تحقیق مقاله نگارگری ایرانی

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 5905
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نگارگری ایرانی

    نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده می‌شود شامل آثاری از دوره‌های مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی(ورقه و گلشاه٬کلیله و دمنه٬سمک عیار و...)٬علمی و فنی(التریاق٬الادویه المفرده٬الاغانی و...)٬تاریخی(جامع التواریخ و...) و همچنین برخی کتب مذهبی همچون خاوران نامه می‌باشد.

     

    مشخص‌ترین سابقه نگارگری کتب در ایران به کتاب معروف ارژنگ می‌رسد(برگی از نوشته‌های مانوی به خط سغدی)

     

    پیشینه

    اولین آثاری که بتوان نام نقاشی بر آنها نهاد در غار دوشه لرستان و با حدود هشت تا ده‌هزار سال قدمت به دست آمده٬و در دوره تاریخی آنچه را که بتوان نقاشی نامید در دیوارنگاری‌های اشکانی و ساسانی می‌توان دید٬با ورود اسلام به ایران این کشور تا مدت‌ها به دست امویان و عباسیان اداره شد و از آن پس با روی کار آمدن سلسله‌های ایرانی سامانیان٬غزنویان و آل بویه استقلال از دست رفته ایرانیان تا حدودی به آنها بازگشت.

    از این پس زمینه برای احیای هنر و فرهنگ ایرانی به فراهم شد و هنر ایرانی در خدمت اسلام درآمد٬عمده آثار به دست‌آمده در این دوران شامل مصور سازی کتب و کمتر شامل نقاشی دیواری کاخ‌هاست.

    همچنین عنوان می‌شود که مسلمین در حین ترجمه آثار یونانی و بیزانسی تصاویر این کتب را نیز کپی برداری کرده‌اند.

    مکاتب

    به منظور درک و توضیح بهتر تاثیر و تاثرات نگارگری ایرانی آن را در دوره‌های مختلف حکومتی سلسله‌های ایرانی و یا پایتخت‌های همین حکومت‌ها٬همچون مکتب سلجوقی٬عباسی٬شیراز یا برای مثال هرات دسته بندی می‌کنند.

    نکته:باید توجه داشت که هم‌پوشانی‌ها در تاریخ‌هایی که در پس این بخش خواهد آمد٬با توجه به پراکندگی حکومت‌ها و پایتخت‌های ایشان در قلمروی فرهنگ و هنر ایرانی و نه قلمروی سیاسی آن قابل توجیه است.

    مکتب بغداد

    که آن را مکتب عباسی نیز نامیده‌اند را برخلاف مکاتب دیگر مکاتب نگارگری نمی‌توان مکتبی ایرانی نامید چراکه از یک سو زیر تاثیر هنر بیزانس و از سویی دیگر در استیلای هنر ایرانی(ساسانی) است٬از این روی این مکتب را مکتب بین المللی نیز گفته‌اند.

    پیشینه

    با روی کار آمدن عباسیان(۶۵۶-۱۳۳ه.ق)٬بغداد به عنوان اولین مرکز مصورسازی کتب در دنیای اسلام مطرح شد و با مصورسازی کتبی که بیشتر جنبه علمی و فنی و کمتر جنبه ادبی داشتند کار خود را پی گرفت.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نگارگری ایرانی

    فهرست:

    ۱ پیشینه

    ۲ مکاتب

    ۳ مکتب بغداد

    ۳.۱ پیشینه

    ۳.۲ فرم شناسی

    ۳.۳ کتب مکتب بغداد

    ۴ مکتب سلجوقی

    ۴.۱ فرم شناسی

    ۴.۲ کتب مکتب سلجوقی

    ۴.۳ سفال‌های منقوش مکتب سلجوقی

    ۵ مکتب تبریز ۱

    ۵.۱ فرم شناسی

    ۵.۲ کتب مکتب تبریز ۱

    ۶ مکتب شیراز(سده ۸)

    ۶.۱ کتب مکتب شیراز(سده ۸)

    ۷ مکتب جلایری

    ۷.۱ فرم شناسی

    ۷.۲ کتب مکتب جلایری

    ۸ مکتب شیراز(سده ۹)

    ۸.۱ فرم شناسی

    ۸.۲ کتب مکتب شیراز(سده ۹)

    ۹ مکتب هرات

    ۹.۱ فرم شناسی

    ۹.۲ کتب مکتب هرات

    ۱۰ کمال‌الدین بهزاد(هرات ۲)

    ۱۰.۱ فرم شناسی آثار بهزاد

    ۱۱ جستارهای وابسته

    ۱۲ منابع

     

    منبع:

    آشنایی با مکاتب نقاشی/ناهید عبدی و علی اصغر میرزایی مهر/چاپ دوم ۱۳۸۴/شابک:۹۶۴-۰۵-۱۲۴۹-۴

    وبگاه هنر اسلامی

    کتاب سیر هنر در تاریخ

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نگارگری ایرانی, مقاله در مورد تحقیق مقاله نگارگری ایرانی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نگارگری ایرانی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نگارگری ایرانی, تحقیق درباره تحقیق مقاله نگارگری ایرانی, مقاله درباره تحقیق مقاله نگارگری ایرانی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نگارگری ایرانی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نگارگری ایرانی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نگارگری ایرانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت