مفهوم فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) چیست؟
فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) وسیله ای برای ذخیره سازی، پردازش و ارائه اطلاعات است که به صورت الکترونیکی و مبتنی بر تعدادی رسانه می باشد. کامپیوترها وآلات میکروالکترونیک همه روزه به اشکال متنوعی دروسایل، به کاربرده می شوند. با این حال انواع فن آوری دخیل در تعلیم و تربیت بر انتقال محتوا و اطلاعات به منظور پشتیبانی فرآیندهای رسمی یادگیری متمرکز هستند.
عمدتاً استفاده از ICT براستفاده آن در کامپیوترها خلاصه می شود.البته همیشه اینطور نیست و اکنون بسیاری از آنها توانایی چند رسانه ای دارند و سخت افزارو نرم افزارهای مرتبط را به کار می گیرند. سخت افزار شامل قطعات جانبی از قبیل چاپگرها، دستگاهDVD و اسکنرها می باشد، در حالیکه نرم افزار شامل مجموعه هایی است که ویرایش، واژه پردازی، کارهای گرافیکی، بانکهای اطلاعاتی و ارائه کنفرانسها را آسان می کنند. از بعد ارتباطی، ICT ارتباط شبکه ای کامپیوترها را فراهم می کندکه خود امکان دسترسی به دامنه وسیعی از نرم افزارها و اطلاعات را افزایش می دهد و همچنین ارتباط در محدوده سازمانها و دسترسی به اینترنت و ایمیل(پست الکترونیکی) را مهیا می سازد. اینترنت همچنین در سازوکارهای دیگری همچون تلویزیون دیجیتالی، تلفنهاو بازیهای اینترنتی قابل دستیابی است.
چرا ICT برای کودکان مهم است ؟
ICT نقشی روزافزون در زندگی مردم ایفا کرده است و دولتها هدف « دسترسی جهانی» به اینترنت را تا سال 2005 تدوین کرده اند. این خود جنبه ای از تعلیم و تربیت برای سن پس از 16 سالگی است و مدارسی برنامه ریزی شده اند که تا آخر 2005 به اینترنت دسترسی داشته باشند. ICT همچنین درحال تبدیل به جنبه ای مهم در بخش اشتغال است و ابزاری برای مشارکت شهروندان در ارایه خدمات بیشتر و بیشتر، به نحویکه محصولات و خدمات توسط واسطه های الکترونیکی قابل دسترسی می شوند.
کودکان احتمالاً بیم و ترس کمتری از اینترنت دارند تا بزرگسالان، و بدین ترتیب می توانند سریعتر با نحوه بهره برداری از فن آوری تطابق بیابند. بنابرایناگر اینترنت به خوبی مدیریت بشود، می تواند ابزار مناسب و جذابی برای آموزش و یادگیری باشد.
چرا ICT در مدارس استفاده می شود؟
مدارس از ICT استفاده می کنند تا بعد جدیدی را به فرآیند یادگیری بیافزایند و همچنین باعث افزایش ارتباط میان خانه و مدرسه بشوند.
بعضی مدارس از سایت اینترنتی خودشان استفاده می کنند تا منابع یادگیری را به صورت پیوسته(On Line) مهیا سازند. همچنین با توانایی ICT، بعضی مدارس قادرند با ارایه اطلاعات به والدین درباره حضور و غیاب، پیشرفتو دیگر اطلاعات مدرسه جامعی مهیا سازند.
تحقیقات نشان داده است که به احتمال زیاد دانش آموزان از ICT برای انجام تکالیفشان درخانه استفاده می کنند. فواید ICT در تعلیم و تربیت و جنبه های گسترده زندگی اجتماعی موجب شده تا مدارس بیشتر کوشش کنند تا دانش آموزان قابلیت استفاده از ICT را فرا بگیرند.
از دیدگاه یادگیری، استفاده موثر از ICT می تواند به فوایدی در قالب :
· انگیزش بالاتر
· اعتماد به نفس بیشتر
· سئوال پرسیدن بهتر
· ترفیع قابلیت کار با اطلاعات
· بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی
منجر شود.
· ترفیع یادگیری مستقل و پیشرفت در آن
· بهبود ارایه مطالب
· ایجاد قابلیت های حل مسئله
· بهبود « زمان انجام کار »
خصوصاً، ICT می تواند کودکان را به انجام موارد زیر قادرسازد :
· ترکیب لغت ها و تصاویر برای تولیدیک کار« حرفه ای »
· انجام کارها تلاش کمتر
· آزمایش و ارائه ایده هایشان به روشهای مختلف برای مخاطبان گوناگون
· کاوش سکانسهای موزیک وسرایش قطعات خودشان
· بررسی واعمال تغییرات در مدلهای کامپیوتری
· ذخیره و کاربری مقادیر بزرگ اطلاعات به راههای مختلف
· انجام سریع و آسان کارهایی که بدون بهره گیری از ICT زمان زیادی می برد.
· استفاده از شبیه سازی برای تجربه مواردی که تجربه آنها در زندگی واقعی بسیار دشوار یا خطرناک خواهد بود.
· کنترل ادوات با روشن یا خاموش کردن موتورها، زنگ اخبارها و چراغها، یا با برنامه ریزی کردن آنها به نحوی که نسبت تغییرات به نور یا حرارت واکنش نشان دهند
· ارتباط از راه دوربا دیگران.