادی حکمران مرند از بابک اطاعت می کرد. در دوره قاجاریه به دلیل رونق فعالیت صنعتی ،‌ بازرگانی و معدنی ماوراء ارس و داد و ستد بین تبریز و خوی با باکو و تفلیس مهاجرت و مسافرت مردم آذربایجان به روسیه همچنین لزوم مبادلات پستی و راه کراوانی ، به شهرت و آبادانی مرند افزوده شد .

     جاذبه های طبیعی

    ارتفاعات کیامکی

    در شمال غرب استان ، بلندترین کوه منطقه ‌ جلفا به ارتفاع 3347 متر به نام کیامکی قد برافراشته که به علت آب و هوای مساعد کوهستانی ،‌ برف و باران کافی و مراتع و چمنزارهای سر سبز ، روستاها و آبادی های متعددی را در دامنه ها و دره های خود جای داده است.

    چشمه معدنی صوفیان

    حدود 5/4 کیلومتر پس از صوفیان به سوی مرند در ارتفاعات سمت چپ جاده ، کنار یک تپه از چند محل آب گازدار از زمین خارج می شود و در دو دامنه  تپه جریان می یابد. یکی از این مظهرها که از همه بزرگتر است ، یک حوضچه  طبیعی به وجود آورده است .

     آبشار آسیاب خرابه

    آسیاب خرابه ( خارا با دییرمان ) یکی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است. این آبشار به علت وجود ویرانه های یک آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است. برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند – جلفا به مهدی شهر ( علمدار- کرگر ) وارد شد و با عبور از یک جاده  خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده  فرعی ، به دره ای با صفا رسید که محل آسیاب خرابه است.

    غار دوگیجان

    این غار که از نوع غار های استالاکتیت است در شرق شهر مرند قرار دارد  و راه دسترسی به آن سواره رو می باشد . دهانه آن به عرض 5/3 متر است.

    کاروانسرای پیام

    پیست اسکی پیام

    اماکن زیارتی ومذهبی

    مسجد جامع مرند

    کلیسای سن استپانوس

    کلیسای سن استپانوس یکی از کلیساهای با عظمتی است که بین قرن‌های چهارم تا ششم هجری (10 تا 12 م) ساخته شده است. این کلیسا در 16 کیلومتری غرب جلفا در دره ای سبز و خرم معروف به دره شام بر یک بلندی بنا شده است. سبک معماری آن آمیزه‌ای است از شیوه‌ های معماری اورارتو، ‌اشکانی، ‌یونانی و رومی که بعد از ساخت بناهای شگرف اچمیادزین، طادیوس، استپانوس.

    این تداخل سبک ها به نام سبک و شیوه ارمنی مشهور شد ادامه ...

    صنایع و معادن 

    رونق بخش های کشاورزی، دام داری و صنایع دستی سبب رونق نسبی بخش بازرگانی شده و مهم ترین اقلام صادراتی شهرستان مرند عبارتند از: گندم،‌ جو، تره بار، آفتابگردان، بنشن، سیب، گلابی، بادام، برگه زردآلو، ‌قالی،‌ گلیم، سرامیک و فرآورده های دامی. هم چنین معدن خاک چینی کائولن در 17 کیلومتری شمال خاوری مرند مهم ترین معدن ناحیه به شمار می رود که مواد آن به مصرف کارخانه سرامیک سازی می رسد. 

     کشاورزی و دام داری

    مرند به واسطه حاصل خیزی خاک و دارا بودن آب کافی از شهرستان های مهم کشاورزی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. عمده ترین محصولات کشاورزی شهرستان : غلات، حبوبات، دانه های روغنی، سیب زمینی، پیاز، صیفی جات، چغندر قند، علوفه، زردآلو، سیب و انگور است. در این شهرستان گوسفند، بز، گاومیش، شتر، و پرورش طیور از نظر دام داری اهمیت زیادی دارند.  

     وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

    مرند در اصل به زبان آذری «مارنده» بوده، مار همان کلمه ماد است که در زبان آذری به مار تبدیل شده است. نام یونانی مرند مرو است، و احتمالا از قومی به همین نام که این منطقه را تا دریاچه ارومیه تحت اشغال داشته اند گرفته شده است. نام قوم مروا با پسوند « ند» به شکل مرواند به معنی جایگاه قوم مروا درآمده است که در طول زمان به مرند تبدیل شده است. در تقویم البلدان آمده که واژه مرند به زبان ارمنی به معنای دفن یا دفینه است. ارامنه معتقدند مرند محل دفن حضرت نوح است.

    تاریخ مرند به چند قرن پیش از میلاد مسیح می رسد. در دایره المعارف بزرگ اسلامی آمده است که مرند مرکز سکونت اقوامی مهم در دوره کلده و آشور بود. بطلمیوس از این شهر به نام ماندگار یاد کرده است. به عقیده ویلیامز جاکسون، مرند پایتخت شهرستان واسپورگان در دوره ساسانیان بود و بقایای آتشکده ای در تپه خاکستری مرند دلیل همین مدعاست. در سفرنامه ویلیامز جکسون ( آمریکایی ) درباره وجه تسمیه مرند آمده است که بنای این شهر به امر دختر ترسایی به نام ماریا گذاشته شد. وی کلیسای بزرگی در این محل بنا کرد که اکنون مسجد جامع شهر است به همین دلیل نام این شهر ماریانا خوانده شد که بعدها به مریند، مروند، ماریانه، و سپس به مرند تغییر نام یافت. آثار کلیسای قدیمی این شهر هنوز پابرجاست و صلیب هایی بزرگ و کوچک به شکلی زیبا دور تا دور قسمت فوقانی آن را پوشانده اند. از سویی دیگر برخی از محققین مرند را تغییر یافته کلمه « مادوند » و « مارند » یعنی محل زندگی مادها ذکر کرده اند.

    شواهد تاریخی نشان می دهد که مرند در روزگار قیام بابک خرم دین جزو قلمروی او بود و محمد روادی حکم ران مرند از بابک اطاعت می کرد. پس از دوره روادیان، دیگر نامی از مرند برده نمی شود، ولی وقایع عمومی منطقه نشان می دهد که این ناحیه تا حدود نخجوان، ایروان، تفلیس، شیروان، شماخی، خوی و آن محل نبرد حکومت های آذربایجان، گرجستان و ارمنستان از یک سو و فرستادگان خلفا از سوی دیگر بوده است. با برقراری نظام ایلخانی پس از حملات مغول، سلاطین ایلخانی بر مراغه، تبریز و سلطانیه حکومت راندند. در دوره تیموریان و پس از آن مرند مانند سایر شهرها دچار غارت و جنگ و ویرانی شد.
    در دوران صفویه به خصوص در زمان شاه اسماعیل اول که ایرانیان در جنگ چالدران شکست خوردند، ‌تمامی آذربایجان به تصرف عثمانی ها در آمد و مرند هم مانند سایر شهرها از این قاعده مستثنی نبود. حتی به دلیل موقعیت سوق الجیشی، بیش تر از سایر نقاط مورد تاخت و تاز قرار گرفت. درزمان شاه عباس، حکومت مرند به امیری به نام سلطان جمشید خان دنبلی داده شد و این شهر مرکزیت حکومتی پیدا کرد. در سال 1016 هجری شاه عباس برای نبرد با عثمانیان مرند را پایگاه خود قرار داد.

    در دوره قاجاریه به دلیل رونق فعالیت های صنعتی، بازرگانی و معدنی ماورای ارس و داد و ستد بین تبریز و خوی با باکو و تفلیس و مهاجرت و مسافرت مردم آذربایجان به روسیه هم چنین لزوم مبادلات پستی و راه کاروانی، بر شهرت و آبادانی مرند افزوده شد. در دوره انقلاب مشروطیت «شجاع نظام مرندی» در مرند، زنوز و منطقه علمدار و گرگر به مخالفت با مشروطیت و طرف داری از استبداد برخاست. در این زمان راه مرند راه بازرگانی ایران به اروپا و روسیه بود و برای تبریز از لحاظ تأمین آذوقه و مایحتاج زندگی اهمیت اساسی داشت. این راه بارها توسط افراد «شجاع نظام مرندی» مسدود شد، اما سرانجام این مرد با یک بمب پستی که توسط مشروطه خواه معروف «حیدر خان عمو اوغلی» از تبریز فرستاده شد، به هلاکت رسید.

    مشخصات جغرافیایی

    مرند یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیه ی شمال خاوری استان واقع شده است. مرکز این شهرستان در 45 درجه و 46 دقیقه درازای خاوری و 38 درجه و 26 دقیقه پهنای شمالی و در ارتفاع 1334 متری از سطح دریا واقع است. این شهرستان از شمال به شهرستان جلفا در مرز ایران و آذربایجان؛ از خاور به شهرستان اهر؛ از باختر به شهرستان خوی در آذربایجان غربی و از جنوب به شهرستان شبستر محدود است. این شهرستان دارای آب و هوای معتدل است. مرند در مسیر راه آهن تبریز و جلفا قرار گرفته است و راه های ترانزیتی مهم تبریز – ترکیه و اروپا و مسیر راه آهن تبریز - مرز جمهوری آذربایجان و جلفا از این منطقه می گذرد. فاصله ی مرند تا جلفا از این جاده ترانزیتی و راه آهن برقی در حدود 67 کیلومتر است. مرند تا تبریز 71 کیلومتر و تا تهران 724 کیلومتر فاصله دارد.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تاریخ مرند

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تاریخ مرند, مقاله در مورد تحقیق مقاله تاریخ مرند, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تاریخ مرند, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تاریخ مرند, تحقیق درباره تحقیق مقاله تاریخ مرند, مقاله درباره تحقیق مقاله تاریخ مرند, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تاریخ مرند, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تاریخ مرند ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تاریخ مرند
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت