تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 9762
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن

    با رحلت پیامبر اسلام که پیامبر خاتم نیز ‌بوده‌اند مسلماً برای هدایت و زعامت مسلمین می‌باید افرادی باشند که عهده‌دار این مسئولیت بوده به کسانی که به نیابت پیامبر رهبریت عمومی دینی و دنیایی مسلمین را از سلاله پیامیر بر عهده دارند، امام می‌گویند.

    امامت در لغت به معنای پیشوایی و رهبری است.

    در اصل بحث نیاز به امام و معنی امامت اختلافی نیست. ولی در چگونگی تعیین امام و خصوصیات آن بین فرقه‌های مختلف اختلاف نظرهایی وجود دارد و آنچه شیعه را از موافقت با خلافت انتخابی باز داشت ترس از پیامدهای ناگوار آن یعنی انحراف و فساد تدریجی در روش حکومت اسلامی بود از این رو شیعه معتقد است امامت امری انتصابی است و پیامبر مأمور است از طرف خدا امام را به مردم معرفی نماید، در واقع امام را خدا معین می‌فرماید به همانگونه که خدا پیامبر را بر می‌گزیند ولی اهل سنت امامت را انتخاب می‌پندارند و خدا و پیامبر را در این امر دخیل نمی‌دانند که این دیدگاه از نظر شیعه مردود است. در واقع شیعه امامت را همان نبوت منهای وحی می‌داند و امامت را دارای ابعاد گسترده‌ای شامل مدیریت سیاسی جامعه و عهده‌داری مسئولیت هدایت و رهبری معنوی جامعه در جهت رشد و ارتقای انسانی می‌داند و همانگونه که در سفینه البحار این حدیث رضوی نقل شده است «ان الامامه زمام الدین و نظام المسلمین ان الامامه اس الاسلام النمامی و فرعه اسامی» امامت سررشته دین و نظام مسلمانان است. امامت اساس و تنها بالنده اسلام و شاخه بلند آن است» شیعه بدین مسأله ایمان و اعتقاد راسخ دارد.

    در سوره بقره آیه 124 خدواند کریم می‌فرمایند:

    «به یادآر هنگامیکه پروردگار را ابراهیم، او را مورد آزمایش قرار داد و پس از تکمیل امتحان فرمود که ترا برای مردم امام قرار دادم» که در این آیه خداوند امامت را والاتر از نبوت قرار داده چرا که ابراهیم در ابتدا پیامبر بود و پس از انجام آزمایشات سخت و گذر از آنها به درجه امامت نیز رسیده و در این جایگاه است که لزوم باک و معصوم و خاص بودن امام مطرح و مشخص می‌شود چرا که غیر از این نمی‌تواند باشد.

    از مهمترین اشارات و دلایل ارجحیت امامت انتصابی در نزد شیعه و از مدارک مستحکم آورده شده حدیث ثقلین است که از جانب رسول خدا نقل گشته است.

    «اِنی تارِکُ فیکُمُ الثَقَلین: کتابَ الله و عترَتی»

    که خود بر اهمیت مسأله امامت و حساسیت آن بر اساس در ردیف قرآن قرار گرفتن آن می‌افزاید.

    در پیرامون اهمیت مسأله امامت شهید آیت الله دستغیب در مباحث پیرامون تعیین و کتابی به همین نام تعیین به امامت و ولایت را از پایه‌های تعیین الهی که دومین پایه ایمان است می‌داند و می‌فرمایند: یکی از شعب تعیین که تحصیل آن بر هر مسلمانی واجب است یقین به امامت و وجوب تبعیت و محبت دوازده نور طیبه و دودمان طاهره اول آنان علی ابن ابیطالب و آخرشان حجه ابن الحسن (ع) واجب است بطوری تعیین شود که هرگز متزلزل نشود.»

     

    دلایل عقلی انتصابی بودن امامت

    همان‌طور که خداوند پیامبر انتخاب می‌کند می‌تواند امام را نیز تعیین و معرفی نماید. انجام این کار لطف و عنایت الهی است و لطف، واجب علی الله است.

    خواجه نصیر در کشف المراد می‌فرماید:

    امام لطف است پس نصب آن بر خداوند واجب است تا بدین وسیله غرض او حاصل شود.

    غرض خداوند کمال و رشد معنوی انسانها است و وجود امام عامل اساسی این رشد و کمال است.

     

    امامت در قرآن

    در مسأله امامت و اهمیت آن در قرآن پیش از این مسأله مطرح شد که خود از با اهمیت‌ترین دلایل است.

    قرآن در آیه دیگری امامت را امری حقیقی و مستمر در نسل ابراهیم معرفی کرده: «وَجَعَلَها کَلَمه باقیه فی عَقبِهِ» (زخرف/ 28)

    البته گفته می‌شود که چرا اصل مسأله امامت در قرآن ذکر نشده است که در جواب می‌توان گفت که اولاً: همه مسائل اسلامی در قرآن ذکر نشده است و جزئیات مربوط به آن را مثلاً در مورد نماز پیامبر کامل فرموده‌اند.

    ثانیاً: اگر مستقیماً جزئیات جزئیات امامت در قرآن بیان می‌شد، احتمال تعریف لفظی وجود داشت.

    آیه ولایت:

    ولی و سرپرست شما تنها خدا و رسول او و کسانی هستند که ایمان آورند همان کسانی که در حال رکوع زکات دادند.

    مائده آیه 55

    آیه تطهیر:

    همانا خداوند اراده فرموده است که هر نوع آلودگی را از شما اهل البیت دور کند و شما را پاک گرداند چه پاک کردنی.

    احزاب آیه 33

    که به همین تعداد بسنده کرده و به دلایل دیگر و ادله دیگری می‌پردازیم.

    امامت از دیدگاه روایات:

    همانطور که خداوند متعال در قرآن و خصوصاً آیه سوره نساء می‌فرماید که از رسول خدا اطاعت کنید که کلام و امر و نهی رسول هیچ چیز جزء کلام و خواست خدا نیست پس در نتیجه اگر ثابت شود که پیامبر در خصوص امامت مطلبی فرموده باشند تخلف از آن حرام و خلاف است. و بعید است که پیامبر در مورد مسأله چون امامت ساکت بماند و اظهار نظر نفرماید.

    1- حدیث ثقلین

    بدرستیکه من دو گوهر گرانبها در میان شما نهادم تا زمانی که به آن دو تمسک جوئید هرگز از من گرماه نخواهید شد. . . . .

    2- حدیث سفینه

     همانا جزء این نیست که اهل بیت من در میان شما بمنزله کشتی نوح هستند کسی که بر او سوار شد نجات یافت و هر کسی دوری نمود، هلاک گردید.

    3- حدیث یوم الانذار

    بدرستی که این (علی) برادر من و وصی من و خلیفه من در میان شماست.

    4- حدیث امامت و خلافت علی (ع)

    پیامبر گرامی به علی (ع) گفتند:

    من شهر علم هستم و علی دروازه آن است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن, مقاله در مورد تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن, تحقیق درباره تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن, مقاله درباره تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تحقیقی بر مسأله امامت از دیدگاه عقل و قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت