تحقیق مقاله امامت و ولایت

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 3686
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: امامت - امامت و ولایت - ولایت
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله امامت و ولایت

     

    مزد رسالتم مودّت و دوستی با نزدیکان من است.

    ...بگو: از شما بر این رسالت مزدی، جز محبت خویشاوندانم، نمی طلبم... شوری: 33

    همه مفسران شیعه و بزرگانی از اهل سنت معتقدند که منظور از ذوی القُربی نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و آله است. نکته قابل توجه این که قرآن مجید در سوره شعراء و در پنج آیه (109 و 127 و 145 و 164 و 180) از قول حضرت نوح و هود و صالح و لوط و شعیب علیهم السلام نقل می کند که ما هیچ اجر و پاداشی از شما نمی خواهیم؛ اجر و پاداش ما بر پروردگار عالمیان است؛ اما در آیه مورد بحث پیامبر گویا اجر و پاداشی برای خود مشخص کرده اند؛ و آن علاقه شدید به خویشاوندان اوست؛ و در آیه 57 سوره فرقان می فرماید: اجر و پاداش من گزینش راه خدا و حرکت در آن مسیر است.

    از جمع این آیات می توان نتیجه گرفت که پیامبر اسلام نیز، مانند سایر پیامبران الهی، اجر و پاداشی برای شخص خود از مردم نخواسته است؛ بلکه مودت، یعنی محبت شدید به ذوی القربای او، راهی به سوی خدا و لطفی دیگر به امت است؛ و این مودّت آنان را به منشأ عصمت و ولایت و امامت، که ذات مقدس احدیت است، هداست می کند.

    به امامت سوگند/ نسزد شعر پر از مدح و ثنا/ ریختن پای امام/ و ندانستن و پی نابردن/ راه کو، چاه کدام؟/ بلکه بایست که راهش را رفت/ سخنش را بشنفت/ هدف زندگی اش را باید/ بهر این مردم گفت.-جواد محدثی.

    ولایت پذیری و دوستی اهل بیت به سود شماست

    بگو هر مزدی که از شما خواسته ام [که دوستی خاندانم باشد] به سود خود شماست. پاداش من جز بر عهده خدا نیست...

    اهل بیت علیهم السلام برای دوستان و محبان حقیقی در دنیا الگوهای عملی و عینی انسان کامل اند و آنان را از سرگردانی و حیرت در ادای تکلیف در عرصه های مختلف زندگی نجات می دهند و به نوعی آنان را به آرامش می رسانند؛ و دوستی و ولایت آنان در عالم قبر و برزخ و قیامت سودمند است. زمخشری و فخر رازی و قرطبی، سه تن از مفسران طراز اول اهل سنت، در تفاسیر خود در ذیل این آیه شریف حدیثی از رسول خدا در ذکر آثار و فواید محبت اهل بیت در بعد از مرگ نقل کرده اند. حدیث به این شرح است: «هرکس با محبت آل محمد (ص) بمیرد شهید از دنیا رفته است... بخشوده است، با توبه از دنیا رفته است، مؤمن کامل الایمان از دنیا رفته است، فرشته مرگ او را بشارت به بهشت می دهد و نکیر و منکر نیز به او بشارت می دهند، او را با احترام به سوی بهشت می برند، هم چنان که عروسی را به خانه داماد می برند، د قبرِ او دو در به سوی بهشت گشوده می شود، قبر او را فرشتگانِ رحمت زیارت می کنند، بر سنت پیامبر و جماعت اسلام از دنیا رفته است؛ و هر کسی بغض و عداوت با آل محمد داشته باشد و از دنیا برود روز قیامت در حالی وارد عرصه محشر می شود که بر پیشانی او نوشته شده مأیوس از رحمت خدا و کافر از دنیا می رود و بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.»

    اصول امامت در یک آیه قرآن

    و [به یاد آر] هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری بیازمود. پس او همه را به نحو کامل انجام داد. پروردگارش گفت: همانا تو را بر مردم امام و پیشوا کردم. ابراهیم گفت: و از اولاد من چه طور؟ گفت: پیمان من به ستمکاران نمی رسد. بقره:124

    آنچه از این آیه استفاده می شود عبارت است از:

    1) مقام امامت برتر و بالاتر از نبوت است، زیرا خداوند بعد از نبوت ابراهیم علیه السلام او را کاملاً آزمود و با او سخن گفت و او را امام قرار داد؛

    2) مقام امامت انتصاب خداوند است، نه انتخاب مردم (اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً)؛

    3) مقام امامت غیر از مقام نبوت است و با وجود پیامبران علیهم السلام، بشر از داشتن امام بی نیاز نیست؛

    4) امام ریاست عامه بر همه مردم دارد (لِلنّاسِ)؛

    5) امامت عهدی است بین خدا و مردم باید با تبعیت از امام، به عهد خویش با خدا وفا کنند (عَهْدی)؛

    6) امامِ معصوم علیه السلام از هر گناه و خطایی مبراست (لا یَنالُ عَهْدی الظّالِمینَ).

    در هر عصر و زمانی، مردم باید پیشوای آسمانی داشته باشند.

    ... جز این نیست که تو بیم دهنده ای؛ و هر قومی را رهبری است. رعد:7

    آنچه در ابتدا از این آیه شریفه استفاده می شود این است که زمین هیچ گاه از هدایت کننده ای که مردم را به سوی حق رهبری کند خالی نبوده است و نخواهد بود، یا باید پیامبری باشد و یا هادی دیگری که به امر خدا هدایت کند. این حقیقت محکم در حدیثی زیبا از امام صادق علیه السلام که از جدشان، حضرت سجاد علیه السلام نقل کرده اند، آمده است:

    «...از روزی که خدا آدم را آفریده است تا حال، هیچ گاه زمین از حجت خالی نبوده است؛ ولی آن حجت گاهی ظاهر و مشهور و گاهی غایب و مستور بوده است؛ و تا قیامت نیز، زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود؛ و اگر امام نباشد، خدا پرستش نمی شود.»

    مطلب مهم دیگر تفسیرِ فخر رازی و جلال الدین سیوطی، از مفسران به نام اهل سنت، از این آیه است که از ابن عباس نقل کرده اند: «پیامبر دست مبارکش را بر سینه خود گذاشت و فرمود: انَا الْمُنْذِرُ. (من انذار کننده ام). سپس به علی اشاره کرد و فرمود: اَنتَ الْهادی یا عَلی، بِکَ یَهْتَدِی الْمُهْتَدونَ مِنْ بَعْدی. (تو هدایت کننده ای، ای علی؛ و به وسیله تو بعد از من اهل هدایت هدایت می شوند).» البته عده کثیری از علمای بزرگ اهل سنت این روایت را در کتب خود آورده اند. از شیعه نیز چندین حدیث با همین مضمون وارد شده است.

    دیگر این که آیا می توان گفت منظور از لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ علما و دانشمندان هر قوم اند؟ در پاسخ می گوییم خیر؛ زیرا در هر عصری و در هر قومی عالمان متعددی وجود دارند؛ اما قرآن می فرماید برای هر قومی یک هدایت گر و رهبر الهی هست.

    جز با وجود امام عادل و حاکم مؤمن، جامعه به حیات طیبه نمی رسد.

    و برای شما –ای صاحبان خرد- در قصاص زندگی است [اجرای حکم قصاص زندگی جامعه است] شاید [از خونریزی به ناحق] پرهیز کنید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله امامت و ولایت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله امامت و ولایت, مقاله در مورد تحقیق مقاله امامت و ولایت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امامت و ولایت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله امامت و ولایت, تحقیق درباره تحقیق مقاله امامت و ولایت, مقاله درباره تحقیق مقاله امامت و ولایت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امامت و ولایت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله امامت و ولایت, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله امامت و ولایت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت